Reserveren voor fiets in de trein | NS Community
beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein


Hoi,

Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.

Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?

Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.

Groet.

icon

Beste antwoord door Thom 13 May 2021, 12:34

Bekijk origineel

136 reacties

Badge +3

Joh, de eerste kaartautomaat die die info geeft (en ook in het Engels graag!) wil ik zien.

Badge +3

Of laat de klantenservice de reserveringsinfo maar via SMS sturen.

Neee! Via sms iemand berichten is al lang geen optie meer want daar zijn zij (NS) al jaren geleden mee gestopt! 

Wat stom dat u dat nog niet wist zeg @Momo zonder smartphone, want dat heeft vast ooit wel ergens gestaan op onze website natuurlijk!

En als u al jarenlang geen sms meer van oNS heeft ontvangen dan is het toch ook automatisch duidelijk dat we daar niet meer aan doen? Ergens in 2018 is de laatste sms verstuurd, feestje gevierd?

Bij twijfel had u ook even kunnen bellen of zo… Want that's the way we roll. after all (check de reisplanner kort voor vertrek en zo) :rolling_eyes:

Als troost https://www.youtube.com/watch?v=AkKkKI8R9iY Soul Train!

Dit (fiets geneuzel) gaat niet goed komen of nog de nodige staartjes krijgen. Geen kristallen bol voor nodig, maar blijkbaar super idee van iemand bij de NS….

En dan mogen @Loes en zo dat allemaal gaan realiseren? No way, het spijt me (als respectvolle reiziger).

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk weet ik ook wel dat NS geen SMS berichten meer stuurt, niet dat ik die ooit ontvangen heb in het verleden of zo, maar het is toch redelijk absurd dat je naar mensen die telefonisch reserveren omdat ze geen internettoegang onderweg (of misschien uberhaupt geen internettoegang) hebben een bevestigingsmail gaat sturen, die ze dan vervolgens niet tijdens de reis ontvangen en en dus ook niet kunnen laten zien bij een controle. Hoe denkt NS dan te controlen of die mensen een reservering hebben, Of gaat NS er al bij voorbaat vanuit dat het niet gecontroleerd wordt? Dan kun je net zo goed zonder reservering met fiets in de trein stappen.

En SMS is zo gek nog niet, zelfs de GGD stuurt een mail voor de bevestiging van je vaccinatie afspraak.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals eerder gezegd ben in principe niet tegen het moeten reserveren van fietsplaatsen. Ik heb wel ernstige twijfels of deze pilot niet zeker een jaar te vroeg komt. Ik kan me niet voorstellen dat NS dit in een maand waterdicht geregeld krijgt. Bovendien krijg met een pilot in de zomer van 2021, dus tijdens versoepelingen na een pandemie, een nogal vertekend beeld van het gebruik. Zo zullen er deze zomer hoogstwaarschijnlijk veel minder buitenlandse toeristen zijn.

Het wordt nog wat wanneer dit door de Hc’s in goede banen geleid moet worden. Die moeten terug naar de basis en echt gaan controleren op geldige reserveringen en kaartjes.

Verder druist verplicht reserveren totaal in tegen de flexibele manier waarop in Nederland met de trein gereisd wordt. Ook is het hoogst opmerkelijk dat dit een solo-actie van NS is zonder de andere spoorvervoerders.

Vooralsnog vooral een verkeerde oplossing voor een probleem dat relatief heel klein in omvang is. De werkelijke oplossing? Meer fietsplaatsen in de treinen. Ik zie vooral mogelijkheden in de flexibele benutting van ruimte in de treinen door (veel) meer klapstoelen te plaatsen. In de spitsuren kan daar gezeten worden, in de daluren zijn het fietsplaatsen. 

Reputatie 7

Op www.locov.nl is het advies te lezen van de consumentenorganisaties. Er wordt eigenlijk geen spaan heel gelaten van het voorstel van NS.

Reputatie 6

Zoals eerder gezegd ben in principe niet tegen het moeten reserveren van fietsplaatsen. Ik heb wel ernstige twijfels of deze pilot niet zeker een jaar te vroeg komt. Ik kan me niet voorstellen dat NS dit in een maand waterdicht geregeld krijgt. Bovendien krijg met een pilot in de zomer van 2021, dus tijdens versoepelingen na een pandemie, een nogal vertekend beeld van het gebruik. Zo zullen er deze zomer hoogstwaarschijnlijk veel minder buitenlandse toeristen zijn.

Het wordt nog wat wanneer dit door de Hc’s in goede banen geleid moet worden. Die moeten terug naar de basis en echt gaan controleren op geldige reserveringen en kaartjes.

Verder druist verplicht reserveren totaal in tegen de flexibele manier waarop in Nederland met de trein gereisd wordt. Ook is het hoogst opmerkelijk dat dit een solo-actie van NS is zonder de andere spoorvervoerders.

Vooralsnog vooral een verkeerde oplossing voor een probleem dat relatief heel klein in omvang is. De werkelijke oplossing? Meer fietsplaatsen in de treinen. Ik zie vooral mogelijkheden in de flexibele benutting van ruimte in de treinen door (veel) meer klapstoelen te plaatsen. In de spitsuren kan daar gezeten worden, in de daluren zijn het fietsplaatsen. 

Geven die HC's dat dan ook door aan de onder hen geplaatste conducteurs? Of zijn die Hoofd van Niks?

Reputatie 7

Pilot verplichte fietsreservering via Treinwijzer

Sinds afgelopen zomer vraagt NS aan reizigers om hun fiets vooraf aan te melden. Verreweg de meeste reizigers doen dit: gedurende de proef in 2020 was dit gemiddeld 70%. Deze fietsaanmelding geeft echter geen zekerheid op een plek in de trein. Dat willen we veranderen. NS wil daarom starten met een proef waarin reizigers die een fiets willen meenemen daarvoor een plek moeten reserveren in de trein. Dat kan gemakkelijk via Treinwijzer in de NS-app of NS.nl. Dankzij de reservering krijgt de reiziger meer zekerheid op een plaats voor zijn fiets in de trein. 

De proef loopt in de zomermaanden juli, augustus en september. We verwachten dat er in die maanden veel reizigers met de fiets op stap zullen gaan, waardoor er drukke situaties in de trein ontstaan. Door fietsreizigers een plaats voor hun fiets te laten reserveren zorgen we ervoor er voldoende ruimte in de trein blijft en dat iedereen een verantwoorde en comfortabele reis kan hebben. De plannen voor de proef worden op dit moment voorgelegd aan de reizigersorganisaties.


1) Waarom wil NS meer grip op het aantal fietsen in de trein? Zijn er cijfers waaruit blijkt dat het te vaak misgaat?

Vorig jaar zomer is vrijwillig aanmelden voor fietsen ingevoerd. Veel reizigers met fiets hebben dit gedaan: in 18.775 gevallen waren alle beschikbare fietsplekken vol aangemeld. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat we alleen data hebben van reizigers die mee hebben gedaan aan de vrijwillige aanmelding.

Desondanks bleven er klachten van reizigers binnenkomen bij onze klantenservice over reizen met de fiets in de zomermaanden. In 2020 stonden fiets-gerelateerde klachten in de top 4 van klachten over het onderwerp “in de trein”.  Ook van ons personeel komen er veel meldingen binnen over onrust, agressie of vertraging door fietsen op de trein: in augustus vorig jaar waren dat er meer dan 150. 

Zowel reizigers als NS personeel geven bij ons aan dat ze behoefte hebben aan zekerheid en handelingsperspectief. Met deze pilot fietsreservering willen we daar graag invulling aan geven.

 

2) Waarom wil NS dit landelijk invoeren? Is verplichte fietsreservering op alleen bepaalde trajecten niet voldoende?

Drukte rondom fietsen is over het gehele land een probleem, in dal en spits, in Sprinter en Intercity. Daarbij komt dat reizigers met fiets vaak de trein nemen om langere afstanden te overbruggen. Als fietsreserveren alleen op bepaalde traject verplicht zou zijn, zou dit bij reizigers die over meerdere trajecten reizen voor verwarring zorgen.

Een landelijke verplichting is in de communicatie richting onze reiziger het meest duidelijk en voor ons personeel de enige werkbare optie.

 

3) Als de meeste reizigers al hun fiets aanmelden, waarom is dan een verplichte reservering nodig?

Veel mensen melden zich aan, maar niet iedereen. Als je je fiets hebt aangemeld kan het dus zijn dat de trein waarvoor je je hebt aangemeld vol is. Een aanmelding geeft dus geen volledige zekerheid op een plek voor je fiets  Er ontstaan daardoor discussies op de trein. Met verplichte reservering kunnen we reizigers meer zekerheid geven.

 

4) Hoe kan ik een plek voor mijn fiets reserveren als ik Treinwijzer niet wil of kan gebruiken?

Reizigers zonder toegang tot Treinwijzer via de NS app of het web kunnen hun fietsreservering tijdens de pilot ook zonder account maken, aan de balie of via de klantenservice. Alleen een e-mailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.

 

5) Hoe weet ik op welke plek ik straks mijn fiets moet neerzetten in de trein?

Er zijn in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn niet genummerd, dus je kunt zelf een plaats kiezen.

 

6) Hoe weet ik waar ik moet instappen in de trein om mijn fiets neer te zetten op de juiste plek?

Op de trein is middels een fiets-icoon aangegeven in welk rijtuig de fietsplaatsen zich bevinden. Let bij binnenkomst van de trein op deze icoontjes, zodat je je in de richting van het juiste rijtuig kunt begeven.

 

7) Wat moet ik doen als alle fietsplekken al bezet zijn?

Reserveren is tijdens de pilot verplicht, dus als alle fietsplekken gereserveerd zijn, dan betekent het dat je helaas niet mee kunt. Reserveer een fiets in een andere trein. Dat kan overigens al vanaf 2 weken voor vertrek, dus als je meer zekerheid zoekt – bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie of voorafgaand aan een internationale treinreis – kun je je plaats al vroeg reserveren.

Een andere mogelijkheid is dat het zo druk is in de trein dat alle fietsplekken bezet zijn door reizigers, zonder fiets dus. Als er daarom geen plek meer voor je is in de trein, dan kan je fiets helaas niet mee.

 

8) Als ik geen fietsplek heb gereserveerd, maar toch de trein instap met mijn fiets. Krijg ik dan een boete? Of word ik uit de trein gezet?

Tijdens deze pilot is het uitgangspunt dat je een reservering nodig hebt om de fiets mee te nemen in de trein. Pas dan heb je een geldig vervoerbewijs voor je fiets. Het reserveren is nieuw, dus we houden daar rekening mee tijdens de pilot, bijvoorbeeld door samen met de reiziger alsnog een reservering te maken als hij dat vergeten is. Maar als de trein echt vol is, betekent dit dat je de trein moet verlaten.

 

9) Als ik mijn trein mis of als mijn trein bijvoorbeeld uitvalt. Wat moet ik dan doen?

Dan maak je zelf een nieuwe fietsreservering via Treinwijzer of de andere kanalen van NS en meld je je oorspronkelijke reservering af, zodat een andere reiziger van de plaats gebruik kan maken.

 

10) Gaat het treinpersoneel hierop controleren?

Ja, net zoals de controle op een geldig vervoersbewijs. Zonder fietsreservering is er geen sprake van een geldig vervoerbewijs voor de fiets. Het treinpersoneel zal controleren op de aanwezigheid van een vervoerbewijs, fietskaart en fietsreservering.

 

11) Geldt de verplichte reservering ook voor fietsen die gebruikt worden als hulpmiddel? En voor vouwfietsen?

Reizigers met een hulpmiddel moeten hun hulpmiddelen ook verplicht aanmelden. Voordeel is dat ook deze reizigers zekerheid  krijgen: die hebben ze op dit moment namelijk nog niet.

Vouwfietsen mogen nog steeds zonder reservering worden meegenomen.

NB: Reizigers met een rolstoel vallen hierbuiten: zij hebben een aparte plek in de trein.

 

12) Geldt de reservering voor alle treinen? Ook in internationale treinen?

De verplichting geldt in alle binnenlandse treinen. Voor internationale treinen waarin fietsen mee mogen worden genomen (IC Berlijn, IC Brussel) gold al een reserveringsplicht in de zomermaanden.

 

13) Hoeveel fietsen gaan er in de maanden juli tot en met september mee in de trein?

NS heeft afgelopen jaar in de zomermaanden meer dan 50.000 fietsen per maand verwelkomd.

 

14) Is het aanmelden van een treinreis zonder fiets ook verplicht?

Nee, aanmelden voor je treinreis is niet verplicht, wel aanbevolen. Zo wordt onze druktevoorspelling beter en help je andere reizigers.

 

15) Geldt dit ook bij andere spoorvervoerders?

Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via Treinwijzer in de NS app of via NS.nl.

 

16) Hoe reserveert een reiziger zonder smartphone op het station een fietsreservering?

Reserveren is ook mogelijk via onze Klantenservice (lokaal tarief) of aan de balie op het station.

 

17) Conducteurs hoeven op dit moment geen servicerondes te maken in de trein. Wordt er dan wel gecontroleerd op reserveringen?

Er kan wel degelijk gecontroleerd worden in de trein. Door de coronacrisis mogen conducteurs zelf inschatten wanneer het nodig en verantwoord is. Daarnaast vindt de pilot plaats in de zomer, dan is een groot deel van Nederland gevaccineerd.

 

Op www.locov.nl (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) staat een zeer omvangrijke reactie op bovenstaande punten. De toon van de brief aan NS beschrijf ik als cynisch. Herhaaldelijk wordt gesteld dat de conculega's het vele malen beter doen dan de NS. 

 

Het advies dat het locov aan NS heeft gegeven luidt als volgt.

Wij adviseren u met klem af te zien van de pilot met verplichte fietsreservering.

In plaats daarvan adviseren wij u:

1. Het fietsticket per direct weer te verkopen via de kaartautomaat en hiermee niet te wachten tot 10 juli.

2. De vindbaarheid van het fietsbalkon in de reisinformatie te verbeteren en daarbij ook de actuele bezetting van elk fietsbalkon aan te geven.

3. Een pilot te doen met verbetering van de zichtbaarheid van het fietsbalkon op de buitenkant van het materieel, door een opvallende kleur op de zijkant van de trein ter plaatse van het fietsbalkon over de volledige hoogte van het materieel.

4. Structureel meer ruimte vrij te maken voor fietsen in nieuw materieel.

5. Te onderzoeken of ruimte voor fietsen in bestaand materieel beter kan worden benut door het toepassen van ophangconstructies en het verplaatsen van afvalbakken. Ook te onderzoeken of tijdens het zomerseizoen meer ruimte kan worden gemaakt voor fietsen door te werken met demonteerbare banken/klapstoeltjes. Wij doen hierbij een beroep op artikel 34 van de vervoerconcessie van het hoofdrailnet en vragen u dit onderzoek binnen een jaar af te ronden.

6. Het tarief van het fietsticket structureel te verlagen naar €5,60 en zo mogelijk nog verder te verlagen.

7. De OV-fiets via aanbiedingen aantrekkelijker maken voor fietstoeristen en het voor deze doelgroep ontwikkelen van een OV-fiets-plus met extra voorzieningen en extra service.

8. Via acties in de Spoordeelwinkel fietstoeristen stimuleren in de zomer buiten de spits te reizen.

 

In een eerdere post heb ik aangegeven dat NS de verplichte reservering waarschijnlijk toch gaat invoeren. Nu ik de brief heb gelezen denk ik toch dat de NS eieren voor zijn geld gaat kiezen.

Zou graag een bevestiging hiervan willen zien. 

 

Badge +3

Zolang andere vervoerders gewoon (nog zoals altijd of na corona weer) dagkaartjes fiets verkopen uit hun kaartautomaten is het ‘game on’ zoals normaal met de fietsen in treinen.

Die zijn ook geldig bij NS uiteraard https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Registreren/reserveren of niet, je fiets gaat dan in principe gewoon mee!

Totdat een conducteur vindt van niet, en dan moet die een muntje of een dobbelsteen gaan opgooien welke niet geregistreerde gereserveerde fiets dan de trein uit moet? :thinking:

Of alle fietsen zonder aantoonbare reservering er uit? Had je maar moeten reserveren, uw fiets is niet welkom zonder dat, ook al heeft u een dagkaart fiets op uw naam adres geboortedatum of zo.

Ja, ook jij met fietskaartje uit de Arriva automaat want dat telt niet! “Uhh beste HC waar heeft u het in hemelsnaam over?”

NS HC: Je kunt/moet een fiets tegenwoordig verplicht aanmelden via de NS, met een Mijn NS account! Iets met Trein Veilig of zo.. Oh nee wacht, dat is nu Treinwijzer geworden.

Maar ik zie je reservering helemaal niet voor deze trein? Dat kan kloppen want ik heb en wil helemaal geen Mijn NS account want ik reis op een anonieme kaart of ben student of zo, dus wat moet ik met een Mijn NS account?!

Ik zie het allemaal dus niet gebeuren, en anders succes ermee beste NS.

Voor wie dit leest, volg (schaapie) de stappen op https://treinwijzer.ns.nl om een account aan te maken om een reis/fiets aan te melden. Met grote dank voor het opgeven van je privacy.

Want Google weet toch ook precies wanneer je je Nest thermostaat een graadje hoger of lager zet via de app, of wanneer je op de wifi van een familielid uit Schubbekutteveen zit en daar met Google Maps op je phone naartoe gereden bent? :sleeping:

Inmiddels is het 10 juli en probeer ik al de hele dag een aanmelding te doen om over 3 dagen een  fiets in de trein mee te nemen. Op de tablet, op de iPhone en via computer, via NS.nl, op de NS.app enz maar lukt me nergens. Krijg overal de opmerking dat er iets fout is gegaan en dat ik het later nog maar eens moet proberen. Heel frustrerend.
 

Ik wil met de trein en fiets vanuit zuiden naar Groningen en van daaruit naar het zuiden fietsen. Maar er is werk aan het spoor tussen ‘t Harde en Meppel, dus sowieso kom ik niet met mijn fiets vanuit het zuiden in Groningen. Daarom is het plan om  morgen de fiets met de auto naar Meppel brengen en daar mijn fiets in de bewaakte stalling zetten en vervolgens twee dagen daarna met de trein en snelbus naar Meppel, fiets oppakken en met fiets doorreizen naar Groningen. 
Maar als ik zie hoeveel moeite het kost om mijn fiets voor de rit van Meppel naar Groningen aan te melden begin ik te twijfelen of ik morgen wel al die km’s met de auto ga rijden. Kortom, geen goed begin voor de invoering van de verplichte fietsaanmelding. 

Badge +3

Aanmeldingen (en dus ook fietsreserveringen) voor reizen via Zwolle zijn niet mogelijk.

Je krijgt dan foutmeldingen zoals ‘trein valt uit’ of andere nietszeggende meldingen.

Vanuit het zuiden kan je reserveren tot ‘t Harde of Kampen Zuid, en daarna weer vanuit Meppel (als het lukt, zo te lezen dus niet echt)

Je bent niet de enige, zie https://twitter.com/JoeriThissen/status/1413916675443941377 Treinwijzer geeft geen intercity’s van Meppel naar Groningen, de reisplanner natuurlijk wel maar daar heb je niets aan voor aanmelding/reservering.

Dat je dan met de auto een fiets naar Meppel zou moeten brengen… nou ja het zij zo! :cold_sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad niet aanmelden/reserveren voor reizen via Zwolle, maar het zou wel mogelijk moeten voor een reis van Meppel naar Groningen. Ik heb zelf even zitten testen (voor een reis 13 juli), zowel via de reisplanner als direct in Treinwijzer. Bij IC's tussen deze 2 stations lukt het niet, wel bij sprinters. Het verschil zit er denk ik in dat in de Treinwijzer bij de sprinters wel staat aangegeven dat er vrije fietsplekken zijn en bij de IC’s niet.

 

 

Kijk ik vervolgens bij Treinposities dan is voor zowel de IC's als de sprinters al de planning qua materieel gemaakt, dus zou ook bekend moeten zijn hoeveel fietsplekken er zijn . Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de IC's niet onder hun normale ritnummer rijden maar vanwege de werkzaamheden een aangepast ritnummer, dan komt er voor het ritnummer 70 of 700 te staan, dus rit 729 wordt 700729 en 1831 wordt 701831. 

Eerder vandaag testte ik met andere ritten waarbij dit niet het geval was (geen aangepaste ritnummers) en daar kon ik gewoon elke trein reseveren.

 

Wil je dus nu een reservering maken voor een reis van Meppel naar Groningen, kies dan een reis met een sprinter ipv een IC. Of wacht tot dit probleem wordt doorgezet en hopelijk opgelost wordt. Of reserveer sowieso al een sprinter die je mocht het opgelost wordt weer kan annuleren en dan alsnog met een IC kan reserveren.

 

bewijs dat het lukt?

 

Reputatie 7
Badge +3

En wil je reserveren voor vandaag of morgen dan geeft de Treinwijzer zelfs aan dat de reis vervallen is.

 

 

Dat het waarschijnlijk ligt aan het aangepaste ritnummer ligt blijkt ook als je volgende weekend een reis wil reserveren van Rotterdam naar Vlissingen, dan zijn er werkzaamheden waardoor de 2200 daar een 702200 wordt en ook daar niet mogelijk te reserveren.

En ook dat weekend bij het pendeltreintje Gvc-GC (705100) is het niet mogelijk te reserveren. Wel weer tussen Dordrecht en Schiedam, waar gewoon de 5100 rijdt (geen 70 ervoor). 

Eerder gaf iemand al aan dat de klantenservice hem verteld had dat bij werkzaamheden het niet mogelijk is een reservering te maken, op deze manier klopt dat wel, als er een 70(0) ritnummer rijdt kan het niet. Op het deel waar het normale ritnummer rijdt is er niets aan de hand.

 

 

36 uur van tevoren is het materieel wat gaat rijden bekend, dus 36 uur van tevoren moet het lukken om te reserveren. Inmiddels is dat nu zover voor 13 juli dus ik ben benieuwd of Marianne V. het nu lukt. 

Reputatie 7
Badge +3

Aanmelden of reserveren voor een IC van Meppel naar Groningen (dus met een aangepast ritnummer vanwege werkzaamheden) kan nog steeds niet. In de reisplanner krijg je dan de melding dat er geen fietsplekken zijn en ook alleen een reis zonder fiets aanmelden kan niet. 

 

 

In de Treinwijzer staan nog steeds de ritten met een IC als vervallen.

Het oorspronkelijke ritnummer is inderdaad vervallen, maar daarvoor in de plaats is een nummer met 70 of 700 ervoor gekomen, alleen daarvoor is geen reservering of aanmelding te maken. 

De enige optie om wel te kunnen reserveren is voor een reis met een sprinter, want die rijden onder de normale ritnummers. Maar op deze manier zullen de sprinters misschien wel volgeboekt raken terwijl de fietsplekken van de IC's leeg blijven, want niemand kan daarvoor reserveren.

 

Aangezien er deze zomer best veel werkzaamheden zijn en daardoor ook allerlei treinen met aangepaste ritnummers, is het wel zaak dat dit zsm opgelost wordt. 

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Reputatie 7
Badge +3

Alle plekken in alle IC's vandaag en morgen al gereserveerd? Als dat zo is dan zouden die reizen niet als vervallen in de Treinwijzer staan en zou er als aantal fietsplekken 0 moeten staan ipv helemaal niets.

En heb je behalve alleen gekeken in de reisplanner ook daadwerkelijk een fietsreservering gemaakt? Want als ik voor maandag de 19e via de reisplanner (waar staat dat er fietsplekken vrij zijn) echt een reservering wil maken, krijg ik weer die rode balk waarin wordt gezegd dat er iets mis is gegaan. En doe ik via de Treinwijzer krijg ik ook een foutmelding. Het lukt gewoon niet om in een IC met een aangepast ritnummer te reserveren, niet vandaag, niet morgen, niet vrijdag en ook niet volgende week maandag.  En verder volgende week rijden er alleen sprinters, want dan geen werkzaamheden meer en de IC stopt niet in Meppel.

En zoals al eerder vermeld, ik zie hetzelfde probleem bij aangepaste ritnummers bij andere werkzaamheden (getest voor de werkzaamheden Den Haag HS - Rotterdam) bij ritten van de 702200 serie en 705100. En zojuist ook nog even getest voor Rtd -Ut 25 juli als er een 700500 en 700600 rijdt ipv 500 en 600 serie, ook weer foutmeldingen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik @Marianne V. was,zou ik een reservering maken voor een reis met de sprinter, maar dan wel voor de tijd dat de IC vertrekt al op het perron staan. Dan kijken of er fietsen in de IC staan; zo ja jammer en dan de sprinter nemen, zo nee instappen met fiets en situatie uitleggen aan de HC (of eerst uitleggen en dan instappen) en de reservering met de sprinter laten vervallen. Niemand kan een reservering maken voor de IC, dus zou die leeg moeten zijn qua fietsen, tenzij anderen deze methode ook volgen. 

Reputatie 7

Ik denk oprecht dat de plekken al gereserveerd zijn. Het gaat dan niet meer. Als je bijvoorbeeld bij volgende week 14:27 uur kijkt, dan kan het wel, en ook in een IC.

Ik denk oprecht dat je hier onzin aan het vertellen bent. NS heeft helaas een zeer bedenkelijk track-record m.b.t. automatisering. Ook uit dit topic blijkt dat weer eens. 

Ik kom net terug van Schiphol en zag een jonge jongen met zijn fiets instappen. Ik denk persoonlijk dat hij geen fietskaartje had en al helemaal geen reservering, maar ja geen controle. Voor wat betreft @Marianne V. ik zou adviseren het advies van Momo te volgen. Van NS ga je toch geen zinnige reactie krijgen.  

Badge +3

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Ik heb vandaag ook geconstateerd dat de fietstickets inderdaad weer in de automaten te verkrijgen zijn. Als NS nu één ding niet had moeten doen om het reserveren een kans van slagen te geven, dan is het dit wel. Ik heb ook nog een foto gemaakt van de lap tekst die er bij staat op de automaat, maar ik denk niet dat iemand die echt helemaal gaat lezen.

 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt. De gevolgen zijn dus ook gelijk duidelijk zoals Robert B aangeeft. Conducteur maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf en handelt verkeerd.

 

Ik moet wel zeggen dat zoals NS het nu geregeld heeft ik ook niet in de schoenen van de conducteur wil staan. Afijn deze van RobertB kan al rechtstreeks naar het Locov en de fietsersbond want NS weigert dus om het eigen beleid uit te voeren. 

 

Toch knap dat je dat al binnen 3 dagen na invoering al voor elkaar krijgt.

Badge +3

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die ene trein.

Reputatie 7

In juli en augustus 

Dat de fiets niet mee mag in de spits is inmiddels wel bekend en ik denk dat de gemiddelde reiziger met fiets al gauw aan dat denkt en het stukje van verplicht reserveren al helemaal niet leest of anders doet alsof zijn neus bloedt.

In juli en augustus mag een fiets de hele dag mee, geen spitsbeperkingen… toch? :thinking:

Van 10 juli tot 15 september wél die reservering regelen, anders is je fietskaartje NIET geldig tenzij de conducteur een reservering voor je maakt, maar dan alleen voor die trein.

 

Ja staat inderdaad bij het derde blokje tekst van de in totaal 5 blokken tekst. Maar mijn vraag blijft dus waarom die 4 mensen zonder reservering dus niet uit de trein zijn gezet en de meneer met wel een reservering niet mee mocht. Misschien kan het directielid van NS die dit allemaal bedacht en in gang gezet heeft dat even hier uitleggen.

@Robert B 

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

Reputatie 7

@Robert B

Ik kan je verzekeren dat ik zeer goed ben in improvisatie. We hebben onze richtlijnen en niet alles loopt soepel, dus ik had ervoor gezorgd dat iedereen mee zou kunnen. Ik weet hoe lastig het is om een reiziger uit een trein te krijgen, vandaar de improvisatie.

@Loes : Ik snap dat je goed bent in improviseren als ik zo de diverse topics doorlees. In deze denk ik dat je juist niet moet gaan improviseren. NS heeft aangegeven dat de vele fietsen voor overlast voor reizigers zorgen en heeft dit reserveringssysteem bedacht om dat te verbeteren. Als het personeel nu al weer fietsen illegaal gaat toelaten creëert dit voor de reizigers dus situaties die NS niet meer wil. 

 

De enige juiste werkwijze van de desbetreffende conducteur was dus inderdaad geweest om degene die niet gereserveerd hadden uit de trein te verwijderen en diegene die wel gereserveerd had toe te laten. De personen zonder reservering hadden in feite nooit mogen instappen. Dat dit overigens voor vervelende situaties gaat zorgen lijkt mij evident. Ik kan mij best wel voorstellen dat deze 4 reizigers niet zonder slag of stoot (hopelijk niet letterlijk) de trein gaan verlaten. Tot nu toe valt het aantal topics over dit onderwerp nog wel mee, maar ik denk dat dit recht evenredig is met de huidige weerssituatie in Nederland. Volgende week wordt mooi fietsweer voorspeld met de hele week temperaturen van zo'n 25 graden. 

 

Nu het kaartje ook weer in de automaat verkrijgbaar is denk ik dat er zeer veel fietsen in de trein gaan worden geladen. Het reserveringssysteem heeft helaas maar niet onverwacht ook nog de nodige kuren. De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden. Ik kan mij indenken dat het personeel hier niet op zit te wachten, maar een reserveringssysteem invoeren en het vervolgens weer op zijn beloop laten is absoluut not done. Er wordt in dit land al veel te weinig gehandhaafd. Indien NS weigert te handhaven is de conclusie dat het reserveringssysteem bij deze ten grave is gedragen.

 

Tijd dus voor NS om eens wakker te schieten en actie te gaan ondernemen en het personeel hier op voor te bereiden. Ik heb niet de indruk dat er in de afgelopen periode hier aandacht aan is besteed.     

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
 
×
 
 
 

Reageer