beantwoord

risicogroep

  • 28 October 2022
  • 16 reacties
  • 441 Bekeken

Hoi,

 

Ik behoor tot de risicogroep en heel erg bevattelijk voor ziekteverwekkers. En moet soms met het openbaar vervoer reizen. Ik draag dan altijd een mondkapje. De coupe zit soms toch best vol, ik probeer de spitstijden te vermijden.

Ik zit op dit moment in de trein en er heeft zich zojuist een man zich naast mij geforceerd. Er zijn andere zitmogelijkheden, maar hij wilde perse naast mij zitten. Ondanks dat ik benoem dat ik tot de risicogroep behoor en vraag of hij misschien op een andere plek wil gaan zitten. En het is ook zichtbaar,  want heb een mondkapje op. 

Ik ben wat zoekende hoe ik voor mij veilig kan reizen. Hoe kun je bijvoorbeeld zien wat de drukkere parcouren zijn zodat je die kunt omzeilen?

Graag hoor ik.

 

Groet,

icon

Beste antwoord door mrfreeze 28 October 2022, 14:34

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Dieneke,

In de reisplanner wordt aangegeven hoe de verwachte drukte voor elke trein is. Één poppetje is rustig, twee poppetjes drukker en drie poppetjes druk.

 

Maar het is natuurlijk slechts een indicatie, het kan altijd drukker of rustiger zijn dan verwacht.

En gezien de afschaling van het aantal treinen en het niet kunnen/willen verlengen van de andere treinen, blijft er grote drukte verwacht worden. https://www.nu.nl/binnenland/6232351/ns-zet-alle-hens-aan-dek-om-te-voorkomen-dat-het-nog-drukker-wordt.html

Als u aan kunt geven welk traject u voornamelijk reist, kunnen ervaringsdeskundigen er hier wellicht meer over vertellen.

Reputatie 5

Hoi,

 

Ik behoor tot de risicogroep en heel erg bevattelijk voor ziekteverwekkers. En moet soms met het openbaar vervoer reizen. Ik draag dan altijd een mondkapje. De coupe zit soms toch best vol, ik probeer de spitstijden te vermijden.

Ik zit op dit moment in de trein en er heeft zich zojuist een man zich naast mij geforceerd. Er zijn andere zitmogelijkheden, maar hij wilde perse naast mij zitten. Ondanks dat ik benoem dat ik tot de risicogroep behoor en vraag of hij misschien op een andere plek wil gaan zitten. En het is ook zichtbaar,  want heb een mondkapje op. 

Ik ben wat zoekende hoe ik voor mij veilig kan reizen. Hoe kun je bijvoorbeeld zien wat de drukkere parcouren zijn zodat je die kunt omzeilen?

Graag hoor ik.

 

Groet,

Je kunt medereizigers niet verbieden om naast je plaats te nemen als daar een vrije zitplaats is. Je kunt jezelf wel in de trein beschermen door een goed mondkapje te dragen, een FFP2 kapje bijvoorbeeld. De druktemelder vind ik zelf niet erg betrouwbaar en bovendien zijn veel treinen op het laatste momentonverwacht erg druk door treinuitval, te korte treinen,storingen enzovoort. 

Alle zitplaatsen in het openbaar vervoer kunnen en mogen gebruikt worden. 

Als u hier problemen mee heeft raad ik u aan om niet met het openbaar vervoer te reizen. 

U kunt ook thuisblijven, dan loopt u het minste risico. 

Reputatie 5

Alle zitplaatsen in het openbaar vervoer kunnen en mogen gebruikt worden. 

Als u hier problemen mee heeft raad ik u aan om niet met het openbaar vervoer te reizen. 

U kunt ook thuisblijven, dan loopt u het minste risico. 

Tja, maar TS geeft aan dat ze soms met het OV moet reizen, dus het advies om thuis te blijven is dan niet van toepassing. Een goed mondkapje dragen tijdens noodzakelijke treinreizen ter bescherming lijkt me dan de enige optie.

Reputatie 7
Badge

Een goede tip is om dan met een geldig 1e klas vervoersbewijs in de eerste klasse te zitten. Hier is vaak wel ruimte vrij. 

Reputatie 7
Badge +3

De tip van @Aar is goed, 1e klas gaan reizen. Verder kun je kijken of je een stoel alleen kunt vinden. In dubbeldekkers heb je die beneden bij de trap of boven tegen de 1e klas aan in een 3-zits.

Ik had vanavond een andere ervaring. Ook risicogroep, maar soms moet ik met de trein (geen auto). Ik zat alleen in een 2 zits tegen de wand. Het werd ineens heel druk, tas op schoot en mondkapje op, zodat er iemand naast mij kon zitten. 2 buitenlandse toeristen zetten hun handbagage op de stoel naast mij en gingen er zo naast staan in het gangpad, dat niemand naast mij kon zitten.

@MoDe dat is wel heel tof dat ze dat deden.

En vwb die man vanmiddag, er waren nog genoeg andere zitplaatsen waar hij kon zitten en zijn houding voelde ook heel naar.

 

Ik zal alle tips hier meenemen. 🍀

Reputatie 5

De tip om 1e klas te reizen is helaas niet goed, omdat het bij storingen, te korte treinen en uitval van treinen vaak toch heel druk is in de 1e klas is mijn ervaring. En omdat er vrijwel niet meer gecontroleerd wordt is het ook vaak zomaar druk in de 1e klas, er zitten dan veel reizigers met een 2e klas vervoerbewijs, gewoon omdat dat kan. Als je een FFP2 mondkapje draagt kun je ook langere tijd naast iemand zitten zonder risico. En als je dat toch niet vertrouwt zou je ook nog kunnen gaan coupé hoppen dus bij elke tussenstop ergens anders gaan zitten.

Reputatie 5

De tip van @Aar is goed, 1e klas gaan reizen. Verder kun je kijken of je een stoel alleen kunt vinden. In dubbeldekkers heb je die beneden bij de trap of boven tegen de 1e klas aan in een 3-zits.

Ik had vanavond een andere ervaring. Ook risicogroep, maar soms moet ik met de trein (geen auto). Ik zat alleen in een 2 zits tegen de wand. Het werd ineens heel druk, tas op schoot en mondkapje op, zodat er iemand naast mij kon zitten. 2 buitenlandse toeristen zetten hun handbagage op de stoel naast mij en gingen er zo naast staan in het gangpad, dat niemand naast mij kon zitten.

Dat is wel lief van je medereizigers, maar in feite ontneem je ze daarmee hun zitplaats. En waarom? Als je een FFP2 mondkapje draagt loop je geen risico, ook niet als iemand naast je zir. Dus als ik jou was had ik ze uitgenodigd om toch vooral van hun zitplaats gebruik te maken.

Reputatie 7
Badge

Hoe vervelend ook, in het OV kan er altijd iemand naast je komen zitten. Een dubbele zitplaats voor jezelf claimen kan gewoon niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel lief van je medereizigers, maar in feite ontneem je ze daarmee hun zitplaats. En waarom? Als je een FFP2 mondkapje draagt loop je geen risico, ook niet als iemand naast je zir. Dus als ik jou was had ik ze uitgenodigd om toch vooral van hun zitplaats gebruik te maken.

Eh, die toeristen hadden hun eigen bagage op de stoel gezet en kozen er zo zelf voor om niet te zitten. Hun keuze om te staan, laat ze lekker. Op deze manier ontnamen ze hooguit iemand anders een zitplaats. En misschien wilden ze hun bagage gewoon niet op de grond zetten, op zich niet zo vreemd omdat vloeren van treinen vaak behoorlijk smerig zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De tip van @Aar is goed, 1e klas gaan reizen. Verder kun je kijken of je een stoel alleen kunt vinden. In dubbeldekkers heb je die beneden bij de trap of boven tegen de 1e klas aan in een 3-zits.

Ik had vanavond een andere ervaring. Ook risicogroep, maar soms moet ik met de trein (geen auto). Ik zat alleen in een 2 zits tegen de wand. Het werd ineens heel druk, tas op schoot en mondkapje op, zodat er iemand naast mij kon zitten. 2 buitenlandse toeristen zetten hun handbagage op de stoel naast mij en gingen er zo naast staan in het gangpad, dat niemand naast mij kon zitten.

Dat is wel lief van je medereizigers, maar in feite ontneem je ze daarmee hun zitplaats. En waarom? Als je een FFP2 mondkapje draagt loop je geen risico, ook niet als iemand naast je zir. Dus als ik jou was had ik ze uitgenodigd om toch vooral van hun zitplaats gebruik te maken.

Ik heb niemand een zitplaats ontnomen. Het was een eigen initiatief van de dames om niet te gaan zitten, maar om de stoel te gebruiken om hun bagage te stallen. Als ik niet wilde dat er iemand naast mij kwam zitten dan had ik mijn tas op die stoel moeten leggen en niet op mijn schoot moeten houden. Lijkt mij uitnodigend genoeg, een vrije zitplaats waar je niet hoeft te vragen of aub de bagage af mag.

En misschien bleven ze wel beiden staan om niet te hoeven ruziën over wie van hun ging zitten. Overigens reisden ze maar 1 station mee en stapten ze bij het volgende station (mijn overstapstation) uit.

Reputatie 5

Tassen op stoelen betekent gewoon dat er minder mensen kunnen zitten, om welke reden dan ook. Maar stoelen in de trein zijn volgens mij bedoeldom op te zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Tassen op stoelen betekent gewoon dat er minder mensen kunnen zitten, om welke reden dan ook. Maar stoelen in de trein zijn volgens mij bedoeldom op te zitten.

Het waren niet mijn tassen...ik had de stoel vrij gehouden, zoals ik altijd doe met een lege stoel naast mij. Ik heb ook niet gevraagd om niet naast mij te komen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Stoelen zijn inderdaad om op te zitten, maar sommige mensen doen aparte dingen. Zo reisde ik eens in een volle SLT in zo'n multifinctionle coupé, je weet wel met 2 rijen klapstoeltjes tegen de wanden. Daar zat een franse toerist op zo'n klapstoeltje met zijn rolkoffer op de grond naast hem tegen zo'n opgeklapt klapstoeltje aan zodat daar niemand kon zitten. De hele coupé en op het eerste gezicht de trein was vol, geen (klap)stoeltje vrij, dus ik vraag/gebaar die man dat ik daar wilde gaan zitten, ook een klapstoeltje is bedoel om op te zitten. Wat doet die man, die laat die koffer daar staan, staat op van het klapstoeltje waarop hij zelf zat en laat mij daar zitten. Beetje vreemd, maar ik kon zitten, als hij er zelf voor kiest om die koffer niet weg te halen en zelf te staan mij best. Hij had makkelijk kunnen zitten op een klapstoeltje en die koffer er plat onder kunnen leggen. 

Reputatie 5

Ik heb het helaas anders gezegd dan ik bedoelde. Op het moment dat je (in het algemeen) met een tas een zitplaats bezet, ontneem je (ook weer in het algemeen) medereizigers die zitplaats. Ook als je ervoor kiest dan zelf te gaan staan. Maar dat is soms wel een beetje ingewikkeld. Ik zat ooit eens met een grote rolkoffer in een Keolistrein. Staan in de tussencoupes mocht niet ivm met corona en daar mochten ook geen koffers staan en in de gangpaden ook niet. De koffer was ook veel te groot en te zwaar voor het bagagerek. De enige manier waarop hij meemocht was liggend op twee zitplaatsen..

Reageer