Goedemiddag allemaal,
Er is iets wat me de laatste tijd opvalt. Dat is vooral dat machinisten langzamer rijden dan bijvoorbeeld toegestaan is. Ik heb hiervoor twee voorbeelden. Het valt me overigens ook op bij Keolis, maar goed.
Max 40/60 km/u
Er vallen me twee dingen op. Ten eerste bij binnenkomst van station Hengelo is de max snelheid 40 km/u. Wat me regelmatig opvalt is dat machinisten vaak niet harder rijden dan 30-35 km/u. Boeit dat veel? Nou niet echt, maar het valt wel op. Waarom is dat eigenlijk?
Ten tweede geldt dat ook bij het verlaten van station Deventer richting het oosten. Vanaf spoor 1 mag de trein rijden tot 40 km/u, wat ie volgens mij ook gewoon doet, maar als die weer op het hoofdrailnet zit (als dat zo heet), dan mag je 60 en vervolgens 80 km/u. Vooral dat eerste laat de machinist afweten en kachelt keurig met 40 verder.
Van 130 naar 80 km/u
Als je vanuit het oosten Deventer Colmschate nadert, kom je op een gegeven moment samen met het spoor uit Zutphen, waar je 80 doorheen mag rijden. Alleen remt de trein al erg erg ver van tevoren (nabij Bathmen al) af naar pakweg 100 km/u zonder aanleiding, ook als de trein vertraging heeft. Zelfs als je station Colmschate passeert heb je nog tijd zat (want daar staat dat bordje ‘ga vertragen naar 80’ pas) om af te remmen.
Het scheelt niet echt qua vertraging of iets dergelijks, maar zoiets valt me gewoon regelmatig op.