slechte materieel inzet leiden-utrecht | NS Community
beantwoord

slechte materieel inzet leiden-utrecht

  • 10 January 2022
  • 40 reacties
  • 1649 Bekeken

Reputatie 1

Er rijden inmiddels al een jaar sprinters als intercity tussen leiden en Utrecht. Het begon eerst met SNG. Dat was een behoorlijke achteruitgang. Later werd dat SLT nog eens een flinke degradatie. Inmiddels is duidelijk dat Ns de SLT permanent als intercity laat rijden. Ik persoonlijk vind dat echt belachelijk. Er zijn veel discussies geweest of het traject wel een intercity dienst waard is. De Ns noemt het wel een intercity dienst. Bij een intercity dienst mag je een betere dienstverlening verwachten dan de meest eenvoudige trein van de Ns. Zo is er echt te weinig beenruimte en soms geen eens een toilet! Ik snap deze keuze niet. Ik snap dat er door de slechte ondergrond lichte treinen moeten rijden. Maar de SNG is ook een lichtere trein en mag dus ook over het traject rijden. De SNG heeft voorzieningen zoals WiFi stopcontacten en beenruimte die je bij een intercity dienst mag verwachten. De SLT is een prima sprinter voor sprinter diensten. Maar voor de intercity diensten mag je gewoon meer verwachten. Is het niet een optie om de SLT op een SNG traject te laten rijden zodat de SNG als intercity kan rijden tussen leiden en Utrecht. Het is een grote wens van veel reizigers en dan hebben we toch nog een mooie compensatie.

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 January 2022, 15:22

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 3

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Reputatie 7
Badge

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Het probleem is dat met name SLT6 buiten de Randstad nauwelijks ergens efficiënt is in te zetten omdat het voor buiten de spits veel te grote eenheden zijn. 

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

Goedenavond,

Bovendien heeft de NS-Flirt apart onderhoud nodig ten opzichte van het andere materieel, wat alleen op een paar plaatsen in het zuiden kan. Daarom zul je deze minder boven de rivieren zien, op enkele uitzonderingen af en toe na.

Reputatie 7
Badge +1

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

En ook dan krijg je dat mensen gaan klagen omdat de nieuwere sprinters toch wel erg harde stoelen hebben, te weinig beenruimte of weet ik veel wat allemaal. Comfort is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Voor wifi is het logistiek gezien eenvoudiger om SNG in te zetten, maar NS is geen internetcafé en een treinserie gaan uitwisselen omdat een aantal reizigers wifi willen gaat (terecht) niet gebeuren. En zeker niet als daar ook de hele logistieke planning van het materieel voor overhoop gehaald moet worden.

Reputatie 4

Er werd eerder op dit forum geschreven dat IC-Materieel niet op Leiden-Utrecht kan rijden, vanwege de staat van het spoor. Waarom rijdt er dan nu alsnog DDZ op Leiden-Woerden-Den Haag en vice versa?

Er werd eerder op dit forum geschreven dat IC-Materieel niet op Leiden-Utrecht kan rijden, vanwege de staat van het spoor. Waarom rijdt er dan nu alsnog DDZ op Leiden-Woerden-Den Haag en vice versa?

Dat is nu alleen voor paar dagen omdat het baanvak Leiden-Den Haag er uit ligt. Geregelde inzet is niet toegestaan vanwege het probleem van verzakkingen.

Reputatie 6
Badge

VIRM mag helemaal niet meer, ook niet tijdelijk. DDZ wel. Structureel moet het sprintermaterieel zijn sinds de frequentieverhoging.

Reputatie 1

Ik vind het maar een vaag verhaal. 13 jaar lang was het heel normaal dat er dat er hier dubbeldekkers reden. Nu kan dat ineens niet meer omdat het spoor verzakt is. Alsof ze daar in de rest van het land geen last van hebben! Tussen Amsterdam en Utrecht wordt je in een Virm ook alle kanten op geschommeld. En tussen Woerden en Gouda is de ondergrond echt niet veel beter hoor. Deze lijn heeft blijkbaar geen recht op een fatsoenlijke intercity. Blijkbaar vindt de NS het normaal om iedereen in een veel tekorten SLT te proppen. Helemaal nu de spits treinen ook niet meer rijden weet je zeker dat het te druk wordt. Maar als het door werkzaamheden anders uitkomt dan zijn dubbeldekkers ineens geen probleem meer. Ben ik de enige die deze logica niet begrijpt?

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij gaat het ook niet om geschommel van VIRMs als ze daar rijden, maar om het sneller doen verzakken van de bodem als er intensief en structureel met dubbeldekkers over de lijn wordt gereden. 

Dat heeft voor zover ik weet vooral te maken met de zachte veengrond waarop deze lijnen liggen.

Ik vind het maar een vaag verhaal. 13 jaar lang was het heel normaal dat er dat er hier dubbeldekkers reden. Nu kan dat ineens niet meer omdat het spoor verzakt is. Alsof ze daar in de rest van het land geen last van hebben! 

De alarmbellen zijn gaan rinkelen na de problemen met de verbouwing van het traject Zwolle-Kampen. ProRail is toen bewuster beleid gaan voeren t.a.v. maximale belasting. Overigens is Alphen a/d Rijn-Woerden het meest problematische traject in Nederland, het zou eigenlijk onderheid moeten worden maar dat vindt de politiek te duur omdat dat vele honderden miljoenen zou gaan kosten. 

Dat VIRM zo schommelt komt door de vorm van de bak (niet voor herhaling vatbaar). Staat helemaal los van verzakkingen. 

Reputatie 2

Hoe kom je erbij dat Utrecht - Leiden een intercity is het is wel degelijk een sprinter. De trein rijdt vanuit Hertogenbosch via Geldermalsen, Utrecht en Bodegraven naar Leiden en stopt op 3 haltes in Utrecht na op alle tussengelegen stations. Eerst reed deze sprinter toen ook al met SLT en nu is deze doorgetrokken naar Bodegraven en Leiden. 

Reputatie 7
Badge +3

Treinserie 8800 is gewoon een intercity en werd voorheen met DDZ of ICM gereden.  De 8900 serie is een sprinter. 

 

Hoe kom je erbij dat Utrecht - Leiden een intercity is het is wel degelijk een sprinter. De trein rijdt vanuit Hertogenbosch via Geldermalsen, Utrecht en Bodegraven naar Leiden en stopt op 3 haltes in Utrecht na op alle tussengelegen stations. Eerst reed deze sprinter toen ook al met SLT en nu is deze doorgetrokken naar Bodegraven en Leiden. 

Volgens de reisplanner is het een intercity die gereden wordt met sprintermaterieel. 

Reputatie 5

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Moeten we dan al die andere sprinters die niet overal stoppen ook IC gaan noemen?

 

In de jaren '90 had NS een soort tussenvorm tussen de stoptrein/sprinter en de IC: de ‘sneltrein’, aangeduid met een 's' in het spoorboekje. De dienst tussen Roosendaal en Zwolle was bijvoorbeeld zo'n sneltrein. Ik dacht ooit dat het de bedoeling was dat 3-treinensysteem verder uit te werken in de dienstregeling, maar dat is er nooit echt van gekomen.

Reageer