storingskosten voor infrabeheerder

  • 10 January 2024
  • 9 reacties
  • 227 Bekeken

Reputatie 6

Hoi, 

Ik vroeg me af of Prorail als infra beheerder ook de pijn voelt van "problemen" met de infra. Dan denk ik aan pijn die sowieso door vervoerders en reizigers gevoeld wordt.

Bijvoorbeeld, wie betaalt de prijs van buitendienststellingen? extra reistijd is voor reizigers, betalen de vervoerders de vervangende bussen of gaat die rekening naar Prorail?

Of spontane vertragingen. Krijgt Prorail de rekening van geld terug bij vertraging verzoeken van reizigers, als de infra het probleem was?

Groet, 

Tonny


9 reacties

ProRail blijft buiten schot en heeft er daarom geen belang bij om werkzaamheden zo te organiseren dat de onbeschikbaarheid van de infra zo beperkt mogelijk blijft.

Het probleem is dat ProRail als overheidsbedrijf onaantastbaar is. Een particuliere infrabeheerder kun je financieel en juridisch aanpakken op basis van contracten maar ProRail legt uitsluitend ambtelijk verantwoording af aan de eigen minister.

Reputatie 6

Van een commercieel bedrijf zou je toch wel verwachten dat ze geen risico’s willen dragen die ze niet zelf kunnen beheersen. NS is wellicht een bijzonder geval, maar de andere vervoerders zou je toch wel zoiets van verwachten.

Er zijn onderlinge prestatieregelingen tussen NS en ProRail, dus zowel gericht op defecte NS treinen die ProRail sporen versperren als op het niet leveren van treinpaden door ProRail om wat voor reden dan ook. En ProRail heeft dan weer contracten met de aannemers die het daadwerkelijke onderhoud uitvoeren, want de uitvoering van het werk is ondergebracht bij onderaannemers, bij ProRail werken vooral managers.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn onderlinge prestatieregelingen tussen NS en ProRail, dus zowel gericht op defecte NS treinen die ProRail sporen versperren als op het niet leveren van treinpaden door ProRail om wat voor reden dan ook. En ProRail heeft dan weer contracten met de aannemers die het daadwerkelijke onderhoud uitvoeren, want de uitvoering van het werk is ondergebracht bij onderaannemers, bij ProRail werken vooral managers.

En hoe zit dat dan met de andere vervoerders? (Keolis en Arriva bijvoorbeeld)

Badge +3

Hoi, 

Ik vroeg me af of Prorail als infra beheerder ook de pijn voelt van "problemen" met de infra. Dan denk ik aan pijn die sowieso door vervoerders en reizigers gevoeld wordt.

Bijvoorbeeld, wie betaalt de prijs van buitendienststellingen? extra reistijd is voor reizigers, betalen de vervoerders de vervangende bussen of gaat die rekening naar Prorail?

Voor zover ik weet gaat bij (geplande) werkzaamheden de rekening voor treinvervangende bussen naar ProRail, dus ja die pijn voelen ze wel.

Reputatie 6
Badge +1

En bij uitval van treinen door problemen met de infrastructuur (storingen) hoeft een vervoerder geen vergoeding te betalen aan ProRail voor het geplande gebruik van dat stuk spoor

 

Voor zover ik weet gaat bij (geplande) werkzaamheden de rekening voor treinvervangende bussen naar ProRail, dus ja die pijn voelen ze wel.

Als onderdeel van het ministerie van I&W voelt ProRail niets, de rekening wordt gewoon door het ministerie (en dus uiteindelijk door de belastingbetaler) betaald.

Reputatie 6
Badge

Voor zover ik weet gaat bij (geplande) werkzaamheden de rekening voor treinvervangende bussen naar ProRail, dus ja die pijn voelen ze wel.

Dat klopt niet helemaal. Het is vrij ingewikkeld. Gaat het om werkzaamheden die lang van tevoren al bekend waren? Of die een paar weken voor uitvoering zijn ingepland? Gaat het om werkzaamheden waarbij er aan de infra niets wijzigt (dus alleen onderhoud)? Of gaat het om wijzigingen (uitbreiding, aanpassing, sanering, enzovoorts). Gaat het om weekendwerkzaamheden? Of is het doordeweeks? Uiteindelijk bepalen al die factoren of de vervoerder of ProRail de rekening voor de bussen krijgt. Het is dus niet zo dat ProRail per definitie de bussen betaalt. Integendeel. De vervoerders verstouwen ook een hele kluif.

Reputatie 6
Badge

Voor de liefhebber: vanaf pagina 90 staat het allemaal beschreven: Netverklaring 2024 versie 1.1b d.d. 12 april 2023 (prorail.nl)

Reageer