Ik krijg de indruk dat de NS de bedoeling heeft om het fenomeen stiltecoupe langzaamaan te laten doodbloeden. Ze doen er op alle vlakken niks aan om het te handhaven: zelfs de bewegwijzering wekt de indruk dat men het bestaan van stiltecoupe's zo geheim mogelijk probeert te houden.
- de stiltecoupé blijft minimaal aangegeven. En als mensen eenmaal zitten, zeker bij drukte, vertrekken ze niet meer, en is het helaas: “ik zit nu eenmaal hier en ik praat gewoon”.
- Ook ontdekt dat er mensen zijn die denken dat een rode stoel betekent: stiltecoupé. En blauwe stoelen nooit stilte.
- Dan heb je nog het pictogram van de “werkcoupé” met een laptop en een koptelefoontje. Maar geen “stilte” tekst op het raam. Moet je dan stil zijn of niet? Onduidelijk.
- Ook al gehoord: ik hoef niet stil te zijn in deze stiltecoupé, want de conducteur roept ook bij iedere stop een hele waslijst aan informatie om.
- Stitecoupé middenin een trein….. wie bedenkt dat. Doe dat aan een uiteinde. Je kan dan nog “verkeerd” gaan zitten maar er is in ieder geval niet al die doorloop, dus het betekent in ieder geval minder geluid.
- Stiltecoupé met een wapperend klapdeurtje midden in de coupé, met daarachter een niet-stiltegedeelte. Gevolg: je hoort alsnog alle rumoer van de andere kant. En van mensen in het halletje bij de trap. Zo heeft dat toch geen effect? Waarom geen afsluitende automatische deuren?
Conclusie: het is onbegonnen werk de stiltecoupé goed te laten werken zoals bedoeld is.
Dan heb je nog het pictogram van de “werkcoupé” met een laptop en een koptelefoontje. Maar geen “stilte” tekst op het raam. Moet je dan stil zijn of niet? Onduidelijk.
Wat is hier moeilijk aan? Het is geen stiltecoupé maar ook geen kletscoupé. De stoelen staan in tweetal opstelling en dat is een opstelling waar minder gepraat zou worden. Je zult niet boos aangekeken worden wanneer je praat in de werkcoupé dus volledige stilte hoeft niet.
In de kletscoupé is het vaak een viertal opstelling.
Oh trouwens in de oude VIRM zit de stiltecoupé boven met de stoelen in een kletsopstelling daar merk je dus ook dat er sneller gepraat wordt, echt weer een raar design.
Dan heb je nog het pictogram van de “werkcoupé” met een laptop en een koptelefoontje. Maar geen “stilte” tekst op het raam. Moet je dan stil zijn of niet? Onduidelijk.
Wat is hier moeilijk aan? Het is geen stiltecoupé maar ook geen kletscoupé. De stoelen staan in tweetal opstelling en dat is een opstelling waar minder gepraat zou worden. Je zult niet boos aangekeken worden wanneer je praat in de werkcoupé dus volledige stilte hoeft niet.
Twee keer werd ik wel degelijk boos aangesproken toen ik in de werkcoupé even kort aan het fluisteren was. Toen ik wilde uitleggen dat het om een werkcoupé ging en dat de stiltecoupé verderop in de trein te vinden was, kreeg ik geen gehoor. Na stevige discussies besloot ik toen uiteindelijk om zelf te verplaatsen.
Het lijkt me dus zeker moeilijk voor sommige reizigers. En als het NS al niet lukt om de stiltecoupé op orde te krijgen, snap ik oprecht niet waarom ze zo vasthouden aan het concept werkcoupé.
Bovendien loopt er al jaren, ook op deze community, een discussie over het duidelijker aanduiden van de stilte/rustcoupes (bijvoorbeeld door aanduidingen op de stoelen of duidelijkere informatie op de ramen). Maar in plaats van verbetering lijk ik met de geïntroduceerde lichtkleur codes juist alleen maar verslechtering te zien. De sporadische (en vaak zelfs frequente) reiziger ziet hierbij echt niet het verschil, wat alleen maar leidt tot meer irritatie tussen reizigers onderling.
Dan heb je nog het pictogram van de “werkcoupé” met een laptop en een koptelefoontje. Maar geen “stilte” tekst op het raam. Moet je dan stil zijn of niet? Onduidelijk.
Wat is hier moeilijk aan? Het is geen stiltecoupé maar ook geen kletscoupé. De stoelen staan in tweetal opstelling en dat is een opstelling waar minder gepraat zou worden. Je zult niet boos aangekeken worden wanneer je praat in de werkcoupé dus volledige stilte hoeft niet.
Het is voor velen blijkbaar wel moeilijk want heb al meerdere keren hierover discussie gehoord. Mensen interpreteren dat pictogram niet zoals bedoeld en ieder heeft er een andere verwachting bij.