stiltecoupé duidelijker aangeven

  • 19 September 2023
  • 10 reacties
  • 333 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Waarom zijn stiltecoupés niet duidelijker aangegeven?

Ik kies er heel bewust voor om in stiltecoupé te reizen, maar moet 9 v/d 10 keer andere passagiers erop attenderen. Voor iedereen ongemakkelijk en leidt tot onnodige irritanties & ergernissen. Bovendien is het echt heel naar om uitgelachen of afgeblaft te worden omdat je iets over zegt.

Makkelijk op te lossen: Plak duidelijk en opvallende stickers op ramen/stoelen/leuningen/klaptafels enz. zodat reizigers elkaar niet hoeven aan te spreken hier over! 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind in veel gevallen de grote en duidelijke aanduidingen juist een beetje storend omdat ze het uitzicht belemmeren.

Het zou veel schelen wanneer er verschillende kleuren gebruikt zouden voor de stoelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind in veel gevallen de grote en duidelijke aanduidingen juist een beetje storend omdat ze het uitzicht belemmeren.

Het zou veel schelen wanneer er verschillende kleuren gebruikt zouden voor de stoelen. 

Die andere kleuren zullen ook niet helpen. In bussen worden stoelen voor zwangeren en mensen die niet lang kunnen staan met afwijkende kleur en bekleding aangegeven. Gisteren zaten daar 4 tieners gezellig bij elkaar, terwijl een paar treetjes hoger genoeg vrije plaatsen waren. Treetjes die voor mensen die slecht kunnen lopen/staan moeilijker te nemen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je zult altijd mensen houden die zich er bewust niks van aantrekken. Maar mijn ervaring is ook dat veel mensen het niet door (lijken te) hebben. Ik vind het ook niet erg duidelijk aangegeven. Veel mensen zien het pas als ze al zitten. Om dan toch nog een andere plek te zoeken is dan vaak teveel moeite (als het al zou kunnen met de drukte), terwijl ze wellicht wel gewoon doorgelopen zouden zijn als ze het van tevoren gezien hadden.

Reputatie 7
Badge +3

Je zult altijd mensen houden die zich er bewust niks van aantrekken. Maar mijn ervaring is ook dat veel mensen het niet door (lijken te) hebben. Ik vind het ook niet erg duidelijk aangegeven. Veel mensen zien het pas als ze al zitten. Om dan toch nog een andere plek te zoeken is dan vaak teveel moeite (als het al zou kunnen met de drukte), terwijl ze wellicht wel gewoon doorgelopen zouden zijn als ze het van tevoren gezien hadden.

Het staat buiten bij de deuren bij instap, bij de deuren van de coupé zowel binnen als buiten en op de ramen van de meeste treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen kijken niet naar die icoontjes bij de deuren. Op de deuren en ramen van de coupé zelf staat het vaak in een soort doorzichtige stickers, die ook totaal niet opvallen.
Ik zeg ook niet dat er nooit meer gepraat zal worden in een stiltecoupé, maar ik hoor gewoon heel vaak mensen vlak nadat ze zijn gaan zitten zeggen: “O shit, dit is een stiltecoupé.” Maar vervolgens meestal niet alsnog opstaan. Die waren doorgelopen of de coupé niet eens binnengegaan als het direct duidelijk was geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de meest recent verbouwde VIRMs vind ik het handig dat de stiltecoupé in zwarte letters op gele achtergrond op de buitenkant staat aangegeven. Ik vind dat duidelijker dan halfdoorzichtige stickers op de ramen.

Wat zou helpen is dat de NS actief omroept dat er in de trein stiltecoupés zijn, hoe deze zijn te herkennen en wat daar van je wordt verwacht. Dat het je stil houden tijdens de reis op die plek serieus bedoeld is. Dat de woorden stilte, silence op de ramen van de coupé zijn aangebracht. Daar kan ik dan op wijzen en vragen of de reizigers in deze coupe stil willen zijn. Dus omroepen is een ondersteuning van mijn vraag om stilte en met het omroepen neemt de NS ook haar verantwoordelijkheid voor dit beleid uit eigen koker (en waar ik blij mee ben). Ik verbaas mij er steeds opnieuw over dat de NS dit beleid niet actief uitdraagt. Waarom niet?

Ik vind in veel gevallen de grote en duidelijke aanduidingen juist een beetje storend omdat ze het uitzicht belemmeren.

Het zou veel schelen wanneer er verschillende kleuren gebruikt zouden voor de stoelen. 

Die andere kleuren zullen ook niet helpen. In bussen worden stoelen voor zwangeren en mensen die niet lang kunnen staan met afwijkende kleur en bekleding aangegeven. Gisteren zaten daar 4 tieners gezellig bij elkaar, terwijl een paar treetjes hoger genoeg vrije plaatsen waren. Treetjes die voor mensen die slecht kunnen lopen/staan moeilijker te nemen zijn.

Wat is daar het probleem van? Pas als er reizigers binnenkomen die moeite hebben met die paar treetjes, moeten ze opstaan 

Reputatie 7
Badge

Als de NS nog meer (trouwens toch slecht of niet verstaanbare) omroepberichten gaat maken wordt het alleen maar minder stil in stiltecoupes. Ook daar is een omroep namelijk te horen.

Reputatie 4

Ik heb wel eens het idee dat de NS van de stiltecoupes af wil. De aanduiding ervan zou ik willen omschrijven als “opvallend onopvallend”: lichte, doorschijnende stickers op de ramen met letters waarvan de spatiering dusdanig breed is dat je wel twee keer moet kijken voordat je ziet wat er staat. Ik zou zeggen: gebruik dikke rode randen met zwarte letters a la een verbodsbord zodat er wat dreiging vanuit gaat. Maar nee dus: het lijkt alsof men zoveel mogelijk geheim wil houden wat een stiltecoupe is.

Reageer