beantwoord

Rij plank invaliden

  • 20 oktober 2018
  • 76 reacties
  • 4874 Bekeken


Toon eerste bericht

76 reacties

Badge
@Philned , wat een trieste manier om het verhaal van Slidestops uit zijn verband te trekken. Er zijn nu eenmaal regels binnen een groot bedrijf waar een ieder binnen dat bedrijf zich aan moet houden. Zo ook de regel dat als je geen instructie hebt gehad voor het gebruik van de hulpmiddelen je deze neit mag gebruiken vanwege de aansprakelijkheid als het onverhoopt mis gaat.

Ik neem aan dat jij ook je baan niet op het spel zet met het overtreden van regels in het bedrijf waar je werkt ??

De wil om te helpen is er denk ik bij iedereen wel alleen moeten wij ons wel aan regels houden.

En iets wat tussen de deuren komt geeft nu eenmaal alarmmeldingen waardoor er uiteindelijk een probleem kan ontstaan met de deuren als dit meermalen plaatsvindt achter elkaar waardoor we niet meer kunnen vertrekken zonder eerst de boel te resetten. Dat is immers hoe het veiligheidssysteem werkt.

Jammer dat er nu zo richting hoofdconducteurs wordt gereageerd terwijl deze gewoon de interne regels volgen.
Reputatie 5
@Tamzin

Er zijn dingen die vrijwel zonder kosten kunnen. Bij buurtbussen zijn de chauffeurs vrijwilliger, dus dat kost niets. Zoiets zou de NS ook kunnen proberen. Als het volgens jou zo slecht gaat met de NS dan moesten ze maar eens gaan nadenken hoe dat komt. Misschien wat duur, lange reisduur? Als je meer dan 50 km met meerdere personen reizen moet dan is een huurauto 60% goedkoper dan de trein. (treinkaartje 3 personen € 75,60 retour, reisduur 4 uur, huurauto 150 km vrij € 22,00 reisduur 2 uur.
Als de wetten en regels ze NS en Pro-Rail dwars zitten waarom roepen ze de reizigers dan niet op om daartegen te protesteren?
Reputatie 7
Badge +3
@Philned
Buurtbussen zijn voor het grootste deel van hun kosten afhankelijk van subsidie. De kosten van het busje, brandstof, onderhoud, verzekeringen, etc. worden op geen stukken na gedekt door de inkomsten uit de kaartjes van de paar reizigers.

Dat NS te hoge kosten heeft klopt maar dat los je dus niet op door ieder klein station de hele dag te gaan bemannen. Daarnaast betaalt slechts een enkeling de tarieven die je noemt, je moet eens uitrekenen wat een student per kilometer oplevert (daar wordt je niet vrolijk van).

Overigens wordt in Duitsland o.a. het begeleiden van gehandicapten op de stations gedaan door vrijwilligers van de Bahnhofsmission. Zoiets zou wellicht een optie kunnen zijn, alhoewel de FNV dan onmiddellijk broodroof roept.
Reputatie 6
Het is een leuk idee, maar niet echt veilig. Een SLT heeft automatisch sluitende deuren, die je gaat forceren op het moment dat er een plank tussen komt te liggen. Het systeem wil namelijk na een x aantal seconden dicht. Ook houdt de conducteur geen rekening met een mindervalide, waardoor het zomaar zou kunnen zijn dat deze in de vertrekprocedure tussen de deuren komt te zitten. Dit is niet de bedoeling en de conducteur hoort daar goed op te letten - maar met zulke dingen kan je maar beter veilig genoeg zijn.


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de deur een rijplank weg kan duwen. Zo sterk zijn die dingen toch niet? En rijden met een deur nog open kan een SLT toch niet? En een rolstoel(plank) is wel even iets anders dan het bandje van een tas dat tussen een deur kan zitten zonder te vermijden dat die vergrendelt. Ik snap dat NS dit niet wil, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit soort problemen de veiligheid beïnvloed.
Badge +3
Niet wenselijk als mensen met selfmade dingen gaan rommelen (ook al zal dat op Hvsp wel mee vallen, want sprinters only).

Voorkomen dus... Maar iemand even helpen die alles goed voor elkaar heeft doe ik zonder na te denken (of even je bodycam aan -bijv. telefoon in mijn borstzak die alles registreert- en van tevoren even zeggen "op jouw risico als het mis gaat")..
Als ik een oude dame zie die moeilijkheden heeft de drempel bij de supermarkt te nemen met haar rollator, dan help ik even. Als ik in de trein iemand tegenkom die moeite heeft zijn koffer in het bagagerek te krijgen, dan steek ik een handje toe. Denk je dan écht dat ik ga nadenken over claimcultuur? Niks doen is lekker makkelijk, de andere kant op kijken want "het hoort niet bij mijn taak". Ik help gewoon, Niet omdat het wel of niet mijn baan is, wel of niet ervoor betaald wordt, maar gewoon uit medemenselijkheid.

En als een conducteur een stukje service verlenen aan reizigers niet bij zijn baan vindt horen, dan ben ik toch verdomd nieuwsgierig wat nog wél bij zijn baan hoort. Controleren in de trein blijkbaar ook niet meer. Want 9 van de 10 keer zie je ze niet in de trein. Blijkbaar bestaat de baan alleen nog uit fluitje blazen en zich daarna weer zuchtend terugtrekken in de eigen ruimte om met koffie en lectuur het volgende station af te wachten. Nee joh, service aan reizigers, zó 1990...
Reputatie 5
Ach mensen die een ander helpen zijn kennelijk een uitstervend ras. Het lijkt dat het bijna zover is gekomen dat we iemand maar laten verdrinken omdat hij zijn pols wel eens zou kunnen kneuzen als iemand hem op de kant trekt. Als we de redenatie van sommigen hier volgen dan bellen we de brandweer niet als we denken dat het huis van de buren in brand staat, bellen we vooral de politie niet als we een verdachte situatie zien, zoeken we de conducteur niet als er rottigheid in de trein is ... We mochten er eens een rekening voor krijgen....
Moeten we dan ook maar niet stoppen met zeuren over mogelijke zwart of grijsrijders, ze zouden zich beledigd kunnen voelen en je een proces aan doen.
Reputatie 5
@Pejeka zoals je al is uitgelegd is er een verschil tussen niet willen en niet mogen. NS heeft de instructie gegeven om het niet te doen en dan heb je daar als medewerker weinig over te zeggen.

@Philned er zit een verschil tussen iemand de trein in helpen en iemand zijn of haar leven redden, ik neem aan dat je dat wel begrijpt?
Reputatie 7
Badge
Het gaat nog even duren maar over verbetering van assistentie wordt nagedacht:
https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/

Blijkt uit dit bericht van vorig jaar. Goed dat er verbetering op komst lijkt.
Jammer om te lezen hoe sommige mensen reageren. Het gaat mij niet om de conducteurs, die doen waarschijnlijk hun best en volgen de regels. Alhoewel even iemand helpen, gewoon menselijk is en niet in de regels hoeft te staan. Vergelijking van een supermarkt die ik zag staan, zijn juist de verkeerde voorbeelden. Personeel van de supermarkt loopt gewoon even mee naar de auto om de spullen er in te zetten en helpen iemand met een rolstoel om iets aan te geven. Dit staat allemaal niet in hun taak omschrijving om over aansprakelijkheid maar te zwijgen. Mij gaat hem om iets groters. Nl. dat je als minder valide gewoon mee kan doen in onze maatschappij en de argumenten die vanuit de NS komen alles behalve meewerkend en oplossingsgericht zijn: mag niet, kan niet, willen we niet. Opties over vrijwillers die ik zag langskomen etc. zijn volgens mij serieuze opties die de NS eens zou kunnen onderzoeken. De NS, monopolist voor 100% in handen van de staat moet zijn eigen broek ophouden, klopt, maar omdat het spoor van wezenlijk belang is, stuurt en mede financiert de overheid. Door de manier waarop er nu binnen de NS gestuurd wordt, verliest men het menselijke uit het oog. Druk op machinisten, druk op conducteurs en een "nee" voor een minder valide klant. Tot slot de ambitie van de NS voor 2019: "Voor 2019 is het onze ambitie om te slagen voor de midterm review door de reiziger op 1, 2 en 3 te zetten. We voeren een duurzame robuuste treindienst heel goed uit en bieden een drempelloze deur-tot-deurreisbeleving. Daarbij bieden we de reiziger optimale controle, vrijheid en waardering." Ik herhaal: "Een drempelloze deur-tot-deurreisbeleving.........."
Reputatie 3
https://youtu.be/GGBjfeuR2Rs

Even een friendly reminder voor iedereen en vooral voor die 2 negatieve nay sayers in deze thread 😉

En even for the record, nee het mag niet maar ik doe het wel en precies zoals @Robert B al zei je kan de cam van je telefoon aanzetten maar ik doe het altijd met een persoon erbij die samen met de MV van mij te horen krijgt dat ik niet aansprakelijk gesteld wil worden bij evt schade o.i.d. want ja de claimcultuur is een ding hoe je het ook wend of keert.

En nog even iets het is niet allemaal zwart of wit, niet elke HC is een lamtak, sterker nog @Pejeka dat is een kleine 5% waar je over praat, ik persoonlijk wordt er een beetje moe van dat jij elke kans aangrijpt om te vermelden als een vastlopende LP dat de HC met een bakkie en een boekje de cabine induikt, ook jij bent geen helderziende en jij kan niet ruiken wat de HC wellicht heeft meegemaakt die dienst en dat verwacht ik niet van je, all i'm asking is don't be a D.
Ik hoor ook elke keer andere verhalen. Ik zal altijd kijken wie of wat. Een rijplank neerleggen is een stuk handiger dan de brug plaatsen. Ik heb het laatst met een brug en een taxichauffeur bijna fout zien gaan met een scootmobiel. Je moet wel weten wat je doet, maar ik hoorde ook een verhaal dat als ik een minder valide aan boord heb met aangevraagde assistentie. Bv naar Heeze. Als de assistentie niet aanwezig is, zou ik een reiziger moeten meenemen naar het eerstvolgende station waar weer assistentie is. Das dan bv Weert, maar voor ik dat geregeld heb ben ik al in Weert en voor er een taxichauffeur ter plaatse is, zit ik alweer in Eindhoven. Dan ga ik het toch zelf ff regelen en idd geef ik aan dat ik niet kan helpen met eruit halen, maar wel door bv de brug of rijplaat te plaatsen. Wel goede tip om het ff op te nemen, just in case. Better safe then sorry.
Reputatie 5
@Jeroen
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.
Reputatie 7
Badge
@Jeroen
Als een baas mij gaat vertellen dat ik mij niet als mens mag gedragen is dat geen baas voor mij. Helemaal als de regeltjes opgesteld worden door mensen zonder praktijk ervaring. Dan mogen zij met hun wijsvinger zwaaien van mag niet maar mijn middelvinger is groter.

Als er iets beschadigd raakt is mijn baas degene die de schade mag betalen. Dat geeft hem het volste recht om te zeggen dat ik dat soort dingen niet mag doen.
Badge
@Philned , ik ben altijd bereid om iemand te helpen maar ik ben niet bereid om mijn baan daarvoor op het spel te zetten, dus als mijn werkgever mij dingen verbied dat hou ik mij daar gewoon aan.

Als jij bereid bent je baan in de waagschaal te stellen voor iets wat tegen de regels is dan is dat jouw eigen keuze en zul je ook zelf op de blaren moeten gaan zitten als het zover komt.
Reputatie 5
@Edwin @Jeroen
Iedereen die werkt komt regelmatig situaties tegen die niet in een regeltje passen. Een busschauffeur die een halve meter eerder of later stopt zodat de passagier niet door een plas heen hoeft... Een vrachtwagen die een blokje andersom rijd om een gevaarlijk kruispunt te missen en nog vele andere situaties. Een baas wil denkelijk dat ik mijn werk zo goed mogelijk doe, in onvoorziene gevallen mijn beroepskennis en gezond verstand gebruik. En dat is juist het punt. Als je baas je opdraagt om bepaalde passagiers op bepaalde stations niet mee te nemen ....... kan dan je beroep nog uitoefenen?
Als het zou gaan over wel of geen zeartepieten in de trein, ze zouden kunnen afgeven, was het land te klein.
Badge
@Philned , Hoe graag wij ook zouden willen hebben wij gewoon ook te maken met regels. In jouw beredenatie zou ik ook maar een rood sein voorbij moeten gaan rijden omdat ik anders reizigers heb die hun overstap missen ???

En zoals aangegeven indien mogelijk help ik en mijn collega's de reizigers graag echter als iets mij verboden wordt hou ik mij daar ook aan. Zo is het gebruik van deze hulpmiddelen voor mij niet toegestaan omdat ik daar geen instructie voor heb gekregen als machinist zijnde. Dit alles vanwege de aansprakelijkheid zoals reeds eerder genoemd.

De NS bied op veel stations wel de extra assistentie waarvoor in veel gevallen mensen van buiten de NS worden ingehuurd om dit te doen, echter is tot dat nu toe dus nog niet op elk station haalbaar.
Ik wacht nog op een privénbericht van lentevooraltijd. Na ontvangst van deze kan ik verder met dit topic.
Deze heb ik vandaag gestuurd @Erryt NS
Badge +3
Zo dan.. en nu allemaal mijn bus uit want meneer met rolstoel wil graag mee!

https://www.ad.nl/buitenland/chauffeur-zet-alle-passagiers-uit-bus-omdat-ze-geen-plaats-maakten-voor-rolstoel~a6b9c338


Tja, zo kan het ook natuurlijk, als de WMO niet meewerkt (dus een taxi voor je regelt) en je op eigen initiatief een bus/trein/tram/metro gaat nemen.

Of je eigen oprijplaat meeneemt, en anderen je moeten helpen.

,,Een actie die navolging mag krijgen. Wie bewust anderen negeert, moet hard aangepakt worden.”

Bron: https://twitter.com/tomipa06/status/1054044593367498753
Ik heb alles ontvangen en zal het doorspelen. Ik hoop snel een update te kunnen geven.
Ik kan helaas nog geen update geven. Ik hoop volgende week wel een terugkoppeling te kunnen geven.
Ik heb contact gehad dat het verzoek goed is aangekomen. We zullen de mogelijkheden bekijken en in overleg gaan. Ik hoop snel een update hierover te kunnen geven.
Ik heb een bericht terug gekregen dat we graag in gesprek gaan met de student en mentor. Via privéberichten probeer ik dit te laten realiseren. Het kan even duren voordat ik daadwerkelijk kan terugkoppelen wat er gaat gebeuren.
Hoi allemaal. Dit topic heeft helaas lang op een inhoudelijke reactie van onze kant moeten wachten. Mijn oprechte excuses daarvoor. We zullen dit topic als casus ter verbetering meenemen. Graag ga ik alsnog in op het verhaal van lentevooraltijd (wat een mooie gebruikersnaam trouwens).

NS en ProRail werken hard aan diverse verbeteringen om het reizen per trein voor reizigers met een beperking gelijkwaardig te maken aan het reizen per trein voor reizigers die geen beperking hebben. Waar dat kan zijn onze verbeteringen erop gericht dat iemand zelfstandig kan reizen, en waar nodig met hulp. Alle verbeteringen die NS doorvoert komen tot stand in nauw overleg met de overheid en de belangenorganisaties voor mensen met een beperking. Voor reizigers die afhankelijk zijn van een rolstoel/scootmobiel brengt ProRail alle perrons in Nederland op een (nieuwe) vaste normhoogte. NS zorgt dat alle nieuwe treinen (en ook de gereviseerde SLT treinen) beschikken over een schuiftrede die in combinatie met het door ProRail op de juiste hoogte gebrachte perron een zelfstandige en gelijkvloerse instap mogelijk maken. In 2017 zijn de eerste gelijkvloerse sprinters (type FLIRT) gaan rijden en vanaf 9 december 2018 zijn daar gelijkvloerse sprinters van het type SNG bijgekomen. In de komende jaren stromen steeds meer toegankelijke treinen in: vóór 2025 zijn alle Sprintertreinen zelfstandig toegankelijk.

Omdat voor de aanpassing van alle perrons en treinen veel tijd nodig is, heeft NS aanvullende afspraken gemaakt over het uitbreiden van het aantal stations waarop we NS Reisassistentie aanbieden. Zo hebben we met ingang van de nieuwe dienstregeling weer 9 stations toegevoegd en bieden we momenteel op ruim 125 NS stations, van de eerste tot en met de laatste trein NS Reisassistentie aan. Jaarlijks breiden we dit aantal verder uit. NS is voornemens om voor 2025 op alle stations waar NS treinen rijdt, assistentieverlening aan te bieden. De keuze voor de uitbreiding van de stations komt eveneens tot stand in samenspraak met de overheid en de belangenorganisaties. Hierbij wordt o.b.v. verschillende criteria, zoals bijvoorbeeld het aantal in/uit stappers en landelijke spreiding een keuze gemaakt welke stations NS Reisassistentie krijgen.

Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat bovenstaande afspraken niet altijd een directe oplossing bieden voor de huidige individuele situaties: er is nog een aantal transitiejaren nodig om al onze toegankelijkheidsmaatregelen ingevoerd te hebben.

Zoals Erryt al aangaf gaan wij ervoor zorgen dat we dit met de leerling persoonlijk oppakken.

Reageer