Stoelen sprinter | NS Community

Stoelen sprinter

  • 22 February 2023
  • 15 reacties
  • 457 Bekeken

Reputatie 1

Vind de stoelen in de sprinters erg beroerd zitten. Dit vanwege de zeer holle vormen.

De bedoeling zal zijn dat je kaarsrecht zit en precies in het midden maar in de praktijk zit je met je bips vaak iets naar voren en zeker als je geen lange benen hebt. Doordat je iets naar voren zit, komt je bips hoger, waardoor je rug krom wordt.  Door de holling van de leuning zit je nog meer ineengedoken en door de hoofdsteun nog meer. Door de holle, diepere zit, kom je ook minder snel bij de grond met je benen, in geval van kortere benen.

Door de holling kan je ook niet variëren met houding. Bij een dikker en een slanker persoon of bijvoorbeeld drie jonge kinderen naast elkaar kan je ook niet handig gebruik maken van de ruimte. Of als je bijvoorbeeld praat met iemand aan de andere kant van het gangpad en je meer aan de zijkant wil zitten.

Had een keer erg last van m'’n onderrug en dan nog een minuut of 10 stilstaan in Leiden. Echt een verschrikking. Vind het ook lastig als ik bijvoorbeeld van Delft naar Den Haag Centraal wil. Intercity's stoppen daar niet allemaal en de sprinter dus rampzalig met zitten.


15 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens NS zijn de stoelen vooraf getest en waren de meeste testers tevreden hierover.

Reputatie 7
Badge

Bij de SNG-trein zijn de meningen hierover verdeeld, maar in het algemeen zitten reizigers niet heel lang in een Sprinter.

Had een keer erg last van m'’n onderrug en dan nog een minuut of 10 stilstaan in Leiden. Echt een verschrikking. Vind het ook lastig als ik bijvoorbeeld van Delft naar Den Haag Centraal wil. Intercity's stoppen daar niet allemaal en de sprinter dus rampzalig met zitten.

U hebt wel gevoel voor dramatiek.

De kans dat er iets veranderd zal worden is overigens nul. De stoelen zijn vooraf uitgebreid getest door reizigers. Klagers zul je echter altijd houden.

OV is massavervoer en je kunt dan niet met ieders individuele wensen rekening gaan houden. Persoonlijk heb ik een hekel aan VIRM (vooral de nog niet verbouwde stellen) maar ik verwacht ook niet dat NS daar rekening mee gaat houden.

Reputatie 1

Wat twitterreacties:

'Nieuwe sprinters zijn aan de buitenkant mooi, maar de stoelen zitten erg klote,’

‘Die sprinter mag wel eens door sprinten, want die stoelen in de trein zitten voor geen meter’

‘De stoelen in de Sprinter vallen niet echt mee. Maar hee, er zijn stoelen...’

‘Sinds vandaag rijdt de nieuwe sprinter op ‘mijn’ traject... dat wordt een ramp een uur lang in de trein naar en van werk: wat zitten die stoelen r*k! Totaal oncomfortabel...’

‘Sorry dat ik het zeg maar wat zitten de stoelen van die nieuwe sprinter SNG waardeloos. Ik hoor dat mensen deze SNG mijden en wachten op de volgende trein van ander type. Ik snap niet welke mensen dit getest hebben in vergelijking met jullie andere materieel.’

Ze zullen wel getest zijn maar in dagelijks gebruik merk je het pas. Weet ook niet hoe lang die mensen erop gezeten hebben.

Reputatie 1

@Tamzin Geen dramatiek. Heel naar als je niet ontspannen kan zitten. Testen zegt weinig over de praktijk. Klagen is niet zomaar.

Wat twitterreacties:

'Nieuwe sprinters zijn aan de buitenkant mooi, maar de stoelen zitten erg klote,’

‘Die sprinter mag wel eens door sprinten, want die stoelen in de trein zitten voor geen meter’

‘De stoelen in de Sprinter vallen niet echt mee. Maar hee, er zijn stoelen...’

‘Sinds vandaag rijdt de nieuwe sprinter op ‘mijn’ traject... dat wordt een ramp een uur lang in de trein naar en van werk: wat zitten die stoelen r*k! Totaal oncomfortabel...’

Ze zullen wel getest zijn maar in dagelijks gebruik merk je het pas. Weet ook niet hoe lang die mensen erop gezeten hebben.

Even relativeren: een handvol reacties op bijna een miljoen dagelijkse reizigers. Er zullen altijd klagers zijn, dit forum staat vol met de meest uiteenlopende klachten en wensen. Eventueel moet je dan maar overwegen om een auto te kopen, NS kan geen maatwerk voor iedereen leveren. Autohandelaren en  websites hebben honderden modellen waar je uit kunt kiezen.

Reputatie 1

 

@Tamzin  Makkelijk roepen. Klagen is met een reden en niet iedereen heeft het geld voor een auto en trouwens ook voor de lessen of kan autorijden. Kijk als het nou het kleurtje was maar het gaat om de functie en daarbij klagen de meeste mensen niet op zo'n platform. Geeft gewoon aan wat er speelt.

 

 

@Tamzin  Makkelijk roepen. Klagen is met een reden en niet iedereen heeft het geld voor een auto en trouwens ook voor de lessen of kan autorijden. Kijk als het nou het kleurtje was maar het gaat om de functie en daarbij klagen de meeste mensen niet op zo'n platform. Geeft gewoon aan wat er speelt.

Sorry, maar OV kan niet aan maatwerk beginnen. Einde discussie.

TS vraagt niet om maatwerk. Dan is het nogal bot om 'einde discussie’ te roepen op een forum. Met verkeerde been uit bed gestapt?

TS vraagt niet om maatwerk. Dan is het nogal bot om 'einde discussie’ te roepen op een forum. Met verkeerde been uit bed gestapt?

Ik zeg alleen dat ik hierover met hem niet verder discussiëren wil. 

Je hebt misschien gelijk als je zegt dat hij geen maatwerk wil, hij wil eigenlijk dat het interieur overal aan zijn wensen wordt aangepast. Zelfde soort discussie als mensen die overal grote tafels willen om in de trein kantoortje te spelen.

Tja, als je niet in discussie wil over de prutstoelen in SNG, moet je ook niet in prutstoelentopics reageren?
 

Reputatie 1

Ik leg het alleen uit maar niemand die ingaat op mijn argumenten waarom die stoelen zo beroerd zitten Hoor bijvoorbeeld geen argumenten waarom ze eventueel wél goed zouden zijn. Gaat me helemaal niet om maatwerk maar gewoon stoelen die normaal zitten. Een tafel is natuurlijk iets totaal wat anders dan je zitcomfort.

@Aar Tijd dat je in een sprinter zit, kan verschillen maar kan een uur of meer zijn. Overstappen op een intercity kan sommige gevallen maar overstappen weer vrij onrustig en kan gedoe zijn.

Reputatie 1

Ben trouwens een zij.

Reputatie 4

Volgens mij mag je hier best over praten in een topic hoor :)

Het is al veel vaker aan de orde geweest, dus ik vrees dat er niet echt iets zal gaan veranderen: https://community.ns.nl/search?q=sng%20stoelen

Wat ik begrijp uit de test van vele jaren geleden, is dat dit de minst slechte optie was van de 3 stoelsoorten die werden aangeboden: http://www.treinenweb.nl/review/63

Maar gezien topics met 100+ reacties wil dat niet meteen zeggen dat het echt lekkere stoelen zijn. Persoonlijk zijn ze voor mij (lang persoon) wel ácceptabel, maar niet direct cómfortabel. Misschien dat bij de volgende grote revisie, over vele jaren, al deze reacties wel worden meegenomen door NS.

Reputatie 1

Gisteren ergens een bakkie thee gedronken. Ving een gesprek op van twee mensen van de bediening. Een jongedame die het er over had dat die stoelen in de trein kut zaten. Had het er later met haar over, toen ze me de thee kwambrengen. Ging haar dus om stoelen in de sprinter.

Ik verwacht ook niet dat ze de stoelen zomaar zullen vervangen in bestaande treinen maar zal toch een signaal moeten zijn en zeker als er meer klachten zijn. Wie weet in de (nabije) toekomst.

@Tamzin Gaat mij er natuurlijk om dat ik er last van heb en dus meer mensen. Heel wat anders dan speciale wensen.

Reageer