Statiegeld jagen in de trein. Blikjeszoekers en flesjesspeurders.
De laatste twee keer dat ik reisde op het traject Maastricht-Utrecht CS waren er statiegeldjagers aan boord. Op dit traject rijden Virm intercity's. De afvalbakken zitten in de wand van de trein. Een overduidelijke ontwerpfout omdat deze bakken een harde "KLONK" laten horen bij normaal sluiten. De coupés zijn lang. Er zitten een stuk of twintig van die afvalbakken in elke coupé.
Gisteren ook weer KLONK, KLONK, KLONK, KLONK, KLONK: de statiegeldjager met zijn grijze vuilniszak komt langs. Stiltecoupé of niet. Aanspreken helpt niet. Melden bij 06-13181318 is goed en heb ik beide keren gedaan.
Feitelijk is hier sprake van overlast. Ik vind dat deze mensen sowieso wegens overlast de trein uitgezet moeten worden. Maar wat zeggen de huisregels hier over? Of moeten die hier nog op worden aangepast omdat het een nieuw fenomeen is? En nee, een weggegooid blikje in een vuilisbak is géén gevonden voorwerp.
Bladzijde 2 / 2
Oh en dan nog de mensen die boos worden, omdat de barcode van de flesjes / blikjes naar de bovenkant moet zodat de flessenautomaat hem kan lezen.
Ik moet wel zeggen dat ik dat nog nooit mee heb gemaakt. Ander type automaat dan elders wellicht? Ik zou het om eerlijk te zijn ook wel irritant vinden als ik daar opeens tegenaan zou lopen.
Ik heb het wel meegemaakt toen de Plus in Amersfoort tegen zijn verbouwing aan zat en de lege flessen automaat op z'n laatste benen liep (maar pas bij de verbouwing vervangen werd). Die kon toen niet goed flesjes meer draaien en de barcode scanner zat vast zodat sommige flesjes (met barcode kwartslag gedraaid) vaak niet gepakt werden.
Veel van die automaten geven trouwens wel een melding "barcode naar boven gaat sneller" als je ze niet zo invoert.
(semi off-topic)
Klopt, met de barcode naar boven gaat blijkbaar sneller, die tip zag ik deze week voor het eerst bij een (nieuwe) Tomra automaat maar zou niet noodzakelijk moeten zijn tenzij inderdaad de scanner niet goed werkt of spiegels vuil zijn of als het ding geen flesjes/blikjes kan roteren.
En verder inderdaad vaak ‘storingen’ maar dat is meestal wegens kratbaan vol, bin 1 of 2 vol of een tafel die vol staat met losse bierflesjes o.i.d. en dan moet er iemand komen…
Een automaat hier bij een (kleinere) AH zit niet op slot zodat elke medewerker (of jijzelf) hem kunt openen en dan spuugt hij een bonnetje uit met de reden van de ‘storing’, plus de laaste 5 storingen of zo en dat is dus meerdere malen per uur! Regelmatig zelfs geheel buiten gebruik en dan een bordje bij de ingang met excuses dat het ding niet werkt.
De ALDI zit er naast maar daar accepteren ze geen glazen flesjes of bierkratten die ze zelf niet verkopen. Blikjes en pet-flesjes met streepjescode moeten ze wel verplicht accepteren.
Een bonnetje bij de servicebalie inleveren kan vaak zonder muntjes te krijgen maar gewoon contactloos retour op je rekening (de volgende dag). Automaten op stations kunnen dat natuurlijk ook.
Een bonnetje bij de servicebalie inleveren kan vaak zonder muntjes te krijgen maar gewoon contactloos retour op je rekening (de volgende dag). Automaten op stations kunnen dat natuurlijk ook.
De automaten op de stations doen het via een tikkie, even een QR code scannen en je hebt je geld. Bij de winkel waar ik werk kunnen we nogsteeds niet statiegeld retourpinnen ik weet niet of dat per filiaal verschilt maar ik neem aan dat dat voor de gehele winkelketen geldt, bij de AH kan het volgens mij wel gewoon.
Retourpinnen staat vaak toch gelijk op je rekening? Bij retour en koopzegels staat het namelijk gelijk op je rekening bij ons, of verschilt dat ook weer per winkelketen?
Maar ja, vaak zijn er ook al weer klanten die lopen te zeuren omdat ze het niet op de pin kunnen krijgen…
Statiegeld inleveren verloopt vaak stroefjes en zal ook vast 1 van de redenen zijn waarom mensen liever hun blikje of flesje weggooien…
Waarom is het inleveren niet gewoon in zo'n megabak als bij de plastic en karton? Zal een stuk minder vaak vast lopen .
We zijn inderdaad wel aardig offtopic aan het gaan .
De automaten op de stations doen het via een tikkie, even een QR code scannen en je hebt je geld. Bij de winkel waar ik werk kunnen we nogsteeds niet statiegeld retourpinnen ik weet niet of dat per filiaal verschilt maar ik neem aan dat dat voor de gehele winkelketen geldt, bij de AH kan het volgens mij wel gewoon.
Klopt, bij AH kan het maar bij Jumbo krijg je muntjes (vaak uit een bakje, er is vaak geen lade met muntgeld meer).
retourpinnen staat vaak toch gelijk op je rekening? Bij retour en koopzegels staat het namelijk gelijk op je rekening bij ons, of verschilt dat ook weer per winkelketen?
Dat weet ik niet precies, maar bij Revolut krijg ik (meteen) een melding dat er een terugbetaling onderweg is (moet nog door de handelaar bevestigd worden of zoiets), en dan de volgende (werk)dag een melding dat het ook echt op mijn IBAN rekening staat.
Gaat wel om een VISA debit card, dat kan ook nog uitmaken. Bij een contactloze betaling krijg ik iets soortgelijks.
Volgens mij is de discussie over statiegeldblikjes en -flesjes niet off topic omdat op stations blikjes en flesjes met statiegeld worden verkocht. Dan mag er best gediscussieerd worden over hoe die blikje en flesjes ingeleverd kunnen worden.
De manier waarop het nu geregeld is kan de toets der kritiek niet doorstaan. Er is bij de invoering van het systeem fout op fout gestapeld zonder goed naar voorbeelden uit het buitenland, met name Duitsland, in ogenschouw te nemen. Daar zijn in eerste instantie ook allerlei fouten gemaakt.
Ik vind dat statiegeld jagen maar niets. Ik stond als vrijwilliger bij een sportevenement en komen daar verschillende niet-Nederlands sprekenden de kliko's op de terrassen leeghalen. Ze hebben daar speciale grijpers voor. En dat terwijl er mensen op het terras zitten.
Eerst vond ik het wel fijn dat er in een trein of op perron rondzwervende flesjes en blikjes werden meegenomen, ruimde lekker op. Maar het neemt nu zo'n omvang aan dat ik het niet meer leuk vind. Er wordt van de reiziger verwacht dat ze opzij gaan zodat de verzamelaars erbij kunnen.
Er wordt van de reiziger verwacht dat ze opzij gaan zodat de verzamelaars erbij kunnen.
Ik heb dat letterlijk nog nooit gehad en heb er al velen gezien, ze controleren vaak alleen de prullenbakken waar ze bij kunnen en in een trein zullen ze dus niet bij jouw prullenbakje kijken…
Tja, er zullen vast een paar rotte appels tussen zitten, maar dat heb je met alles.
Vanmiddag een bejaarde kerel die met een scootmobiel op een perron in Hilversum alle vuilnisbakken afging op zoek naar statiegeldflessen.
Vanmiddag een bejaarde kerel die met een scootmobiel op een perron in Hilversum alle vuilnisbakken afging op zoek naar statiegeldflessen.
Zolang scholieren en bejaarden maar geen ruzie maken over wie eerst was…
@MoDe Wat je schetst is typisch een organisatieprobleem. Wie verzint het om statietegeldverpakkingen in afvalkliko’s te laten deponeren? Statiegeld is geen afval.
@MoDe Wat je schetst is typisch een organisatieprobleem. Wie verzint het om statietegeldverpakkingen in afvalkliko’s te laten deponeren? Statiegeld is geen afval.
De organisatie laat geen statiegeldverpakkingen in de kliko's deponeren. Het zijn de door bezoekers meegebrachte blikjes en flesjes die ze na leegdrinken niet meenemen maar weggooien.
Dan is het nog steeds een organisatieprobleem. Ik ben laatst op een evenement geweest waar aparte inzamelpunten waren voor statiegeldblikjes en -flesjes.
In Duitsland hakken ze al jaren met dit bijltje en op bijvoorbeeld kerstmarkten zie je allemaal lege kratten staan om je (bier)flessen in achter te laten.
Laat ik het eens positief formuleren. Er is nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering maar het belangrijkste doel begint wel gehaald te worden. Er zitten veel minder statiegeldverpakkingen in het zwerfafval dan voor de invoering van het statiegeld.
Het zijn de door bezoekers meegebrachte blikjes en flesjes die ze na leegdrinken niet meenemen maar weggooien.
Die zijn natuurlijk wel voor een belangrijk deel op het station van NS zelf gekocht.
Dan is het nog steeds een organisatieprobleem. Ik ben laatst op een evenement geweest waar aparte inzamelpunten waren voor statiegeldblikjes en -flesjes.
In Duitsland hakken ze al jaren met dit bijltje en op bijvoorbeeld kerstmarkten zie je allemaal lege kratten staan om je (bier)flessen in achter te laten.
Laat ik het eens positief formuleren. Er is nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering maar het belangrijkste doel begint wel gehaald te worden. Er zitten veel minder statiegeldverpakkingen in het zwerfafval dan voor de invoering van het statiegeld.
Bij het evenement werd €1 statiegeld gevraagd voor glazen en flesjes. De weggegooide flesjes/blikjes waren niet op het terrein verkocht. Moet een organisatie er dan welvoor zorgen dat het niet in het afval komt?
Bij het evenement werd €1 statiegeld gevraagd voor glazen en flesjes. De weggegooide flesjes/blikjes waren niet op het terrein verkocht. Moet een organisatie er dan welvoor zorgen dat het niet in het afval komt?
Ja, zelfs toen ik ooit een sportwedstrijdje voor kinderen hielp organiseeen moest er precies daarom zelfs een heel afvalplan bij de aanvraag voor een evenementenvergunning bij de gemeente en kwam er de dag erna een ambtenaar controleren of het terrein weer schoon was en wat we met het afval hadden gedaan.
Daar moet je als organisatie dan rekening mee houden. Als je niet wilt dat je kliko's worden omgekeerd door de statiegeldjagers dan moet je dus een alternatief aanbieden voor statiegeldverpakkingen.
Statiegeld hoort niet in het afval.
Ga voor de grap eens in Duitsland kijken. Daar werkt het echt. Mensen nemen flessen en blikjes mee naar het park en die worden daar opgehaald. En als er even niemand te zien is om je blikje of fles aan te geven dat zet je die bijvoorbeeld bij of onder een bank.
Het is heel opmerkelijk dat zo’n niet-gereguleerd systeem enorm goed werkt in Duitsland. Er is daar bijna geen zwerfafval in de vorm van statiegeldblikjes en -flessen.
Het is geen rommel, het is geld waard.
Daarom zie ik in Duitsland veel mensen in prullenbakken zoeken naar statiegeld?
Tuurlijk, een enkeling legt flesje/blikje naast een prullenbak, maar de meeste mensen gooien het in, zodat iemand anders uit de prullenbak kan halen. Zelfs in Münster waar speciale prullenbakken neer zijn gezet waar niks eruit gehaald kan worden wordt (met moeite) flesjes en blikjes eruit gehaald.
Ik heb het indruk dat in Duitsland meer in prullenbakken wordt gezocht dan in Nederland. Al zie ik in Duitsland in de trein over het algemeen op stations waar treinen enkele minuten stil staan dit gebeuren.
Het gras is niet altijd groener aan de overkant. Daarnaast is het in Nederland wettelijk verplicht om 90% van uitgegeven statiegeld in te zamelen.
Wat mij verbaasd is dat we niet mogelijk is om Nederlands blikjes en flesjes in Duitsland in te leveren, en andersom. Met open grenzen en 1 EU was 1 systeem veel beter geweest.
Wat mij verbaasd is dat we niet mogelijk is om Nederlands blikjes en flesjes in Duitsland in te leveren, en andersom. Met open grenzen en 1 EU was 1 systeem veel beter geweest.
Alles 1 systeem maken is een leuk idee, totdat dat systeem opeens plat ligt.
Zijn al genoeg voorbeelden van geweest.
Een Europees systeem hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Als je afstemt dat in alle lidstaten evenveel statiegeld wordt geheven dan ben je er al. Met de barcode kun je dan met je blikje of flesje in iedere lidstaat terecht. Is nog goedkoper ook voor de verpakkingsindustrie omdat die dan nog maar één code op de verpakking hoeven te zetten.
Volgens mij zouden buitenlandse blikjes en kleine plastic flesjes in Nederland wel overal geaccepteerd moeten worden, zolang er maar het ‘statiegeld logo’ op staat en een streepjescode die leesbaar is. Tenzij die met 87 (dus Nederland) moet beginnen…
Bij grotere flessen en glazen flesjes verschilt het wel, een Bavaria (afwijkende maat) of Heineken flesje (standaard maat) kan je bij de ALDI niet inleveren (barcode ongeldig). En omgekeerd, bij de AH accepteren ze de Duitse Coca Cola flessen (1 of 2 liter) van ALDI niet.
Onhandig inderdaad, maar nog niet zo erg als in de VS waar het van staat tot staat verschilt of en hoeveel statiegeld er op iets zit.
Volgens mij zouden buitenlandse blikjes en kleine plastic flesjes in Nederland wel overal geaccepteerd moeten worden, zolang er maar het ‘statiegeld logo’ op staat en een streepjescode die leesbaar is. Tenzij die met 87 (dus Nederland) moet beginnen…
Het moet een Nederlandse statiegeld logo zijn, dat logo doet er voor de rest niet toe, dus ja de barcode moet met 87 beginnen.
Zover ik weet bij de Jumbo dan…
Er zullen vast wel wat flessen geaccepteerd worden, maar veel zullen het er niet zijn.
Het moet een Nederlandse statiegeld logo zijn, dat logo doet er voor de rest niet toe, dus ja de barcode moet met 87 beginnen.
Zover ik weet bij de Jumbo dan…
Er zullen vast wel wat flessen geaccepteerd worden, maar veel zullen het er niet zijn.
Op zich wel logisch, want voor een blikje waar in het buitenland geen statiegeld op zit (prullenbak-logo) ga je natuurlijk in NL geen statiegeld uitkeren. Zal eens kijken wat er tegenwoordig op de Coca Cola flessen bij ALDI staat, dat moet haast wel iets NL zijn want anders mag het niet verkocht worden (onlangs nog gedoe over bepaalde varianten van Red Bull).
Maar goed, dat is verder off-topic. Hoe dan ook, sinds blik ingeleverd kan worden is het allemaal wat gestandaardiseerd, dus een blikje River cola van de ALDI of Freeway van de LIDL mag je natuurlijk ook bij de Jumbo inleveren.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.