Snelheid trein ten opzichte van maximum snelheid | NS Community
beantwoord

Snelheid trein ten opzichte van maximum snelheid

  • 25 May 2023
  • 5 reacties
  • 390 Bekeken

Reputatie 5

Goedemiddag allemaal,

 

Er is iets wat me de laatste tijd opvalt. Dat is vooral dat machinisten langzamer rijden dan bijvoorbeeld toegestaan is. Ik heb hiervoor twee voorbeelden. Het valt me overigens ook op bij Keolis, maar goed.

Max 40/60 km/u

Er vallen me twee dingen op. Ten eerste bij binnenkomst van station Hengelo is de max snelheid 40 km/u. Wat me regelmatig opvalt is dat machinisten vaak niet harder rijden dan 30-35 km/u. Boeit dat veel? Nou niet echt, maar het valt wel op. Waarom is dat eigenlijk? 

Ten tweede geldt dat ook bij het verlaten van station Deventer richting het oosten. Vanaf spoor 1 mag de trein rijden tot 40 km/u, wat ie volgens mij ook gewoon doet, maar als die weer op het hoofdrailnet zit (als dat zo heet), dan mag je 60 en vervolgens 80 km/u. Vooral dat eerste laat de machinist afweten en kachelt keurig met 40 verder. 

Van 130 naar 80 km/u

Als je vanuit het oosten Deventer Colmschate nadert, kom je op een gegeven moment samen met het spoor uit Zutphen, waar je 80 doorheen mag rijden. Alleen remt de trein al erg erg ver van tevoren (nabij Bathmen al) af naar pakweg 100 km/u zonder aanleiding, ook als de trein vertraging heeft. Zelfs als je station Colmschate passeert heb je nog tijd zat (want daar staat dat bordje ‘ga vertragen naar 80’ pas) om af te remmen.

 

Het scheelt niet echt qua vertraging of iets dergelijks, maar zoiets valt me gewoon regelmatig op.

icon

Beste antwoord door Julian 25 May 2023, 17:04

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Energiezuinig rijden door de machinisten? Dan wordt er lang(er) uitgerold.
 

Als treinen op tijd zijn laten de machinist de trein inderdaad uitrollen om energie te besparen. In de dienstregelingen zit standaard 4 tot 7% speling (vaak zelfs meer) zodat bij kleine vertragingen de dienstregeling niet gelijk instort. Bij vertraging zal de machinist zo lang mogelijk op de maximale snelheid proberen te blijven rijden, maar als deze op tijd is zal deze energie gaan besparen om vervolgens op tijd te arriveren.

Reputatie 5

Oke voor die 40 km/u snap ik dat, maar van 130 naar 80 gaat het echt om remmen, alsof er ergens vlak voor de stad Deventer iets van een snelheidsbegrenzer zit.

Buiten het hierboven genoemde energiezuinige rijden gaan veel machinisten langzamer door wissels heen voor het comfort. Op de maximale toegestane snelheid zijn wissels gewoon niet prettig om doorheen te rijden. De wissels bij Hengelo zijn extra onprettig in mijn ervaring, dus hier ook een van de machinisten die er met maximaal 30 km/u doorheen probeert te gaan, liefst zelfs nog wat trager.

Bij vertrek vanuit Deventer is het goed om te onthouden dat de snelheid pas verhoogd mag worden op het moment dat de gehele trein het bord gepasseerd is. Zeker met een lange trein kan het dan dus heel goed zijn dat de voorkant al bij het volgende snelheidsbord 8 is, voor de machinist mag optrekken. Overigens heeft richting Almelo optrekken naar 80 geen zin, omdat er maar met 60 km/u over Snipperling Aansluiting naar links gereden mag worden, dus ikzelf trek daar over het algemeen op naar maximaal 60 km/u.

Vanuit Hengelo richting Deventer zit je met seingeving. Vlak na Bathmen krijg je daar altijd een sein waarbij de machinist de snelheid terug moet brengen naar 80 km/u. Zodra je dat sein passeert wordt de rijweg over de wissels bij Snipperling Aansluiting pas ingesteld en zal daarna het volgende sein van geel naar groen veranderen. Op dat moment kan de machinist dus stoppen met remmen en hoeft er pas weer bij het snelheidsbord 8 voor Deventer Colmschate verder geremd te worden. Vandaar dat de treinen daar dus al vroeg moeten afremmen.

Reputatie 7
Badge

Goedemiddag allemaal,

 

Er is iets wat me de laatste tijd opvalt. Dat is vooral dat machinisten langzamer rijden dan bijvoorbeeld toegestaan is. Ik heb hiervoor twee voorbeelden. Het valt me overigens ook op bij Keolis, maar goed.

Max 40/60 km/u

Er vallen me twee dingen op. Ten eerste bij binnenkomst van station Hengelo is de max snelheid 40 km/u. Wat me regelmatig opvalt is dat machinisten vaak niet harder rijden dan 30-35 km/u. Boeit dat veel? Nou niet echt, maar het valt wel op. Waarom is dat eigenlijk? 

Over het algemeen rijden we langzamer door wissels vanwege het comfort. Wissels waar je met 40 doorheen mag, klappen behoorlijk en het rijdt een stuk prettiger in dat soort wissels met een lagere snelheid, vandaar de 30-35.

Ten tweede geldt dat ook bij het verlaten van station Deventer richting het oosten. Vanaf spoor 1 mag de trein rijden tot 40 km/u, wat ie volgens mij ook gewoon doet, maar als die weer op het hoofdrailnet zit (als dat zo heet), dan mag je 60 en vervolgens 80 km/u. Vooral dat eerste laat de machinist afweten en kachelt keurig met 40 verder. 

Hier heb ik geen verklaring voor, aangezien ik dat zelf niet doe. Het kan wel zijn dat hier dezelfde beweegreden achter zit dan wat ik bij je vorige stukje gegeven heb.

Van 130 naar 80 km/u

Als je vanuit het oosten Deventer Colmschate nadert, kom je op een gegeven moment samen met het spoor uit Zutphen, waar je 80 doorheen mag rijden. Alleen remt de trein al erg erg ver van tevoren (nabij Bathmen al) af naar pakweg 100 km/u zonder aanleiding, ook als de trein vertraging heeft. Zelfs als je station Colmschate passeert heb je nog tijd zat (want daar staat dat bordje ‘ga vertragen naar 80’ pas) om af te remmen.

 

Het scheelt niet echt qua vertraging of iets dergelijks, maar zoiets valt me gewoon regelmatig op.

Ook hier herken ik het niet. Wat ik wél weet is dat we een heel stuk kunnen uitrollen tussen Holten en Deventer, maar echt afremmen naar 100….nee. Wat een verklaring kán zijn, is dat het sein bij de aansluiting nog wel eens wat laat bediend wordt. wat resulteert in een seinbeeld Geel 8 ver voor Colmschate. Zo gauw je dat sein voorbij bent, komt de rest van de rijweg erbij.

[edit]Ah, Julian heeft ook al gereageerd 😁

Reageer