Skip to main content

Goedendag, ik reis regelmatig met de trein en wegens mijn beperking ga ik in de stiltecoupé zitten. Deze is vrijwel nooit stil. Zelf aanspreken werkt niet want dan krijg je 9 van de 10 keer een dikke vinger. Daar ben ik dan ook mee gestopt. 

Laatst was het echter zo dat er weer mensen flink aan het praten waren en de conducteur kwam langs. Ik had verwacht dat deze er wat van zou zeggen, hij keek alleen maar en liep vervolgens door. Dit vind echt bizar.

Betere handhaving in de stiltecoupé zou heel erg gewaardeerd worden.

Dan begint de ergernis pas echt voor het lees- en werkpubliek.


Dan begint de ergernis pas echt voor het lees- en werkpubliek.

In tegenstelling tot wat ook NS graag zou zien (vanwege de gemiddeld hogere opbrengst) is dat lees- en werkpubliek nog maar een kleine minderheid. Hoeveel procent van de mensen gaat sinds corona überhaupt nog met de trein naar zijn werk?

De realiteit is dat de treinen nog voornamelijk gevuld zijn met studenten en recreatieve reizigers die in het algemeen niet op een stiltecoupe zitten te wachten.

Wat moet je dan met de stiltecoupe aan? Een beetje hetzelfde probleem als dat met de eerste klas: de vraag valt steeds meer weg.

Door de torenhoge tarieven is de trein in toenemende mate een vervoermiddel geworden dat enkel nog gebruikt wordt door gesubsidieerden (zoals studenten, asielzoekers, jongeren) en reizigers die met spotgoedkope abonnementen reizen. Gewone werkende reizigers (25-65 jaar) die een gewoon kaartje kopen zijn aan het uitsterven.


Ik verlang niet naar stilte en zal dus ook niet vrijwillig in de stiltecoupé zitten, tenzij ik heel toevallig aan die zijde instap (bij de ICM bijvoorbeeld). Al verlang ik niet naar stilte, ik ben wel stil. Zo moeilijk is dat niet?

In de 1e klas coupé mag je niet zitten zonder 1e klas vervoersbewijs, in de (2e klas) stiltecoupé mag je altijd zitten (met een geldig vervoersbewijs 😁). Stil zijn is gratis!!! Mocht een trein dus bomvol zitten dan mag men nog wel in de stiltecoupé zitten en zal er ook niet moeilijk gedaan worden als er een beetje gepraat wordt, zit de trein niet bomvol dan moet je gewoon je snater houden of in een andere coupé zitten.

Al werkt het voor men blijkbaar wel hetzelfde, want in beide coupé's worden de regels vaak aan de laars gelapt.


Wat moet je dan met de stiltecoupe aan? Een beetje hetzelfde probleem als dat met de eerste klas: de vraag valt steeds meer weg.

Door de torenhoge tarieven is de trein in toenemende mate een vervoermiddel geworden dat enkel nog gebruikt wordt door gesubsidieerden (zoals studenten, asielzoekers, jongeren) en reizigers die met spotgoedkope abonnementen reizen. 

Zowel stiltecoupé als 1e klas is maar een klein deeltje van de hele trein. Dat is niet teveel gevraagd toch. 1e klas kan eventueel nog wel wat minder.

En ook reizigers met spotgoedkope abonnementen willen weleens rustig reizen.… en niet wegzakken in het rumoer dat over ze uitgestort wordt... 

Punt is eigenlijk ook gewoon dat Nederlands treinpubliek nogal luid is. Waarom moet het toch allemaal zo hard en nadrukkelijk aanwezig zijn..... Een generalisatie, maar over de algehele linie is het wel zo ben ik bang....


Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar noise-cancelling oordopjes of een koptelefoon zijn ideaal voor iedereen die stilte zoekt. Je hoort bijna niets meer van je omgeving, en als je er ook nog harde rockmuziek op zet, zul je zelfs de luidste baby niet meer horen.

Hoewel harde rockmuziek niet voor iedereen even ontspannend zal zijn, zeker niet als je naar stilte verlangt.

 

Ik heb een hele goede noise-cancelling koptelefoon, en als ik daar harde muziek mee luister, merk ik vaak niets van mijn omgeving. Ik ben zelfs al een paar keer door de conducteur aangetikt 🙃.

 


Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar noise-cancelling oordopjes of een koptelefoon zijn ideaal voor iedereen die stilte zoekt. Je hoort bijna niets meer van je omgeving, en als je er ook nog harde rockmuziek op zet, zul je zelfs de luidste baby niet meer horen.

Hoewel harde rockmuziek niet voor iedereen even ontspannend zal zijn, zeker niet als je naar stilte verlangt.

 

Ik heb een hele goede noise-cancelling koptelefoon, en als ik daar harde muziek mee luister, merk ik vaak niets van mijn omgeving. Ik ben zelfs al een paar keer door de conducteur aangetikt 🙃.

 

Dat is denk ik de beste oplossing.

Herriemakers in de stiltecoupé hebben in feite ook een beperking, je kunt ze het misschien niet eens kwalijk nemen dat ze irritant zijn. Ik vind het vaak wel amusant; de onbenul zit luid te bellen en de medepassagiers zitten te sissen dat het zachter moet. Ondertussen tettert de conducteur via de omroep het volgende station aan in drie talen, hoezo stiltecoupé? 🤣


Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar noise-cancelling oordopjes of een koptelefoon zijn ideaal voor iedereen die stilte zoekt. Je hoort bijna niets meer van je omgeving, en als je er ook nog harde rockmuziek op zet, zul je zelfs de luidste baby niet meer horen.

Hoewel harde rockmuziek niet voor iedereen even ontspannend zal zijn, zeker niet als je naar stilte verlangt.

 

Ik heb een hele goede noise-cancelling koptelefoon, en als ik daar harde muziek mee luister, merk ik vaak niets van mijn omgeving. Ik ben zelfs al een paar keer door de conducteur aangetikt 🙃.

 

Dus omdat men geen respect op wilt brengen in een stiltecoupe, moet ik investeren in dure gadgets met risico op oorontstekingen?

Ik zat graag in de stiltecoupe op langere reizen, maar de mentaliteitsverandering maakt dat je niet meer rustig kunt reizen in een stiltecoupe. Ook hier is die verandering te zien. Het stil zijn hoeft van een aantal niet als het druk is in de trein. Zolang er mensen zijn die vanwege de rust gebruik willen maken van de stiltecoupé hebben andere reizigers dat te respecteren. Drukte of niet.


Dus omdat men geen respect op wilt brengen in een stiltecoupe, moet ik investeren in dure gadgets met risico op oorontstekingen?

 

Ik dwing je niks, ik geef alleen een advies je moet er lekker mee doen wat je er mee wilt doen.

Het is een alternatief waar je wel op kunt rekenen, in plaats van de onrealistische verwachting dat je medereizigers plotseling fatsoen en respect zullen ontwikkelen.

 

Je kunt wel van meer een ooronsteking ontwikkelen.

 


Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar noise-cancelling oordopjes of een koptelefoon zijn ideaal voor iedereen die stilte zoekt. 

Wel erg dat je om stilte of rust te vinden voor de zekerheid maar een koptelefoon mee moet nemen om rust af te dwingen. Ik snap de tip, maar het is natuurlijk de omgekeerde wereld zolang de stiltecoupé gewoon bestaat.


Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar noise-cancelling oordopjes of een koptelefoon zijn ideaal voor iedereen die stilte zoekt. 

Wel erg dat je om stilte of rust te vinden voor de zekerheid maar een koptelefoon mee moet nemen om rust af te dwingen. Ik snap de tip, maar het is natuurlijk de omgekeerde wereld zolang de stiltecoupé gewoon bestaat.

Tja dat is, maar het gedrag van de reiziger zal niet snel veranderen en daar hebben wij helaas geen invloed op.


Dan begint de ergernis pas echt voor het lees- en werkpubliek.

In tegenstelling tot wat ook NS graag zou zien (vanwege de gemiddeld hogere opbrengst) is dat lees- en werkpubliek nog maar een kleine minderheid. Hoeveel procent van de mensen gaat sinds corona überhaupt nog met de trein naar zijn werk?

De realiteit is dat de treinen nog voornamelijk gevuld zijn met studenten en recreatieve reizigers die in het algemeen niet op een stiltecoupe zitten te wachten.

Wat moet je dan met de stiltecoupe aan? Een beetje hetzelfde probleem als dat met de eerste klas: de vraag valt steeds meer weg.

Door de torenhoge tarieven is de trein in toenemende mate een vervoermiddel geworden dat enkel nog gebruikt wordt door gesubsidieerden (zoals studenten, asielzoekers, jongeren) en reizigers die met spotgoedkope abonnementen reizen. Gewone werkende reizigers (25-65 jaar) die een gewoon kaartje kopen zijn aan het uitsterven.

 

Verplaatst naar een geschikter topic. 


Reageer