Skip to main content

In navolging op mijn eerdere kritiek op de ICNG drie maanden geleden (

 - mijn mening is niet veranderd na 3 maanden gereisd te hebben met de ICNG overigens, integendeel) - steekt bij mij de vraag op wie het een slim idee vond om de stiltecoupé in de ICNG aan te wijzen met een zweverig paars lichtje, en welgeteld één zichtbaar pictogram per kijkrichting. Alsof iemand begrijpt dat dat pictogram betekend dat het een stiltecoupé is. Waar zijn de raamstickers gebleven? Waarom is het zo moeilijk zoiets basaals gewoon goed te doen? Waar gaat het mis? 

groeten vanuit een redelijk volle stiltecoupé in de ICNG met gezellig kletsende mensen. 🙄

Al staat het met grote koeienletters op het raam mensen luisteren er niet naar, daarnaast heb ik wat meer begrip bij een vollere coupé want soms heb je geen andere keuze om ergens te gaan zitten.


Als je toch in een stiltecoupé gaat zitten in een wat vollere trein kies je ervoor om je mond te houden, als je dat niet wilt, ga dan ergens anders naar toe. Het is toch van de zotte als de trein vol is dat je je dan in een stiltecoupé niet hoeft aan te passen. Ik roep toch ook niet in de normale coupé dat mensen hun mond moeten houden omdat men in de stiltecoupé zich niet weet te gedragen?

Ga je in de praatcoupé zitten dan moet je accepteren dat de mensen willen spreken en ga je in de stiltecoupé zitten dan respecteer je de stilte die de mensen daar verlangen.

Het is allemaal niet zo moeilijk voor mensen met goede wil.

Er is niks elitairs aan in rust te willen studeren of even geen gebabbel te hoeven aanhoren. Oortje in en de iPhone even doornemen kan prima.

De stiltecoupé is een prima voorziening van NS. Het enige wat gevraagd wordt, is elementair fatsoen. Er is niks gezelligs aan kletsende mensen in de stiltecoupé. at is de gezelligheid van mensen die de dingen omkeren vanuit het pure eigenbelang en die mentaliteit is de oorzaak van veel ellende in de samenleving, en zeker in de trein.

 

 


Ik vind niet dat je hoef te verwachten dat iedereen stil is in de stiltecoupé wanneer de trein overvol is, dan is het zeker wel elitair gedoe.

Voor de rest moet je gewoon je mondje houden als je in de stiltecoupé bent of ergens anders zitten.


Ik zie niet in waarom  je niet mag verwachten dat iemand die in. de stiltecoupé plaats neemt en gaat zitten de wens naar stilte niet respecteert. Je kunt in een volle trein toch zitten en hoeft alleen maar je fatsoen te houden. Je fatsoen houden is niet elitair, dat kan iedereen.


Jij kan het erg vinden, maar ik vind het niet zo erg en dat mag ook wel gedeeld worden 🤷‍♂️.

Ik zit wel eens in de stiltecoupé voor rust en van mij mag er best gepraat worden wanneer de trein overvol is, zo lang het maar niet te gek wordt waarbij er keihard gelachen of gebrult wordt. Als de situatie anders was hadden die mensen heus niet in de stiltecoupé gestaan.

 


 

Jij kan het erg vinden, maar ik vind het niet zo erg en dat mag ook wel gedeeld worden 🤷‍♂️.

Ik zit wel eens in de stiltecoupé voor rust en van mij mag er best gepraat worden wanneer de trein overvol is, zo lang het maar niet te gek wordt waarbij er keihard gelachen of gebrult wordt. Als de situatie anders was hadden die mensen heus niet in de stiltecoupé gestaan.

 

en zo glijden we af als samenleving. Het is algemeen fatsoen om gewoon je mond dicht te houden in een stiltecoupé, of het nu ochtendspits is of een rustige zondagmiddag. Algemeen fatsoen is niet elitair! Net zoals het niet elitair is om te verwachten dat mensen netjes wachten tot iedereen uit de trein is om in te stappen, hun rommel opruimen, niet met de voeten op stoelen zitten, hun tas niet op de stoel naast hen zetten, etc. Allemaal omgangsvormen die normaal zouden moeten zijn, maar tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend zijn.

Maar goed mijn punt was dat het er niet zozeer over gaat of het fatsoenlijk is of niet om je mond te houden in een stiltecoupé, maar of de NS gewoon niet wat slimmer om zou kunnen gaan met het aangeven DAT mensen in een stiltecoupe zitten, en of het niet getuigd van immense naïviteit om te verwachten dat mensen zien dat ze in een stiltecoupé zitten door het aan te geven met een piepklein pictogrammetje en een zweverig/rustgevend paars lichtje. Of kan het de NS eigenlijk ook niet meer schelen en doen ze dit expres, zodat ze in de toekomst helemaal geen stiltecoupé meer hoeven aan te bieden?


@rbkr

De stiltecoupe is ooit (net als de werkcoupe) als een soort modefrats geïntroduceerd zonder daarbij na te denken. Er is onvoldoende draagvlak voor en daarnaast zijn ze meestal slechter bezet zijn dan de andere coupes waardoor mensen die niet stil willen zijn min of meer gedwongen worden tegen hun zin in een stiltecoupe te gaan zitten. Het gevolg laat zich raden. Daarnaast zijn er de extremisten onder de stilte aanbidders die al klagen als er iemand op een laptop bezig is of een beker koffie drinkt.

Ik vrees dat NS, hoe goed bedoeld ook, zichzelf met de stiltecoupe met een onoplosbaar probleem heeft opgezadeld.

 


Tamzin, ik zit er bij voorkeur in, reis veel  en het functioneert buiten de Randstad maar ook vaak daarbinnen doorgaans prima, zeker in de eerste klas. In de ICE is het gedrag voorbeeldig, het kan echt.

 

Het is een mentaliteitsprobleem, het feit dat te veel mensen, met name het type laffe held die ook wat durft nu ze toch niet vervolgd worden, het negeren, betekent niet dat er geen draagvlak is. 

 

De meeste mensen deugen, ;-)

 


De stiltecoupe is ooit (net als de werkcoupe) als een soort modefrats geïntroduceerd zonder daarbij na te denken. Er is onvoldoende draagvlak voor en daarnaast zijn ze meestal slechter bezet zijn dan de andere coupes

Heb je daar cijfers over? Voor de dag ermee dan.


@rbkr

Er is onvoldoende draagvlak voor en daarnaast zijn ze meestal slechter bezet zijn dan de andere coupes

 

Alles wat ik hierover kan vinden online, over een zogenaamd draagvlak, zijn andere posts door u gemaakt. Waar baseert u dit op?


Gewoon een keer googlen op "stiltecoupe". Dan gaat er een wereld voor je open.


Het is zeer gebruikelijk dat je veel meer reacties vindt van wie het ergens niet mee eens is dan van wie het een goed idee vind. De positieve feedback hoor je vaak niet.

En daarnaast zijn precies de reizigers die zich in de stiltecoupé misdragen de oorzaak dat die überhaupt nodig is. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer op normaal volume communiceren ookal zitten ze naast elkaar of telefoneren op de speaker.


Op mensen kan je niet rekenen en dat is al in de eeuwigheid zo, een koptelefoon met noise cancelling wel 😊.

Daarom verkies ik een koptelefoon met noise cancelling ook boven het zitten in de stiltecoupé, want daarmee is het stil in elke coupé. En deze zal me nooit in de steek laten, tenzij de batterij leeg is 😅.

Voorheen (toen ik nog geen noise cancelling had) zat ik altijd in de stiltecoupé, nu zit ik gewoon in een coupé.

echte aanrader en goede alternatief :)


Het kan duidelijker: Noorwegen, augustus 2024. Eén hele wagon (van vijf) aan het eind van het treinstel. Men zweeg.

En elders:
Een conducteur van Avanti Westcoast (VK) zei mij dat de stiltecoupé in de eerste klas was afgeschaft, omdat men reizigers niet kon dwingen urenlang niets te zeggen. Aan het andere eind van de trein was nog een stiltewagon tweede klas.

In ICE’s en IC's in Duitsland kun je vaak een "Ruheabteil” vinden, aangegeven met lange stickers. Het is er inderdaad aangenaam rustig, maar niet doodstil. Zacht praten lijkt er getolereerd te worden.

De "Metronom” tussen Bremen en Hamburg heeft één of twee “Ruhe-Wagen”. Ik hoor er net zulke klachten over als in Nederland, maar mijn beleving een aantal jaren geleden was anders: Massa's voetbalsupporters joelden en krijsten op de perrons in Bremen. Dat wordt wat, dacht ik, en stapte in de Ruhe-Wagen. Tot mijn verbazing hielden allen supporters de hele reis lang hun kelen braaf dicht.

Een stel uit New York was stomverbaasd dat ze, reizend van Groningen naar Schiphol, op de plek waar ze zaten niet mochten praten. Niet praten in een trein, onvoorstelbaar!


Het kan duidelijker: Noorwegen, augustus 2024. Eén hele wagon (van vijf) aan het eind van het treinstel. Men zweeg.

Noren zijn sowieso een erg zwijgzaam volk. Het is daar overal doodstil, zelfs in een cafe kun je vaak een speld horen vallen.

 

In ICE’s en IC's in Duitsland kun je vaak een "Ruheabteil” vinden, aangegeven met lange stickers. Het is er inderdaad aangenaam rustig, maar niet doodstil. Zacht praten lijkt er getolereerd te worden.

De laatste keer dat ik in de ICE in de stiltecoupe zat was in de eerste klas tussen Hamburg en Hannover. Een zakenman begon minstens een kwartier te bellen waarna er een verhitte discussie gevolgd door een handgemeen ontstond. In Hannover werd de trein door de Bahnpolizei opgewacht die de zaak suste.

 

Een stel uit New York was stomverbaasd dat ze, reizend van Groningen naar Schiphol, op de plek waar ze zaten niet mochten praten. Niet praten in een trein, onvoorstelbaar!

Voor Amerikanen is dit totaal onvoorspelbaar. 


De meeste Amerikanen die in Europa reizen kunnen echt wel lezen en weten ook wel wat ‘Silence’ betekent.

Treinreizen is overigens in Amerika niet zo gangbaar.


Ik vind niet dat je hoef te verwachten dat iedereen stil is in de stiltecoupé wanneer de trein overvol is, dan is het zeker wel elitair gedoe.

Voor de rest moet je gewoon je mondje houden als je in de stiltecoupé bent of ergens anders zitten.

Aan de buitenkant staat waar de stiltecoupé is. Je weet dus als je instapt in wat voor soort coupé je stapt. Is dat de stiltecoupe dan respecteer je dat. Drukte is geen argument om de stilte niet te respecteren. Je had ook de andere kant op kunnen lopen.


Aan de buitenkant staat waar de stiltecoupé is. Je weet dus als je instapt in wat voor soort coupé je stapt. Is dat de stiltecoupe dan respecteer je dat. Drukte is geen argument om de stilte niet te respecteren. Je had ook de andere kant op kunnen lopen.

Je kan ook per toeval vast komen te zitten in de stiltecoupé wanneer iemand besluit om midden in het gangpad te staan of de balkon vol staat met mensen. Net zoals je per toeval in de eerste klas vast kan staan omdat het overal vol staat.

Sommige mensen lopen door de gehele trein om een plekje te vinden, dus dan moeten die maar gewoon eventjes de stiltecoupé vermijden zodat het daar lekker rustig blijft en geen ontstopping ontstaat. Dat is natuurlijk wel behoorlijk elitair, hé 😅? Het is geen eerste klas.


Ga je in de praatcoupé zitten dan moet je accepteren dat de mensen willen spreken en ga je in de stiltecoupé zitten dan respecteer je de stilte die de mensen daar verlangen.

Het is allemaal niet zo moeilijk voor mensen met goede wil.

Er is niks elitairs aan in rust te willen studeren of even geen gebabbel te hoeven aanhoren. Oortje in en de iPhone even doornemen kan prima.

De stiltecoupé is een prima voorziening van NS. Het enige wat gevraagd wordt, is elementair fatsoen. Er is niks gezelligs aan kletsende mensen in de stiltecoupé. Dat is de gezelligheid van mensen die de dingen omkeren vanuit het pure eigenbelang en die mentaliteit is de oorzaak van veel ellende in de samenleving, en zeker in de trein.

Zo is het maar net @Thom. Heel goed verwoord.

In de trein houd je je aan de regels. Tenminste, dat hoor je te doen. De stiltecoupé is er nu eenmaal. Je past je dus aan, ook al ben je het niet eens met een regel of afspraak of voorziening (zoals de stiltecoupé). Het hoort niet om gewoon maar te doen wat je zelf wilt en een ingestelde regel niet te volgen, omdat je die stom, dom of raar vindt. Dat zou wat zijn zeg!

Maar mensen doen dat helaas wel. Gebrek aan fatsoen noem ik dat. Het is niet zwaar of een geweldige opgave om even je mond te houden. Ook in volle treinen. En als je lang reist, komt er onderweg vast wel weer plaats in een niet-stiltecoupé en verhuis je daarheen. Simpel toch.

In Nederland heeft het puur met de aard en mentaliteit te maken. Die is heel anders (heel eigengereid en egocentrisch vooral, ik ik ik ik ben belangrijk! over de algemene linie) dan bijv. die van Noren, Zweden of Zwitsers.

Zie maar eens hoe opgevoed Noorse en Zweedse kinderen in het algemeen zijn. Je mond valt open op die scholen. Ja, het kán.... Maar dit terzijde....😉

 


Reageer