Stopcontacten in de trein | NS Community

Stopcontacten in de trein

  • 24 June 2018
  • 65 reacties
  • 113338 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic.
Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL.
De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner.

Sprinter
SGMm:


Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

SLT:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

DDAR/DDM:


Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse.

FLIRT (NS en R-NET):



In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic.


Intercity:
ICMm:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

DDZ:


In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic.

VIRM:
De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden.


Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet.


Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze heeft afhankelijk van het interieur stopcontacten. Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig. Zie onderaan topic voor verduidelijking.

Dit is de VIRM met 6 rijtuigen. Hier zitten in zowel de 1e als 2e klasse geen stopcontacten.




HSL-trein en/of internationaal

ICD/IC Eindhoven/IC Brussel (Traxx + ICR rijtuigen):


In de 1e klasse zijn stopcontacten aanwezig, in de 2e klasse niet.

Thalys:


In zowel standaard als premium zijn stopcontacten aanwezig.

ICE:


In 1e en 2e klasse zijn stopcontacten aanwezig.

IC Berlijn:


In zowel de 1e als 2e klasse stopcontacten aanwezig.




De plaatjes voor de treinen komen van Arthur's treinenpagina. http://www.arthurstreinenpagina.nl

65 reacties

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226

Op het plaatje op twitter staat een 3 delig stel :)

ICMm, 4-delige stellen, tussen de stoelen in de coupes voor zes personen.

Niet altijd dus? https://twitter.com/MitchellVoeten/status/1270082709784756226


@Robert B volgens mij heeft Henk_NL het over 4 delige ICMm, de 4068 is een 3 delige ICMm.

Badge +3

I stand corrected, doorgegeven aan de ‘tweep’ die nu in de gewone 1e klas zit, met het stopcontact in het bagagerek :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge

Trouwens, ik merk wel vaak (tot 3 maanden geleden dan, tot ik de trein uit ging) dat veel eersteklas-coupe’s de icoon en nummerstickers missen. Misschien leuk voor een nieuw topic als ik in mijn archief nog een foto vindt. ;-)

Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.

Reputatie 7
Badge

Jup, vooral die 6-persoons coupes waar hierboven over gesproken werd leken vaak ontdaan van stickertjes.

Ik hoor nog steeds verhalen erover. Ik maak wel een nieuwe topic aan. 🙂

Badge +3

Oh jee, weer iemand in een 3-delige ICMm die ze zocht, maar even naar hier verwezen.

@NS_online Ik moet nog twee uur reizen, en heb nog 1%. Waar in de eerste klas van treinstel 4084 vind ik die beloofde stopcontacten?

 

Reputatie 7
Badge +1

Oohh niet zo moeilijk. Deurtje uit, rechts afslaan, boven de stoelen kijken waar een gat zit in het bagagerek, et voilà! Stopcontacten! Voor de 'sier' hangen er ook van die mooie stickertjes die dat precies aangeven.

Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.

Badge +3

Namens de vraagsteller.. Dank (en een goede foto erbij!)

Gevonden. Thanks! 👌

 

Reputatie 7
Badge

 

Maar goed, waarom er bij het design gekozen is om geen stopcontacten in een 6-zits coupé van een ICM-III te installeren maar wel in die van een ICM-IV blijft mij een raadsel.

Omdat deze stellen vanaf november 2006 opgeknapt werden, en enkele jaren daarvoor het interieur en de techniek al vast lag. Toen gingen de 'koelkast'-telefoons lang mee, en konden laptops in de gezamelijke coupé worden opgeladen. 

Een paar jaar later, toen het interieur van de 4 delige serie werd vastgesteld, bleek blijkbaar dat de behoefte aan stopcontacten steeds groter werd. 

Tussentijdse inbouw in de drietjes is ook niet eenvoudig. De gehele laagspannings-systemen moet worden vernieuwd.

Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste ben ik niet met je eens. De ICE 3M kwam eerder dan de gereviseerde ICM’s op het spoor en de Duitse ontwerpers hadden toen al bedacht dat stopcontacten het beste tussen de stoelen kunnen zitten. Het plaatsen van stopcontacten onder het bagagerek heb ik altijd een ontwerpfout gevonden. Het is wel een goedkope oplossing omdat daar al bekabeling loopt.

Helaas is goedkoop vaak duurkoop bij treinen die na een revisie vaak nog 15 tot 20 jaar meegaan. Reizigers zitten daardoor tot in lengte van jaren opgescheept met ontwerpfouten.

Badge +3

Dat de stopcontacten in het bagagerek zitten heeft helaas als nadeel dat haakse stekkers er niet in passen, maar dat kon niemand voorzien bij het ontwerp van het interieur in 2004.

Als ik die laatste foto bekijk lijkt het alsof dat probleem opgelost is, want ik zie een metalen aardstripje aan de onderkant? Enige probleem lijkt me dan een telefoon opladertje waarbij de USB aansluiting aan de zijkant zit?

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.


Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn.  Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kun je het omdraaien. Maar het beste bewijs dat dit een ontwerpfout is natuurlijk dat dit slechte idee later nooit meer is gebruikt.

Je hebt ook een behoorlijk lange kabel nodig. Het is gewoon geen handige plek en dat hadden de ontwerpers rond 2003 ook kunnen weten.


Je kunt ook stellen dat de kabels te kort zijn.  Voor een laptop voldoet het prima, voor een telefoonoplader heb je een lang snoer nodig maar daar kun je toch rekening mee houden.

 

Valt tegen, de lader van m’n Thinkpad heeft ook maar een kort snoer voor het 220-gedeelte. De adapter hangt dan ongeveer thv de hoofdsteun aan het snoer te bengelen. 
 

Mocht ik terug gaan reizen met de trein moet ik echt eens een langer snoer kopen. 

Badge +3

Voor een telefoon koop je voor een paar euro een micro-USB of USB-C of Apple kabeltje van bijv. 1,80m bij de Action.

Kan je de netkabel uit je laptop adapter halen, dan is een standaard Euro/Schuko snoer van een paar meter ook prima natuurlijk, maar dat zei je dus al :sweat_smile:

Voor elk probleem is een oplossing natuurlijk, maar ik kan me de klacht wel begrijpen, helemaal voor een incidentele reiziger. Vind de plaatsing van de contactdozen sowieso erg lastig, stekker eruit halen doet me erg zeer in m’n sleutelbeen (waar ik altijd erg last van heb). 
 

Zelf kan ik dan overigens meteen een hele lading langere kabels bestellen, ik heb overal adapters slingeren en ben ze altijd kwijt 😂😂

Badge +3

Bekend, hier ook een krat vol netsnoeren en adapters. Meestal doe ik er wel een stickertje op waar ze bij horen (of hoorden, oude tv kastjes en modems en zo).

Je zult zien/weten dat je (kort) nadat je ze weggooid hebt er ineens eentje nodig hebt, of iemand anders die er precies zo eentje zoekt.

Maar goed, dan is het richting Ali Express of DX.com :laughing:

Oh nee ik ben vreselijk blij dat de laptops die ik gebruik allemaal dezelfde aansluiting hebben. Dus daar koop ik een voorraad van en laat ik slingeren. Mevrouw Henk kan daar zo fijn over mopperen als ik weer nieuwe bestel 😂

*kijkt boos naar iPhone 8

Kijkt ‘ie ook boos terug naar je ? Ben wel benieuwd wat daar precies het probleem mee is dat, heb er zelf ook eentje, maar eigenlijk nooit problemen. Of bedoel je ook daar de lengte van het standaard snoer?

 

Overigens, over iPhones gesproken, in de DDZ’jes ben ik wel benieuwd wat er anders aan de netspanning in de trein is. Digitizer van m’n telefoon doet vaak erg raar en registreert invoer van de vinger totaal verkeerd wanneer hij in de trein aan de spanning hangt. Powerbank er tussen lost het probleem op. Heb in het verleden ook een laptop gehad waarbij het trackpad vergelijkbare problemen ging vertonen als ik hem in de trein aan de lader hing. Leek specifiek bij DDZ erg sterk aanwezig te zijn.

Oh nee, mijn boosheid gaat meer over die idiote dongle en USB-C ding oplader kopje. Ik heb 100 oude mini/micro-USB kabeltjes liggen als reserve, maar geen USB-C. Nu is het portje toch kapot dus ben ik maar overgestapt op zo'n draadloze lader en een bluetooth-koptelefoon.

Een iPhone 8 met USB-C? Ik heb hem nog gewoon met lightning-connector. Heb ooit de HEMA leeggekocht, die hebben lange snoertjes daarvoor :joy:

Ja die bedoel ik! :sweat_smile: Zegt genoeg over mijn kennis over Apple-producten denk ik.

Reageer