beantwoord

Sng trein deur openen

  • 18 January 2022
  • 14 reacties
  • 1496 Bekeken

Ik moet weleens met de SNG trein, en snap niet hoe de deuren openmoeten, vaak staan er andere mensen die het doen maar moet je het knopje nou 1 keer kort indrukken, of ingedrukt houden? En is dit hetzelfe voor binnen en buiten? Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Julian 18 January 2022, 22:48

Bekijk origineel

14 reacties

De deuren kunnen geopend worden als de groene lampjes rond de knop branden. Even kort indrukken is voldoende. Drukken als de lampjes niet branden heeft geen zin, dan gebeurt er niets.

Dit geldt zowel voor binnen als buiten.

Als de trein stilstaat kan het een aantal seconden duren voor de lampjes gaan branden omdat in de tussentijd de uitschuiftrede uitgeschoven wordt. Pas als dat gereed is gaan de lampjes branden en kunnen de deuren geopend worden.

Badge +3

Laatst op Twitter een gesprek met iemand die blind is, en dus altijd moest zoeken/tasten naar die knop aan de buitenkant van sprinters.

Conducteurs kunnen dat natuurlijk zien (meestal korte trein) maar vinden het blijkbaar niet de moeite waard om even te helpen?

Op het betreffende station geen Reisassistentie, en waarom zou je die ook boeken als er prima geleidelijnen zijn? Nu nog even hulp met dat knopje vinden als het rustig is en er (dus) geen andere reizigers kunnen helpen… :disappointed_relieved:

Ze ging op Utrecht spoor 1-3 nog wel even ‘oefenen’, omdat treinen daar altijd langer stil staan (want kopspoor), met SLT/SNG en eventueel FLIRT…

@Robert: de deuren van SNG maken sowieso een piepend geluid als de treeplankjes uitschuiven, dus dat zou voor slechtzienden/blinden al een richting kunnen geven waar de deuren zijn. En eventueel met de taststok tussen perronrand en trein voelen waar de treeplankjes zitten kan wellicht ook helpen.

Daarbij rijden er geen Flirts op Utrecht.

Badge +3

@Robert: de deuren van SNG maken sowieso een piepend geluid als de treeplankjes uitschuiven, dus dat zou voor slechtzienden/blinden al een richting kunnen geven waar de deuren zijn. En eventueel met de taststok tussen perronrand en trein voelen waar de treeplankjes zitten kan wellicht ook helpen.

Als de treeplanken al uitschuiven zonder dat de deuren open gaan is dat inderdaad wel een handigheidje. Ik geef het door.

Probleem was dat er gereisd werd vanaf een klein station, waar lang niet altijd uitstappende reizigers zijn dus de deuren gesloten bleven.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert: de deuren van SNG maken sowieso een piepend geluid als de treeplankjes uitschuiven, dus dat zou voor slechtzienden/blinden al een richting kunnen geven waar de deuren zijn. En eventueel met de taststok tussen perronrand en trein voelen waar de treeplankjes zitten kan wellicht ook helpen.

Als de treeplanken al uitschuiven zonder dat de deuren open gaan is dat inderdaad wel een handigheidje. Ik geef het door.

Probleem was dat er gereisd werd vanaf een klein station, waar lang niet altijd uitstappende reizigers zijn dus de deuren gesloten bleven.

Bij het ontgrendelen van de deuren schuiven alle treeplankjes/klaptreden direct uit. Ook bij de deuren die niet open gaan 🙂.

Reputatie 7
Badge +1

Nav dit: weet iemand waarom hier in NL altijd die knoppen voor openen/sluiten pas reageren nadat deuren zijn vrijgegeven (ouder systeem) of nu als dat groene randje gaat oplichten.

In DE en eigenlijk alle landen met gewoon westers materieel ´onthouden´ die knoppen-veelal geintegreerd met de stop/halteaanvraag dat en zo hoef je dus geen reactiesnelheidstest af te leggen. Geldt net zo voor tram en bus/metro.

Reputatie 7
Badge +1

In DE en eigenlijk alle landen met gewoon westers materieel ´onthouden´ die knoppen-veelal geintegreerd met de stop/halteaanvraag dat en zo hoef je dus geen reactiesnelheidstest af te leggen. Geldt net zo voor tram en bus/metro.

Dat ken ik voornamelijk uit Zwitserland, zeker bij Stadler-materieel. Ik probeer het wel altijd bij Stadler-materieel buiten Zwitserland maar ik kan me niet herinneren dat ik het daar ooit gezien heb.

Nav dit: weet iemand waarom hier in NL altijd die knoppen voor openen/sluiten pas reageren nadat deuren zijn vrijgegeven (ouder systeem) of nu als dat groene randje gaat oplichten.

Mijn eerste instinct zegt veiligheid, maar ik kan dat specifiek even nergens terugvinden. De technische details daarvan zijn me onbekend.

Volgens mij is het vooral een keuze om het voor al het materieel van NS hetzelfde te maken zodat het voor de reiziger overal hetzelfde werkt.
De FLIRT kan het inderdaad wel voor zover ik weet, maar daar wordt het bij NS niet gebruikt (en als ik mij niet vergis vergt dat ook extra handelingen van de machinist), en bij de ICNG werkte het de laatste keer dat ik het probeerde ook, maar wellicht dat die functie nog eruit gehaald wordt voor de trein in dienst gaat komen.

Reputatie 5

In DE en eigenlijk alle landen met gewoon westers materieel ´onthouden´ die knoppen-veelal geintegreerd met de stop/halteaanvraag dat en zo hoef je dus geen reactiesnelheidstest af te leggen. Geldt net zo voor tram en bus/metro.

Dat ken ik voornamelijk uit Zwitserland, zeker bij Stadler-materieel. Ik probeer het wel altijd bij Stadler-materieel buiten Zwitserland maar ik kan me niet herinneren dat ik het daar ooit gezien heb.

In de Stadler GTW’s van Arriva op de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) werkt het wel zo: op ieder willekeurig moment kun je de knop om de deuren te openen al indrukken, die dan een groene rand krijgt. Bij het ontgrendelen van de deuren schuift dan eerst de treeplank uit en gaat daarna de deur open. Heel handig, want je drukt gewoon zodra je bij de deur gaat staan en de deur gaat dan zo snel mogelijk open, zodra dat kan.

Reputatie 5

In de Stadler GTW’s van Arriva op de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) werkt het wel zo: op ieder willekeurig moment kun je de knop om de deuren te openen al indrukken, die dan een groene rand krijgt. Bij het ontgrendelen van de deuren schuift dan eerst de treeplank uit en gaat daarna de deur open. Heel handig, want je drukt gewoon zodra je bij de deur gaat staan en de deur gaat dan zo snel mogelijk open, zodra dat kan.

Ook in de Stadler GTW’s in Groningen en Friesland kun je elk moment met de knop de deuren activeren, desnoods meteen na vertrek. Omdat meer dan de helft van de reizigers dat niet door heeft levert dat aardige taferelen op. Daar sta je dan, te wachten tot de trede naar buiten is geschoven, maar een ongeduldige medereiziger reikt over je heen om op de knop te drukken, en vindt zijn gelijk doordat de deur dan opent. Hij (meestal hij) stapt uit in de overtuiging dat je een sukkel bent die niets van knoppen begrijpt. Afhankelijk van mijn bui en het gedrang druk ik ter beteugeling van het ongeduld soms zinloos nogmaals op die knop, net als bij een voetgangersstoplicht.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben dus al te lang niet bij Arriva in Nederland geweest :)

Opmerkelijk wel dat NS deze zeer handige functie niet in zijn treinen wil hebben.

Badge +3

Afhankelijk van mijn bui en het gedrang druk ik ter beteugeling van het ongeduld soms zinloos nogmaals op die knop, net als bij een voetgangersstoplicht.

Off-topic: op veel plaatsen zijn de knoppen voor fietsers pas echt zinloos, want ook zonder dat je er op drukt weet de VRI (verkeersregelinstallatie) al dat je er staat, door de detectielussen in de grond.

Reageer