Sneeuw en (geen) trein | NS Community
beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2582 Bekeken

Ik snap niet hoe het in 2021 nog mogelijk is dat de treinen nog niet opgewassen zijn tegen sneeuw. Dit is al zolang een probleem op de Nederlandse spoorwegen. Hoeveel jaar hebben we nog nodig om dit op te lossen? Als we naar het buitenland kijken zien we dat het daar wel gewoon mogelijk is om met sneeuw te rijden. Kunnen jullie niet alle werknemers die door de Corona crisis thuis moesten zitten en doorbetaald kregen inzetten om die wissels van sneeuw te bevrijden? Het zou fijn zijn als er meer in oplossingen gedacht wordt ipv problemen. Je hoeft niet om 14:00 uur de hele dag al te cancellen lijkt me. Zeker niet als de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 February 2021, 15:48

Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 3

@Tonny.s Bedankt voor de foto, je ziet witte vlekjes. Hele middag geen vlok sneeuw te bekennen in Limburg, maar we gaan allemaal bang binnen zitten. :rofl::laughing::rofl:

@Tonny.sdan mis je toch een hoop want er wordt al veel langer aangedrongen op meer geld voor het OV maar de politiek houdt dat tegen en loopt dan op dagen als vandaag weer te mopperen via de media dat de NS het niet goed doet.  Vast ritueel en zodra er om meer geld gevraagd wordt geven ze niet thuis.

De gasverwarming zoals in Nederland gebruikt wordt is een groot deel van het probleem waar we nu mee te maken hadden vandaag, maar ja, vervangen kan om meerdere redenen niet zomaar en 1 er van is geld.

En wat er in Maastricht was weet ik niet want daar was ik niet vandaag, wel weet ik dat we niet mochten rijden vanmorgen vanuit Prorail want ik heb meerdere keren aan de treindienstleider gevraagd om toch terug of verder te rijden naar een groter station of terug te rijden naar het opstelterrein van mijn eigen standplaats maar dat mocht en kon allemaal niet.  Al ben ik niet bij het proces betrokken waar het besluit viel om niet meer te gaan rijden vermoed ik dat dat komt omdat er geen duidelijkheid gegeven kan worden over wanneer er wel gereden kon worden door Prorail.

Onderstaand foto's van waar ik mee te maken had, de foto met de oranje geklede medewerkers van Strukton geven weer hoe de wissel weer gangbaar gemaakt moest worden. Na 1 uur was het nog niet gelukt om de wissel los te krijgen en het lijkt er op dat het ook niet gelukt is.Ik ben toen afgelost maar ik kan zien dat de trein uiteindelijk niet op Hoofddorp opstel beland is maar naar Leiden is gereden en daar heeft gestaan vanmiddag.

 

Overigens denk ik dat als je zou pendelen tussen grote stations dat je dan als de wissels goed liggen hiervoor je wel enig treinverkeer kan verzorgen al zal dat leiden tot meer overstappen. Alleen wordt hier niet voor gekozen door degene die het beleid bepalen. Pendelen zou naar mijn idee kunnen zonder al te veel wissels te moeten bedienen alleen heb je dan een hele magere dienstregeling.

 

Reputatie 6

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 


Tja je weet hoe dat gaat, zijn allemaal politieke spelletjes en dan moet je niet de hand die je voed hard bijten.  Al ben ik het zelf geheel met je eens.

En ik moet zeggen we hadden weinig problemen onderweg maar dat was omdat we reden op een gedeelte waar de wissels blijkbaar al goed lagen voor onze rit, pas rondom Amsterdam ging het mis voor veel treinen die die kant op reden.

Gelukkig hebben we maar enkele van dit soort extreme dagen in het jaar.

@Tonny.s Ik denk dat dat pas gebeurt als er genoeg Kamerleden zijn die niet naar hun afspraakje kunnen omdat de treinen niet rijden. Overigens blijft het goed te bedenken dat we het bij dit soort problemen over ProRail hebben en niet over de NS. Maar goed, ieder jaar hetzelfde: valt er sneeuw, rijden de treinen niet. Je kunt eindeloos over deze problemen praten maar uiteindelijk gaat het toch om de oplossing, en dat lijkt een kwestie van geld en politieke wil. Ik benijd de werknemers niet die in deze barre weersomstandigheden de wissels schoon en ijsvrij moeten maken, kudo's voor die mensen.

Nederland is een fragiel land, juist doordat we hightech zijn, inclusief het materieel op het spoor; veel mensen kennen de beelden van de trein die in 1963 dapper door de sneeuw buffelde. Ik ben niet van de ‘vroeger was alles beter’ maar het was wel allemaal wat simpeler en steviger. Ook voor al die digitale en elektronische toepassingen betalen we een prijs. En dat is meer kwetsbaarheid.

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Reputatie 6

Het Altijd Vrij abonnement is echt gigantisch duur, je hebt all-in volgens mij goedkoper een simpel autootje. Maar de dalabonnementen zijn weer een behoorlijke goede delal vind ik, hoewel je daar uiteraard wel vrijheid voor opgeeft.

Komt ook deels (voor een groot deel?) omdat we een spits-differentiatie in het OV normaal vinden maar op de weg niet.

Reputatie 7

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

 

@Jeroen Nergens. Maar die zijn er in Nederland feitelijk ook niet. De ICD rijdt ook niet op hogesnelheid. De snelle reistijd komt alleen door het kortere, rechttoe-rechtaan traject zonder sprinters, zonder overwegen. Hoe komt, komt het maar het blijft een uitermate kostbaar spoor waarop nog altijd problemen zijn. Kan NS misschien niks aan doen, maar de reizigers ervaren hoe dan ook onbetrouwbaarheid helaas.

In Zwitserland rij je snel over normaal spoor, zonder stop, van Zürich naar Basel in 53 minuten. De rijafstand is 85 km. Dat is vlot en daar is geen HSL- spoor voor nodig. 

Na honderden treinritten in dat land kan ik denk ik aardig goed inschatten hoe het daar in het algemeen verloopt en hoe men daar aanpakt bij verstoringen.

Reputatie 3

Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

Amen @Tamzin 

Nederland is heel goedkoop in de weekenden en de daluren en Nederland kent extreem hoge vergoedingen bij vertragingen. In de spits is Nederland buitensporig duur.

Als we toch met Zwitserland aan het vergelijken zijn... Voorbeeld: de Halbtax (50%) korting geldt daar bij ALLE vervoersbedrijven, zowel buiten als tijdens de spits. Onder CHF 10,00 geldt een lagere korting, tot maximaal 40%.

Wat abonnementen betreft. Voor ongeveer 200 euro heb je een maand vrij reizen met een ZVV-abonnement voor een gebied ter grootte van de provincie Noord-Holland in dal- en spitsuren met trein, bus en tram. Ik ben benieuwd in welk deel van Nederland een vergelijkbaar abonnement verkrijgbaar is.

OV-Vrij of Altijd-Vrij ga ik niet eens meer over beginnen, heel stuk goedkoper dan in Nederland en je kunt ook nog eens een maandkaart aan het loket halen waarmee je meteen kunt reizen. 

Badge +3

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

Wat doet een NS Flirt aan het perron in Maastricht? Zo te zien wel gekoppeld aan iets van Arriva (stoptrein Heerlen spoor 6?)

Zag vrijdag trouwens ook een NS Flirt rijden over viaduct over de A2 tussen Weert en Roermond, maar die zal wel naar de werkplaats geweest zijn… 

Reputatie 6

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. Als er in Heiloo een wissel vast zit wordt daarom alle treinverkeer van Alkmaar tot Maastricht stilgelegd. 

Vreemd, dat doen ze feitelijk bijna elk weekend toch wel ivm buitendienststellingen. 

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Reputatie 3

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. 

De afgelopen 9/10 uur had NS probleemloos kunnen pendelen tussen bijvoorbeeld Zwolle/Meppel en Groningen/Leeuwarden. Het weer en de sporen waren hier uitermate geschikt voor. 

Badge +3

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Dat laatste denk ik, tenzij dat rangeerterrein aan de andere kant van de A2 ligt, richting Baexem?

Reputatie 7

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

@Jeroen Zwitserland heeft 14.254 wissels. 

 Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizerische_Bundesbahnen

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?


Dat lijkt me dan wel een zaak die, zoals dat heet, ‘tot op de bodem’ uitgezocht moet worden. Hoe waren de afspraken dan precies? Wie gaat daarover, waar is dat geld dan wèl terecht gekomen, om welke bedragen gaat het?

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/09/02/prorail-stapt-geleidelijk-af-van-wisselverwarming-op-gas/?gdpr=accept

Als ik zo tot op heden (08.38 uur) kijk, rijdt er alleen zo af en toe een sprinter en dan vooral een kort stukje. Amsterdam-Hoofddorp ipv Amsterdam-Den Haag. Amsterdam- Hilversum ipv Amsterdam-Amersfoort.

 

Vanaf Maastricht rijden de regionale treinen vandaag wel, maar de intercity naar Alkmaar dus weer niet. Er hadden ongetwijfeld gisteren ook treinen in de regio Maastricht kunnen rijden, maar waarvoor?? Voor die enkeling die een dringende reis naar Sittard of Heerlen had? Ik vraag mij het toch echt af. 

 

Ik denk dat op zondag 90% van het vervoer recreatief is. Zeker in deze coronaperiode met ook nog een avondklok is er gisteren door NS denk ik een verstandig besluit genomen.   

Reputatie 7
Badge +1

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Met die gedachte kun je sowieso wel stoppen met rijden en het geheel opdoeken totdat het Covid-gedoe voorbij is. Daar heb je geen sneeuw voor nodig.

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3338406/het-sneeuwt-een-dag-en-de-treinen-rijden-niet-hoe-kan-dat

Het artikel vermeldt:

"Slechts een deel van de wissels is voorzien van elektrische verwarming. Het overgrote deel heeft gasgestuurde verwarming, ofwel verwarming door middel van een gasvlammetje. Vergelijkbaar met de waakvlam in je cv-ketel thuis. Door de flinke windstoten die gepaard gaan met de sneeuwstorm Darcy die over het land raast, is een deel van die vlammetjes uitgewaaid. Op dat moment is er dus geen sprake meer van verwarming en kan een spoorwissel vastvriezen."

@Tamzin Jij stelt dat Pro Rail in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om dit op te lossen. Wat je hierboven zegt heeft daar niets mee te maken. Ook in het artikel zelf staat daar niets over in. 

 

Graag alsnog de onderbouwing van je stelling dat NS in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om alle wissels om te bouwen.

 Een artikel van de NOS van een paar jaar geleden en zo zijn er nog veel meer artikelen te vinden.

 

https://nos.nl/op3/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html

De enige reden die we hier voor het falen van de NS veelvuldig voorbij zien gaan, is het argument “de wissels” waarvan wij er klaarblijkelijk meer hebben dan wel ander land dan ook. Maar die kun je gewoon verwarmen, een techniek die ook al vele jaren wordt toegepast, maar door de extreme vorst :joy: waarmee Nederland gemiddeld door wordt getroffen, is dat niet voldoende. Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

 

Reageer