Reserveren voor fiets in de trein | NS Community
beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein


Hoi,

Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.

Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?

Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.

Groet.

icon

Beste antwoord door Thom 13 May 2021, 12:34

Bekijk origineel

136 reacties

Reputatie 7

Het is geen reservering als NS geen plaats kan garanderen.

Het is werkelijk het domste wat NS in jaren heeft gedaan. Niet dat de lat erg hoog ligt maar dit slaat werkelijk alles. 

 
Ongeveer zo hoog???
 

 

×
 
 
 

 

@Macklobell

Ik ben het met @iMark eens, als ik een reiziger met reservering moet weigeren voor een reiziger zonder reservering, daar ben ik het niet mee eens. Alles wat ik mag oplossen, meld ik overigens door. Zo blijf ik duidelijk aan me werkgever melden wat er op de werkvloer gebeurd.

Andersom doe ik het niet, dus reiziger wil mee zonder reservering en ik heb geen plek, das een duidelijke nee. 

Reputatie 7
Badge +3

De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden.

Maar je kunt ook nog een reservering maken in de trein zelf, die bovendien al vertrokken is, dit kan tot 15 minuten in het verleden. Natuurlijk alleen wanneer er vrije fietsplekken zijn. En wanneer er geen vervangend ritnummer is, want dat probleem is er nog steeds.

 

 

Reputatie 6

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

 

Net terug van een ritje naar Hoogkarspel v.v. Onderweg veel personeel gezien naast mij zittend in de 1e klas, geen controle gehad. Ook vrij veel fietsen gezien in de trein en op de stations. Puur uit belangstelling en in het kader van dit topic aan een aantal fietsers gevraagd of zij de fietsplek gereserveerd hadden. Meesten zeiden dat ze wel een kaartje hadden maar een reservering?? Wat is dat?? Totaal aan 5 reizigers met fiets gevraagd. Valt mij ook op dat er geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Op de stations wel veel keren het verplicht dragen van het mondkapje maar ik had inmiddels wel verwacht dat er ook iets zou worden omgeroepen over een verplichte fietsreservatie.

 

Maar nee niet dus. Ik verwacht komend weekend dus heel veel problemen m.b.t. het meenemen van de fiets. Met dank aan de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Het is bij NS nog een slagje vervelender/dommer dan overboekingen bij vliegreizen. Daar heb je soms het probleem dat er meer mensen een reservering hebben dan er plaatsen zijn. 

Bij NS verkopen ze via de automaat en de website fietskaartjes zonder reservering en laten ze de mensen die wel de moeite nemen om een reservering te maken aan hun lot over. Je krijgt zoveel incompetentie niet verzonnen. Het is ongetwijfeld het werk van mensen die nog nooit een fiets hebben meegenomen in de trein.

Wanneer je een plek reserveert dan mag je verwachten dat er een plaats voor je beschikbaar is. Als NS dat niet kan regelen dan kunnen we het geen reservering noemen. 

Als ik een kaartje reserveer voor de bioscoop of het theater dan verwacht niet ik dat er iemand op mijn gereserveerde plaats zit. En als dat wel zo is dan verwacht ik dat het personeel ingrijpt en mijn gereserveerde plaats vrijmaakt.

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.


Volgens voorwaarden fiets meenemen mag er ook geen bagage op de fiets in de trein. Lezen wordt steeds minder gedaan 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat werkt dus alleen als iedereen ook reserveert, of ‘aanmeldt’ zoals het in de proef heet.

Er zouden voordelen kunnen zijn aan reservering, maar ik zie ze nog niet.

Ik heb gereserveerd in een trein waar nog 3 plekken zouden zijn, maar trof een volle plek.

Raad eens wie gereserveerd heeft. Die achterste 2 waarschijnlijk niet.. De witte is van mij. 

Ondertussen werd ik met reservering al op het perron streng toegesproken en later via de intercom nog eens.

In Den Bosch konden 2 fietsers er niet meer bij.

En na deze rit stap ik in een boemel van Arriva, met ruim voldoende plek en zonder gedoe.

Als die witte van jou is, stonden er dus 2 fietsen voor jij je fiets er plaatste. In een VIRM wordt er per fietsbalkon gerekend met 3 plekken, wat betekent dat met die 2 achterste fietsen er dus nog plek was voor 1 fiets, de plek was dus niet vol. De rood-zwarte fiets die voor jouw fiets is geplaatst, was dan als 4e wel teveel. Maar als alle 4 de fietsen dicht op elkaar worden neergezet hoeft het niet echt tot overlast te leiden, wat een belangrijke reden was voor deze pilot.

Daarnaast heeft een VIRM meerdere fietsbalkons, een 4-delige VIRM heeft er 2, dus 6 fietsplekken en een 6-delige heeft 3 fietsbalkons, dus 9 plekken. Er kunnen dus best op andere balkons in jouw trein nog plekken zijn geweest (tenzij jij die gecheckt hebt) waardoor aan werd gegeven dat er nog 3 plekken vrij zouden zijn. En die kunnen in theorie ook nog gereserveerd zijn nadat jij je reservering gemaakt hebt.

Misschien een beetje overbodig om te vragen, maar was er nog controle op reserveringen? Antwoord zal wel nee zijn.

Het werkt niet alleen als iedereen reserveert, maar ook als er controle op is. 

Reputatie 7

Gelukkig is de fietsreserveringspilot bijna afgelopen. Net twee zeer boze mensen ontmoet die ondanks hun reservering niet meemochten van de conducteur, omdat de fietsplekken allemaal bezet waren. Ze hadden gevraagd hoe dit kon omdat zij ook een reservering hadden, hier was geen antwoord op gekomen en de conducteur sloot gewoon de deur. Volgens een van de fietsers stonden er ook twee mensen met een grote kinderwagen volgestouwd met tassen op een fietsplek.

Reputatie 7
Badge +4

Het middel is erger dan de kwaal.

Reputatie 7
Badge +3

Zelden zo'n slecht uitgewerkt plan gezien bij NS. En dat wil best wat zeggen.

Welk bedrijf haalt het in het hoofd om “reserveringen” te administreren en vervolgens niet te regelen dat wanneer mensen op de gereserveerde tijd komen met hun fiets de plaatsen niet vrij te maken voor de mensen met reservering?

Reputatie 7
Badge +3

Het middel is erger dan de kwaal.


Dat weet ik niet. Zonder reservering staan de treinen nog voller met fietsen en kun je soms niet fatsoenlijk in/uitstappen. Je zal je aansluiting maar missen door het gestuntel met fietsen in het halletje zonder fietsplaats. Maar door geen controle uit te voeren op de reserveringen lijden de goeden onder de kwaden.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het systeem is van controle afhankelijk. Er zijn echter veel te veel mensen die zich nergens aan houden en dan wordt het voor de controleurs ook niet eenvoudiger. Ik heb maar een paar reizen met de fiets gemaakt en aangemeld, dat ging goed en er werd door de controleurs ook naar gekeken. Maar ja als het goed gaat, wordt hier natuurlijk nooit gemeld. Bij NS ging het net zo goed als bij Arriva.

Het was een rustige trein en die had ik er ook op uitgezocht. Maar ja, drukke treinen, veel aanbod en mensen die zich nergens wat van aantrekken, dan wordt het moeilijk en snel onbeheersbaar. Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

 

 

Er zal vast een evaluatie komen, ik ben benieuwd. Men zal toch de oude situatie tegen de nieuwe moeten afzetten. Het kan natuurlijk ook dat dit in de praktijk al staand beleid is en sowieso niet meer wordt teruggedraaid.

Badge +3

Voor de conducteurs ook niet te doen vaak. De wijze waarop ze bejegend worden als het eigenbelang van de reiziger wordt aangetast, is vaak stuitend. Kennelijk is dan alles geoorloofd.

Vanuit de conducteurs is het blijkbaar ook gewoon ‘geoorloofd’ om mensen met een reservering te weigeren ‘omdat het al vol staat’, zonder verdere actie of uitleg.

Terecht dat reizigers (de goeden) daar ‘stuitend boos’ over kunnen worden… en dat roept een conducteur die je weigert het dus min of meer over zichzelf af. En dat heeft weinig met ‘eigenbelang’ van de reizigers in kwestie te maken (want wij hebben een reservering!), of toch wél?

Ja en nee. We moeten ‘rollen’ en geen tijd (of geen zin?) om te kijken van wie al die fietsen zijn, en of ze wel of niet een reservering hebben?! En daar sta je dan, mét je reservering.

Zonder dat hele aanmeld/reserveren circus zou ‘helaas, vol’ een normaal antwoord zijn, en (volgens mij) op veel meer begrip kunnen rekenen.

Reputatie 7
Badge +4

Je hebt een steeds grotere categorie reizigers die alleen het eigenbelang ziet en zich door niets en niemand wil laten tegenhouden. Veel ellende in de trein heeft alles met het rücksichtlose nastreven van dit egocentrisme te maken. Loop het gedrag dat ergernis geeft maar na. Omkeringsdenken, zwartrijden, stiltecoupe, eersteklas, agressie en bedreiging, het komt er allemaal uit voort.

Ik doe wat ik wil en waag dat niet tegen te houden, ik negeer dat en anders word ik agressief. En uiteraard dien ik een kllllacht in, de asoboete in de praktijk, als een conducteur me dwarsboomt. Een soort vulgair existentialisme.

 

Met dit systeem roep je ellende op, in plaats van een probleem op te lossen. Andere mensen pakken toch de plek, het is feitelijk geen reserveren en als je niet mee kunt moet je je opnieuw aanmelden. Ik begrijp best dat men dan een andere trein neemt, waarvoor geen aanmelding heeft plaats gevonden en dat zijn degenen die dat wel deden weer terecht boos. Dan is de cirkel rond en uiteraard ten koste van de mensen die het wel netjes deden.

 

Je koopt een fietskaartje en je ziet wel of je mee kan,- dus zoals het was - geeft veel minder problemen. Arriva doet het ook zo. Het systeem dat er nu is bij NS,  kan goed bedoeld zijn, maar het werkt niet.

The proof of the pudding is the eating.

Badge +3

The proof of the pudding is the eating.

Eat it from the floor (before your dog does it)… It’s still pudding!

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben meer van het overdrachtelijke, :innocent:

Reputatie 7
Badge +3

Het controleren op fietsvervoerbewijzen en geldige vervoerstijden is al nauwelijks te doen wanneer er nooit gecontroleerd wordt. 

Afgelopen vrijdag (3 september) stond er iemand met een grote fiets in de trein die om 17.16 vertrok uit Utrecht Overvecht. Maar natuurlijk geen controle dus deze man kon zonder problemen reizen.

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels. 

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Ooh? Boem, geld terug!

https://twitter.com/dbenshachar/status/1434580440896188419

Fijn dat je met je fiets geweigerd wordt vandaag @NS_online.. Kan ik m'n fietskaartje terugvragen?

@MoDe (via Twitter) Als je gereserveerd had en niet mee mocht dan zou het wel zo netjes zijn als jij geld terug krijgt.

Is al gebeurd, was netjes en snel geregeld.

Nu je fiets nog mee zien te regelen… :sweat_smile:

NS zal echt iets moeten doen aan de controle van de regels

Hoezo controle? Alle regels zijn bij NS immers "eigen verantwoordelijkheid", waarbij je je ook kunt afvragen of de regelgeving niet is doorgeschoten. Een voorbeeld: stations moesten rookvrij worden, het gevolg is dat de rookzones zijn verwijderd en er nu weer overal op de perrons wordt gerookt.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het heeft geen zin om allerlei regels te verzinnen wanneer er niet gehandhaafd wordt. Vooral voor de goedwillende burger is dat een grote ellende.

Bij NS denken ze net als in de politiek in Den Haag. Veel regels verzinnen en denken dat het dan geregeld is. Vervolgens te besodemieterd om budget vrij te maken voor handhaving.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag op dezelfde tijd als vrijdag weer met de trein vanaf Utrecht Overvecht. Er stond een grote mountainbike op de fietsplaats om 17:16 uur.

Er kwam zowaar nog een Hc langs in het treinstel. Die liep heel hard door naar de achterste cabine. De man maakte de indruk zeer dringende administratieve of andere werkzaamheden te moeten verrichten. In ieder geval belangrijker zaken dan controleren en handhaven.

Wat een farce.

Badge +3

Vandaag de laatste dag… ben benieuwd wat je morgen op een automaat of de website/app te zien krijgt bij het kopen van een fietskaartje! :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je op de website nu al zien.

 

Reageer