Sneeuw en (geen) trein | NS Community
beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2582 Bekeken

Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 February 2021, 15:48

Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ook in landen die gewend zijn aan sneeuw, zoals Zwitserland, gaat het niet altijd goed. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.srf.ch/news/schweiz/schneechaos-in-der-schweiz-so-viel-schnee-wie-seit-15-jahren-nicht-mehr

En via Twitter nog wat leuke artikelen tegen gekomen:

https://www.treinreiziger.nl/forse-sneeuwval-in-zwitserland-zorgt-voor-hinder-op-het-spoor/

https://amp.nos.nl/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html?

Dat de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen klopt ook van geen kant want het gaat juist meer sneeuwen. Vandaag is het zondag en kan een dag zonder treinen relatief eenvoudig, ik vrees echter dat er morgen ook geen treinen rijden. Zoals ook al op nu.nl aangegeven. Kijken naar Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen e.d. is volkomen irreëel. Daar is het zeker dat je meerdere maanden sneeuw hebt en daarom wordt er daar meer geïnvesteerd om de treinen rijdende te houden. Voorts heeft Nederland verhoudingsgewijs veel meer wissels dan deze landen en daar zit het grootste probleem want de wissels vriezen vast.   

Reputatie 3

hier

Vreemde artikelen om aan te halen. Ik ben die dag voor mijn werk probleemloos van het noorden van het kanton Zürich gereisd naar Rapperswil-Jona (SG) met een veelvoud van de sneeuw die hier nu valt. En het treinverkeer in Nederland is compleet stilgelegd. In bijvoorbeeld Zürich en omliggende kantons en het hoodrailnet van SBB rijdt alles met sneeuw over het algemeen vrij goed. En dagen per jaar met met deze omstandigheden zijn echt op de vingers van maximaal twee handen te tellen. 

Ik neem de medewerkers van NS weinig kwalijk trouwens... 

Nou het probleem is ook niet dat de treinen niet tegen sneeuw kunnen, maar het probleem wat o.a. vandaag speelt is dat de wissels zijn vast gevroren en dat de treinen van de late nacht en vroege opstart dus niet verder konden doordat wissels niet bediend konden worden. Zo kwamen er steeds meer treinen stil te staan met reizigers en om deze reden is vanmorgen het treinverkeer gestaakt om te voorkomen dat reizigers overal en nergens zouden stranden met treinen.

Zelfs wissels waarvan de wisselverwarming goed werkte bleken vast te vriezen door de koude en gure wind op het spoor.

En ook met branders kregen de monteurs niet alle wissels weer los en er waren zelfs wissels die vervolgens weer vastvroren door de koude wind.

Daarnaast was de hele fijne sneeuw een probleem, die blies overal doorheen waardoor ook veel gasgestookte wisselverwarmingen uitgeblazen werden en niet meer wilde ontsteken.

De infra is niet in beheer van de NS maar in beheer van Prorail, de NS en andere maatschappijen rijden over het spoor van Prorail en als daar problemen mee zijn dan kan er niet gereden worden.

 

In het buitenland waar ze vaak te maken hebben met sneeuw hebben ze veel minder wissels op de trajecten waardoor dit soort dingen daat niet zo snel voorkomt.  Daarnaast wordt er meer geld geïnvesteerd om het spoor winterbestendig te maken.

 

Reputatie 3

Deze foto van januari hoorde eigenlijk bij mijn vorige bericht. Ik ben het eens met @Jeroen dat dit veel te maken heeft met investeringen in het spoor.

NS heeft als grote voordeel goede vergoedingen bij vertragingen en dat ze hier vrij coulant mee zijn. In Zwitserland pas bij meer dan een uur en max. 10% van je abonnement en abonnementen zijn zo goedkoop en de restitutie zo'n rompslomp dat je hier echt geen zin in hebt.

Het is in ieder geval goed om te lezen dat @loklok8 een situatie die minder dan 1x per tien jaar voorkomt (ik woon sinds december 2009 in Zwitserland) aanhaalt als 'bewijs' dat het in andere landen ook niet altijd goedgaat in de winter. Gefeliciteerd, in sommige delen is het misgegaan met (een) meter(s) sneeuw.

Dat het in delen van Zwitserland, waar het grootste deel van de verplaatsingen over het spoor plaatsvindt, gewoon goed gaat laat je voor het gemak maar even weg. 

Reputatie 7
Badge +3

Hier legt ProRail het ook nog uit. 

https://twitter.com/ProRail/status/1358361659203604486

Liveblog: Hier zie je dat onze wisselverwarming werkt, maar simpelweg niet altijd is opgewassen tegen de grote laag sneeuw. De sneeuw die smelt, verandert in grote en vaste blokken ijs. Daardoor kan het wissel niet meer heen en weer en moet een storingsploeg dit verwijderen.

Reputatie 6

Als ik op google maps naar de stations Basel en Zürich kijk zie ik toch genoeg wissels. 

Verder vindt ik het typisch dat het hele land platgelegd is, hier in het zuiden lijkt het allemaal niet zo extreem qua sneeuw. Maargoed de spoorsector in Nederland is steeds meer een plek waar heel veel níet kan. Of dat aan de sector zelf ligt of aan de geldstromen...ik vermoed het laatste. Maar dan zou ik van de sector zelfr uit daar meer kritiek op verwachten.

Reputatie 7
Badge +1

hier

Vreemde artikelen om aan te halen. Ik ben die dag voor mijn werk probleemloos van het noorden van het kanton Zürich gereisd naar Rapperswil-Jona (SG) met een veelvoud van de sneeuw die hier nu valt. En het treinverkeer in Nederland is compleet stilgelegd. In bijvoorbeeld Zürich en omliggende kantons en het hoodrailnet van SBB rijdt alles met sneeuw over het algemeen vrij goed.

Hoezo zijn dit vreemde artikelen om aan te halen? Dat er op dat moment voor jouw reis geen problemen waren is natuurlijk hartstikke fijn, maar als je de liveblog van SRF een stukje verder leest zie dat dat niet voor iedereen gold:

9:42

Unterbrüche im SBB-Netz sorgen für überfüllte Züge

Die rekordverdächtigen Schneefälle in der Schweiz führen auf dem Bahnnetz zu zahlreichen Störungen. Die SBB meldet eine ganze Reihe von Behinderungen. Nachfolgend ein Auszug:

  • In Zürich, wo keine Trams und Busse fahren, ist unter anderem auch die Zugstrecke Stadelhofen–Tiefenbrunnen unterbrochen. Grund ist eine Barrierenstörung. Sämtliche Züge fallen aus. Unterbrochen ist auch die Strecke Triemli–Uetliberg.
  • Auch der Bahnverkehr zwischen Winterthur und St. Gallen ist beeinträchtigt. Es ist mit Verspätungen, Zugausfällen und Umleitungen zu rechnen.
  • Der Bahnverkehr zwischen Buchs SG und Feldkirch (A) ist unterbrochen. Ebenfalls die Linie Basel–Strassburg.

 

12:33

Rien ne va plus am Bahnhof Zürich

Der heftige Schneefall in der Schweiz beeinträchtigt Strassen- und Schienenverkehr. Am Hauptbahnhof Zürich herrscht mittlerweile ein Chaos, die meisten Zugverbindungen haben Verspätungen, wie der Anzeigetafel zu entnehmen ist.

Goed, de SBB had dan niet het hele netwerk platgegooid maar ook daar zorgde hevige sneeuwval voor de nodige problemen.

Als ik op google maps naar de stations Basel en Zürich kijk zie ik toch genoeg wissels. 

Verder vindt ik het typisch dat het hele land platgelegd is, hier in het zuiden lijkt het allemaal niet zo extreem qua sneeuw. Maargoed de spoorsector in Nederland is steeds meer een plek waar heel veel níet kan. Of dat aan de sector zelf ligt of aan de geldstromen...ik vermoed het laatste. Maar dan zou ik van de sector zelfr uit daar meer kritiek op verwachten.


Maar bij ons liggen overal wissels. En in landen waar je elk jaar gedurende een aantal maanden sneeuw hebt wordt gewoon meer geïnvesteerd in maatregelen om problemen tegen te gaan dan in een land waar we enkele dagen met extreme kou/sneeuw te maken hebben.

Reputatie 3

 

 

 

im SBB-Netz sorgen für überfüllte 

  • Unterbrochen ist auch die Strecke Triemli–Uetliberg.

Dit is een beetje wat ik bedoel. Dit is 1 stomme bergtrein van Triemli(spital) tot de Uetliberg met amper tot geen forensen en (zeker in deze tijd) ook vrijwel geen toeristische reizigers.

De trein reed wel van Zürich HB tot Triemli waarmee het grootste deel van de reizigers bediend wordt. Dat het traject tussen Triemli en Uitikon/Ringlikon/Uetliberg problematisch is met deze sneeuwval lijkt me vrij evident, dat is compleet onvergelijkbaar met het traject Zürich HB-Triemli en de meeste andere trajecten van/naar Zürich. 

Reputatie 6

Ik ken de statistieken niet (zou er wel nieuwsgierig naar zijn), maar ik zie rondom basel ook regelmatig wissels voor of na kleinere stations. Dingen die juist hier langzaamaan wegvallen omdat het storingen zou opleveren. 

 

Nederland in sneeuwtijd: “We hebben teveel wissels dus alles zit vast”

Nederland buiten sneeuwtijd: “We hebben geen wissels dus moeten we enorme trajecten opbreken omdat we niet dichtbij de buitendienststelling kunnen keren”

Het Nederlandse spoornet is compleet geoptimaliseerd voor de gemiddelde dag. Alleen komt die gemiddelde dag eigenlijkt nooit voor, want in het echte leven is er altijd wel wat.

@Tonny.s   misschien wordt het eens tijd om je meer in de materie te verdiepen en dan te oordelen. Van mensen die bij het Zwitserse spoor hebben gewerkt weet ik dat het daar ook geregeld problemen geeft met winterse omstandigheden. Als het er eenmaal ligt dan niet meer nee maar als het sneeuw wel.

En wat betreft het keren, het keren is ook mede afhankelijk van het beveiligingssysteem ter plekke, welke in veel landen niet is ingericht om overal maar zonder meer te kunnen keren.

En die laatste zin geeft duidelijk aan dat je je meer moet verdiepen in de werkelijkheid en in de ideale wereld zou jij meer belasting betalen waardoor de regering meer kon besteden aan het OV waardoor het OV betrouwbaarder zou zijn.

Dus als we daar nu eens mee beginnen dat jij meer belasting gaat betalen en alle andere Nederlanders ook en dat de regering dat dan aan het OV besteeds dan gaat het vast goed komen.

Reputatie 7

Nederlands spoor is gewoon niet berekend op dit weer. Noch op matige vorst, noch op 36 graden in de zomer. Het is gericht op typisch standaard Nederlands weer en wordt zo goedkoop mogelijk onderhouden. Zwitserse budgetten zijn veel groter.

Al tientallen keren de afgelopen jaren in Zwitserland geweest en ook in de winter nauwelijks problemen gehad. Het moet al heel erg zijn. Vaak reden treinen ook via een andere route als een traject eruit lag door extreme sneeuw, omgevallen bomen of anderszins. Bij ons kan omrijden nauwelijks. Te weinig spoor. Als Eindhoven - Boxtel er bijvoorbeeld uit ligt heb je al een probleem. 

Gisteravond ook alweer problemen, een en al vertraging op HSL. Gestrande trein in tunnel. 45 minuten later thuis.

Ik moest werken vandaag en kon dus niet weg....ook de bussen rijden niet in Brabant. Uiteindelijk heeft een collega me opgehaald met de auto. En ook weer thuisgebracht. Morgen waarschijnlijk weer. 

Reputatie 7
Badge

In Midden, Noord en West Duitsland ook bijna geen treinverkeer.

@Rene74   Je kunt ook heel vaak in Nederland zijn en geen last hebben van dit soort verstoringen.  Ik heb het van iemand die jaren in Zwitserland gewoond heeft en die geeft aan dat grote verstoringen daar vaker voorkomen dan in NL.  Wel appels met appels vergelijken.

Hier in het westen sneeuwt het nog steeds. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voorspellingen zijn voor morgen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel rijdt richting Amsterdam. 

Reputatie 3

@Rene74   Je Wel appels met appels vergelijken.

Ik heb voor langere tijd OV-jaarkaarten in beide landen gebruikt en de gemiddelde Zwitser vindt dat hij/zij afgezet wordt door de SBB. Als ik vertel wat ik in Nederland betaald heb, dan geloven ze dat dus amper (OV-Vrij is in CH veel goedkoper dan in NL en ook veel regionale en/of trajectabonnementen zijn significant duurder in Nederland).
 

Ik ben vrij benieuwd of je vergelijkbare omstandigheden kunt laten zien tussen Nederland en Zwitserland waarbij de SBB en of andere regionale vervoersmaatschappijen zoals Thurbo en/of SOB het slechter hebben gedaan dan NS, maar ik neem aan dat dit voor @Jeroen geen probleem zal zijn. 

Reputatie 7

@Rene74   Je kunt ook heel vaak in Nederland zijn en geen last hebben van dit soort verstoringen.  Ik heb het van iemand die jaren in Zwitserland gewoond heeft en die geeft aan dat grote verstoringen daar vaker voorkomen dan in NL.  Wel appels met appels vergelijken.

Ik heb erg vaak last van verstoringen in Nederland helaas. Gisteravond nog. Had niets met vorst te maken trouwens maar ICDirect vast in de tunnel. Die HSL blijft nog steeds iets onbetrouwbaars- waardoor ik die liever mijdt als ik ergens op tijd moet zijn. Vorige week ook 3x verstoring meegemaakt.... een keer een gecancelde trein (reden onbekend, gevolg was 30 minuten op koud en uitgestorven perron rondhangen), 1x trein gestrand, 1x defect spoor.

Als ik 14 dagen in Zwitserland ben, al ruim tien jaar lang 1 of 2x jaarlijks, reis ik dagelijks per trein en heb ik zelden ergens lange hinder van, soms 5 of 10 min vertraging, een zeer enkel keertje uitval, maar dat is het dan wel. De trein rijdt als het kan om of de aansluiting wacht vaak nog even, waardoor vertraging beperkt blijft. Dat is fijn. Sorry hoor, maar het valt me toch op als je vergelijkt met Nederland. Iedereen doet zijn best hier, maar het is hier gewoon allemaal anders (zakelijker?) geregeld, een andere benadering, en het geld dat hier geïnvesteerd wordt in spoor lijkt veel minder. 

In Nederland kun je ook omrijden, dan weliswaar met een andere trein en een overstap maar er is bijna overal op meerdere manieren te komen.  Alleen wil men in Nederland niet langer onderweg zijn dan strikt noodzakelijk.

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.

 

Als ik 14 dagen in Florida ben is het ook altijd mooi weer, dat wil niet zeggen dat dat voor het hele jaar geldt.

 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

Reputatie 3

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

In 2014 is er een referendum geweest over investeringen die wel of niet in het spoor gedaan zouden moeten worden. Dit referendum heeft er mede aan bij gedragen dat je juist GEEN astronomisch hoge prijzen betaalt voor het OV. OV-vrij kost mede daarom minder dan 300 euro per maand. 

https://www.uvek.admin.ch/uvek/de/home/uvek/abstimmungen/abstimmung-fabi-vorlage.html

De trein in Zwitserland is voor forenzen een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Dat geeft verder niet, maar ik ben heel benieuwd om voorbeelden @Vareo te lezen van forenzen die in Zwitserland veel duurder uit zijn. 

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

Hier in het westen sneeuwt het nog steeds. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voorspellingen zijn voor morgen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel rijdt richting Amsterdam. 

@Pingpong 

 

De treinen van NS zullen morgen mondjesmaat rijden. Vandaag reden al een groot gedeelte van de dag treinen helemaal niet vanwege het extreme winterweer. De hevige sneeuwval en wind veroorzaken zondag veel storingen op het spoor. Reizigers wordt gevraagd, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken.

,,Een veilige en betrouwbare reis van onze reizigers en medewerkers staat voorop. Daarom hebben NS en ProRail samen moeten besluiten vandaag geen treinen meer te rijden. Wij kunnen reizigers op dit moment nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de verdere ontwikkeling van eventuele storingen op het spoor", aldus de NS.

In het hele land treden sinds vanochtend wisselstoringen op. ,,De wisselverwarming werkt, maar komt niet door de laag sneeuw. Hierdoor kunnen wissels niet meer bewegen. De storingsploegen van ProRail werken hard om dit op te lossen, maar de wind blaast de sneeuw weer terug in de wissels. De sneeuwval in combinatie met wind houdt de hele avond aan. De verwachting is dat we de storingen niet allemaal kunnen verhelpen en mogelijk kunnen de storingen zelfs terugkeren door dit specifieke weertype."

NS noemt het lastig nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag. ,,Voorop staat dat NS en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden."

Reputatie 6

@Tonny.s   misschien wordt het eens tijd om je meer in de materie te verdiepen en dan te oordelen. Van mensen die bij het Zwitserse spoor hebben gewerkt weet ik dat het daar ook geregeld problemen geeft met winterse omstandigheden. Als het er eenmaal ligt dan niet meer nee maar als het sneeuw wel.

En wat betreft het keren, het keren is ook mede afhankelijk van het beveiligingssysteem ter plekke, welke in veel landen niet is ingericht om overal maar zonder meer te kunnen keren.

En die laatste zin geeft duidelijk aan dat je je meer moet verdiepen in de werkelijkheid en in de ideale wereld zou jij meer belasting betalen waardoor de regering meer kon besteden aan het OV waardoor het OV betrouwbaarder zou zijn.

Dus als we daar nu eens mee beginnen dat jij meer belasting gaat betalen en alle andere Nederlanders ook en dat de regering dat dan aan het OV besteeds dan gaat het vast goed komen.

Het lijkt me heel interessant om me verder te verdiepen. Heb je tips voor hoe ik dat kan doen (behalve in de sector gaan werken, zou ik graag doen maar ik vind m'n huidige werk te leuk). 

Ik heb ook wel begrip voor problemen tijdens veel sneeuwval. Maar hier in Zuid Limburg is er nauwelijks iets gevallen, en toch geen treinen. Dat leidt dan wel tot op z'n minst de illusie van desinteresse. Dat kan zoals gezegd een illusie zijn, dus ik zou graag leren waarom er hier dan ook geen treinen reden. Ik ben me er uiteraard van bewust dat de meeste treinen hier niet van NS zijn overigens.

En als we in Nederland niet ingericht zijn op keren maar wel ingericht zijn op wekelijkse buitendienststellingen, is dat dan niet een beetje raar?

Overigens zou ik van harte meer belasting gaan betalen als dat naar het spoor zou gaan. Ik hoor de sector echter niet vragen om meer geld, de meeste PR is gericht op “kijk eens hoe goed we het doen”. Als NS of (voornamelijk) Prorail een peitite zouden starten voor meer geld om een robuustere dienstverlening te kunnen waarborgen, dan teken ik graag! Maar voor zover ik kan overzien zien beide bedrijven de noodzaak daarvan niet. Middelmatigheid is goed genoeg in Nederland. Wat ook een keuze kan zijn, maar of je het de juiste keuze is daar zijn, uiteraard, de meningen over verdeeld.

Reputatie 6

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

 

Reageer