beantwoord

smalle kofferruimte

  • 4 December 2023
  • 26 reacties
  • 528 Bekeken

Hallo, ik reis meestal vanuit Heerenveen naar Schiphol met de trein. Al vele malen spreek ik een conducteur aan met de vraag waar wij onze koffers kunnen plaatsen. De bagage die je kwijt kunt is alleen handbagage en is niet voorzien voor grotere koffers als je een verre reis moet maken.

 

Zo ook afgelopen 22 november. We komen uit Malaga aan en op het perron Schiphol zag het zwart van de mensen en mijn man en ik hebben 2 zware koffers die we in het treinstel moesten zien te krijgen, dat ging echt met hangen en wurgen. Nergens was er plaats en we hadden al een zware vlucht achter de rug. We hebben tot Heerenveen deels opgevouwen in de trein gezeten en om half zes in de avond zeer vermoeid en gebroken gearriveerd. Is dat nu leuk reizen met NS. En dit is niet de eerste keer, ik heb al diverse malen hierover geklaagd, maar jullie lappen alles aan je laars. Klantvriendelijkheid is ver te vinden. Wat gaan jullie met mijn klacht doen, ik ben reuze benieuwd. Meestal krijg je niets meer te horen en moeten we de volgende keer met hetzelfde probleem dealen. Ik hoop dat u iets met mijn klacht doet. Ik hoor graag van u. Mw. R. Feddes

icon

Beste antwoord door Laura NS 4 December 2023, 14:55

Bekijk origineel

26 reacties

Welkom op onze NS Community, Vijverlaan_88. Erg spijtig om te vernemen dat je op deze manier niet prettig kan reizen. Er is inderdaad beperkt ruimte voor grote koffers. Vele keuzes die gemaakt moesten worden heeft hiertoe geleid. Natuurlijk zet ik graag je feedback door, want je bent natuurlijk niet de enige die vanaf of richting Schiphol reist die hier last van heeft. 

Reputatie 7
Badge

Maar NS wil toch we de trein naar de luchthaven nemen als we willen vliegen? Dan is het nogal vreemd dat er weinig ruimte is voor bagage. Op zaterdag 18 november kwam ik zelf aan op Schiphol en ik vond het allemaal chaotisch en vol op de perrons. Het helpt ook niet dat er constant spoorwijzigingen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een feit dat in treinen van en naar Schiphol te weinig bagageruimte is. Zelf kies ik als ik met een koffer reis meestal voor een balkon met 2 banken of klapstoelen. Jullie kiezen er zelf voor om met 2 zware koffers (en handbagage?) te reizen. Dan wordt het al lastiger om als bij elkaar wilt blijven voor en de koffers en jullie zelf een plekje te vinden. Dat jullie een zware vlucht achter de rug hebben doet hier niet ter zake. Medereizigers hadden dat misschien ook of hadden een zware werkdag. Via de klantenservice (Facebook, X, chat, telefonisch) kun je een klacht indienen. Verwacht hier geen terugkoppeling van, want die wordt vrijwel nooit gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

De huidige treinen hebben inderdaad weinig ruimte voor koffers. De nieuwe ICNG treinen waarmee nu al enkele ritten op de HSL worden gemaakt hebben wat meer ruimte voor koffers. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is al jaren een probleem dat de treinstellen volgeplempt zijn met stoelen en eigenlijk niet geschikt zijn om het vervoer naar Schiphol te verzorgen. Dat komt natuurlijk ook omdat treinstellen door het hele land rijden waardoor in het overgrote deel van de ritten de bagageruimte niet nodig is en mensen liever extra zitplaatsen hadden gezien.

Vandaag zat ik in een volle SNG en daar had iemand een grote rugzak op een stoel gezet. Die werd niet weggehaald toen de trein drukker werd. Tegelijkertijd had ik ook niet geweten waar die jonge reiziger zijn rugzak dan wel had moeten zetten. Het veel te smalle bagagerek in de SNG was geen optie. 

Ik vraag me wel eens af of de lieden die de treinen van NS ontwerpen zelf wel eens met een drukke trein naar Schiphol gereisd hebben. 

Een vergelijkbaar probleem speelt met de fietsplaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

De oplossing die bij de SLT stellen was gekozen was al een stuk beter, zo'n multi-functionele bak met klapstoeltjes tegen de zijwanden waar ook koffers, fietsen, rolstoelen en kinderwagens konden staan en als dat er allemaal niet stond pasten er bij drukte ook veel staande reizigers in. Helaas hadden die SLT's geen toilet, en moest die later alsnog ingebouwd worden. Nu is die multi-functionele bak nog steeds multi-functioneel, alleen neemt 1 functie (het toilet) nogal veel ruimte in waardoor er voor de andere functies veel minder ruimte overblijft. Gelukkig had de 6-delige SLT 2 van die bakken zodat je daar nog wel wat makkelijker koffers en fietsen kwijt kan, maar bij de 4-delige stellen kan dat dus niet.

Maar NS wil toch we de trein naar de luchthaven nemen als we willen vliegen? 

Waar heeft NS dat gezegd? NS wil juist dat we de trein nemen in plaats van het vliegtuig.

Het is al jaren een probleem dat de treinstellen volgeplempt zijn met stoelen en eigenlijk niet geschikt zijn om het vervoer naar Schiphol te verzorgen. 

Nieuwere treinen hebben juist steeds minder stoelen omdat een steeds groter deel van de ruimte wordt gereserveerd voor mega-toiletten, fietsen, rolstoelen, etc. Zie de vele klachten over het gebrek aan zitplaatsen in de ICNG 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem blijft vooral dat Schiphol bediend blijft worden met materieel dat eigenlijk niet geschikt is voor mensen met grote koffers of rugzakken. Misschien dat het iets beter wordt wanneer de ICNG instroomt omdat daar wel wat bagageruimte is.

Hier wreekt zich het probleem dat NS geen lijnsgebonden materieelinzet heeft. Dan zou je altijd met meer geschikt materieel naar Schiphol kunnen reizen. 

Het probleem blijft vooral dat Schiphol bediend blijft worden met materieel dat eigenlijk niet geschikt is voor mensen met grote koffers of rugzakken. Misschien dat het iets beter wordt wanneer de ICNG instroomt omdat daar wel wat bagageruimte is. 

Als meer maatschappijen het beleid van RyanAir zouden volgen en flinke prijzen voor koffers gaan rekenen lost het probleem zich ook vanzelf op.

Reputatie 7

Als meer maatschappijen het beleid van RyanAir zouden volgen en flinke prijzen voor koffers gaan rekenen lost het probleem zich ook vanzelf op.

🤣 Moet NS dat wel controleren. Bij RyanAir komt er geen onbetaalde koffer in.

Reputatie 7
Badge +3

Als meer maatschappijen het beleid van RyanAir zouden volgen en flinke prijzen voor koffers gaan rekenen lost het probleem zich ook vanzelf op.

🤣 Moet NS dat wel controleren. Bij RyanAir komt er geen onbetaalde koffer in.

Ik denk dat @Tamzin de luchtvaartmaatschappijen bedoelt. Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen vragen hoge prijzen voor ruimbagage. Bij sommigen kan een koffer meenemen nog duurder zijn dan een vliegticket.

Reputatie 7

Hier wreekt zich het probleem dat NS geen lijnsgebonden materieelinzet heeft. Dan zou je altijd met meer geschikt materieel naar Schiphol kunnen reizen. 

Waarom is hiervoor dan nooit gekozen door NS? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat dan de planning van het materieel veel duurder wordt. Iedere treinserie heeft dan een eigen materieelomloop met een eigen reserve. Hierdoor is het niet mogelijk om makkelijk bij te sturen door een willekeurige trein van een emplacement in te zetten. De totale materieelreserve moet dan een stuk groter zijn.

De Piccadilly Line in Londen rijdt naar Heathrow Airport. Het materieel heeft meer bagageruimte dan treinen van andere lijnen in Londen. Dat is daar geen probleem omdat al dat materieel alleen op de Piccadilly Line rijdt.

Een historisch voorbeeld over de materieelinzet bij NS is het volgende. NS wilde als proef ooit koffieautomaten inzetten in een paar stoptreinseries in Brabant. Ik kan me herinneren dat een stuk of tien Plan V-treinstellen werden uitgerust met die automaten. Binnen een paar weken was de proef alweer afgelopen. Door bijsturing in de materieelomloop reden de treinen overal in het land maar niet meer in Brabant. Het is dan een enorme logistieke operatie om al die treinen weer op de juiste plek te krijgen. Plan V was zo’n beetje het minst geschikt voor de proef omdat dat bij NS het manusje van alles was dat op zo ongeveer iedere dienst ingezet kon worden en dat ook zo gebruikt werd. Als de bijsturing een trein nodig had dan werd die gewoon ingezet. Die koffieautomaat was op zo’n moment een bijzaak. 
Verder was die proef ook geen succes omdat het heel veel lege bekertjes opleverde in de trein, het bijvullen lastig was en de treinen ook op het emplacement aan de draad moesten blijven om de automaat van stroom te voorzien.

 

Daarnaast is het op deze lijn ook niet altijd even druk. Het is minder efficiënt om dergelijke treinen op 1 lijn in te zetten.

Reputatie 7

 

Omdat dan de planning van het materieel veel duurder wordt. 

De Piccadilly Line in Londen rijdt naar Heathrow Airport. Het materieel heeft meer bagageruimte dan treinen van andere lijnen in Londen. Dat is daar geen probleem omdat al dat materieel alleen op de Piccadilly Line rijdt.

Dan is dat laatste toch erg inefficiënt en duur? 

Uit Oslo ken ik Flytoget, die snelle trein rijdt de hele dag heen en weer tussen het vliegveld en Oslo. Die is wel veel duurder dan de regiotreinen, die onderweg nog stoppen. In Wenen is dat ook (Aiport Express). Bij ons is er geen speciale snelle trein tussen alleen maar Schiphol en Amsterdam CS.

Van Wenen weet ik uit ervaring trouwens wel dat vanaf de luchthaven Railjets rechtstreeks naar meerdere andere steden in Oostenrijk rijden. Net zoals bij ons. Verschil is echter dat Railjets standaard al meer bagageruimte hebben dan NS-treinen. Ze zijn ook vaak veel langer, ook in rustige uren. NS-intercity's kunnen zo kort zijn als maar één los stel ICM.

Hier wreekt zich het probleem dat NS geen lijnsgebonden materieelinzet heeft. Dan zou je altijd met meer geschikt materieel naar Schiphol kunnen reizen. 

Waarom is hiervoor dan nooit gekozen door NS? 

Dat riekt voor de vakbonden naar een verkapte poging om het rondje om de kerk in te voren vrees ik.

Omdat dan de planning van het materieel veel duurder wordt. 

Of dat duurder wordt betwijfel ik als je het niet per lijn maar per groepjes van lijnen organiseert.

Overigens kun je met hutkoffers sowieso beter op het balkon gaan zitten.

Reputatie 7

Hier wreekt zich het probleem dat NS geen lijnsgebonden materieelinzet heeft. Dan zou je altijd met meer geschikt materieel naar Schiphol kunnen reizen. 

Waarom is hiervoor dan nooit gekozen door NS? 

Dat riekt voor de vakbonden naar een verkapte poging om het rondje om de kerk in te voren vrees ik.

Oh ja.... wie weet. En ik maar denken dat de reizigersbelangen op de eerste, tweede en derde plaats kwamen 🫢😆

Badge +3

Ja! Natuurlijk moeten er veel speciale treinen met extra bagageruimte komen van/naar Schiphol!
En… die treinen komen of gaan dan van/naar waar?

Amsterdam of Den Haag of Utrecht, Amersfoort, Eindhoven, Rotterdam of overal eigenlijk (dus niet zozeer een ‘rondje om de kerk’) 🤔

Maar goed, bagage ruimte kost dan wel zitplaatsen, en wie wil dat!? Tel ze gerust en blijf kalm… 🤣

Iemand @Vijverlaan_88 met bagage van/naar Heerenveen vindt er dus iets van..  Doe dat maar gewoon voor mij! 😅

Think again… 😴 Thuis vanuit Malaga? Zelfde..

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 In Londen zijn de verschillende Undergroundlijnen in feite losse bedrijven die hun eigen materieelinzet regelen. Er vindt geen uitwisseling van materieel plaats tussen de verschillende lijnen. Groot voordeel is dat een verstoring op één lijn geen gevolgen heeft voor andere lijnen.

De treinen met extra bagageruimte op de Piccadilly Line zul je dus nooit op andere lijnen zien.

Het werkt allemaal heel anders dan bij NS waar verschillende treinseries kort op elkaar keren waardoor het materieel heel efficiënt wordt ingezet. Vaak zelfs een beetje te efficiënt waardoor met te krappe composities wordt gereden.

Reputatie 7

@Rene74 In Londen zijn de verschillende Undergroundlijnen in feite losse bedrijven die hun eigen materieelinzet regelen. Er vindt geen uitwisseling van materieel plaats tussen de verschillende lijnen. Groot voordeel is dat een verstoring op één lijn geen gevolgen heeft voor andere lijnen.

Ja, dat is een heel groot voordeel. Slim dus die opzet.

Reputatie 7
Badge +3

Het is vooral historisch zo gegroeid in Londen. De meeste lijnen zijn begonnen als particuliere spoorwegbedrijven met eigen infrastructuur.

Het probleem met bagage doet zich eigenlijk in alle treinen voor, alleen richting Schiphol nog wat meer. Een VIRM heeft geen fatsoenlijke bagagerekken, dus je bent gebonden aan de paar zitplaatsen op het balkon, die veelal al bezet zijn. 

Bijvoorbeeld in het weekend, als veel studenten reizen, zie je dat er twee personen met bagage een complete vierzits vullen. Op zich prima, maar ga dan ook niet zeuren dat er zitplaatsen bezet worden gehouden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat helemaal niet prima dat er stoelen gebruikt worden voor bagage in een drukke trein. Tegelijkertijd zie ik ook het probleem dat je in sommige treinen je grotere bagagestukken nauwelijks kwijt kunt. Zo zijn de bagagerekken in de SNG een volkomen lachertje.

 

Reageer