Stiltecoupé’s: een moreel appél aan NS

  • 11 June 2023
  • 8 reacties
  • 344 Bekeken

Beste NS, 

Hierbij een suggestie, nee een moreel appél, tav een terugkomend onderwerp. De stiltecoupé’s.
Een belangrijke faciliteit die te vaak zijn doel (namelijk rust) voorbij schiet. Door irritaties tussen uw klanten onderling. Mijn oproep is tweeledig:
- Beloon de dappere reizigers die hun medemensen aanspreken op de regels. Deze reizigers durven moed, energie en tijd op te brengen om hun medereizigers te attenderen op jullie regels. Daarbij (passief)agressieve reacties -en zelfs geweld- riskeren in de plaats van een conducteur/handhaver van de NS. En maar al te makkelijk en onterecht worden weggezet als ‘betuttelend’. Deze mensen halen voor mij, als klant, kastanjes uit het vuur. En daarmee ook voor de NS. 
Geef deze reizigers bijvoorbeeld een status als ‘stiltecoach’ oid met bijpassende korting op hun reizen. Of een voucher, of ander soort waardering die zij verdienen voor hun inspanning!

-Creëer met een campagne -en met omroepen in de trein- meer positieve bewustwording voor het feit dat de stiltecoupé’s bestaan, en dat deze gericht zijn op het welzijn van mensen. Maak het sexy om even zen te zijn voor jezelf -Dat is het immers al-. 
Sluit slimmer aan op de groeiende behoefte aan rust onder klanten in de 2de Klas. Leg niet onbedoeld het accent op regels. 
 

Ik ben heel blij dat de stilte coupé’s bestaan. En ik waardeer de moeite die de NS eerder heeft verricht om haar klanten de rust te kunnen bieden tijdens het reizen. Maar de praktijk bewijst nu al jaren dat je dit niet alleen kunt en mag overlaten aan sociale handhaving door lieve reizigers. Laat deze mensen niet in de kou staan!

 

 

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beloon degenen die er wat van zeggen: onlangs besloot een conducteur om iemand die door een ander werd aangesproken op zijn praten een gratis upgrade te geven naar de 1e klas. Op mijn ‘dat fout gedrag hiermee beloond werd’ kreeg ik dit horen dat hij dat deed om escalatie te voorkomen. Kun je ook verzoeken om in een andere 2 klas coupé te gaan zitten, lijkt mij.

Aanbieding van gratis upgrade naar eerste klas zou een goed voorbeeld kunnen zijn voor een vorm van waardering! Maar dan wel aan de juiste persoon inderdaad:/ In dit geval is het de omgekeerde wereld! Eens dat hier fout gedrag is beloond. 
En goed dat je je daarover hebt uitgesproken. 

Dat moest worden gedeëscaleerd zegt maar weer wat voor een risico de aansprekende persoon heeft genomen om de NS regels sociaal te handhaven. 
Dát verdient beloning door de NS!

Misschien gewoon de stiltecoupe opdoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vond het overdreven. Er dreigde geen escalatie. Aangesprokene ging verhaal halen bij conducteur omdat hij vond dat hij onterecht was aangesproken. Mensen zeiden dat hij terecht was aangesproken, waarop de conducteur hem mee nam naar de coupé ernaast, een 1e klas stiltecoupé, waar hij mocht zitten.

Reputatie 6

een moreel appél aan de NS maar tegelijkertijd de reiziger als onbezoldigd orde handhaver van de NS promoten? Het is een beetje vreemd dat je als betalende reiziger mensen die minder gewenst gedrag vertonen op hun vingers moet tikken. Hoewel als je er voor betaald zou worden….Maar dan werk je eigenlijk als deeltijd conducteur voor de NS…..Je mag niet fluiten en sleutelen maar moet de onaangename klusjes opknappen. ’s ochtends en ‘s avonds gedurende het forensen toch zomaar, als je een uurtje reist € 100 er bij in de week ontvangen…. en een gereserveerde zitplaats….net als de HC. Klappen en onaangename opmerkingen van medereizigers krijg je er als bonus bij.

Vreemd voorstel, voorheen was het gewoon om je mede mens ergens op te wijzen als die iets deed wat niet geheel volgens de voorwaarden/regels was en was er geen probleem en ook geen beloning nodig.

Het wordt hoog tijd dat we elkaar weer opvoeden met fatsoenlijk gedrag en rekening houden met de medemens en als iemand toevallig niet gezien heeft dat hij/zij in een stiltecoupe zit degene er even netjes en correct op wijzen in de hoop dat degene er vervolgens rekening mee houdt.

Niet iedereen merkt op dat ze in een stilte coupe zitten, ook ik heb dit wel eens gehad terwijl ik in NS kleding als passagier in de trein zat en werd hier toen terecht op gewezen.

Probleem is en blijft dat het beter duidelijk gemaakt moet worden door de NS, niet in alle treinen is het even duidelijk.

Reputatie 3

Allemaal loze tips aan NS: gebeurt niets mee.

 

Alweer een tijd geleden was een proef met logo's op de hoofdsteunen. Proef niet geslaagd: het verhoogde niet de attentie dat men in een stiltecoupé zat en mensen die zich er niet aan willen houden, blijven dat toch wel doen.

En NS-medewerkers zitten zelf ook maar al te graag zelf in de stiltecoupé te kletsen, zeker in de eerste klas coupe's.

Badge +3

En NS-medewerkers zitten zelf ook maar al te graag zelf in de stiltecoupé te kletsen, zeker in de eerste klas coupe's.

Die claimen ze in sommige treinen (nog steeds!) graag voor zichzelf en geven dan een willekeurige reden wegens prive coupé.

Tja, er zijn daar hele creatieve (kaart)spelletjes voor te verzinnen qua reden als jij daar iets van vindt (en gehoorzaamt, want wij zitten hier en jij bent maar een reiziger!).

Snapt een reiziger dat? Nee, dus stop daarmee! Nee, zegt HC, ik kan mijn bagage nergens anders kwijt dus dat zesje is van oNS! Blijf er af met je sleutel van de Gamma of zo 😴

Als reiziger (zonder of met die deur open) neem gewoon plaats in die stiltecoupé en zeg tegen het aanwezige NS personeel dat ze gewoon ook stil moeten zijn. Ze kennen de regels… en als ze de rest van de trein willen gaan controleren pas jij wel op hun bagage, toch?

Je hebt er gewoon recht op (mits voor betaald). Soms mag je niet eens binnen zegt men “deze coupe is van oNS” Geen boodschap aan, ik zie gewoon die zitplaats en die is dan van mij!

Haal de ‘echte politie’ er maar eens bij dan...🤣 Waarom zou ik hier niet mogen zitten en waarom mag NS personeel daar wél zitten, en praten?

Hele gesprekken over werk en prive in een stiltecoupé en zo… misschien beter om daar niet bij te gaan zitten. 🤣

Reageer