Skip to main content
Ik heb een student op school en die geeft aan dat er op Station Hilversum Sportpark geen inrijdplaat voor een rolstoelgebruikers is. De NS wilde er niet een aanschaffen en hij heeft er nu zelf een gekocht. Nu heeft hij een volgend probleem. Volgens de NS mag de conducteur niet helpen met de plaat neerleggen wegens aansprakelijkheid. Mijn vraag. Klopt dit verhaal: 1) geen inrijdplaat voor rolstoelgebruikers op Hilversum Sportpark aanwezig? 2) mag een conducteur inderdaad niet helpen wanneer iemand een eigen inrijdplaat heeft? Groet Peter
Indien Erryt nog een terugkoppeling kan geven zal hij dit begin januari doen 🙂. Momenteel is hij afwezig!
Er is een afspraak gemaakt om volgende week om tafel te gaan met de student en zijn mentor. Na dit gesprek zal ik een terugkoppeling krijgen en jullie een update geven. Ik hoop dat we tot een oplossing komen.
Mijn collega is langs geweest op de school. Zoals ik het begrijp zijn we tot een oplossing gekomen. Ik hoop hier nader meer over te kunnen vertellen.
Het zou geweldig zijn als dit voor deze student opgelost wordt, mede door de inzet van de moderatoren hier.



TOP !!!
Ik kan helaas niet heel veel informatie kwijt, maar wel is er een prettig en constructief gesprek geweest. Wij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om assistentie verlening op het station Hilversum Sportpark te realiseren. Misschien kan lentevooraltijd nog wat toevoegen.


Ik voel me niet goed bij dit als beste gemarkeerde antwoord.



Er is een begin gemaakt (gesprek geweest)



... (bericht aangepast)
Hoi Robert,



Ik heb Erryt gevraagd of hij er wat meer over kwijt kan.
Ik tikte mijn vorige reactie m.b.t. een defecte lift (en in hoeverre NS personeel daar dan mee mag helpen)



Ik ben op de terugweg geholpen door twee vriendelijke mensen van de NS!


Nou dat dus, gelukkig is er nog wat menselijkheid!


....

En zo hoort het! Nu die lift nog ff fixen i.p.v. half uur naar de andere kant zoals voorgesteld werd...




Maar wat heeft deze defecte lift te maken met de mogelijkheid voor hulp met een rijplank bij Hilversum Sportpark? Daar is nml. helemaal geen lift.
Maar wat heeft deze defecte lift te maken met de mogelijkheid voor hulp met een rijplank bij Hilversum Sportpark? Daar is nml. helemaal geen lift.

True, maar het ging mij om de algemene bereidheid van NS personeel om iemand even te helpen met in/uitstappen en/of even mee te werken, bijvoorbeeld als een lift het niet doet.



Niet jouw taak als mcn natuurlijk, maar een dikke vinger vanwege... komt 'ie hè!



"Nee joh, jou helpen daar begin ik niet eens aan! Want als er iets mis gaat heb ik of heeft mijn baas een claim te pakken"



Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?. 😥



Beter kan ik het niet verwoorden, ook al zijn mindervaliden soms nogal veeleisend en willen graag voorrang/prioriteit. En ja, ik mag dat zeggen want werk er dagelijks mee..



In deze situatie (zie boven, toch geholpen) waren de NS medewerkers even menselijk dus! En hier laat ik het even bij.


Zo'n houding vind ik dus niet oké. Kan je zwemmen? Dan red die drenkeling... Daar ook maar één seconde over twijfelen, of rekenen op de hulp van omstanders in plaats van actie van jezelf betekent ook vertraging voor de hele trein, toch?. 😥




Er zit nog al een groot verschil tussen het leven van iemand redden en iemand de trein in helpen
Ik kan helaas niet veel meer aan mijn antwoord toevoegen. Het is niet duidelijk wanneer het allemaal zal worden opgelost, maar dat we naar een oplossing toewerken staat vast.



@Robert B Ik snap je vraag, maar ik kan hier ook niet al te veel over kwijt. We bieden natuurlijk graag hulp, maar hedendaags wordt het steeds lastiger om dit volgens alle regels te doen. Dit zal jij ook vast mee maken op je werk.
Deze discussie gaat nu alle kanten op maar waar het eigenlijk om gaat is dat het in nederland in 2019 nog steeds niet mogelijk is om zelfstandig te reizen met de trein. Een student die naar de universiteit of school wil, die zou toch gewoon gebruik moeten kunnen maken van het station? Ook als hij of zij in een rolstoel zit...

Hoeveel stations zijn er in nederland? Meer dan 500. En op nog geen 200 kun je assistentie krijgen. Ik zou me als ns doodschamen...



ik “liep” hier zelf ook tegenaan. In mijn woonplaats mocht ik van NS niet in de trein worden geholpen. Wel een station verderop maar daar kwam geen bus zodat ik niet naar dat station kon. Bij dat andere station werd assistentieverlening gedaan door een taxichauffeur, maar die mocht niet naar ”mijn” station rijden om rolstoelers te helpen bij de trein.

De oplossing, vanuit NS en later UWV? NS bleef bij een hard ‘nee’ op mijn vraag om de taxi naar een tweede station in dezelfde stad te laten rijden. UWV was verantwoordel8jk voor voorzieningen als het reizen naar het werk niet lukte met OV. En zo betaalde UWV zonder enig probleem 3500,00 per MAAND voor taxivervoer. Voor dat bedrag hadden er heel wat perronassistenten neergezet kunnen worden!

(Ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden want dit bedrag vond ik onverantwoord hoog)



bij revalidatiebdrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.



De conducteur mag het niet omdat het niet in zijn functie omschrijving staat. Kan uren over gediscussieerd maar als je in oplossingen denkt, dan zet de NS dat er toch bij bij taakpakket??

in Londen begonnen ze 15 jaar geleden al hard te lachen toen ik vroeg naar assistentie. Iedereen op het perron helpt, de conducteur, de jongen van de schoonmaak of van de snackautomaat. Het helpen van reizigers is een taak van iedereen op het station. Simpel.



Ik heb vaak het idee dat NS er alles aan doet om reizen door rolstoelers zo moeilijk mogelijk te maken. Uren van te voren aanmelden. Ik weet vaak niet hoe laat ik weg kan van het werk. Er moet nog iets afgemaakt, er komt nog een telefoontje binnen. Dat werkt niet met 3 uur vantevoren Voor studenten zal dit ook niet werken.

de nieuwe sprinters? Met de oude reed ik er op veel stations zo in, met de nieuwe lukt dat meer. En als ik weer eens werd tegengehouden door ns omdat ik me niet had aangemeld, dan kreeg ik de reactie “dat ze niet discrimineren maar wel voor sommige doelgroepen andere regels hanteren”. Tja...



ik weet niet wat de reisroute en de mogelijkheden van deze student zijn maar wellicht kun je dit bespreken met UWV. Zij kunnen kijken naar andere mogelijkheden van bijvoorbeeld handbike of pendel bij het andere station, of dat zij contact legggen met NS om dit probleem bij werk of studie breder op te pakken.

Anders de veilige plank achterop de rolstoel bevestigen. Er zullen altijd wel andere studenten op het station zijn denk ik?


bij revalidatiebedrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.




Maar ook hier weer mogen er niet zelfstandig door onbevoegden een plank worden neergelegd (ik help wel gewoon ook al "behoort dit niet tot het takenpakket van de HC" 😉) dit ivm eventuele materieelschade aan de trein die kan worden opgelopen.
Een tijdje geleden heb ik iemand met een rollator de trein in geholpen, deze meneer was behoorlijk aan het hannesen en toen de voorste wieltjes net niet op de uitgeschoven treeplank van de trein kwamen ben ik er naartoe gelopen. Maar toen ik daar net aankwam vond de conducteur het nodig om al op zijn fluitje te blazen, het zal hem wel te lang geduurd hebben. Hij stond overigens 2 deuren verder, geen wereldafstand om te missen dat er iemand moeite heeft met instappen. Hierover heb ik wel een klacht ingediend maar het antwoord blijft vooralsnog uit. Wel kreeg ik al een enquête of ik tevreden was over de dienstverlening 😞


bij revalidatiebedrijven zijn planken te koop die alle keurmerken hebben. Het zijn dezelfde kleinere planken die de NS ook gebruikt waarmee het argument van onveilig niet meer valide is.Maar ook hier weer mogen er niet zelfstandig door onbevoegden een plank worden neergelegd (ik help wel gewoon ook al "behoort dit niet tot het takenpakket van de HC" 😉) dit ivm eventuele materieelschade aan de trein die kan worden opgelopen.




De vraag waarom de NS anno 2019 nog steeds reizigers met een beperking tegenwerkt in het zelfstandig reizen, wordt niet opgepakt.

Uren van tevoren moeten aanmelden. Nooit spontaan ergens kunnen vertrekken. Maar naar 125 stations kunnen als je assistentie nodig hebt. Niet zelfstandig naar je werk of studie kunnen reizen.

Iedereen lijkt dit maar normaal te vinden. Ik denk dat als ze deze regel voor iedereen zouden instellen (minder stations en ver vantevoren aanmelden) er een rel losbarst. Gehandicapten moeten dankbaar zijn voor deze "service"??



De eerste veranderingen kunnen worden ingezet door conducteurs. ZIJ kunnen binnen de organisatie aankaarten te gaan voor vrijheid van reizen en voor serviceverlening. ZIJ kunnen het gesprek aangaan om service aan gehandicapten bij hun taakpakket te laten zetten.

Als groep kunnen zij iets. Als eenling met de rolstoel mag je al blij zijn als je een standaardbrief terugkrijgt van NS.



Hoe is het voor conducteurs, om gehandicapten uren op het station te laten staan wachten op perronassistentie, om de hierboven genoemde man met rollator te zeggen dat je niet gaat helpen? Hoe voelt het dat zo'n student waar het hier in het topic om gaat niet gewoon naar zijn studie kan?

Als dat rot voelt, kaart het gezamenlijk aan binnen het bedrijf!!
Helaas is er voor hoofdconducteurs op veel stops geen tijd om serviceverlening voor minder validen erbij te doen door de korte stops op deze stations. Ze hebben op dat moment namelijk de verantwoording voor een veilige vertrekprocedure en kunnen in die korte tijd niet ook nog de hulpmiddelen losmaken, gereed maken op de juiste plek en deze bedienen, vervolgens deze weer terugzetten en vastmaken.



Doordat dit alles te lang duurt zijn er op veel stations servicemedewerkers beschikbaar en op andere stations wordt gewerkt met opgeleide taxi chauffeurs. Helaas nog niet op alle stations inderdaad.



Het verhaal van de TS is intern aangekaart en er is naar een oplossing gezocht hiervoor, dat had u ook kunnen lezen als u het hele topic had doorgelezen.



En met de komst van de schuifplank op de verbouwde SLT treinstellen zou de TS zichzelf uit de trein kunnen rijden, dus er wordt echt wel steeds meer rekening gehouden met minder valide reizigers met schuiftredes in de sprinter treinstellen, alleen heeft het even tijd nodig voor ze allemaal zijn aangepast. Daarnaast worden ook de perrons op de juiste hoogte gebracht door ProRail.



Voor de IC treinen blijft de instaphulp nodig vanwege het hoogteverschil met de perrons.
Op 125 stations is er nu assistentie. Dat is ongeveer een kwart van alle stations in Nederland (ook de stations meegerekend waar NS niet eens rijdt). Verder dien je minimaal 1 uur van te voren aan te melden, dat is dus geen uren.



NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/



Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.
Op 125 stations is er nu assistentie. Dat is ongeveer een kwart van alle stations in Nederland (ook de stations meegerekend waar NS niet eens rijdt). Verder dien je minimaal 1 uur van te voren aan te melden, dat is dus geen uren.



NS is wel bezig om het uit te bereiden. Zie https://nieuws.ns.nl/ns-wil-op-alle-stations-op-het-hoofdrailnet-assistentieverlening-invoeren/



Daar staat ook meer informatie in. NS is niet de enige die een rol hierin heeft, maar is ook afhankelijk van anderen.




Een kwart van de stations is wel erg weinig. Hierdoor is het dus onmogelijk voor studenten en werknemers om zelfstandig naar het werk te reizen...



aanmeldtijd is MINIMAAL een uur vantevoren. En dan voor sommige stations, of bij drukte wordt het toch echt uren is mijn ervaring. Ook gehandicapten willen graag naar huis na het werk, of eerder weg bij het strand als het regent, of om wat voor reden dan ook in de trein gaan wanneer het uitkomt. Gewoon, net als ieder ander...



en die nieuwe sprinters? In de oude rolde ik er makkelijker in dan in de nieuwe.



we kunnen blijven hameren op regels en oorzaken maar hoe veel verder kunnen we komen als we kijken naar OPLOSSINGEN. Als de conducteur het niet kan doen vanwege tijdgebrek, laat dan iemand van de koffiebar de assistentie verlenen. Als de instaptijd te kort is, dan is dat een probleem dat opgelost kan worden. (Na aanmelden is de instaptijd net zo kort, ik zie daarin dan ook het probleem niet).
Die 125 stations zijn stations waar assistentie beschikbaar is. Er zijn ook nog stations waar zelfstandig de trein kan worden betreden, die daar niet in mee worden geteld. In de praktijk zal dus 1/3 tot misschien zelfs 1/2 stations beschikbaar zijn.



Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.



Eerder schreef je dat je voor 3500 euro taxikosten hebt en daar makkelijk 1 persoon voor kan wegzetten. Voor 8u per dag en 40 uur per week gaat dat vast lukken op 1 station, maar dan kun je nog een groot deel van de dag niet reizen en blijft het beperkt tot dat ene station.



Soms zijn snelle oplossingen nu eenmaal niet mogelijk. En tot die tijd is ben je op de huidige werkwijze aangewezen.
Die 125 stations zijn stations waar assistentie beschikbaar is. Er zijn ook nog stations waar zelfstandig de trein kan worden betreden, die daar niet in mee worden geteld. In de praktijk zal dus 1/3 tot misschien zelfs 1/2 stations beschikbaar zijn.



Oplossingen zien we allemaal graag. Alleen moeten de oplossingen wel realistisch zijn. Aan het eind van de dag zal NS ook zijn centjes moeten verdienen en kan niet oneindig met bakken met geld blijven strooien. Een persoon op ieder station continu beschikbaar hebben is financieel niet haalbaar.




we zouden natuurlijk Nederland niet zijn als daar niet iets over beschreven zou zijn:



Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer
De regels erachter en uitleg op websites ken ik ook. Mijn vraag is of we het dan goed moeten vinden dat gehandicapten tegengehouden worden in vrij reizen en zij niet zelfstandig naar hun werk en studie kunnen reizen.



In Zuid-Afrika waren ooit ook de regels helder op papier gezet over “zwarten en blanken” en regels voor hen in (o.a.) het openbaar vervoer. Gelukkig waren er toen mensen zo wijs om op te staan en te zeggen dat hier een groep mensen werd achtergesteld en deden ze ze daar iets aan.



En nee, ik trek hier geen vergelijking en wil ook zeker niet een zijweg in de discussie maken. Wat ik wil zeggen is dat “een besluit op papier” geen rechtvaardiging is om mensen hun recht op vrijheid van reizen te onthouden en een besluit ook herzien kan worden als het onrechtvaardig of achterhaald is.

We hebben in Nederland in de afgelopen eeuwen wel vaker besluiten teruggedraaid, toch?? Waarom dan verschuilen achter een besluit, alsof dat besluit voor eeuwig is...
Zoals in het artikel genoemd: "Als het plan doorgaat krijgen alle stations waar NS stopt en waar het perron geschikt is voor het eind van de concessieperiode 2015-2025 assistentieverlening"



De intentie is er dus om ook daadwerkelijk alle stations geschikt te maken - maar dit kost tijd en geld. Perrons moeten aangepast, voorzieningen aangepast, meer bruggen en planken, meer opleidingen, meer contracten etc etc. Je ziet ook dat er steeds meer stations worden toegevoegd. Het is een proces en dat proces is aan de gang. Alleen maar te versnellen door er (veel) meer geld tegenaan te gaan gooien. Dat gaat NS niet uit eigen zak betalen en zal dus van de belastingbetaler moeten gaan komen.
Ik doel met bovenstaande overigens op het besluit dat 125 stations met assistentie voorlopig voldoende is. NS verschuilt zich daarachter. Hoe kleine moeite is het om de taxidienst niet naar een tweede station in de stad te laten rijden, als daar studenten met een handicap in- en uit willen stappen of mensen die rolstoelafhankeoijk zijn zelfstandig het werk willen gaan?

star vast houden aan deze besluiten zorgt voor heel extra kosten. Hierboven noemde ik al het voorbeeld van duizenden euro’s per maand om iemand dan met taxi naar het werk te rijden. Er rijden dagelijks vele mensen met taxi naar studie of werk omdat ze daar met ov niet kunnen komen.

deze kosten liggen ook bij de belastingbetaler!
Als de overheid ook die taxikosten dan betaald lijkt het me geen probleem. Dat doen ze nu namelijk ook en de NS niet. Als de NS die kosten over moet gaan nemen van de overheid, dan zullen ze er niet blij mee zijn en zal het niet gebeuren. Er zal vast over gesproken zijn.

Reageer