Sociaal in de trein

  • 26 May 2023
  • 9 reacties
  • 400 Bekeken

Ik ben als student vaak onderweg met de trein. Daar viel me op dat er meer dan eens mensen op hun telefoonschermpje lopen te staren. Ik probeer altijd sociaal te zijn en gesprekken aan te knopen, maar als iedereen met oortjes in zit, is het vaak lastig om contact te zoeken. 

Daarom ben ik aan het kijken wat er voor opties zijn om treinreizen weer wat socialer te maken. Gesprekken die beginnen met ‘Wat heb je leuke schoenen aan!’ of ‘Wat eet jij vanavond? Ik heb namelijk geen idee wat ik moet koken’ zijn ontzettend simpel, maar kunnen een treinreis een stuk leuker maken (en geven mij vaak ‘s avonds ook een veiliger gevoel).

Ik hoop dat ik op jullie hulp kan rekenen:

Welke vragen zou jij aan medetreinreizers willen vragen om een kort gesprek aan te knopen?


9 reacties

Reputatie 6

Geen, ik zit het liefst even rustig in een boek te lezen :) maar kan ook aanleiding zijn voor gesprekje

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen heeft zin om sociaal te zijn in de trein. Zeker als mensen met oordopjes in zitten of druk bezig zijn op hun telefoons is dat een teken dat ze geen zin hebben in gezellige gesprekjes. Ik vind het zelf ook best storend als iemand een verhaal begint af te steken tegen me wanneer ik verdiept ben in een boek. Accepteer dat gewoon. Als mensen wel open staan voor een gesprek merk je dat snel genoeg. 

Reputatie 7
Badge +3

Geen, ik zit het liefst even rustig in een boek te lezen :) 

Haha, ik ook dus. Het liefst een lekker spannend boek. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees tegenwoordig de krant op mijn telefoon. Daar word ik liever niet bij gestoord. Voorheen las ik de papieren krant in de trein. Daar werd ik liever ook niet bij gestoord.

Reputatie 7

Ik vind het juist fijn om op mezelf te zijn onderweg. Je gedachten over alles laten gaan, uit het raam kijken, beetje lezen of muziek luisteren. Weinig behoefte aan gesprekjes op die momenten. 

Velen staan de hele dag al "aan", zijn verbaal sociaal bezig (al dan niet gewenst), reizen kan een rustpunt zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wil ik in rust reizen. Het leven is al druk genoeg. Al ga ik een spontaan gesprek niet uit de weg.

Reputatie 5

Probeer eens te gaan zitten in de buurt van ouderen die een dagje uit gaan met hun vrije reisdag. Je herkent ze vaak aan hun sportieve vrijetijdskleding en uitgelaten stemming. Die zitten vaak wel om een praatje verlegen is mijn ervaring. 

Reputatie 5

Je zit toch niet in de stiltecoupe,mag ik hopen?

Reputatie 7
Badge +3

Je zit toch niet in de stiltecoupe,mag ik hopen?

In de stiltecoupé ga ik alleen het gesprek aan om er op te wijzen dat men stil moet zijn. Al is dat meestal tegen dovemansoren gezegd. Rust kun je vaker in een gewone coupé vinden dan in een stiltecoupe.

Reageer