beantwoord

Stiltecoupé


Ik ben een Française die sinds 5 jaar in Nederland woont. Ik vind de stiltewagen echt geweldig. Maar waarom wordt de stilte niet meer gerespecteerd? Vandaag vroeg ik twee mensen om de stilte te respecteren en ze lachten me uit. Wat moet ik doen? 

icon

Beste antwoord door Thom 10 July 2022, 07:10

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas wordt al langer de stilte niet gerespecteerd in de stiltecoupé. Om mij niet meer te ergeren kies ik niet meer voor de stiltecoupé.

Wanneer je in een dubbeldekker reist  zijn de beneden coupés vaak rustiger dan stiltecoupé die boven is. Meeste mensen willen boven zitten.

Reputatie 6

Stilte is een persoonlijk iets, net als geluid in het algemeen. Als je dagelijks met nog al wat herrie makende machines werkt is een zacht gesprek al stilte. Voor mij is stilte "het niet woordelijk kunnen verstaan van een (telefoon) gesprek op 1,5 m afstand.

 

Reputatie 7
Badge +4

Stilte is een persoonlijk iets, net als geluid in het algemeen. Als je dagelijks met nog al wat herrie makende machines werkt is een zacht gesprek al stilte. Voor mij is stilte "het niet woordelijk kunnen verstaan van een (telefoon) gesprek op 1,5 m afstand.

 

Dat is wel erg subjectief. Zeg dan gewoon dat u de stilte niet wilt respecteren. Stilte is gewoon stil en dat is niet subjectief. Het is onnodig hoorbaar of niet. Wie niet tegen stilte kan, heeft het overgrote deel van de trein tot zijn beschikking. Ook daar is het openbaar vervoer met de beperkingen die aan het individu worden opgelegd.  Er is verder niks elitairs aan een boek te willen lezen of geconcentreerd te willen werken.

Als mensen een begrafenisspeech nog even in stilte willen nalopen, dan is daar gelukkig plaats voor in de trein.

Tja mevrouw, de hufterburgers zijn vaak laffe helden die ook wat durven omdat er toch geen sancties volgen. De meeste Nederlanders hebben nog wel de interne standaard, maar te veel anderen komen niet verder dan egocentrisme en eigenbelang.  Helaas is dat hier erger dan in de belendende landen. 

Feitelijk is het u uitlachen een vorm van subtiel geweld en respectloosheid.

Uw landgenoot Marcuse voorspelde het al: de eendimensionale mens. Veel Nederlanders vinden zichzelf tolerant, maar zijn in wezen onverschillig. En dat is heel wat anders. Het verschil in omgangscultuur en beschavingsniveau met de belendende landen is al snel merkbaar, en dat ervaart u nu.

 

Herbert Marcuse was een Duitser… en vanaf de jaren dertig inwoner van de VS i.v.m. de jodenwetten in Duitsland.

Overigens zie ik de link tussen Marcuse en onverschilligheid nog niet direct. Juist degenen die tegen het gezag in opstand komen, zien in Marcuse een bondgenoot. Het gaat niet om praten in de stiltecoupé, maar om verzet tegen de gevestigde belangen die ons in een totalitair systeem dag aan dag dwingen om hen te dienen. Interessant boek trouwens, al was de tweede helft te ingewikkeld-filosofisch voor mij.

Reputatie 7

Er is verder niks elitairs aan een boek te willen lezen of geconcentreerd te willen werken.

Tja mevrouw, de hufterburgers zijn vaak laffe helden die ook wat durven omdat er toch geen sancties volgen. De meeste Nederlanders hebben nog wel de interne standaard, maar te veel anderen komen niet verder dan egocentrisme en eigenbelang.  Helaas is dat hier erger dan in de belendende landen. 

Feitelijk is het u uitlachen een vorm van subtiel geweld en respectloosheid. 

Uw landgenoot Marcuse voorspelde het al: de eendimensionale mens. Veel Nederlanders vinden zichzelf tolerant, maar zijn in wezen onverschillig. En dat is heel wat anders. Het verschil in omgangscultuur en beschavingsniveau met de belendende landen is al snel merkbaar, en dat ervaart u nu.

Mooi verwoord en helaas de waarheid in het Nederland van vandaag.

Reputatie 6

@Thom Stilte en geluid zullen zolang er geen meetbare waardes bij horen altijd subjectief zijn. Ik heb voor de grap, omdat er zo vaak klagers zijn, eens een decibelmeter meegenomen tijdens een treinreis. De metingen van "trein rij geluiden” kwamen, gedurende pieken, veel hoger uit dan de gemiddelde “reizigers geluiden” in de trein. Uitgaande van de metingen van “treingeluiden” kwam ik tot de conclusie dat gesprekken die niet woordelijk te volgen zijn op 1,5 meter meestal niet luider zijn dan de gemiddelde achtergrond “treingeluiden”. 
Treingeluiden zijn vaak veel luider dan men denkt, vaak komt een meting tijdens pieken flink boven 60 of 70 dB uit. Het menselijk gehoor is natuurlijk selectief, spraakgeluiden zijn voor mensen het belangrijk voor communicatie en dus reageert men daar sneller op.

Reputatie 6

Je kunt er wel een hele beschouwing op loslaten, zoals stilte is subjectief enz..maar het is gewoon heel simpel: in de stiltecoupé moet je gewoon je mond houden en/of geen muziek of telefoongesprekken voeren. Als je dat wilt, ga dan in een andere coupé zitten. Respecteer gewoon dat er ook mensen zijn die een beetje rust willen en niet verhalen of muziek van anderen willen aanhoren. Hoe moeilijk kan het zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Een discussie over geluidsniveaus is onzin. In de stiltecoupé gelden heel simpele regels. Je voert er geen gesprekken (ook niet fluisterend) en je speelt er niet hoorbaar voor anderen muziek.

Als je je daar niet aan wenst te houden dan kun je ophoepelen naar een andere plek in de trein. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Een discussie over geluidsniveaus is onzin. In de stiltecoupé gelden heel simpele regels. Je voert er geen gesprekken (ook niet fluisterend) en je speelt er niet hoorbaar voor anderen muziek.

Als je je daar niet aan wenst te houden dan kun je ophoepelen naar een andere plek in de trein. Hoe eenvoudig kan het zijn?

 

Simpele dingen zijn klaarblijkelijk erg moeilijk als je ze niet wilt begrijpen.

Reputatie 6

Stilte is een persoonlijk iets, net als geluid in het algemeen. Als je dagelijks met nog al wat herrie makende machines werkt is een zacht gesprek al stilte. Voor mij is stilte "het niet woordelijk kunnen verstaan van een (telefoon) gesprek op 1,5 m afstand.

En voor mij is ‘het niet woordelijk kunnen verstaan van een (telefoon) gesprek op 1,5 m afstand’ geen stilte, maar een storend geroezemoes op de achtergrond. Iets wat ik niet in een stiltecoupé wil horen.
Dus het klopt wat je zegt: het is een persoonlijk iets.

Maar daar gaat het ook helemaal niet om, er is wel altijd geluid om je heen, van de trein of de deur of voetstappen of wat dan ook. Het gaat er om dat je moet niet praten of muziek afspelen in de stiltecoupé. Meer is het niet.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

In een stiltecoupé moet het echt stil zijn volgens NS. Dus geen gefluister, gepraat, piepjes van telefoon oid, hoorbare muziek via koptelefoon. Wat begrijp je daarvan niet @Philned ?

Reageer