Stoppen met omroepen in de trein

  • 17 February 2022
  • 39 reacties
  • 1976 Bekeken

Kunnen conducteurs niet stoppen met het omroepen van nodeloze informatie?

Iedere dag neem ik de trein tussen Amsterdam-Zuid en Den Haag CS. Steeds wanneer de trein binnenkomt op een station roept de conducteur om (i) de tijd op dat moment, (ii) de verwachte aankomsttijd, (iii) of de verwachte aankomsttijd volgens schema is, (iv) op welk perron de trein binnenkomt, (v) welke treinen van andere perrons vertrekken, (vi) welke stations we nog meer aan zullen doen, (vii) niet mijn persoonlijke eigendommen te vergeten, (viii) niet vergeten uit te checken, en (ix) dat het NS-personeel me een fijne reis wenst. Ook als we het station verlaten wordt weer van alles omgeroepen.

Wellicht doen de conducteurs dit vanuit de gedachte dat dit een ‘stukje service’ is, maar is het anno 2022 nog nodig om te horen hoe laat het is en welke overstapmogelijkheden er zijn? Zelfs als je geen smartphone hebt staat deze informatie keurig aangegeven op de schermen in de coupe’s en op de perrons. Bovendien is de kwaliteit van het omroepsysteem wisselend: soms hoor je alleen een ruis, soms staat de speaker keihard.

Ook zijn veel conducteurs er niet goed in, althans nemen het niet serieus. Informatie wordt niet zelden verkeerd doorgegeven, tijdens het omroepen wordt gekeet met collega’s, men denkt met de microfoon een podium te hebben om grappig te doen etc. 

Je kunt denken, baat het niet dan schaadt het niet. Maar het schaadt wel. Het is namelijk extreem irritant! Het stoort enorm, onderbreekt gesprekken, haalt je uit je concentratie, en is volstrekt nutteloos. En het duurt lang. Vandaag spande de kroon toen de conducteur iedere keer wanneer we een station binnenreden minutenlang aan het ratelen was, onder meer, over dat passagiers toch ook vooral niet eventuele handschoenen, sjalen en mutsen moesten vergeten mee te nemen. Die konden ze nog wel eens nodig konden hebben met het koude weer. 

Kunnen conducteurs niet gewoon aankondigen wat het volgende station is en de rest achterwege laten?  


39 reacties

Reputatie 3

 

Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten

Om dit even in perspectief te plaatsen, de trein waar ik dagelijks in zit stopt op een reis van 39 minuten 7 keer. 2 minuten omroepen bij elk station betekent dat er ruim een derde van de reistijd omgeroepen wordt.

Wanneer komt het voor dat een conducteur/machinist denkt "laat ik in 39 minuten tijd 7 keer een 2 minuten lange omroep doen"? Ze doen het al bijna nooit laat staan dat ze het vrijwillig 14 minuten lang doen…

 

Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt.

Wat formuleer je dat toch weer beschaafd.

Ik vraag u nederig om mij te verontschuldigen voor mijn ongepast geformuleerde uitlatingen. Mijn woordkeuze was mogelijk niet zo verfijnd als gepast is voor dit gesprek en daarvoor bied ik mijn oprechte excuses aan. Mijn bedoeling was slechts om mijn verbazing te uiten over het fenomeen waar sommige mensen hun tijd en energie aan besteden, terwijl anderen het wellicht als triviaal beschouwen. Ik ben me bewust van de waarde van beleefdheid en respect in onze communicatie, en ik betreur het ten zeerste als mijn woorden enige onbedoelde negatieve gevoelens hebben opgeroepen. Het is mijn oprechte wens om onze interactie voort te zetten op een manier die recht doet aan de waardigheid en respect die elk individu verdient.

Reputatie 7
Badge

Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt.

Wat formuleer je dat toch weer beschaafd.

Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten

Om dit even in perspectief te plaatsen, de trein waar ik dagelijks in zit stopt op een reis van 39 minuten 7 keer. 2 minuten omroepen bij elk station betekent dat er ruim een derde van de reistijd omgeroepen wordt.

En als je echt geen omroep wilt horen neem je lekker oortjes of koptelefoon met noise canceling mee 😄.

Dat is een alternatief, maar schaf de stiltecoupe dan gewoon af zodat mensen die per ongeluk belanden ook niet ongewenst de hele reis worden geacht stil te zijn.

Ik vind het in een bus wel handig. Vooral als een scherm niet werkt.

Dat ben ik, ook voor in de trein, volkomen met je eens. Als andere reisinformatie niet werkt is er meer behoefte aan een omroep.

Reputatie 3

Waar mensen zich tegenwoordig druk om maken. 

Te veel vrije tijd hé, dan moet je wel iets.😉

Reputatie 7
Badge

Waar mensen zich tegenwoordig druk om maken. 

Reputatie 1

Moet ineens denken aan de (automatische) omroepen in de bussen hier…

Volgende halte X (prima, dank je)… Reist u met een ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken 😫

Dank voor het welgemeende advies, en als je het zou vergeten (in een stadsbus) is dat geen probleem voor de vervoerder (die krijgt 4 euro).

Alsof ze bij de AH elke 10 minuten omroepen dat je vooral niet moet vergeten je Bonuskaart te scannen of zo.

Slecht voorbeeld, want daar herinneren de zelfscankassa’s je wel aan. En als je Bonuskaart thuis ligt krijg je de volgende dag ook die korting wel op vertoon van je kassabon (of bij vergeten uit te checken in de bus via Uitcheckgemist of OVpay).

Ik vind het in een bus wel handig. Vooral als een scherm niet werkt.

Reputatie 3

ik heb het nou niet bepaald nodig maar het is soms wel fijn om een beetje communicatie te hebben (bijvoorbeeld als de trein stil staat)

Wat zou je dan bijvoorbeeld nuttig vinden om te horen? En zou je het erg vinden als je daarvoor beter niet in een stiltecoupé kunt gaan zitten?

Vind het nogsteeds echt gelul dat hier om gezeikt wordt. Die omroep duurt misschien 30 seconden tot 2 minuten als je dat al niet aan kan in die stiltecoupé hoor je eigenlijk al helemaal niet in een trein te zitten want het enige wat je in die trein hoort is geluid.

 

Wat ik nuttig vind maakt niet uit, want wat nuttig is voor mij is misschien helemaal niet zo nuttig voor een ander en andersom.

 

Ik vind hoe het nu gaat eigenlijk prima, ik heb nog nooit een langdradige omroep gehoord behalve als de trein bijvoorbeeld wordt opgesplitst.

 

En als je echt geen omroep wilt horen neem je lekker oortjes of koptelefoon met noise canceling mee 😄.

Reputatie 7
Badge

ik heb het nou niet bepaald nodig maar het is soms wel fijn om een beetje communicatie te hebben (bijvoorbeeld als de trein stil staat)

Wat zou je dan bijvoorbeeld nuttig vinden om te horen? En zou je het erg vinden als je daarvoor beter niet in een stiltecoupé kunt gaan zitten?

Reputatie 4

Dat je er nog serieus op in gaat @Gorott ...…

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat Nederlanders altijd wat moeten hebben om te zeiken, wordt er niks omgeroepen is het niet goed en wordt er iets omgeroepen dan is het ook niet goed.

Ik was niet degene die hierover begon hoor, ik redeneerde slechts mee over een oplossing, maar van mij zou het inderdaad niet hoeven en inderdaad zullen er mensen anders over denken. Maar dat sluit mooi aan bij de suggestie om in de stiltecoupe alleen het broodnodige om te roepen, toch? Als je meer wilt horen kun je ergens anders gaan zitten.

Uh Oh! Ik stap in de verkeerde trein, ipv dat ik daar halverwege mijn rit achter kom hoor ik door de omroep dat ik in de verkeerde trein zit

Ik begrijp echt niet hoe je dat in Nederland voor elkaar zou krijgen. Die borden langs het perron zijn echt enorm en óp en ín de trein kun je het ook nog checken.

Ik ben een kluns en ik vergeet vaak spullen, dus ja ik vind het wel fijn als iemand zegt "kijk nog even achter u om zeker te weten dat u niks vergeet".

Tip van de dag: leg die handbagage die je bij je hebt die toch niet al te groot mag zijn op je schoot, dan hoor je het vanzelf vallen als je het vergeet op te pakken voor je opstaat.

Niet elk station heeft poortjes ✨️

Zeker niet, maar dat is geen reden om ook bij stations die die wel hebben om te roepen dat mensen niet moeten vergeten uit te checken, toch?

 

- "blokkeert u met uw bagage geen zitplaatsen" Mensen die dat doen, doen het expres en doen het morgen weer. Deze omroep verandert dat niet. En ze zijn of al door een andere reiziger gesommeerd hem weg te halen of zijn dat echt niet van plan. Kom eens langs en geef iedereen met zijn tas op een stoel, zijn koffer tussen twee stoelen geklemd of zijn niet volledig ingeklapte vouwfiets dwars voor drie klapstoelen een boete, wellicht helpt dat wel.

Is hetzelfde zeggen als "Mensen stelen toch dus overal posters ophangen over dat je een boete krijgt als je steelt is niet nuttig"

Ik betwijfel inderdaad of die posters wat uithalen, zeker als de pakkans daarbij vrijwel 0 is zoals bij praten in de stiltecoupe.

Een belangrijk verschil daarbij is dat een poster niks zinnigers tegen diefstal kan doen dan op een muur hangen en zijn boodschap verkondigen. Een conducteur kan (hopelijk) wel meer, zoals door zijn trein lopen, controleren, corrigeren en waar nodig bestraffen. En al die tijd die hij aan de omroepinstallatie hangt kan hij niet daaraan besteden. Het is meer of je een agent achter de omroepinstallatie in het kantoor boven een supermarkt zet om elke paar minuten om te roepen dat stelen niet mag.

Reputatie 3

Hoe gaat het treinpersoneel deze reizigers waarschuwen bij een brand, evacuatie, stremming, wijzigingen het reisschema of zakkenrollers ?

Met een knopje om dingen die belangrijk zijn en je niet zelf ook al lang wist toch overal om te roepen? Maar 99% is natuurlijk van het kaliber:

- "u bevindt zich in de ... naar ..." goh, je meent het, dat staat ook in de dienstregeling, op de borden langs het perron én in de trein dus als ik ergens anders heen had gewild had ik hier niet gezeten

- "het volgende station is..." oh echt, staat ook in de dienstregeling en op de borden in de trein en toevallig kwam dit station gisteren ook al na het vorige

Ik denk dat Nederlanders altijd wat moeten hebben om te zeiken, wordt er niks omgeroepen is het niet goed en wordt er iets omgeroepen dan is het ook niet goed.

 

Uh Oh! Ik stap in de verkeerde trein, ipv dat ik daar halverwege mijn rit achter kom hoor ik door de omroep dat ik in de verkeerde trein zit!

 

- "vergeet uw bagage niet" was ik niet van plan

 

 

Ik ben een kluns en ik vergeet vaak spullen, dus ja ik vind het wel fijn als iemand zegt "kijk nog even achter u om zeker te weten dat u niks vergeet". U bent niet alleen op deze aardbol XX

 

- "vergeet u niet om uit te checken" er staan hier poortjes. Hoe zou ik dat moeten vergeten?

Niet elk station heeft poortjes ✨️

 

 

- "blokkeert u met uw bagage geen zitplaatsen" Mensen die dat doen, doen het expres en doen het morgen weer. Deze omroep verandert dat niet. En ze zijn of al door een andere reiziger gesommeerd hem weg te halen of zijn dat echt niet van plan. Kom eens langs en geef iedereen met zijn tas op een stoel, zijn koffer tussen twee stoelen geklemd of zijn niet volledig ingeklapte vouwfiets dwars voor drie klapstoelen een boete, wellicht helpt dat wel.

Is hetzelfde zeggen als "Mensen stelen toch dus overal posters ophangen over dat je een boete krijgt als je steelt is niet nuttig"

 

- en last but not least "in de stiltecoupé moet het stil zijn" ja, stop dan met praten...

9 van de 10 keer is de stiltecoupé sowieso niet stil en ik denk toch dat een omroep net wat belangerijker is maarja 🤷‍♂️ wie ben ik! Overigens heeft de grootste gedeelte van de mensen een koptelefoon op in de stiltecoupé dus last hebben van de omroep zullen er veel niet hebben.

 

 

Reputatie 3

Ik heb liever dat er wel omgeroepen wordt met dan een extreem lang verhaal, dan helemaal niet.

 

9 van de 10 keer wordt er in mijn trein niks omgeroepen (Nou is dat ook wel te begrijpen op het Zeeuwse Spoor aangezien je zowat om de 5 minuten stopt), en ik heb het nou niet bepaald nodig maar het is soms wel fijn om een beetje communicatie te hebben (bijvoorbeeld als de trein stil staat)

Badge +3

Moet ineens denken aan de (automatische) omroepen in de bussen hier…

Volgende halte X (prima, dank je)… Reist u met een ov-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken 😫

Dank voor het welgemeende advies, en als je het zou vergeten (in een stadsbus) is dat geen probleem voor de vervoerder (die krijgt 4 euro).

Alsof ze bij de AH elke 10 minuten omroepen dat je vooral niet moet vergeten je Bonuskaart te scannen of zo.

Slecht voorbeeld, want daar herinneren de zelfscankassa’s je wel aan. En als je Bonuskaart thuis ligt krijg je de volgende dag ook die korting wel op vertoon van je kassabon (of bij vergeten uit te checken in de bus via Uitcheckgemist of OVpay).

Reputatie 7
Badge

Hoe gaat het treinpersoneel deze reizigers waarschuwen bij een brand, evacuatie, stremming, wijzigingen het reisschema of zakkenrollers ?

Met een knopje om dingen die belangrijk zijn en je niet zelf ook al lang wist toch overal om te roepen? Maar 99% is natuurlijk van het kaliber:

- "u bevindt zich in de ... naar ..." goh, je meent het, dat staat ook in de dienstregeling, op de borden langs het perron én in de trein dus als ik ergens anders heen had gewild had ik hier niet gezeten

- "het volgende station is..." oh echt, staat ook in de dienstregeling en op de borden in de trein en toevallig kwam dit station gisteren ook al na het vorige

- "we komen op tijd aan" dat zou geen nieuws moeten zijn

- "we komen aan met ... minuten vertraging" ja rijdt door dan. En dat stond ook al op de borden in de trein en in de notificatie in de app

- "vergeet uw bagage niet" was ik niet van plan

- "vergeet u niet om uit te checken" er staan hier poortjes. Hoe zou ik dat moeten vergeten?

- "biedt uw pas los aan" ja, ja, toen het nieuw was, was dat nog een goede reminder maar OVpay is er al ruim een jaar inmiddels.

- "blokkeert u met uw bagage geen zitplaatsen" Mensen die dat doen, doen het expres en doen het morgen weer. Deze omroep verandert dat niet. En ze zijn of al door een andere reiziger gesommeerd hem weg te halen of zijn dat echt niet van plan. Kom eens langs en geef iedereen met zijn tas op een stoel, zijn koffer tussen twee stoelen geklemd of zijn niet volledig ingeklapte vouwfiets dwars voor drie klapstoelen een boete, wellicht helpt dat wel.

- en last but not least "in de stiltecoupé moet het stil zijn" ja, stop dan met praten...

Reputatie 4

........... Zorg er in ieder geval voor dat in de stiltecoupé de berichten sowieso niet te horen zijn. het heet niet voor niets de stiltecoupé......

Altijd bijzonder dat reizigers zaken bedenken waardoor hun eigen veiligheid in ernstig gevaar kan komen.

Hoe gaat het treinpersoneel deze reizigers waarschuwen bij een brand, evacuatie, stremming, wijzigingen het reisschema of zakkenrollers ?

Reputatie 7

Ik ben helemaal voor stoppen met omroepen in de trein. Ik ervaar de vaak jolige en veel te lange berichten als erg storend. Zorg er in ieder geval voor dat in de stiltecoupé de berichten sowieso niet te horen zijn. het heet niet voor niets de stiltecoupé.

 

Slecht idee, er zijn heel soms natuurlijk afwijkende situaties die óók voor reizigers in de stiltecoupe van belang zijn. 

Overigens erger ik me als reiziger zelf ook aan te lange omroepen 😅

Ik ben helemaal voor stoppen met omroepen in de trein. Ik ervaar de vaak jolige en veel te lange berichten als erg storend. Zorg er in ieder geval voor dat in de stiltecoupé de berichten sowieso niet te horen zijn. het heet niet voor niets de stiltecoupé.

Ik had wel een leuke: dames en heren we komen straks aan op het enige Spaanse station van Nederland: Stationoss. Station Oss. 

Reputatie 6

Dan is het denk ik des te belangrijker dat de omroep-berichten zo bondig en to the point mogelijk zijn. Ik denk niet dat jij zit te wachten op sinterklaasgedichten en alle overstapmogelijkheden van elk station?


Ach, een beetje humor in de omroep kan ik wel waarderen. Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill. Maar wat betreft overstapmogelijkheden kan ik mij best voorstellen dat er een groep incidentele reizigers is die daarmee is geholpen. 

Dat was vroeger vaste prik in de stoptrein tussen Arnhem - Den Haag / Rotterdam. Het werd drie keer omgeroepen en nóg waren er mensen die verkeerd zaten. Zal nog vaker omroepen dan helpen?

Reputatie 2

Ik herken de reactie op uitgebreide omroepen in forensentreinen, 's morgens vroeg wekt dit bij 99% van de reizigers weinig enthousiasme. Ik denk dat de (wijze van) omroepen sterker kan worden afgestemd op op de (behoeften van de) reizigers die op het betreffende moment in de trein zitten. In de spits zijn de meeste reizigers vaste klanten die het klappen van de zweep meer dan kennen, bij die doelgroep kan je de informatie korter en compacter houden. Buiten de spits en in het weekend heb je veel meer incidentele reizigers die minder routine / bekendheid hebben, voor die groep is het verstrekken van meer (en) relevante informatie vaak wel wenselijk.

Reputatie 7
Badge +3

En dan maar hopen dat er niet toevallig wat Amsterdammers in de trein zitten die vinden dat hun stad mooier is en die dat de HC ook even duidelijk willen maken. 

 

Laatst had ik een conducteur die Rotterdam de mooiste stad van Nederland noemde. Super leuk, al vraag ik me wel af of hij dat bij ieder station zegt ;-)

Nee dat zal hij/zij niet doen want als zoiets omgeroepen wordt dan woont de Hc in bijna alle gevallen in die stad.

Reputatie 7
Badge +4

Ach dat hoor je wel aan hoe hij Rotterdam uitspreekt. Ik ben geen Rotterdammer, maar heb er wel even gewoond.

Jeroen was sneller, lol.

Reputatie 4

Laatst hoorde ik een conducteur omroepen in maaltijdtermen. Het voorgerecht werd precies op tijd bereikt en was Rotterdam Centraal, het hoofdgerecht was Rotterdam Blaak en "als u nog zin hebt in een dessert als afsluiting, dat is vandaag Dordrecht". Hij wenste de reizigers smakelijk eten en "geniet van het weekend en maak er allemaal nog een fantastische avond van".

We krijgen geregeld complimenten binnen van reizigers die zoiets ook in hun reis hadden`meegemaakt en dat dat juist hun dag heeft gemaakt. Het wel of niet waarderen van wat voor omroep dus echt ontzettend subjectief. Er zullen altijd reizigers zijn die het vervelend of overbodig vinden (ik zelf heb ook weinig boodschap aan een omroep), maar er zijn ook reizigers die het juist leuk vinden of die er van afhankelijk zijn. Zolang die laatsten het geval blijven verwacht ik ook niet dat de omroepen gaan verdwijnen, immers, de tegenstanders kunnen het gewoon negeren of een koptelefoon opzetten.

 

 

Laatst had ik een conducteur die Rotterdam de mooiste stad van Nederland noemde. Super leuk, al vraag ik me wel af of hij dat bij ieder station zegt ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill.

En toch kunnen ze dit niet vaak genoeg zeggen, want ook nadat dat 3 keer is gezegd heeft een groot deel nog niet door dat ze moeten overstappen op het andere treinstel…

Dan is het denk ik des te belangrijker dat de omroep-berichten zo bondig en to the point mogelijk zijn. Ik denk niet dat jij zit te wachten op sinterklaasgedichten en alle overstapmogelijkheden van elk station?


Ach, een beetje humor in de omroep kan ik wel waarderen. Maar als de conducteur drie keer moet vertellen dat de trein wordt gesplitst, dat is een beetje overkill. Maar wat betreft overstapmogelijkheden kan ik mij best voorstellen dat er een groep incidentele reizigers is die daarmee is geholpen. 

Reageer