Zojuist in Mbg ingestapt in treinstel 9566. Trein kwam tijdens een hagelbui binnen om 19.28 uur. Ik heb gezien dat de voorruit van deze trein slecht zicht had voor de machinist. Mogelijk was deze ruit zelfs beklad! Trein is nu onderweg via Rsd naar Amsterdam CS.
De machinist is getraind en weet wel wat hij moet doen in dit soort gevallen. Hij bepaalt of het verantwoord is of niet en zal echt niet doorrijden als het gevaar oplevert. Uw zorg is mooi, maar veiligheid is bij de spoorwegen het belangrijkste.
Ik ga er vanuit dat de betreffende machinist zelf wel in staat is om te beslissen of het zicht voldoende is. Mocht de ruit heel smerig zijn dan zal de machinist daar melding van maken en desnoods de trein uit de dienst laten halen.
"Mbg” is overigens geen bestaande verkorting voor een station. Als je Middelburg bedoelt: dat is Mdb, zie bv. deze lijst.
Ik bedoel Mdb.
"Mbg” is overigens geen bestaande verkorting voor een station. Als je Middelburg bedoelt: dat is Mdb, zie bv. deze lijst.
Haha, Ehs = Eindhoven Strijp-S (vroeger Ehb) (bij fabrieksterrein 'S' van Philips).
Het station ligt eigenlijk aan de kant van de Beukenlaan waar fabrieksterrein ‘T’ van Philips was.
Maar daar is niet zoveel te doen, al zijn de meeste (monumentale?) gebouwen er nog. Strijp-S is veel hipper, vandaar de naamkeuze. Nu nog een paar liften en meer dan 4 OV-fietsen.
En terrein Strijp-R is allemaal nieuwbouw, met nog wat restanten van fabrieksgebouwen.
Een machinist heeft veiligheid bovenaan staan en als het zicht door welke omstandigheid onvoldoende is dan zal de machinist daar actie op ondernemen door bijvoorbeeld de snelheid aan te passen aan zijn/haar zicht of in een uiterst geval niet verder te rijden met de trein. Sommige treinen hebben wel eens last van extreem vervuilde ramen maar dan wordt er geweigerd om met deze treinen te rijden als het zicht vanuit de cabine onvoldoende is.
Aangezien het hier om een Virm gaat met een vrij groot raam kan het ook zijn dat de machinsit het rolgordijn een stuk naar beneden had zodat hij beter gefocust kan zijn.
Nu is het natuurlijk wel zo dat een machinist ”wegbekendheid” heeft op de trajecten waar deze rijdt en hierdoor de snelheden welke gereden mogen worden kent. Daarnaast zijn de lichten van de seinen dusdanig fel dat je die ook in vrij dichte mist zelfs nog kunt zien. Daarnaast heeft elke trein een ATB welke vanuit signalen in de baan bij een te hoge snelheid automatisch kan ingrijpen door een snelremming uit te voeren.
Maar een machinist zal geen risico's nemen wat betreft zicht en als er graffiti op het voorraam zou zitten dan gaat de trein de dienst niet in.
Enne, Mbga = Muiderberg aansluiting
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.