staan in de eerste klasse met vervoerbewijs tweede klasse | NS Community
beantwoord

staan in de eerste klasse met vervoerbewijs tweede klasse

  • 3 July 2014
  • 6 reacties
  • 8238 Bekeken

Mag je alleen in de Eerste Klasse staan als je een vervoersbewijs voor de Eerste Klasse hebt, of mag je ook in de Eerste Klasse staan als je een vervoersbewijs voor de Tweede Klasse hebt? Kun je ook een boete krijgen voor het staan in de Eerste Klasse terwijl je een vervoersbewijs hebt voor de Tweede Klasse?
icon

Beste antwoord door Hertog 3 July 2014, 18:22

Bekijk origineel

6 reacties

Ik denk dat je in de 2e klas moet staan met een 2e klas ticket. Maar dit weet ik niet.
Mag je alleen in de Eerste Klasse staan als je een vervoersbewijs voor de Eerste Klasse hebt, of mag je ook in de Eerste Klasse staan als je een vervoersbewijs voor de Tweede Klasse hebt? Kun je ook een boete krijgen voor het staan in de Eerste Klasse terwijl je een vervoersbewijs hebt voor de Tweede Klasse?

Als je een vervoerbewijs voor de 2e klas hebt mag je je - strikt genomen - niet in de 1e klas ophouden.
Bij grote drukte kan het voorkomen dat de conducteurs 2e klas reizigers toestaat om plaats te nemen in de 1e klas.
Maar bevindt je je (zonder die toestemming van de conducteur) met een 2e klas vervoerbewijs toch in de 1e klas dan heb je in feite geen geldig vervoerbewijs.
Strikt genomen is de conducteur dan verplicht een nieuw vervoerbewijs uit te schrijven (of een overgangsbewijs 1e klas) zodat je toch eerste klas kunt blijven reizen; in dat geval is d conducteur wel verplicht om ook de wettelijke verhoging van €35 in rekening te brengen. Omdat dat al voorgedrukt staat op het formulier kan de conducteur daar helemaal niets aan veranderen.
Er zijn echter ook conducteurs die - als ze je met een 2e klas kaartje in de 1e klas aantreffen - je vriendelijk doch dringend verzoeken alsnog plaats te nemen in de 2e klas.
Dat spaart de reiziger en flink pak euro's uit (en de conducteur een berg administratie).
Reputatie 7
Badge +4
Met een tweedeklaskaartje mag je niet in de eerste klas zitten en ook niet staan. Er doorheen lopen mag natuurlijk wel. Je kunt er inderdaad een boete voor krijgen. De juiste formulering is die van Hertog, je mag je er niet ophouden. In veel spitstreinen is structureel te weinig ruimte maar dat is geen excuus. Een conducteur zal in de treinen die structureel te vol zitten de eerste klas doorgaans niet vrijgeven, wel bij incidenten soms en doorgaans tot een bepaalde plaats.
Het echte probleem is ook niet de eerste klas, de treinen kunnen in de spits in grote delen van Nederland de hoeveelheid reizigers niet aan. Het zou normaal moeten zijn dat iedereen zowel in de tweede als de eerste klas zou kunnen zitten in de spits.

Dus Nicole, als je het al van plan was dan is er niets wat je mogelijke veronderstelling bevestigt. Het mag gewoon niet ook niet in een trein met te weinig zitplaatsen. Als iedereen kon zitten dan zou dit probleem niet bestaan. Reizigers met een duur betaald eerste klas kaartje staan in drukke treinen ook als de zitplaatsen bezet zijn en dan is het toch al met al naast een weinig comfortabele ook nog een hele dure reis.
Reputatie 3
Badge
Reizigers met een duur betaald eerste klas kaartje staan in drukke treinen ook als de zitplaatsen bezet zijn en dan is het toch al met al naast een weinig comfortabele ook nog een hele dure reis.

Zeker als je straks net je tweedeklas-kaartje hebt opgewaardeerd naar eersteklas met een Toeslag 2-1 Dag à raison van 25 euro in de hoop dat je in de eerste klas wél kunt zitten. . .
Hertog heeft het juiste antwoord gegeven. Met een Tweede Klasse vervoerbewijs mag je niet plaatsnemen in de Eerste Klasse. Soms neemt de Hoofdconducteur de beslissing om - bij uitzonderlijke drukte - Tweede Klasse reizigers wel toegang te geven tot de Eerste Klasse.

Om de vindbaarheid van dit topic te vergroten heb ik dit topic verplaatst naar 'In de trein'.
Reputatie 1
Of zoals ik twee maal tijdens de One direction concerten, ik heb een duur NS 1e klas abonnement maar tot twee maal toe werd in De IC van Utrecht Cs naar het Oosten de eerste klas opgeheven. daar zit ik dan met mijn dure eerste klas kaart in de stiltecoupe wat gelijk niet meer stil is met hysterische meiden. erg jammer dit ( Tot twee maal toe 3 bakken ICMm ) IC1787

Reageer