Beste NS,
Hierbij een suggestie, nee een moreel appél, tav een terugkomend onderwerp. De stiltecoupé’s.
Een belangrijke faciliteit die te vaak zijn doel (namelijk rust) voorbij schiet. Door irritaties tussen uw klanten onderling. Mijn oproep is tweeledig:
- Beloon de dappere reizigers die hun medemensen aanspreken op de regels. Deze reizigers durven moed, energie en tijd op te brengen om hun medereizigers te attenderen op jullie regels. Daarbij (passief)agressieve reacties -en zelfs geweld- riskeren in de plaats van een conducteur/handhaver van de NS. En maar al te makkelijk en onterecht worden weggezet als ‘betuttelend’. Deze mensen halen voor mij, als klant, kastanjes uit het vuur. En daarmee ook voor de NS.
Geef deze reizigers bijvoorbeeld een status als ‘stiltecoach’ oid met bijpassende korting op hun reizen. Of een voucher, of ander soort waardering die zij verdienen voor hun inspanning!
-Creëer met een campagne -en met omroepen in de trein- meer positieve bewustwording voor het feit dat de stiltecoupé’s bestaan, en dat deze gericht zijn op het welzijn van mensen. Maak het sexy om even zen te zijn voor jezelf -Dat is het immers al-.
Sluit slimmer aan op de groeiende behoefte aan rust onder klanten in de 2de Klas. Leg niet onbedoeld het accent op regels.
Ik ben heel blij dat de stilte coupé’s bestaan. En ik waardeer de moeite die de NS eerder heeft verricht om haar klanten de rust te kunnen bieden tijdens het reizen. Maar de praktijk bewijst nu al jaren dat je dit niet alleen kunt en mag overlaten aan sociale handhaving door lieve reizigers. Laat deze mensen niet in de kou staan!