schaamteloos plaatsnemen in 1e klas bij enige drukte

  • 19 December 2023
  • 19 reacties
  • 540 Bekeken

Traject Utrecht- Bijlmer 19 december 9.35

1e klas stroomt vol met 2e klas uitwijkers. Scholieren en mensen die eerst een plek zochten in de 2e klas vullen de hele 1e klas. Soms grijpen 1e klassers hierdoor zelfs mis. Gebeurt structureel. Komt dit bekend voor en waarom wordt dit toegestaan?


19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hier zijn al meerdere topics over. En nee het wordt niet toegestaan, maar mensen doen dit omdat dit kan door jarenlang gebrek aan controle. Het enige wat je kunt doen is klagen bij de klantenservice en jouw 1e klas abonnement opzeggen.

Het is niet toegestaan maar wordt door NS in de praktijk wel gedoogd door bij drukte niet te controleren.

Overigens rijdt vandaag op dit traject een groot aantal sprinters niet omdat er weer eens herstelwerkzaamheden zijn uitgebroken. Daardoor is het in de sprinters die nog wel rijden natuurlijk extra druk.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt iets subtieler. Het wordt door NS helemaal niet gedoogd. Wel is het zo dat er (te) weinig gehandhaafd wordt.

Het is helaas het zoveelste topic erover. NS doet hier vrij weinig tegen terwijl het niet toegestaan is en handhaafd er nauwelijks op. Maar hetzelfde is ook met ticket controles in het algemeen, wat mij opviel laatste tijd wel weer vaker gedaan te worden op sommige trajecten, maar dan door meerdere conducteurs tegelijkertijd ipv in hun eentje. Waarschijnlijk vanwege de veiligheid tegen agressie/geweld. 

Waarschijnlijk vanwege de veiligheid tegen agressie/geweld. 

Dat is wel een erg makkelijke smoes om niet te werken.

Reputatie 7
Badge +3

In heel drukke treinen kan het controlerend personeel niet eens door de trein, simpelweg omdat het te druk is. Een strategie zou dan kunnen zijn om in ieder geval de eerste klas te controleren. Dus door het vertrekproces van de trein bij de eerste klas te regelen. Maar ik heb ook meegemaakt dat het zo druk was dat de conducteur ook daar geen ruimte had. Dan maar vanuit een niet-bediende cabine.

De voornaamste oorzaak ligt toch echt bij te korte treinen.

In heel drukke treinen kan het controlerend personeel niet eens door de trein, simpelweg omdat het te druk is. 

Nou, dat konden ze veertig of vijftig jaar geleden prima. Ik kan me nog wel herinneren dat in Mat46 het hele balkon vol stond en de conducteur gewoon langs kwam om te controleren.

En nee het wordt niet toegestaan

Dit klopt niet helemaal. Er zijn genoeg conducteurs die er geen problemen mee hebben. De keren dat ik reizigers dit aan een conducteur heb zien vragen, werd het vaker wel dan niet toegestaan. (En nee, dat betekent niet dat iedereen die het doet toestemming heeft.)

Daar kun je het niet mee eens zijn, maar als de conducteur bepaalt dat het mag dan mag het gewoon. 

Reputatie 5

Ik werd wel "gecontroleerd" maar de conducteur bekeek niet eens of ik was ingecheckt. Gewoon OV-chipkaart gezien en verder. Is het nou zo moeilijk om even te controleren?

Reputatie 7
Badge +3

En nee het wordt niet toegestaan

Dit klopt niet helemaal. Er zijn genoeg conducteurs die er geen problemen mee hebben. De keren dat ik reizigers dit aan een conducteur heb zien vragen, werd het vaker wel dan niet toegestaan. (En nee, dat betekent niet dat iedereen die het doet toestemming heeft.)

Daar kun je het niet mee eens zijn, maar als de conducteur bepaalt dat het mag dan mag het gewoon. 

Nogmaals, het is niet toegestaan om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te zijn. Het staat in de voorwaarden dat het vervoersbewijs geldig is in de klasse waarvoor het aangeschaft is. Een conducteur kan toestemming geven om met een 2e klaskaartje in de 1e klas te mogen plaats nemen, maar zonder toestemming heb je met jouw 2e klas vervoersbewijs niets in de 1e klas te zoeken en mag je daar zelfs niet staan.

Helaas kun jij en ik uiteraard niet vaststellen wie er wel of geen toestemming heeft en als NS ervoor kiest om ze laten zitten is het voor NS ook in orde...dus!

 

 

Nogmaals, het is niet toegestaan om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te zijn. Het staat in de voorwaarden dat het vervoersbewijs geldig is in de klasse waarvoor het aangeschaft is. Een conducteur kan toestemming geven om met een 2e klaskaartje in de 1e klas te mogen plaats nemen, maar zonder toestemming heb je met jouw 2e klas vervoersbewijs niets in de 1e klas te zoeken en mag je daar zelfs niet staan.

Tot zo ver de theorie.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas kun jij en ik uiteraard niet vaststellen wie er wel of geen toestemming heeft en als NS ervoor kiest om ze laten zitten is het voor NS ook in orde...dus!

Neen, dat is niet in orde want met 2 klas kaartje heb je niets in de 1e klas te zoeken. Dat er geen controle is, betekent niet dat het toegestaan is of dat er toestemming is.

Reputatie 7

Hoeveel topics komen er hier nog over dit onderwerp. Het geeft goed aan dat het onderwerp veel speelt en ergernis bij klanten opwekt, maar NS doet er niks mee.

@hendrik1 ook u hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zie dit ook meerdere keren per week met lede ogen aan, hoe profiterende lui die het allemaal totaal niets interesseert wat wel of niet toegestaan is er schouderophalend en lachend mee wegkomen.

Vreselijke mentaliteit. Ook korte, volle treinen geven (zonder vrijgeven van de 1e klas door de conducteur) geen automatisch recht daar te gaan zitten. Je kan in de trein niet zelf je eigen regels gaan bepalen. Maar wat kan je doen. Niks. Alleen je 1e klasabonnement opzeggen.

Reputatie 5

In de tweede klas kijkt iedereen zo diep mogelijk in telefoon, laptop of leesvoer, om het de instappers zo moeilijk mogelijk te maken te vragen die uitvergrote tas weg te halen om te kunnen zitten. In de eerste klas kijkt minstens de helft van de reizigers tegenwoordig zuur vorsend naar de instappers, gestresst denkend “Zou die snuiter wel een eersteklaskaartje hebben? Hopelijk komt er eindelijk eens een conducteur.” Ik geef toe dat ik daar ook een beetje last van heb.
Overigens, wanneer een trein echt schofterig uitpuilt heb ik de neiging om de massa, die braaf in de halletjes geperst blijft staan, welkom te heten en op de rode stoelen te komen zitten. Mijn eersteklas-abo geef ik er niet voor op.

Nash-evenwicht - Wikipedia

Reputatie 7
Badge +3

Deze week twee keer met de 5723 van Hilversum (vertrek 07.59) naar Utrecht gereisd. Er komt dan een SLT-4 voorrijden. Daar passen de mensen dan net in maar alle gangpaden en balkons staan helemaal vol. Ik heb werkelijk geen idee hoe een Hc dan vervoerbewijzen zou kunnen controleren. 

Op dat tijdstip is een SLT-4 echt veel te krap. Ik heb de druktemelder braaf ingevuld.

Ik kon overigens net zien dat er in de eerste klas nog een paar plekken vrij waren. Blijkbaar is er toch enorme schroom om daar zonder geldig vervoerbewijs te gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen gaat inderdaad bij drukte zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas zitten. Eenzelfde situatie als jij nu schetst had ik op één van de allereerste dagen dat ik met de trein naar werk moest, alweer in 2014. Normaal reden er 2 stellen SLT op de tijd dat ik instapte op De Vink (SLT-8 of 10), maar dat keer was het ook een maar een SLT-4, ook alle gangpaden en balkons al erg vol. De HC stond toevallig op het zelfde balkon als ik, het balkon bij de achterste deur bij de 1e klas. Hij was zelf ook niet bijzonder blij met de situatie, zei dat ze hem maar een viertje hadden meegegeven (zelf was ik toen nog niet zo thuis in de termen) en dat hij had aangegeven dat dat niet genoeg was, maar dat dat niet uithaalde. Er was nog genoeg plek vrij in de 1e klas, zaten misschien maar 1 of 2 reizigers, en die HC zei tegen de reizigers die op het balkon daar stonden dat ze in de 1e klas konden gaan zitten, want we moesten nog een station waar er meer reizigers bij zouden komen (Voorschoten), dan was er tenminste weer een beetje plaats. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kon overigens net zien dat er in de eerste klas nog een paar plekken vrij waren. Blijkbaar is er toch enorme schroom om daar zonder geldig vervoerbewijs te gaan zitten.

Er hoeft er denk ik vaak maar één te zijn die die schroom niet heeft en er gaat zitten. Als anderen dat dan zien, is de drempel opeens een stuk lager.

Reageer