Skip to main content

Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

 

Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

Misschien een goed idee, levert ook weer extra geld op. Een soort eerste klas light.


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

Misschien een goed idee, levert ook weer extra geld op. Een soort eerste klas light.

De 1e klas is toch ook verdeeld in normale 1e klas en stilte 1e klas


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

Misschien een goed idee, levert ook weer extra geld op. Een soort eerste klas light.

De 1e klas is toch ook verdeeld in normale 1e klas en stilte 1e klas

Je kunt dan de gewone eerste klas inkrimpen. Je krijgt dan tweede klas, eerste klas light en eerste klas. Dat kan ook voor sommige reizigers financieel iinteressant zijn omdat het prijsverschil tussen eerste en tweede klas erg groot is.


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

Misschien een goed idee, levert ook weer extra geld op. Een soort eerste klas light.

De 1e klas is toch ook verdeeld in normale 1e klas en stilte 1e klas

Je kunt dan de gewone eerste klas inkrimpen. Je krijgt dan tweede klas, eerste klas light en eerste klas. Dat kan ook voor sommige reizigers financieel iinteressant zijn omdat het prijsverschil tussen eerste en tweede klas erg groot is.

De 1e klas is nu al erg krap op bepaalde trajecten, dus dat is geen goed plan. 

Wat wel mogelijk zou zijn lijkt me. De 1e klas en 2e klas stilte coupe zijn in veel treinen op de bovenste verdieping naast elkaar dus, dat is al goed met zo'n toeslag beneden geef je 1e klas dan één rij stoelen erbij het resterende deel 2e klas dat overblijft wordt dan beneden ook stilte coupé. 


Er is te weinig controle en dat is het een interessante gedachte, maar onwerkbaar. De treinen zijn gewoon te kort en dat levert al deze ellende op. 

Zeker het publiek dat in de eersteklas stiltecoupé gaat zitten en toch praat, zal die 2,50 al helemaal niet betalen. Voor randgroepen die dit doen  is het moeilijk om het werkwoord betalen in de eerste persoon enkelvoud daadwerkelijk te vervoegen, vrees ik 😇

 

De reizigers in de stiltecoupé zouden eerder geld terug moeten hebben vanwege wangedrag door stilteverstoorders met uiteraard een domme rotsmoes, waarin alleen egocentrisme doorklinkt.

 


@Thom Wellicht een idee om spitsmedewerkers aan te nemen die vanaf 30 min of 60 min aanvang voor de spits conducteurs assistent zijn in de drukke treinen.

Die bevinden zich permanent in de 1e klas en stilte coupe, om direct controle op ov chipkaart of tickets uit te voeren. Niet betaald voor stilte of 1e klas dan wegwezen en ergens staan/zitten 


Het schoonvegen van de parasieten in de trein heeft altijd mijn sympathie. Het gros van de mensen kan niet zonder stok achter de deur.  Daarom functioneert het nu niet en de tijd dat de zwartrijders een rood hoofd kregen als ze betrapt werken is allang vervangen door een grote mond om onder de boete uit te komen.

 

Ik denk dat de privatisering mislukt is, en dat we net als in de belendende landen moeten ingrijpen in wat inmiddels een maatschappelijk probleem is geworden en door het bedrijf NS niet kan worden opgelost. Ons maatschappelijk systeem van de gemengde economie geeft bedrijven de ruimte. maar de overheid grijpt in als bedrijven dat niet kunnen als er sprake is van algemeen belang. We zijn inmiddels zover dat conducteurs niet meer veilig kunnen controleren, het materieel de reizigers niet meer kan vervoeren en de schoonmaak niet door private bedrijfjes kan worden gerealiseerd - en wat al niet meer.

De overheid moet ingrijpen en ja, dat kost geld. Ik ben ook een belastingbetaler maar zo kan het niet doorgaan. NS bezuinigt bijvoorbeeld op de BOA opleiding en conducteurs zijn geen BOA meer. Zakelijk wel te begrijpen, want die opleiding kost niet alleen geld, conducteurs zakken ook wel eens. En daarvan zijn er al te weinig.

Als je studenten nagenoeg vrij reizen geeft, maar het materieel niet uitbreidt moet je niet raar kijken als er te weinig zitplaatsen zijn. Als die er wel zijn, is de kans dat men in toch in de eerste klas gaat zitten en zelfs in de stiltecoupé echt veel kleiner. NS kan de problemen niet aan omdat je niet oneindig tarieven kunt verhogen. 

Openbaar vervoer is van een te groot belang voor de samenleving om het nog uitsluitend door het bedrijfsleven op te laten lossen. In Duitsland wordt de D-ticket inmiddels zwaar gesubsidieerd, in België komt er stiekem geld bij en in Zwitserland grijpt de overheid ook stevig in. En dichtbij huis rijden de treinen in het Noorden ook al ten dele of indirect op subsidie. Het zou goed zijn als we de spoorwegen op het Zwitserse niveau krijgen. Dat het geld kost en ik ook meer belasting moet betalen, snapt een kind. 

De aandelen van de Nederlandse Spoorwegen zijn van de Staat en daarmee van het Nederlandse  volk. Ik ken de constructie ook, en die mag wel aangepast worden om de schade van de privatisering te herstellen, althans wat mij betreft. 

Met beslissingen waarin NS wel bedrijfsmatig moet denken en conducteurs  dus de bevoegdheid afneemt om daadwerkelijk op te treden, duwt de reizigersbelangen alleen maar verder in het moeras. 

 

Tamzin en ik zullen elkaar op dit punt niet vinden, maar gelukkig op veel andere punten wel. 😂


@Tamzin 

Ik begrijp je redenering maar ik denk dat er politiek geen brede steun is voor massale subsidie voor het spoor. Een groot deel van de Nederlanders reist (vrijwel) nooit met de trein en wil daar ook absoluut niet aan meebetalen en dat beseffen de meeste politieke partijen ook. Men vindt in Den Haag daarnaast dat NS eerst zelf maar eens wat efficiënter moet gaan werken en dat personeel/vakbonden wat minder noten op hun zang moeten hebben.


Tja goedkoop is duurkoop. Als het Nederlandse volk verbetering wil zien, moet het Nederlandse volk de knip maar trekken… Maar als land stemmen we liever egoistisch-rechts en daar merken we steeds meer en meer de gevolgen van. Denk aan de zorg, onderwijs, politie, woningen en blijkbaar ook in het OV. Een algehele teloorgang van de maatschappij als geheel. 


Tja goedkoop is duurkoop. Als het Nederlandse volk verbetering wil zien, moet het Nederlandse volk de knip maar trekken… Maar als land stemmen we liever egoistisch-rechts en daar merken we steeds meer en meer de gevolgen van. Denk aan de zorg, onderwijs, politie, woningen en blijkbaar ook in het OV. Een algehele teloorgang van de maatschappij als geheel. 

Alsof de linkse politiek de samenleving kan redden: aan de ene kant willen ze alles betaalbaar maken, maar tegelijkertijd willen ze ook rekening houden met het klimaat, gezond leven en al die poes pas. Uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen voor al die 'betaalbare' voorzieningen, en die lasten komen vaak gewoon weer terug bij de betalende burger.

 

Het midden is de juiste pad, alleen zullen rechts en links nooit samen kunnen werken door de te grote verschillen in standpunten.


Tja goedkoop is duurkoop. Als het Nederlandse volk verbetering wil zien, moet het Nederlandse volk de knip maar trekken… Maar als land stemmen we liever egoistisch-rechts en daar merken we steeds meer en meer de gevolgen van. Denk aan de zorg, onderwijs, politie, woningen en blijkbaar ook in het OV. Een algehele teloorgang van de maatschappij als geheel. 

Alleen het meeste daarvan hoeft de staat ook niet mee te bemoeien. Het Nederlandse systeem is al decennia de staat zal zich zo min mogelijk inmengen met de markt eb de samenleving. Wat heeft jou reactie eigenlijk met toeslag op stilte coupé en meer controle tijdens de spits te maken op 1e klas en stilte coupe? 


Thom is van het maatschappelijk middenveld. Ik heb niet zoveel met de termen links en rechts en zeker niet nu ze van betekenis lijken te veranderen. Politiek is er om maatschappelijke problemen te bestrijden en zo mogelijk op te lossen, dan wel hanteerbaar te maken.

Links of rechts? Het cabinet Rutte was rechts, maar voerde een plafond in voor de energiekosten en garandeerde min of meer het inkomen van mensen. Linkser, dan wel Keynesiaanser,  kan haast niet en het werd toch echt gedaan door een overwegend rechts kabinet. Ik neem die termen met een korrel zout, zeker op de wijze zo ze nu in de zwak-sociale media worden gehanteerd..

Tamzin heeft wel een punt dat er politieke steun moet zijn: bij het huidige kabinet is dat inderdaad twijfelachtig.

Laten we wel uitkijken het niet te politiek te maken, zeker als er dan opmerkingen komen die politiek lijken, maar alleen maar een scheldpartij opleveren.


Een privatisering van NS heeft helaas nooit plaatsgevonden (=hardnekkig misverstand). Met verhoging van efficiency en productiviteit is nog veel te winnen. Voor doemdenken is nog geen plaats.

Vrees daarbij wel voor het voortbestaan van de stiltecoupe en de eerste klas. Al die indelingen belemmeren een beter gebruik van de beschikbare capaciteit en dat is niet in algemeen belang.


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

 

Zolang er geen handhaving is zal het niet werkbaar zijn. Dat zie je nu ook met de ICD toeslag want ik geloof er niks van dat men braaf altijd die toeslag aftikt. Dus meer controle is funest, puur ook om regie te houden.

Tegelijkertijd kan een stilte toeslag er ook voor zorgen dat reizigers de auto voortaan gaan pakken omdat het weer een 'extra' toeslag is. Het kan een extra duw zijn in de verkeerde richting. 

In de spits en al helemaal met kortere treinen zal het ook leuk worden want dan moet je er maar voor zorgen dat je opgepropt in een normaal coupe staat en niet in een stilte coupe. Onpraktisch. Al zal controle toch niet in een volle trein kunnen uberhaupt maar toch.

Verder is het ook goed als NS zelf het goede voorbeeld geeft. Ik kan me een keer herinneren dat een 1e klas reiziger de conducteurs in de IC Direct heeft gevraagd of ze stil willen zijn. De betreffende conducteurs zaten in een 1e klas hokje te kakelen (al dan niet via de porto met de machinist) en de reiziger zat in het hokje ernaast. De wereld op zn kop.

Ik reis te weinig met IC Direct om hier verder een goed oordeel over te geven. Dus ga maar uit van een incidenteel geval. Maar het gaat natuurlijk om het principe en ik vind dit voorbeeld een beetje vreemd. 

ICR gaat verder uit dienst dus de hokjes in de 1e klas die door conducteurs gebruikt worden zullen alsnog verdwijnen. In ICM zijn nog wel 1e klas hokjes maar daar kan de achterste cabine gebruikt worden door het treinpersoneel.

 


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

 

Zolang er geen handhaving is zal het niet werkbaar zijn. Dat zie je nu ook met de ICD toeslag want ik geloof er niks van dat men braaf altijd die toeslag aftikt. Dus meer controle is funest, puur ook om regie te houden.

Tegelijkertijd kan een stilte toeslag er ook voor zorgen dat reizigers de auto voortaan gaan pakken omdat het weer een 'extra' toeslag is. Het kan een extra duw zijn in de verkeerde richting. 

In de spits en al helemaal met kortere treinen zal het ook leuk worden want dan moet je er maar voor zorgen dat je opgepropt in een normaal coupe staat en niet in een stilte coupe. Onpraktisch. Al zal controle toch niet in een volle trein kunnen uberhaupt maar toch.

Verder is het ook goed als NS zelf het goede voorbeeld geeft. Ik kan me een keer herinneren dat een 1e klas reiziger de conducteurs in de IC Direct heeft gevraagd of ze stil willen zijn. De betreffende conducteurs zaten in een 1e klas hokje te kakelen (al dan niet via de porto met de machinist) en de reiziger zat in het hokje ernaast. De wereld op zn kop.

Ik reis te weinig met IC Direct om hier verder een goed oordeel over te geven. Dus ga maar uit van een incidenteel geval. Maar het gaat natuurlijk om het principe en ik vind dit voorbeeld een beetje vreemd. 

ICR gaat verder uit dienst dus de hokjes in de 1e klas die door conducteurs gebruikt worden zullen alsnog verdwijnen. In ICM zijn nog wel 1e klas hokjes maar daar kan de achterste cabine gebruikt worden door het treinpersoneel.

 

Ik had toch ook al de suggestie geopperd om extra personeel te nemen die 30 min of 60 min voor aanvang spits in de drukke trajecten plaatsnemen en dan standaard in de stilte coupés en 2e klas blijven en iedereen direct checkt, niet betaald om je daar te bevinden dan moet je weg. 


De opbrengsten van de eerste klas zijn dat bepaald wel. NS geeft die cijfers helaas niet meer. De laatste keer gingen het over 1 op de 8 reizigers en een vijfde van de inkomsten. De eerste klas subsidieert juist de tweede klas en voorkomt dat de tweede klas nog duurder wordt.

Maak de treinen lang genoeg met voldoende zitplaatsen. Al is dat een zaak van de lange adem, maar ook van te lang op zijn beloop laten. Wat in het perfecte spoorland Zwitserland kan, kan hier ook, en dat is een land met een duidelijk zeer dure infrastructuur en absoluut hoge lonen, dit  ook gezien de hogere levenstandaard. Maar het gaat in dit land vooral om de politieke wil, en die is daar wel.

Geleidelijk is er meer instroom en in wezen presteert NS op onderdelen helemaal niet slecht. Maar er gaat te veel onnodig mis.

 


Een privatisering van NS heeft helaas nooit plaatsgevonden (=hardnekkig misverstand). Met verhoging van efficiency en productiviteit is nog veel te winnen. Voor doemdenken is nog geen plaats.

Vrees daarbij wel voor het voortbestaan van de stiltecoupe en de eerste klas. Al die indelingen belemmeren een beter gebruik van de beschikbare capaciteit en dat is niet in algemeen belang.

De Nederlandse staat is 100% aandeelhouder in NS. NS kan beter zorgen voor een betere 1e klas, met tijdens de spits een assistent conducteur in de stilte coupés die daar dan standaard blijft en iedereen eruit stuurt die, die toeslag niet betaald. Dan kan je ook geen smoesjes hebben, ja maar druk en ook niet dat ze niet door de trein kunnen lopen door drukte, die personen blijven dan immers in de stilte coupé om te controleren en lopen niet door de trein 


Tja goedkoop is duurkoop. Als het Nederlandse volk verbetering wil zien, moet het Nederlandse volk de knip maar trekken… 

En dan gaan conducteurs plotseling wel controleren in plaats van in de eerste klas of in de achterste bestuurderscabine plaats te nemen? 

Het is een mentaliteit sprobleem maar dat zit niet alleen bij de reizigers maar ook bij het personeel.


De opbrengsten van de eerste klas zijn dat bepaald wel. NS geeft die cijfers helaas niet meer. De laatste keer gingen het over 1 op de 8 reizigers en een vijfde van de inkomsten. 

Die cijfers zijn volgens mij uit een heel grijs verleden.


Ongetwijfeld en  in ieder geval uit het verleden. Ik zou wel graag willen dat NS ze weer vrij gaf.


Maak de stilte coupe voortaan alleen voor gebruik met een extra toeslag van bijvoorbeeld €1 of €2,50. Heb je die toeslag niet betaald dan mag je daar niet staan/zitten. Degene die er voor betaald hebben, betalen dan immers voor stilte coupe.

 

Zolang er geen handhaving is zal het niet werkbaar zijn. Dat zie je nu ook met de ICD toeslag want ik geloof er niks van dat men braaf altijd die toeslag aftikt. Dus meer controle is funest, puur ook om regie te houden.

Tegelijkertijd kan een stilte toeslag er ook voor zorgen dat reizigers de auto voortaan gaan pakken omdat het weer een 'extra' toeslag is. Het kan een extra duw zijn in de verkeerde richting. 

In de spits en al helemaal met kortere treinen zal het ook leuk worden want dan moet je er maar voor zorgen dat je opgepropt in een normaal coupe staat en niet in een stilte coupe. Onpraktisch. Al zal controle toch niet in een volle trein kunnen uberhaupt maar toch.

Verder is het ook goed als NS zelf het goede voorbeeld geeft. Ik kan me een keer herinneren dat een 1e klas reiziger de conducteurs in de IC Direct heeft gevraagd of ze stil willen zijn. De betreffende conducteurs zaten in een 1e klas hokje te kakelen (al dan niet via de porto met de machinist) en de reiziger zat in het hokje ernaast. De wereld op zn kop.

Ik reis te weinig met IC Direct om hier verder een goed oordeel over te geven. Dus ga maar uit van een incidenteel geval. Maar het gaat natuurlijk om het principe en ik vind dit voorbeeld een beetje vreemd. 

ICR gaat verder uit dienst dus de hokjes in de 1e klas die door conducteurs gebruikt worden zullen alsnog verdwijnen. In ICM zijn nog wel 1e klas hokjes maar daar kan de achterste cabine gebruikt worden door het treinpersoneel.

 

Ik had toch ook al de suggestie geopperd om extra personeel te nemen die 30 min of 60 min voor aanvang spits in de drukke trajecten plaatsnemen en dan standaard in de stilte coupés en 2e klas blijven en iedereen direct checkt, niet betaald om je daar te bevinden dan moet je weg. 

Extra personeel aannemen om de stilte toeslag praktisch te kunnen laten werken in de spits? Hoe hoog wordt die toeslag wel niet? Of hoe laag wordt het loon van dat extra personeel wel niet?

Los van het feit dat extra personeel vinden ook niet bepaald een makkelijke opgave is. Dat doen we zo even zeg maar... Er rijden nu of beter gezegd vanaf dienstregeling 2025 eindelijk meer treinen, was al een hele bevalling om de boel op orde te krijgen. 


Wat in het perfecte spoorland Zwitserland kan, kan hier ook, 

Dat betwijfel ik ten zeerste. Het GDP per capita ligt is in Zwitserland 80% hoger dan in Nederland (in 2024 90K$ versus 50K$). Anders gezegd Zwitserland heeft per hoofd van de bevolking 80% meer te besteden dan Nederland.

Er moeten hier dus veel scherpere keuzes gemaakt worden dan in Zwitserland. In Nederland geven we procentueel steeds meer geld uit aan zaken als zorg, onderwijs, sociale uitkeringen, inkomenssubsidies, defensie, etc. omdat dat bij de politiek hoge prioriteit heeft. De consequentie is dat er voor andere zaken dan procentueel steeds minder geld overblijft, het percentage dat we aan OV en aan infrastructuur uitgeven daalt bijv. al sinds 30 jaar gestaag. 


Ik zet je idee intern door OVgebruik, echter kan ik hier geen garanties over een eventuele verandering maken.

Verder wil ik vragen of men wel bij de kern van de post wil blijven, de toeslag zelve. Ik zie ook zeer interessante comments over privatisering en de politiek er achter voorbij komen, echter kan dit beter in een apart topic gediscussieerd worden indien dit niet meer relevant is op de originele vraag van OVgebruik.


In plaats van een toeslag te betalen zie ik meer in handhaven de nu al geldende regels.

Of de toeslag omdraaien: wanneer je wilt kletsen dan moet je daarvoor betalen en in speciale ruimtes plaatsnemen, de zogenaamde kippenhokken.

Ik reis op het moment voornamelijk met Sprinters en het valt me op dat daar zonder aangewezen stiltecoupés het daar over het algemeen zeer rustig is, zelfs als het erg druk is.


In plaats van een toeslag te betalen zie ik meer in handhaven de nu al geldende regels.

Of de toeslag omdraaien: wanneer je wilt kletsen dan moet je daarvoor betalen en in speciale ruimtes plaatsnemen, de zogenaamde kippenhokken.

Ik reis op het moment voornamelijk met Sprinters en het valt me op dat daar zonder aangewezen stiltecoupés het daar over het algemeen zeer rustig is, zelfs als het erg druk is.

Nee, uiteraard is toeslag op 2e klas stilte coupé met extra controleren in stilte coupé en 1e klas tijdens de spits de betere oplossing. Die controleurs blijven dan ook gewoon de hele rit in die coupé en controle vind gewoon na elk station plaats 


Reageer