Skip to main content

Serieuze vraag: Wil NS nou eigenlijk reizigers of niet?


Goedenavond, nee dit is terecht geen sarcasme of satirisch geformuleerde klacht. Dit is een vraag wat al serieus een tijdje in mij ronddwaalt waar ik niet tot een logische conclusie kan komen...

Al jarenlang heb ik weleens van Heerlen naar Sittard gereisd, met de Intercity. Afgelopen donderdag weer.
Voor mij zijn de rustige coupés heel gewend, ook tijdens de spits heb je hier vaak gewoon coupé voor jezelf.

Dit traject (Heerlen - Sittard) gaat direct langs de A76, een van de drukste snelwegen van Limburg. Voor elke treinreiziger heb je een parkeerplaats aan automobilisten hier!

Ik vraag me dan toch af: er rijdt hier een goudmijn aan potentiële klanten. Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?

Wat de aanleiding om dit te vragen 'sparkte' was de recente aangekondigde prijsverhoging van bijna 10%. Als er een tekort aan reizigers is in de provincie, zou het toch andersom moeten? Dat is de #1 regel van concurreren: bij weinig klanten, maak je product of service verleidelijker dan het alternatief. 

Door de prijsverhoging zal de onbalans alleen maar ergen worden en de reizigers die loyaal zijn nog meer de portemonnee leeg pleuren.

Voor mij zal het moeilijk zijn om met de trein te blijven reizen. Ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden.

Ben benieuwd om te leren wat het (loco)motief van NS hiervoor is.

Prijsstijgingen zullen nodig zijn maar gaan ook zorgen dat de klandizie op met name de zwakkere lijnen alleen maar verder afneemt. Maar de overheid zal het een worst zijn.

De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaalt, niet door de overheid 

Dat klopt maar het zou veel beter zijn als het wel zo was. OV als algemene voorziening waar de overheid invloed op heeft.

Goed functionerend OV is ook in het belang van de overheid, gezien allerlei doelstellingen m.b.t klimaat, vervoerstransitie, filebestrijding, toegankelijkheid binnensteden enz.


.

De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaalt, niet door de overheid 

Dat klopt maar het zou veel beter zijn als het wel zo was. OV als algemene voorziening waar de overheid invloed op heeft.

Dat zou een vrijbrief voor NS zijn om de kosten nog verder uit de klauwen te laten lopen en nog inefficiënter te gaan werken. En bij de FNV gaat dan de vlag uit, voortaan kunnen ze onbeperkte looneisen stellen op kosten van de belastingbetaler. Geen goed idee dus. 


Boze tongen beweren al dat het publiceren van de recente cijfers een perfect moment was (dat is natuurlijk niet zo) om ‘handje op te houden’ voor meer steun. Dat kan dan mooi meegenomen worden op Prinsjesdag. De noodlijdende NS… die al onder verscherpt toezicht stonden 😂

Energieproducenten/netbeheerders doen daar vrolijk aan mee “help, netcongestie of juist capaciteitstekort dus er moet geld bij want anders ontploft (teveel aanbod) of smelt (teveel vraag) de boel!”

En de energieleveranciers (gelukkig lang niet allemaal) ook maar klagen over zonnepanelen dus terugleverboetes, terwijl energie de laatste jaren alleen maar goedkoper wordt wegens wind- en zonopwek (zie https://nieuwestroom.nl/actuele-energieprijzen en klik op jaar)…

Ja, want wat je nu goedkoop opwekt moeten wij later (salderen) gratis terugleveren.
NEE, salderen is puur een belastinginstrument beste Eneco, Nuon/Vattenfall etc.

En dat stroom in de winter veel duurder is dan in de zomer is ook totaal niet waar (zie link hierboven, en https://www.youtube.com/watch?v=xUyWJBwgsVM). Maar dat is verder off-topic 😅


Daarnaast mogen er (zoals hier gebeurt) mijns inziens terecht vraagtekens gezet worden bij het functioneren van de commerciële afdeling. Die blinkt voor namelijk uit in het verzinnen van ingewikkelde, rammelende acties waar de meeste mensen niets aan hebben in plaats van bijv. met simpele seizoensaanbiedingen te komen. Waarom bijv. niet net als vroeger een goedkope zomertoerkaart in juli en augustus als de treinen meer leeg dan vol zijn?

De treinen zijn in deze weken zeer zeker niet leeg. Minder spitsvervoer dat wel, maar daarentegen veel meer dagjesmensen. 

Vwb de commerciële afdeling valt dat lastig te beoordelen. We kennen de exacte cijfers niet. Misschien is het juist wel zo dat na elke actie het aantal reizigers stijgt. In deze tijden kan je de invloed van social media natuurlijk ook niet zomaar wegzetten als overbodig. Als blijkt dat het inderdaad niks oplevert kan je er natuurlijk vraagtekens bij zetten, maar nogmaals zoiets lijkt me moeilijk te meten.


 

De treinen zijn in deze weken zeer zeker niet leeg. Minder spitsvervoer dat wel, maar daarentegen veel meer dagjesmensen. 

De cijfers die Translink dagelijks publiceert vind ik persoonlijk wat dit betreft toch wel alarmerend. Ruwweg is het dagelijkse aantal reizigers op werkdagen ongeveer 50% van dat in bijv. oktober of november. Alleen in het weekend kom je op zo'n 75%.


De cijfers die Translink dagelijks publiceert vind ik persoonlijk wat dit betreft toch wel alarmerend. Ruwweg is het dagelijkse aantal reizigers op werkdagen ongeveer 50% van dat in bijv. oktober of november. Alleen in het weekend kom je op zo'n 75%.

Q3 of Q4 (juli tot einde jaar) zijn er natuurlijk ook veel nieuwe studenten die nog thuis wonen… i.p.v. een peperdure kamer in een studentenhuis scoren, 

Zonder schoonmaakster zoals in een trein wel zou moeten (de deftige kotsende student).
Maar ja, wie gaat er na een festival of F1 zijn eigen of andermans rommel opruimen? 👨🎓


De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaald, niet door de overheid 

Behalve dan de wettelijke verhoging van 50 euro voor reizen zonder geldig vervoerbewijs.

Dan moet er wel gecontroleerd worden, en als je daar al tekort schiet komt er in principe dus niks van winst uit, maar goed als je daar vol op in gaat zetten zal de winst natuurlijk ook enorm tegenvallen, omdat de groep zwartrijders dan natuurlijk niet meer gaan zwartrijden…

 

Mensen rijden zwart omdat het goedkoper is, niet omdat ze meer willen betalen 😅.

 

Stel je rijdt zwart op Vlissingen - Roosendaal en wordt gepakt, dan betaal je dus € 15.70 + €50 + administratiekosten en alle zooi, komt dus neer op €65.70 zonder alles er op.

Dat geld heb je al "terug verdiend" met 5x zwart rijden op dat traject of 2 retourtjes + 1 enkele, dat is dus gewoon 3 dagen zwartrijden, in die 3 dagen is de kans vrij klein dat je gecontroleerd zal worden…

 

Wat dat betreft wordt er dus niet zo veel winst gemaakt met zwartrijders, aangezien ze waarschijnlijk al 20x het bedrag wat ze moeten betalen hebben zwartgereden...


Maar goed, Vlissingen - Roosendaal is toch een slecht voorbeeld want dat traject word toch voor 70% gefundeerd met een compensatiepotje 🤣, zoveel verlies wordt er dus niet gedraaid.


Stel je rijdt zwart op Vlissingen - Roosendaal en wordt gepakt, dan betaal je dus € 15.70 + €50 + administratiekosten en alle zooi, komt dus neer op €65.70 zonder alles er op.

Dat geld heb je al "terug verdiend" met 5x zwart rijden op dat traject of 2 retourtjes + 1 enkele, dat is dus gewoon 3 dagen zwartrijden, in die 3 dagen is de kans vrij klein dat je gecontroleerd zal worden

De calculerende grijs/zwartrijder wint dus, en dat hadden ik en o.a. @Momo ooit al uitgerekend
En met NS Flex 1e klas (20 euro graag, of een waarschuwing) al helemaal.

Foei Robert! Ja beste NS ik heb het ook niet bedacht, en de HC ook niet dus zo werkt het nu eenmaal 🤣

Bij onterecht 1e klas dus verwijzen naar 2e klas of 20 euro Flex correctie en je mag blijven zitten.

Bij reizen op saldo een UvB van 50 euro plus het verschil tussen 2e en 1e klas.🙄
Dat is wel meten met twee maten! @Loes @Sander-VH 


.

De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaalt, niet door de overheid 

Dat klopt maar het zou veel beter zijn als het wel zo was. OV als algemene voorziening waar de overheid invloed op heeft.

Dat zou een vrijbrief voor NS zijn om de kosten nog verder uit de klauwen te laten lopen en nog inefficiënter te gaan werken. En bij de FNV gaat dan de vlag uit, voortaan kunnen ze onbeperkte looneisen stellen op kosten van de belastingbetaler. Geen goed idee dus. 

Waarom dat een vrijbrief zou zijn begrijp ik niet. De overheid kan regels en strikte eisen stellen. Niks geen onbeperkte looneisen. De overheid bepaalt en NS voert uit. Ideaal is het ook niet, maar zoals het nu gaat, buiten de overheid om het aan NS overlatend, is het ook geen halleluja, dat blijkt wel!

Ik denk ook aan de al eerder genoemde overheidsdoelstellingen. Om die beter te kunnen behalen, is forse stimulans van OV-gebruik mede noodzakelijk. Dat dat geld kost weet iedereen maar je zult wat moeten om op langere termijn vruchten te plukken. Maar met de partijen die nu gaan regeren kan je het wel vergeten.

Dáág OV, welkom nog meer auto's!


Het is natuurlijk wel zo dat je minder snel je geld "terug verdient" als je op kortere stukken zwart rijdt, maar dan is ook gelijk het risico om gepakt te worden een stuk lager, al komt het bedrag natuurlijk wel harder aan dan op bijvoorbeeld Middelburg - Roosendaal.

 

Met Middelburg - Goes ben je bijvoorbeeld €54,70 kwijt als je gepakt wordt en zal je dus 12x zwart moeten rijden om het terug te verdienen (of 6 retourtjes)

 

Wil je zoveel geld mogelijk besparen raad ik je toch aan om gewoon te betalen voor je ticket, nog goedkoper is wandelen of fietsen 😄


Ik denk dat Gouda - Utrecht wel een verdienmodel is qua boetes. Weet het wel zeker en al zet je de boefjes uit Woerden op Vleuten er uit moeten ze maar lopen verder. 😴


Ik denk dat Gouda - Utrecht wel een verdienmodel is qua boetes. Weet het wel zeker en al zet je de boefjes uit Woerden op Vleuten er uit moeten ze maar lopen verder. 😴

Nee, ze pakken gewoon de eerst volgende trein 🫠.

 

En ik heb daar daadwerkelijk echt al tijden geen controle meer gehad (misschien komt het omdat ik al een tijdje niet meer op dat traject heb gereden 😅) in de tijd dat ik dan op dat traject heb gereden


Laten we het een bingo of casino traject noemen 😁

Wie wint? Het huis… of de auto.


Laten we het een bingo traject noemen… 😁

Oeh, das nou eens leuk!! Is er een bingokaart voor reizigers, misschien moet NS die eens maken.

De eerste die bingo heeft krijgt een NS broodtrommel (die binnen nu en 50 jaar binnen kan komen)


Boze tongen beweren al dat het publiceren van de recente cijfers een perfect moment was (dat is natuurlijk niet zo) om ‘handje op te houden’ voor meer steun. Dat kan dan mooi meegenomen worden op Prinsjesdag. De noodlijdende NS… die al onder verscherpt toezicht stonden 😂

De overheid kan het beste de bal terugkaatsen: "Als NS denkt dat de tarieven met 11% verhoogd kunnen worden dan moet dat maar. We vertrouwen als overheid op het zakelijke oordeel van NS". Kijken wat NS dan doet.


.

 

 

 

Waarom dat een vrijbrief zou zijn begrijp ik niet. De overheid kan regels en strikte eisen stellen. Niks geen onbeperkte looneisen. De overheid bepaalt en NS voert uit. Ideaal is het ook niet, maar zoals het nu gaat, buiten de overheid om het aan NS overlatend, is het ook geen halleluja, dat blijkt wel!

De NS voert dan uit maar niet tegen concurrerende kosten, immers de belastingbetaler betaalt de tekorten toch wel. Leuk, maar ook belastingen moeten uiteindelijk wel door de burger opgehoest worden.

En welke eisen kan de overheid dan stellen? Hoeveel een conducteur mag verdienen? Hoeveel personeel er maximaal op het hoofdkantoor mag werken? Hoeveel uren aan het onderhoud van een trein mogen worden verspijkerd? Het is gewoon een vrijbrief om de kosten uit de hand te laten lopen, net als voor 1995.

 

Ik denk ook aan de al eerder genoemde overheidsdoelstellingen. Om die beter te kunnen behalen, is forse stimulans van OV-gebruik mede noodzakelijk. Dat dat geld kost weet iedereen maar je zult wat moeten om op langere termijn vruchten te plukken. 

De overheid moet de regie nemen is in de praktijk niets anders dan een eufemisme voor de belastingbetaler moet bakken subsidie geven.

Het stimuleren van het OV-gebruik is overigens geen doel op zich. Daar is de politiek al jaren geleden van terug gekomen.


Bij Haarlem is tailgaten de norm lijkt het wel. Zaterdag een tijdje bij die poortjes gestaan, maar ze bleven de hele tijd loeien o.a, veel jongeren waarbij de eerste wel uitcheckt maar nummer 2 en 3 er gewoon achteraan lopen. 


De overheid kan veel aansturen maar is geen onbeperkte pinautomaat.


De overheid heeft NS verzelfstandigd. Een verzelfstandigd bedrijf kan zelf de prijzen van de treinkaartjes vaststellen.

Als de politiek iets anders wil dan zal daar een politieke discussie over gevoerd kunnen worden. Met als mogelijke uitkomst het terugdraaien van de verzelfstandiging.

Naar mijn bescheiden mening is de huidige situatie op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig. NS is verzelfstandigd maar is gelijktijdig volledig eigendom van de Nederlandse staat. Dat wekt allerlei verwachtingen dat de aandeelhouder wel even gaat bepalen wat de koers van NS zou moeten zijn.


De cijfers die Translink dagelijks publiceert vind ik persoonlijk wat dit betreft toch wel alarmerend. Ruwweg is het dagelijkse aantal reizigers op werkdagen ongeveer 50% van dat in bijv. oktober of november. Alleen in het weekend kom je op zo'n 75%.

Q3 of Q4 (juli tot einde jaar) zijn er natuurlijk ook veel nieuwe studenten die nog thuis wonen… i.p.v. een peperdure kamer in een studentenhuis scoren, 

Zonder schoonmaakster zoals in een trein wel zou moeten (de deftige kotsende student).
Maar ja, wie gaat er na een festival of F1 zijn eigen of andermans rommel opruimen? 👨🎓

 

De filmpjes van japanners na een voetbalwedstrijd zijn wel iconisch wat dat betreft

 

https://www.youtube.com/watch?v=uNZ-9gjO_h8


Bij Haarlem is tailgaten de norm lijkt het wel. Zaterdag een tijdje bij die poortjes gestaan, maar ze bleven de hele tijd loeien o.a, veel jongeren waarbij de eerste wel uitcheckt maar nummer 2 en 3 er gewoon achteraan lopen. 

Zandvoort.


De overheid kan veel aansturen maar is geen onbeperkte pinautomaat.

Volgens de overheid wel, hun pinautomaat heet de burger 🤪.


De overheid heeft NS verzelfstandigd. Een verzelfstandigd bedrijf kan zelf de prijzen van de treinkaartjes vaststellen.

Dat laatste hoeft helemaal niet. NS werkt op basis van een concessie en in die concessie kan de overheid de tariefstijging maximaliseren, bijv. tot het inflatieniveau.

 

Als de politiek iets anders wil dan zal daar een politieke discussie over gevoerd kunnen worden. Met als mogelijke uitkomst het terugdraaien van de verzelfstandiging.

Sowieso, wie zegt dat de politiek geen tariefsverhoging wil? Daarnaast heeft de verzelfstandiging weinig te maken met het NS-beleid omdat NS opereert op basis van een concessie.

 

Naar mijn bescheiden mening is de huidige situatie op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig. NS is verzelfstandigd maar is gelijktijdig volledig eigendom van de Nederlandse staat. Dat wekt allerlei verwachtingen dat de aandeelhouder wel even gaat bepalen wat de koers van NS zou moeten zijn.

Dat laatste is dan een misvatting. De invloed van aandeelhouders is in de Nederlandse juridische context minimaal, dat is trouwens ook al jaren de klacht van veel investeerders in Nederlandse bedrijven. In feite kunnen de aandeelhouders alleen de leden van de raad van commissarissen benoemen/ontslaan, daar houdt het op.

De invloed van de overheid op NS loopt dan ook niet via het eigendomsrecht maar via de voorwaarden in de concessie voor het HRN. En dat betekent ook dat de rechtsvorm van NS weinig invloed op het NS beleid heeft.


Het stimuleren van het OV-gebruik is overigens geen doel op zich. Daar is de politiek al jaren geleden van terug gekomen.

Onbegrijpelijk vind ik dat. Nou, dan is het wachten tot er over een aantal jaren buiten de drukste lijnen om simpelweg geen OV meer is. Er zal steeds meer ingekrompen en opgeheven worden. "Zoek het zelf maar uit mensen".

En over oplossingen om al die auto's straks nog kwijt te kunnen hoor ik helemaal niks....

Ik vind het gewoon een schande. We hebben het hier over een der dichtbevolkste en rijkste landen van Europa waarin efficiënt en kwalitatief uitstekend OV zou behoren te zijn. Dat vraagt alleen wel een heel andere benadering, visie en organisatie van het hele vervoersdenken in Nederland.

Maar goed. Het is niet anders.


Reageer