Stoppen met omroepen in de trein | NS Community

Stoppen met omroepen in de trein

  • 17 February 2022
  • 23 reacties
  • 1468 Bekeken

Kunnen conducteurs niet stoppen met het omroepen van nodeloze informatie?

Iedere dag neem ik de trein tussen Amsterdam-Zuid en Den Haag CS. Steeds wanneer de trein binnenkomt op een station roept de conducteur om (i) de tijd op dat moment, (ii) de verwachte aankomsttijd, (iii) of de verwachte aankomsttijd volgens schema is, (iv) op welk perron de trein binnenkomt, (v) welke treinen van andere perrons vertrekken, (vi) welke stations we nog meer aan zullen doen, (vii) niet mijn persoonlijke eigendommen te vergeten, (viii) niet vergeten uit te checken, en (ix) dat het NS-personeel me een fijne reis wenst. Ook als we het station verlaten wordt weer van alles omgeroepen.

Wellicht doen de conducteurs dit vanuit de gedachte dat dit een ‘stukje service’ is, maar is het anno 2022 nog nodig om te horen hoe laat het is en welke overstapmogelijkheden er zijn? Zelfs als je geen smartphone hebt staat deze informatie keurig aangegeven op de schermen in de coupe’s en op de perrons. Bovendien is de kwaliteit van het omroepsysteem wisselend: soms hoor je alleen een ruis, soms staat de speaker keihard.

Ook zijn veel conducteurs er niet goed in, althans nemen het niet serieus. Informatie wordt niet zelden verkeerd doorgegeven, tijdens het omroepen wordt gekeet met collega’s, men denkt met de microfoon een podium te hebben om grappig te doen etc. 

Je kunt denken, baat het niet dan schaadt het niet. Maar het schaadt wel. Het is namelijk extreem irritant! Het stoort enorm, onderbreekt gesprekken, haalt je uit je concentratie, en is volstrekt nutteloos. En het duurt lang. Vandaag spande de kroon toen de conducteur iedere keer wanneer we een station binnenreden minutenlang aan het ratelen was, onder meer, over dat passagiers toch ook vooral niet eventuele handschoenen, sjalen en mutsen moesten vergeten mee te nemen. Die konden ze nog wel eens nodig konden hebben met het koude weer. 

Kunnen conducteurs niet gewoon aankondigen wat het volgende station is en de rest achterwege laten?  


23 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik was heel lang lange afstandsforens tussen Groningen en Den Haag en kende de riedels wel, maar er zijn ook incidentele reizigers en soms keuzedaggebruikers die onzeker en echt wel blij zijn te horen dat ze op het volgende station moeten overstappen.

Ik heb ook wel eens twee conducteurs Bert en Ernie na zitten doen terwijl ze dachten dat de microfoon uit was, maar dit zijn incidenten. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee als de conducteur niet net zo omroept als de computer. Ik hoor liever een mens die het dan misschien wat persoonlijker doet.

Lang leve de individuele vrijheid en reizigers met korte lontjes van het niveau ‘Ik betaal dus het moet gaan zoals ik wil’ moeten nooit de norm worden in een sociale omgeving die de trein nu eenmaal is.

Je kunt je aan alles wel ergeren, maar je hebt nu eenmaal sterk verschillende reizigers en niet alleen dagelijkse forenzen. Oma mag ook mee, en dat is geen gunst van welke forens dan ook.

Reputatie 2

Ik herken de reactie op uitgebreide omroepen in forensentreinen, 's morgens vroeg wekt dit bij 99% van de reizigers weinig enthousiasme. Ik denk dat de (wijze van) omroepen sterker kan worden afgestemd op op de (behoeften van de) reizigers die op het betreffende moment in de trein zitten. In de spits zijn de meeste reizigers vaste klanten die het klappen van de zweep meer dan kennen, bij die doelgroep kan je de informatie korter en compacter houden. Buiten de spits en in het weekend heb je veel meer incidentele reizigers die minder routine / bekendheid hebben, voor die groep is het verstrekken van meer (en) relevante informatie vaak wel wenselijk.

Dit wordt simpelweg omgeroepen omdat de NS dat zo wil in de treinen.

En nog steeds heeft niet iedereen een smartphone, reist niet iedereen elke dag met dezelfde trein en hebben we ook nog mensen die visueel beperkt zijn en dus wel afhankelijk zijn van de omroep.

Er zijn dus nog steeds genoeg mensen die het zeer waarderen dat de stations waar gestopt wordt omgeroepen wordt en ook de stations daarna zodat ze weten dat ze in de juiste trein zitten. Want het gebeurt ook nog steeds dat mensen in een totaal verkeerde trein stappen op het station.

Dat de omroep soms wat luid is kan ook komen doordat het volume nogal eens verschilt per trein en dat is niet instelbaar voor het treinpersoneel. Enige wat ze kunnen doen is zelf met minder of meer volume praten in de microfoon, echter hoor je zelf het volume niet als je omroept want de speaker in je cabine staat uit om rondzingen te voorkomen als je omroept.

Volgens mij behoort de omroep zelfs tot de verplichte onderdelen van de concessie en is het dus een KPI waar de NS op beoordeeld wordt.

Reputatie 5

Je kunt de omroepberichten ook tot het noodzakelijke beperken. Dat lijkt dan ook wat professioneler. En is beter voor het gehoor van de reizigers lijkt mij. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill.

En toch kunnen ze dit niet vaak genoeg zeggen, want ook nadat dat 3 keer is gezegd heeft een groot deel nog niet door dat ze moeten overstappen op het andere treinstel…

Reputatie 5

Het valt mij ook op dat de omroepberichten sinds corona extreem lang zijn. Extreem luid trouwens ook nog, het doet gewoon pijn aan je oren. Maar ja, de conducteurs hebben verder ook niet zoveel te doen hé. Controleren van vervoerbewijzen en/of mondkapjes is er meestal niet meer bij. Ze moeten toch ergens naar toe met hun overtollige energie...

Badge +3

Scheelt in ieder geval dat Railcatering opgedoekt is, en er niet meer regelmatig door zo’n vrolijke Frans (of Fancien) het hele assortiment omgeroepen wordt.

Voor zover dat al mocht… erg professioneel kwam het niet over (mijn mening).

En dan nog maar afwachten of ze inderdaad langs kwamen… voor die gevulde koeken of dat koude biertje (op vrijdagmiddag/avond). :rolling_eyes:

Reputatie 7

Inderdaad worden er soms wel heel erg lange verhalen geproduceerd. Daarna soms nog eens het hele verhaal in steenkolen Engels. Je kan info ook op summiere wijze doorgeven.…

Laatst hoorde ik een conducteur omroepen in maaltijdtermen. Het voorgerecht werd precies op tijd bereikt en was Rotterdam Centraal, het hoofdgerecht was Rotterdam Blaak en "als u nog zin hebt in een dessert als afsluiting, dat is vandaag Dordrecht". Hij wenste de reizigers smakelijk eten en "geniet van het weekend en maak er allemaal nog een fantastische avond van". 

De omroep automatiseren zoals in sprinters (en veel buitenlandse intercity's) vind ik persoonlijk veel fijner.

Reputatie 6

Tsja, de eeuwige discussie… Ik zelf ben van het type “alleen als je het zelf uitzoekt weet je het zeker” dus ik gewoon alles al zelfs voordat de reis begint. De details die afwijken lees ik het liefst van een scherm (infoscherm of app), dan hoef ik niet de hele tijd op te letten voor dat ene kleine stukje informatie wat voor mij van belang is.

Maar er blijkt toch een grote groep mensen zijn die geen zin hebben om zichzelf vantevoren te informeren en die het als “service” van NS eist dat ze min-of-meer persoonlijk op de hoogte gebracht worden, net als “vroeger”. Alleen al daarom erger ik me aan de omroepberichten. Lang leve de noise cancelling headphone, ik hoor er gelukkig meestal niks van.

En dan is er natuurlijk nog de kleinere groep mensen die gewoon laag-geletterd zijn. Voor hun is het niet zo makkelijk om alle informatie via schrift tot zich te nemen. Deze groep mogen we niet vergeten.

Dus ben bang dat we er niet zo snel “van af” komen.

Laatst hoorde ik een conducteur omroepen in maaltijdtermen. Het voorgerecht werd precies op tijd bereikt en was Rotterdam Centraal, het hoofdgerecht was Rotterdam Blaak en "als u nog zin hebt in een dessert als afsluiting, dat is vandaag Dordrecht". Hij wenste de reizigers smakelijk eten en "geniet van het weekend en maak er allemaal nog een fantastische avond van".

We krijgen geregeld complimenten binnen van reizigers die zoiets ook in hun reis hadden`meegemaakt en dat dat juist hun dag heeft gemaakt. Het wel of niet waarderen van wat voor omroep dus echt ontzettend subjectief. Er zullen altijd reizigers zijn die het vervelend of overbodig vinden (ik zelf heb ook weinig boodschap aan een omroep), maar er zijn ook reizigers die het juist leuk vinden of die er van afhankelijk zijn. Zolang die laatsten het geval blijven verwacht ik ook niet dat de omroepen gaan verdwijnen, immers, de tegenstanders kunnen het gewoon negeren of een koptelefoon opzetten.

 

Gevaar van de koptelefoons en zeker noise cancelling is dat je ook belangrijke omroepen mist, het gebeurt dan ook geregeld dat mensen niet meekrijgen dat een trein op zijn eindpunt is of bij een verstoring niet verder rijdt. 

Dit dan weer tot ergernis van het personeel omdat ze een verhaal tig keer kunnen herhalen en bij het leeglopen van de trein vaak nog veel mensen tegen komen die de omroep niet hebben meegekregen.

Gelukkig zijn er op het spoor weinig grote incidenten waarbij een trein met spoed geëvacueerd moet worden want dan zou je cruciale informatie missen.

Reputatie 7
Badge +1

Nog korterbij: ik meen dat dit ergens een wettelijke plicht is vanwege gehandicapt/blinde passagiers waarvoor dus de screens niet voldoende zijn. Net als die nieuwe WCś die elke deurverschuiving aankondigen. Neemt niet weg dat er inderdaad flink wat spreiding is in de uitgebreiderigheid van de omroepen. Voor die oso gewichtige airport is /en/ daarnaast niet 100% verplicht, wel extreem wenselijk

Dan is het denk ik des te belangrijker dat de omroep-berichten zo bondig en to the point mogelijk zijn. Ik denk niet dat jij zit te wachten op sinterklaasgedichten en alle overstapmogelijkheden van elk station?


Ach, een beetje humor in de omroep kan ik wel waarderen. Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill. Maar wat betreft overstapmogelijkheden kan ik mij best voorstellen dat er een groep incidentele reizigers is die daarmee is geholpen. 

Reputatie 4

Laatst hoorde ik een conducteur omroepen in maaltijdtermen. Het voorgerecht werd precies op tijd bereikt en was Rotterdam Centraal, het hoofdgerecht was Rotterdam Blaak en "als u nog zin hebt in een dessert als afsluiting, dat is vandaag Dordrecht". Hij wenste de reizigers smakelijk eten en "geniet van het weekend en maak er allemaal nog een fantastische avond van".

We krijgen geregeld complimenten binnen van reizigers die zoiets ook in hun reis hadden`meegemaakt en dat dat juist hun dag heeft gemaakt. Het wel of niet waarderen van wat voor omroep dus echt ontzettend subjectief. Er zullen altijd reizigers zijn die het vervelend of overbodig vinden (ik zelf heb ook weinig boodschap aan een omroep), maar er zijn ook reizigers die het juist leuk vinden of die er van afhankelijk zijn. Zolang die laatsten het geval blijven verwacht ik ook niet dat de omroepen gaan verdwijnen, immers, de tegenstanders kunnen het gewoon negeren of een koptelefoon opzetten.

 

 

Laatst had ik een conducteur die Rotterdam de mooiste stad van Nederland noemde. Super leuk, al vraag ik me wel af of hij dat bij ieder station zegt ;-)

 

Laatst had ik een conducteur die Rotterdam de mooiste stad van Nederland noemde. Super leuk, al vraag ik me wel af of hij dat bij ieder station zegt ;-)

Nee dat zal hij/zij niet doen want als zoiets omgeroepen wordt dan woont de Hc in bijna alle gevallen in die stad.

Reputatie 7
Badge +4

Ach dat hoor je wel aan hoe hij Rotterdam uitspreekt. Ik ben geen Rotterdammer, maar heb er wel even gewoond.

Jeroen was sneller, lol.

Reputatie 7
Badge +3

En dan maar hopen dat er niet toevallig wat Amsterdammers in de trein zitten die vinden dat hun stad mooier is en die dat de HC ook even duidelijk willen maken. 

Reputatie 6

Gevaar van de koptelefoons en zeker noise cancelling is dat je ook belangrijke omroepen mist, het gebeurt dan ook geregeld dat mensen niet meekrijgen dat een trein op zijn eindpunt is of bij een verstoring niet verder rijdt. 

Dit dan weer tot ergernis van het personeel omdat ze een verhaal tig keer kunnen herhalen en bij het leeglopen van de trein vaak nog veel mensen tegen komen die de omroep niet hebben meegekregen.

Gelukkig zijn er op het spoor weinig grote incidenten waarbij een trein met spoed geëvacueerd moet worden want dan zou je cruciale informatie missen.

Er zijn ook mensen die doof zijn… Lijkt me nuttig om eens eindelijk consequent dat soort meldingen óók op de schermen te zetten. En daar kan ik dan, met m’n noice cancelling (letterlijk hier...) hoofdtelefoon op meeliften.

Snap sowieso niet waarom zoveel altijd omgeroepen kan worden, op de schermen kun je het lezen wanneer het jou uitkomt en hoef je geen lawaai te maken.

Ik behoor tot de doelgroep die niks heeft aan schermen vanwege het zicht. Naast dat ik zelf over het algemeen goed voorbereid ben, vind ik een omroep juist wel belangrijk om te weten waar ik ben.

Reputatie 6

Dan is het denk ik des te belangrijker dat de omroep-berichten zo bondig en to the point mogelijk zijn. Ik denk niet dat jij zit te wachten op sinterklaasgedichten en alle overstapmogelijkheden van elk station?

Reputatie 5

Vandaag ook weer: Zeer jolig omroepbericht..

Geen controle in de overigens veel te korte trein. 

 

Ik had wel een leuke: dames en heren we komen straks aan op het enige Spaanse station van Nederland: Stationoss. Station Oss. 

Reputatie 6

Dan is het denk ik des te belangrijker dat de omroep-berichten zo bondig en to the point mogelijk zijn. Ik denk niet dat jij zit te wachten op sinterklaasgedichten en alle overstapmogelijkheden van elk station?


Ach, een beetje humor in de omroep kan ik wel waarderen. Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill. Maar wat betreft overstapmogelijkheden kan ik mij best voorstellen dat er een groep incidentele reizigers is die daarmee is geholpen. 

Dat was vroeger vaste prik in de stoptrein tussen Arnhem - Den Haag / Rotterdam. Het werd drie keer omgeroepen en nóg waren er mensen die verkeerd zaten. Zal nog vaker omroepen dan helpen?

Reageer