beantwoord

Stopcontacten in DDZ 7616

  • 30 March 2024
  • 6 reacties
  • 235 Bekeken

Reputatie 1

Ik had een vraag. Ik zat net in de DDZ 7616 van Zwolle naar Duivendrecht (dit was een extra trein)

Ik zat in de eerste klas en wou gebruikmaken van het stopcontact onder de stoel om mijn laptop te kunnen gebruiken. 

Toen ik de oplader in het stopcontact steekte, kwam er ineens een brommend geluid en stopte als ik de stekker er weer uit deed.

Ik denk persoonlijk dat de oplader te zwaar was. Deze zit op 120w. Maar ik vraag mij af wat dan de max aantal watt is wat je uit zo’n stopcontact kan halen?

 

 

icon

Beste antwoord door wim.vogel.52 30 March 2024, 23:26

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3

Niet elke oplader vindt het leuk om een 230V blokgolf aangeboden te krijgen in plaats van een sinusgolf. Mogelijk is dat het probleem.

Reputatie 6

120W dient wel te werken bij een dergelijk stopcontact. Het is mogelijk dat wim.vogel.52 op het goede spoor zit, maar ik heb zelf niet echt kennis van over golfsoorten! 

Badge +3

Zie o.a. 

en 

Voor de rest zou een stopcontact in de trein zo’n 150W moeten kunnen leveren, zie 

 

Reputatie 6

Niet elke oplader vindt het leuk om een 230V blokgolf aangeboden te krijgen in plaats van een sinusgolf. Mogelijk is dat het probleem.

Echt een blokgolf zal het niet zijn, daar kan geen enkel apparaat tegen. Maar ja, het is wel goedkoper om in de inverter een niet-perfecte sinus op te wekken en dat kan zeer zeker het gebrom verklaren. Ik denk niet dat het kwaad kan.

Badge +3

Een niet-zuivere sinus (in het uiterste geval een ‘zuivere blokgolf’) kan je met een spoel (choke/ferrietkraal) redelijk goed filteren.

Het gebrom kan inderdaad weinig kwaad, zolang een apparaat (telefoon/laptop) er geen last van heeft (dus bijv. de touchpad/digitizer verstoort).

Tenzij het gebrom zo hard is dat er onderdelen in de voeding/adapter los gaan trillen of die abnormaal warm wordt… 😥

Reputatie 6

Dat geldt vooral als het om een signaal gaat. Zodra je echt stroom erdoorheen gaat trekken moet een spoel snel behoorlijk groot worden (fysiek/veel windingen/dikke aders/ferrietkern) worden.

Het ironische is dat wat een schakelende voeding doet (en dat zijn bijna alle voedingen tegenwoordig - gelukkig) is de wisselspanning gelijkrichten (aan de primaire kant). Wat dat betreft zou het dus zelfs met een gelijkspanning nog moeten werken en zou de vorm van de sinus niet zo relevant mogen zijn. Maar ik ben wel bang dat de onzuivere sinus, zeker als het een blokgolf gaat benaderen, heel enge harmonischen gaat produceren in niet-lineaire componenten (zoals de diodes van de gelijkrichter). Ik weet niet of alle electronica in de voeding erachter daar tegen kan. En als de harmonischen maar groot/hf genoeg zijn, krijg je ook nog eens storing. De GHz’en zal het niet halen, maar storing op de AM band is zeker mogelijk, FM misschien ook nog wel.

Reageer