Skip to main content

Kunnen conducteurs niet stoppen met het omroepen van nodeloze informatie?

Iedere dag neem ik de trein tussen Amsterdam-Zuid en Den Haag CS. Steeds wanneer de trein binnenkomt op een station roept de conducteur om (i) de tijd op dat moment, (ii) de verwachte aankomsttijd, (iii) of de verwachte aankomsttijd volgens schema is, (iv) op welk perron de trein binnenkomt, (v) welke treinen van andere perrons vertrekken, (vi) welke stations we nog meer aan zullen doen, (vii) niet mijn persoonlijke eigendommen te vergeten, (viii) niet vergeten uit te checken, en (ix) dat het NS-personeel me een fijne reis wenst. Ook als we het station verlaten wordt weer van alles omgeroepen.

Wellicht doen de conducteurs dit vanuit de gedachte dat dit een ‘stukje service’ is, maar is het anno 2022 nog nodig om te horen hoe laat het is en welke overstapmogelijkheden er zijn? Zelfs als je geen smartphone hebt staat deze informatie keurig aangegeven op de schermen in de coupe’s en op de perrons. Bovendien is de kwaliteit van het omroepsysteem wisselend: soms hoor je alleen een ruis, soms staat de speaker keihard.

Ook zijn veel conducteurs er niet goed in, althans nemen het niet serieus. Informatie wordt niet zelden verkeerd doorgegeven, tijdens het omroepen wordt gekeet met collega’s, men denkt met de microfoon een podium te hebben om grappig te doen etc. 

Je kunt denken, baat het niet dan schaadt het niet. Maar het schaadt wel. Het is namelijk extreem irritant! Het stoort enorm, onderbreekt gesprekken, haalt je uit je concentratie, en is volstrekt nutteloos. En het duurt lang. Vandaag spande de kroon toen de conducteur iedere keer wanneer we een station binnenreden minutenlang aan het ratelen was, onder meer, over dat passagiers toch ook vooral niet eventuele handschoenen, sjalen en mutsen moesten vergeten mee te nemen. Die konden ze nog wel eens nodig konden hebben met het koude weer. 

Kunnen conducteurs niet gewoon aankondigen wat het volgende station is en de rest achterwege laten?  

Waar mensen zich tegenwoordig druk om maken. 


Hoe gaat het treinpersoneel deze reizigers waarschuwen bij een brand, evacuatie, stremming, wijzigingen het reisschema of zakkenrollers ?

Met een knopje om dingen die belangrijk zijn en je niet zelf ook al lang wist toch overal om te roepen? Maar 99% is natuurlijk van het kaliber:

- "u bevindt zich in de ... naar ..." goh, je meent het, dat staat ook in de dienstregeling, op de borden langs het perron én in de trein dus als ik ergens anders heen had gewild had ik hier niet gezeten

- "het volgende station is..." oh echt, staat ook in de dienstregeling en op de borden in de trein en toevallig kwam dit station gisteren ook al na het vorige

- "we komen op tijd aan" dat zou geen nieuws moeten zijn

- "we komen aan met ... minuten vertraging" ja rijdt door dan. En dat stond ook al op de borden in de trein en in de notificatie in de app

- "vergeet uw bagage niet" was ik niet van plan

- "vergeet u niet om uit te checken" er staan hier poortjes. Hoe zou ik dat moeten vergeten?

- "biedt uw pas los aan" ja, ja, toen het nieuw was, was dat nog een goede reminder maar OVpay is er al ruim een jaar inmiddels.

- "blokkeert u met uw bagage geen zitplaatsen" Mensen die dat doen, doen het expres en doen het morgen weer. Deze omroep verandert dat niet. En ze zijn of al door een andere reiziger gesommeerd hem weg te halen of zijn dat echt niet van plan. Kom eens langs en geef iedereen met zijn tas op een stoel, zijn koffer tussen twee stoelen geklemd of zijn niet volledig ingeklapte vouwfiets dwars voor drie klapstoelen een boete, wellicht helpt dat wel.

- en last but not least "in de stiltecoupé moet het stil zijn" ja, stop dan met praten...


Ik was heel lang lange afstandsforens tussen Groningen en Den Haag en kende de riedels wel, maar er zijn ook incidentele reizigers en soms keuzedaggebruikers die onzeker en echt wel blij zijn te horen dat ze op het volgende station moeten overstappen.

Ik heb ook wel eens twee conducteurs Bert en Ernie na zitten doen terwijl ze dachten dat de microfoon uit was, maar dit zijn incidenten. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee als de conducteur niet net zo omroept als de computer. Ik hoor liever een mens die het dan misschien wat persoonlijker doet.

Lang leve de individuele vrijheid en reizigers met korte lontjes van het niveau ‘Ik betaal dus het moet gaan zoals ik wil’ moeten nooit de norm worden in een sociale omgeving die de trein nu eenmaal is.

Je kunt je aan alles wel ergeren, maar je hebt nu eenmaal sterk verschillende reizigers en niet alleen dagelijkse forenzen. Oma mag ook mee, en dat is geen gunst van welke forens dan ook.


Ik herken de reactie op uitgebreide omroepen in forensentreinen, 's morgens vroeg wekt dit bij 99% van de reizigers weinig enthousiasme. Ik denk dat de (wijze van) omroepen sterker kan worden afgestemd op op de (behoeften van de) reizigers die op het betreffende moment in de trein zitten. In de spits zijn de meeste reizigers vaste klanten die het klappen van de zweep meer dan kennen, bij die doelgroep kan je de informatie korter en compacter houden. Buiten de spits en in het weekend heb je veel meer incidentele reizigers die minder routine / bekendheid hebben, voor die groep is het verstrekken van meer (en) relevante informatie vaak wel wenselijk.


Bedankt voor het reageren en de feedback.

Wat ik niet begrijp is, dat er weer gelijk aanvallend/vinger wijzend/invullend/afkattend/afzeikend/enz gereageerd wordt door een aantal van jullie. Nergens voor nodig. 

Ik ben niet “in enige paniek” de trein uitgesprongen. En ja, ik had ook kunnen wachten tot bijvoorbeeld pas in Bergen op Zoom duidelijkheid krijgen. Maar, stel dat er echt iets op die Zeeuwse Lijn was, waardoor de trein(en) niet op tussengelegen stations zouden stoppen, dan weet ik dat liever wat vroeger, zodat ik eventueel mijn reisplannen kan aanpassen. In Bergen op Zoom is nou ook weer niet zo heel veel te doen. Dan kies ik er liever voor op een ander groot station uit te stappen en daar de stad in te gaan of zo. Of eventueel alvast aanvullend vervoer voor mezelf regelen. Nu komt het met de zure reacties weer heel beschuldigend over, dat ik iets heel verkeerds/fouts/stoms heb gedaan. 

Kunnen we aub nou gewoon eens opbouwend en met respect met elkaar in gesprek en antwoord geven op een vraag die gesteld wordt. 

De cultuur hier op het forum of community komt mij vaak heel vijandig en verziekt over. Een kliekje mensen, die altijd wat te vitten hebben op een ander. Door een ander de grond in te trappen, lijken jullie heel wat. One-liners om maar reacties te scoren. Nu vul ik zelf wat in hoor. Kap daar nou eens mee aub!

Er is hier wel een “like”-knop. Kan er misschien ook een knop komen, om aan te geven dat een gegeven reactie niet ok is?

@Olav93 met jouw gegeven antwoorden kan ik wat. Bedankt 😀

 


Dit wordt simpelweg omgeroepen omdat de NS dat zo wil in de treinen.

En nog steeds heeft niet iedereen een smartphone, reist niet iedereen elke dag met dezelfde trein en hebben we ook nog mensen die visueel beperkt zijn en dus wel afhankelijk zijn van de omroep.

Er zijn dus nog steeds genoeg mensen die het zeer waarderen dat de stations waar gestopt wordt omgeroepen wordt en ook de stations daarna zodat ze weten dat ze in de juiste trein zitten. Want het gebeurt ook nog steeds dat mensen in een totaal verkeerde trein stappen op het station.

Dat de omroep soms wat luid is kan ook komen doordat het volume nogal eens verschilt per trein en dat is niet instelbaar voor het treinpersoneel. Enige wat ze kunnen doen is zelf met minder of meer volume praten in de microfoon, echter hoor je zelf het volume niet als je omroept want de speaker in je cabine staat uit om rondzingen te voorkomen als je omroept.

Volgens mij behoort de omroep zelfs tot de verplichte onderdelen van de concessie en is het dus een KPI waar de NS op beoordeeld wordt.


Ik ben helemaal voor stoppen met omroepen in de trein. Ik ervaar de vaak jolige en veel te lange berichten als erg storend. Zorg er in ieder geval voor dat in de stiltecoupé de berichten sowieso niet te horen zijn. het heet niet voor niets de stiltecoupé.

 

Slecht idee, er zijn heel soms natuurlijk afwijkende situaties die óók voor reizigers in de stiltecoupe van belang zijn. 

Overigens erger ik me als reiziger zelf ook aan te lange omroepen 😅


Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill.

En toch kunnen ze dit niet vaak genoeg zeggen, want ook nadat dat 3 keer is gezegd heeft een groot deel nog niet door dat ze moeten overstappen op het andere treinstel…


Nee, voor geld terug bij vertraging moet NS, volgens vaststelling door de verkeersleiding, zijn afgeweken van de dienstregeling. Dit is dus niet van toepassing als er geen trein waar u in zat daadwerkelijk vertraagd was maar u zelf, om welke reden dan ook anders dan vertraging van een andere trein, niet in de trein zat die u had moeten hebben terwijl die gewoon op tijd reed.


Mocht u nog eens willen weten waar een trein stopt, kijk dan vooral in de reisplanner. Dat vermijdt dit soort ellende en levert u ook vrijwel altijd juiste informatie op. De laatste keer dat ik zelf een conducteur iets om hoorde roepen dat afweek van wat daar stond, had die conducteur dat gewoon fout. Dat is overigens natuurlijk wat anders dan als een conducteur expliciet omroept dat iets anders gaat dan gepland, dan is dat mogelijk nog jiet in de reisplanner verwerkt en zal die conducteur het vast wel weten.


Je kunt de omroepberichten ook tot het noodzakelijke beperken. Dat lijkt dan ook wat professioneler. En is beter voor het gehoor van de reizigers lijkt mij. 


Het valt mij ook op dat de omroepberichten sinds corona extreem lang zijn. Extreem luid trouwens ook nog, het doet gewoon pijn aan je oren. Maar ja, de conducteurs hebben verder ook niet zoveel te doen hé. Controleren van vervoerbewijzen en/of mondkapjes is er meestal niet meer bij. Ze moeten toch ergens naar toe met hun overtollige energie...


Inderdaad worden er soms wel heel erg lange verhalen geproduceerd. Daarna soms nog eens het hele verhaal in steenkolen Engels. Je kan info ook op summiere wijze doorgeven.…

Laatst hoorde ik een conducteur omroepen in maaltijdtermen. Het voorgerecht werd precies op tijd bereikt en was Rotterdam Centraal, het hoofdgerecht was Rotterdam Blaak en "als u nog zin hebt in een dessert als afsluiting, dat is vandaag Dordrecht". Hij wenste de reizigers smakelijk eten en "geniet van het weekend en maak er allemaal nog een fantastische avond van". 

De omroep automatiseren zoals in sprinters (en veel buitenlandse intercity's) vind ik persoonlijk veel fijner.


Waar mensen zich tegenwoordig druk om maken. 

Te veel vrije tijd hé, dan moet je wel iets.😉


Ik denk dat Nederlanders altijd wat moeten hebben om te zeiken, wordt er niks omgeroepen is het niet goed en wordt er iets omgeroepen dan is het ook niet goed.

Ik was niet degene die hierover begon hoor, ik redeneerde slechts mee over een oplossing, maar van mij zou het inderdaad niet hoeven en inderdaad zullen er mensen anders over denken. Maar dat sluit mooi aan bij de suggestie om in de stiltecoupe alleen het broodnodige om te roepen, toch? Als je meer wilt horen kun je ergens anders gaan zitten.

Uh Oh! Ik stap in de verkeerde trein, ipv dat ik daar halverwege mijn rit achter kom hoor ik door de omroep dat ik in de verkeerde trein zit

Ik begrijp echt niet hoe je dat in Nederland voor elkaar zou krijgen. Die borden langs het perron zijn echt enorm en óp en ín de trein kun je het ook nog checken.

Ik ben een kluns en ik vergeet vaak spullen, dus ja ik vind het wel fijn als iemand zegt "kijk nog even achter u om zeker te weten dat u niks vergeet".

Tip van de dag: leg die handbagage die je bij je hebt die toch niet al te groot mag zijn op je schoot, dan hoor je het vanzelf vallen als je het vergeet op te pakken voor je opstaat.

Niet elk station heeft poortjes ✨️

Zeker niet, maar dat is geen reden om ook bij stations die die wel hebben om te roepen dat mensen niet moeten vergeten uit te checken, toch?

 

- "blokkeert u met uw bagage geen zitplaatsen" Mensen die dat doen, doen het expres en doen het morgen weer. Deze omroep verandert dat niet. En ze zijn of al door een andere reiziger gesommeerd hem weg te halen of zijn dat echt niet van plan. Kom eens langs en geef iedereen met zijn tas op een stoel, zijn koffer tussen twee stoelen geklemd of zijn niet volledig ingeklapte vouwfiets dwars voor drie klapstoelen een boete, wellicht helpt dat wel.

Is hetzelfde zeggen als "Mensen stelen toch dus overal posters ophangen over dat je een boete krijgt als je steelt is niet nuttig"

Ik betwijfel inderdaad of die posters wat uithalen, zeker als de pakkans daarbij vrijwel 0 is zoals bij praten in de stiltecoupe.

Een belangrijk verschil daarbij is dat een poster niks zinnigers tegen diefstal kan doen dan op een muur hangen en zijn boodschap verkondigen. Een conducteur kan (hopelijk) wel meer, zoals door zijn trein lopen, controleren, corrigeren en waar nodig bestraffen. En al die tijd die hij aan de omroepinstallatie hangt kan hij niet daaraan besteden. Het is meer of je een agent achter de omroepinstallatie in het kantoor boven een supermarkt zet om elke paar minuten om te roepen dat stelen niet mag.


Dat je er nog serieus op in gaat @Gorott ...…


Is er al iets mee gedaan? Ik erger mij nog steeds dood aan dat ellenlange keiharde getetter met non-informatie. Reizen met de trein is in de spits al een onaangename stressvolle bezigheid en dan komt ook nog zo'n conducteur aan je hoofd tutteren. Gun mensen ook een beetje rust in de trein.

Koptelefoon met noise-cancelling kopen en het is al een heel stuk minder.


ik heb het nou niet bepaald nodig maar het is soms wel fijn om een beetje communicatie te hebben (bijvoorbeeld als de trein stil staat)

Wat zou je dan bijvoorbeeld nuttig vinden om te horen? En zou je het erg vinden als je daarvoor beter niet in een stiltecoupé kunt gaan zitten?


ik heb het nou niet bepaald nodig maar het is soms wel fijn om een beetje communicatie te hebben (bijvoorbeeld als de trein stil staat)

Wat zou je dan bijvoorbeeld nuttig vinden om te horen? En zou je het erg vinden als je daarvoor beter niet in een stiltecoupé kunt gaan zitten?

Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt. Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten als je dat al niet aan kan in die stiltecoupé hoor je eigenlijk al helemaal niet in een trein te zitten want het enige wat je in die trein hoort is geluid.

 

Wat ik nuttig vind maakt niet uit, want wat nuttig is voor mij is misschien helemaal niet zo nuttig voor een ander en andersom.

 

Ik vind hoe het nu gaat eigenlijk prima, ik heb nog nooit een langdradige omroep gehoord behalve als de trein bijvoorbeeld wordt opgesplitst.

 

En als je echt geen omroep wilt horen neem je lekker oortjes of koptelefoon met noise canceling mee 😄.


Moet ineens denken aan de (automatische) omroepen in de bussen hier…

Volgende halte X (prima, dank je)… Reist u met een ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken 😫

Dank voor het welgemeende advies, en als je het zou vergeten (in een stadsbus) is dat geen probleem voor de vervoerder (die krijgt 4 euro).

Alsof ze bij de AH elke 10 minuten omroepen dat je vooral niet moet vergeten je Bonuskaart te scannen of zo.

Slecht voorbeeld, want daar herinneren de zelfscankassa’s je wel aan. En als je Bonuskaart thuis ligt krijg je de volgende dag ook die korting wel op vertoon van je kassabon (of bij vergeten uit te checken in de bus via Uitcheckgemist of OVpay).

Ik vind het in een bus wel handig. Vooral als een scherm niet werkt.


Is er al iets mee gedaan? Ik erger mij nog steeds dood aan dat ellenlange keiharde getetter met non-informatie. Reizen met de trein is in de spits al een onaangename stressvolle bezigheid en dan komt ook nog zo'n conducteur aan je hoofd tutteren. Gun mensen ook een beetje rust in de trein.

Voor rust moet u in de bibliotheek of de stiltecoupe zijn. Maar in de stiltecoupe zult u soms ook niet tot rust kunnen komen door de 'gezellige' medereizigers.


@Reis met de trein zelf uitstappen om een conducteur te willen spreken en dan geld terug voor vertraging willen hebben?

Uitstappen had ook gekund in Bergen op Zoom als het tussenstation waar je naar toe wilde nog steeds niet werd omgeroepen. Kijk op de schermen in de trein en in de app.

De geld-terug-bij-vertraging regeling is voor als de trein vertraging op loopt niet als de reiziger zelf vertraging veroorzaakt.

 


Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt.

Wat formuleer je dat toch weer beschaafd.

Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten

Om dit even in perspectief te plaatsen, de trein waar ik dagelijks in zit stopt op een reis van 39 minuten 7 keer. 2 minuten omroepen bij elk station betekent dat er ruim een derde van de reistijd omgeroepen wordt.

En als je echt geen omroep wilt horen neem je lekker oortjes of koptelefoon met noise canceling mee 😄.

Dat is een alternatief, maar schaf de stiltecoupe dan gewoon af zodat mensen die per ongeluk belanden ook niet ongewenst de hele reis worden geacht stil te zijn.

Ik vind het in een bus wel handig. Vooral als een scherm niet werkt.

Dat ben ik, ook voor in de trein, volkomen met je eens. Als andere reisinformatie niet werkt is er meer behoefte aan een omroep.


 

Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten

Om dit even in perspectief te plaatsen, de trein waar ik dagelijks in zit stopt op een reis van 39 minuten 7 keer. 2 minuten omroepen bij elk station betekent dat er ruim een derde van de reistijd omgeroepen wordt.

Wanneer komt het voor dat een conducteur/machinist denkt "laat ik in 39 minuten tijd 7 keer een 2 minuten lange omroep doen"? Ze doen het al bijna nooit laat staan dat ze het vrijwillig 14 minuten lang doen…

 

Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt.

Wat formuleer je dat toch weer beschaafd.

Ik vraag u nederig om mij te verontschuldigen voor mijn ongepast geformuleerde uitlatingen. Mijn woordkeuze was mogelijk niet zo verfijnd als gepast is voor dit gesprek en daarvoor bied ik mijn oprechte excuses aan. Mijn bedoeling was slechts om mijn verbazing te uiten over het fenomeen waar sommige mensen hun tijd en energie aan besteden, terwijl anderen het wellicht als triviaal beschouwen. Ik ben me bewust van de waarde van beleefdheid en respect in onze communicatie, en ik betreur het ten zeerste als mijn woorden enige onbedoelde negatieve gevoelens hebben opgeroepen. Het is mijn oprechte wens om onze interactie voort te zetten op een manier die recht doet aan de waardigheid en respect die elk individu verdient.


Gisteren in de trein werd er bij opeenvolgende stations door de conducteur omgeroepen. Hierbij werd een heel riedeltje afgedraaid. Ook waar de trein nog zou stoppen op het hele traject. 

Nu zat ik in de trein vanaf Amsterdam richting Vlissingen. Deze conducteur heeft meerdere keren (bij naderen van verschillende stations) de stations opgenoemd waar de trein nog zou stoppen. Ze noemde steeds de stations op t/m Bergen op Zoom. En sloot af met “en dan Vlissingen".

Omdat ze dat meerdere keren had gedaan, dacht ik dat deze trein dus niet op de tussengelegen stations zou stoppen. In de app kon ik daar niets van vinden en op de schermen in de rijtuigen werd ook gewoon alles opgesomd.

Ik ben er in Haarlem uitgegaan, geprobeerd die conducteur te vinden. Zij werd toevallig afgelost. Haar gevraagd wat de reden was dat de trein na Bergen op Zoom zou doorrijden naar Vlissingen volgens haar omroepbericht. Ze gaf aan, dat er toch weinig/geen reizigers voor Zeeland in de trein zouden zitten. Om die reden had ze op deze manier omgeroepen….

Waarom niet, zoals veel van haar collega's doen, “vanaf Bergen op Zoom stoppen we tot aan Vlissingen op alle tussengelegen stations”?

Dan kun je beter maar niets omroepen.  

Ik kon niet meer met die trein mee waar ik was uitgestapt, want die ging natuurlijk wel door. Hierdoor latere aankomst op mijn bestemming. Reden voor Geld Terug bij Vertraging?

 

 


Reageer