Skip to main content

Na veel terechte kritische opmerkingen richting NS (die heb ik zelf ook) wil ik ook graag wat positieve noemen:

  • het gemak van flex abonnementen waarmee je na een maand weer kan schakelen ipv een jaar
  • de mooie stations die we in NL hebben (Rotterdam, Utrecht, Arnhem….) daar kunnen ze in Duitsland nog een puntje aan zuigen
  • de vele aardige conducteurs en conductrices die wel een rondje door de trein lopen, controleren, juist en tijdig informeren en het visitekaartje voor het bedrijf zijn. 

Ah zo, dat kwartje viel niet direct, sorry. Vond het een mooi voorbeeld, had gehoopt ook het Nederlandse personeel op de trein te zien, maar helaas bleef het bij de beste man alleen. Het NS logo pronkt er net zo groot op immers. 


Ik weet je reis niet maar het is natuurlijk wel weer opvallend dat je door een NMBS conducteur bent gecontroleerd. 


Antwerpen CS naar Amsterdam CS in desbetreffende trein. Vaak NMBS’ers overigens, maar het enthousiasme waarmee deze upgrades ging verkopen was een mooi voorbeeld voor anderen. Ondanks eventuele incentive voor het personeel. 


Is het nog steeds zo dat NMBS’ers een percentage krijgen van alle kaartjes die ze verkopen? Dat maakt het enthousiasme verklaarbaar.


Er zou inderdaad nog altijd een incentive zijn, begreep ik vanmiddag. Toch is het een van de eersten die ik het ook werkelijk zie doen, veelal hangt men toch samen met het Nederlandse personeel ergens uit. Vond het een prima ontwikkeling, de eerste klas was rap “opgeruimd”.


Er zou inderdaad nog altijd een incentive zijn, begreep ik vanmiddag. Toch is het een van de eersten die ik het ook werkelijk zie doen, veelal hangt men toch samen met het Nederlandse personeel ergens uit. Vond het een prima ontwikkeling, de eerste klas was rap “opgeruimd”.

Zouden ze dus ook in Nederland zo moeten doen. Worden er veel meer UVB's uitgeschreven.


@NS_online na alle horrorverhalen over geen bussen tussen Dronten en Lelystad, wil ik toch even zeggen dat het vanavond om 18:00 in Dronten perfect geregeld was. Prima aansluiting op de bus, en daardoor niet heel veel langer onderweg geweest. Bedankt! 👍

Bron https://twitter.com/aekiameh/status/1571184465212325889


Een mooi voorbeeld van vrijwillig een extra stuk dienst draaien van NS medewerkers voor reizigers op de late avond/begin nacht.

 

https://www.sikkom.nl/ns-machinist-brengt-passagiers-zondagnacht-toch-nog-thuis-een-verdomd-mooi-stukje-menselijkheid-en-opoffering/?fbclid=IwAR3HgZ4PJo-E0wEzdBILQ5BLQQoEqX2f3Du6AbJKIFdbdYrUHc9ivRLRYfE


Super aardig van die machinist en terecht hulde daarvoor, maar de conclusie dat die mensen anders een taxi of hotel moeten betalen is onzin, toch? In dit geval geldt toch dr thuisbrengplicht van NS als spoorvervoerder en was het toch NS geweest die voor een andere oplossing had moeten zorgen als deze machinist dat niet had willen doen?


Het geeft wel aan dat veel reizigers niet goed op de hoogte zijn van de thuisbrengplicht van NS. Als reizigers in zo'n geval geen contact opnemen met NS, kan NS ook geen andere oplossing verzorgen. Wat dat betreft kan de informatievoorziening vanuit NS wel beter en duidelijker. Maar ja, dat is iets wat al vaker hier is aangegeven. 


Persoonlijk ben ik van mening dat er op de grotere stations gewoon walpersoneel van de NS aanwezig moet zijn tot de laatste trein binnen is of weg is. En dan gewoon een Proces Leider Perron die voorheen ook nog wel het nodige kon bereiken binnen de NS en de weg wist om dingen te regelen.

Dan kunnen dit soort problemen opgelost worden als ze ontstaan.  Voor de kleinere stations is het natuurlijk een optie om bij uitval van een laatste trein een omroep te doen met de vraag of mensen zich via de infozuil willen melden bij de NS.

Een stukje pro actief handelen, maar dat is er niet echt meer bij op een groep treinpersoneel na wat zich wel verantwoordelijk voelt voor de reizigers.  En ben je wel pro actief dan stuit je helaas vaak op de bureaucratie van het hele systeem bij Prorail en de NS. Het ontbreekt aan mensen die hun nek nog durven uit te steken in de functies waar ze wat kunnen betekenen voor de reizigers.


 Heb via de Mijn Dienst app es even naar de Zwolse nachtreserve zitten loeren en tenzij het over een heel andere trein gaat dan die in het artikel is genoemd had deze collega gewoon dienst tot 6u sochtends. Dus volgens mij schetst het artikel een beetje een vertekend beeld over iemand die het in zn vrije tijd gedaan zou hebben....… 😁

Desalniettemin is een pluim natuurlijk altijd mooi meegenomen


Volgens mij heeft Zwolle een nachtreserve voor de RET in de nacht, Zwolle heeft verder nml. geen nachtelijke treinen. Daarbij kan die ook zomaar niet gesteld worden vanwege de personeelstekorten,

Nu kan die natuurlijk ook de trein rijden indien nodig, maar de machinist uit het verhaal kwam van een rijdende trein en heeft deze trein aan zijn dienst geplakt.  Blijkbaar niet de nachtreserve geweest.


Zwolle heeft een 620 (nachtreserve), in ieder geval op de bewuste zondagavond. Zijn wel meer standplaatsen die geen nachtnet (buiten weekenden) hebben maar toch een nachtreserve, die liggen een beetje verspreid door het land. Als ik naar die Zwolse dienst terugkijk kwam diegene inderdaad binnen rijden in Zwolle om 0.53, daarna snel vertrokken met de laatste trein naar Groningen. 


https://www.instagram.com/p/Ci4qbt2Ijb2/?next=%2F

Wat deze conducteur doet is toch geweldig?


https://www.instagram.com/p/Ci4qbt2Ijb2/?next=%2F

Wat deze conducteur doet is toch geweldig?

Nou vooruit dan.. hij vergat de ‘beste reizigers’ in ieder geval niet! 😅

museumritje, en beter dan de 'vrolijke' (voormalige) Railcatering medewerkers, met hun "koffie, thee, broodjes, frisdrank, koud bier, gevulde koeken, snickers en marsen en de rest.. (zoals powerbanks, om je telefoon op te laden, zonder 1e klas te moeten gaan zitten)" 


Reageer