Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs? | NS Community

Structureel onveilig gevoel in trein; waar zijn de conducteurs?

  • 21 November 2021
  • 72 reacties
  • 3332 Bekeken

Beste mensen,

Reeds tientallen jaren reis ik met plezier met de trein voor werk en privé, Sinds enige tijd (met name sinds corona, maar ook in mindere mate daarvoor) is er een soort wetteloosheid ontstaan in de trein. Dit uit zich in het plaatsnemen in de eerste klas, terwijl men duidelijk geen kaartje hiervoor heeft (en dit lachend tegen vrienden zegt). Als er dan eens controle is, worden deze scheefrijders hooguit weggestuurd, maar staat er verder geen consequentie (lees: boete) tegenover. Inmiddels is dit een publiek geheim en strijken allerlei studenten en onzalige figuren neer in de 1e klas. Ook is er regelmatig rumoer in stiltecoupés, ondanks dat de trein niet vol zit en deze mensen in andere coupés kunnen zitten om te praten en bellen.

Dieptepunt is dat ik onlangs in een treincoupé plaats wilde nemen waar het enorm naar urine stonk en dit op de grond en een stoel lag. En laatst op een zondagmiddag met de intercity van Utrecht naar Den Bosch ging er een man lekker ontspannen een sigaret roken in de treincoupé.

Dit alles heeft mijns inziens te maken met de steeds minder zichtbare en duidelijk afwezige conducteurs die zelden meer controleren. De ‘pakkans’ is nagenoeg afwezig en er zit geen consequentie aan als iemand tegen de lamp loopt.

Dit geeft mij een gevoel van onbehagen en ik merk dat ik me steeds onprettiger en onveiliger voel als ik met de trein reis. Nou is er wel een telefoonnummer om dit te melden, maar wat heb je eraan op dat moment.. dweilen met de kraan open. Voorkomen is beter dan genezen, dus de conducteur die z'n taken verricht zou dit soort excessen kunnen voorkomen.

Ik weet niet of dit iets tijdelijks is door corona, of dat zichtbare aanwezigheid van de conducteur en kaartcontrole iets is wat tot het verleden behoort, maar inmiddels ben ik serieus aan het overwegen een auto aan te schaffen.


72 reacties

Helemaal geen conducteur meer op een trein zal voor nog meer agressie, zwartrijden en vervuiling zorgen en uiteindelijk minder betalende reizigers dan nu al is door jarenlang gebrek aan controle/handhaving.

Dat blijkt bij de regionale vervoerders dus niet zo te zijn. Alhoewel ik moet toegeven dat de controle daar zonder vaste conducteurs meestal beter is dan bij NS met vaste conducteurs.

Joah, maar vind dat de laatste maanden zelfs mensen waar ik het niet van verwacht, steeds koppiger worden. De tekorten en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt verbetert de situatie zeker niet. 

Kijk maar naar de CAO onderhandelingen, dat zegt al genoeg hoe de sfeer is bij de NS. 

Het probleem bij de CAO onderhandelingen is ook dat het personeel niet begrijpt dat het geld op is. En van een kale kip kun je nu eenmaal geen veren plukken.

Wij hebben tijdens bijna de gehele corona-crisis op volle sterkte doorgereden, omdat dit volgens de regering van groot belang was.

Daar heb je toch ook gewoon voor betaald gekregen?

 

We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen.

Er is geen conducteur die ooit heeft gecontroleerd op mondkapjes 

 

Het CPB en zelfs het kabinet hebben al diverse malen in het nieuws laten vallen dat de lonen flink moeten stijgen. De inflatie en de prijsstijgingen, waarbij zoals vanouds alles weer aan de consument en aan de loonslaaf wordt doorberekend, rijzen de pan uit. Dus het klopt dat we nu eventjes niet voor de zovéélste keer met het minimale akkoord gaan. Nu even doorzetten voor een fatsoenlijke loonstijging en geen verdere afbraak van de voorwaarden. Dat de werkgevers maar een keertje solidair naar het personeel zijn in plaats van altijd andersom! 

Tja, vertel dan maar waar dat geld vandaan moet komen. Als de tent blut is kun je staken tot je een ons weegt. Maar misschien wil het CPB het betalen.

Het CPB schreef er overigens wel bij dat ook de arbeidsproductiviteit dan omhoog moet zodat het werk met minder mensen gedaan kan worden.

 

 

We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen.

Er is geen conducteur die ooit heeft gecontroleerd op mondkapjes 

 

 

Hier zit je er toch echt wederom compleet naast, ik heb toch flink wat Hc's meegehad op de trein die controleerde op mondkapjes en heb ze zelfs bijgestaan om reizigers uit de trein te halen vanwege het niet willen dragen van een mondkapje.  Ik heb daar de trein ook gewoon voor stil laten staan langs perrons tot de persoon er uit was, dan maar vertraging.

Dus de stelling dat er GEEN conducteur is geweest die OOIT heeft gecontroleerd op mondkapjes is PERTINENT ONJUIST.

 

En het zou inmiddels eens fijn zijn als je stopt met al die onwaarheden hier neer te zetten, je overtreed daarmee nml. ook de gedragdsregels.

 

 

We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen.

Er is geen conducteur die ooit heeft gecontroleerd op mondkapjes 

 

 

Hier zit je er toch echt wederom compleet naast, ik heb toch flink wat Hc's meegehad op de trein die controleerde op mondkapjes en heb ze zelfs bijgestaan om reizigers uit de trein te halen vanwege het niet willen dragen van een mondkapje. 

De enigen die ik op mondkapjes heb zien controleren waren altijd V&S mensen, geen conducteurs.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben er in de week nadat het werd ingevoerd direct op aangesproken door een conducteur. Zat in een geheel lege coupé en had 'm op het tafeltje liggen.

Moet wel zeggen dat ik er daarna weinig controle op heb gezien, maar ja, er was ook sowieso weinig controle.

Reputatie 3

Helemaal geen conducteur meer op een trein zal voor nog meer agressie, zwartrijden en vervuiling zorgen en uiteindelijk minder betalende reizigers dan nu al is door jarenlang gebrek aan controle/handhaving.

 

Veel conducteurs doen nu ook hun uiterste best ons alvast te laten wennen aan het idee dat ze er straks niet meer zijn. Enige wat ik er vaak van merk in de sprinters in de eerste klas is het irritante gesla met de deur van de bok bij iedere halte wanneer ze even gestoord worden in hun ‘werkzaamheden’. En de NS-directie vind het wel best kennelijk, die wil er ook vanaf wellicht. En de onwillige conducteurs helpen ze daarbij een hele flinke hand. 

De afgelopen jaren heb ik al reiziger ermee leren leven dat de maatschappij in de trein steeds meer anrchistische trekken is gaan vertonen. Kennelijk wil NS dat en zien nog steeds veel conducteurs niet in dat ze vooral heel erg hard hun eigen overbodigheid aan het bewijzen zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Veel conducteurs doen nu ook hun uiterste best ons alvast te laten wennen aan het idee dat ze er straks niet meer zijn. Enige wat ik er vaak van merk in de sprinters in de eerste klas is het irritante gesla met de deur van de bok bij iedere halte wanneer ze even gestoord worden in hun ‘werkzaamheden’.

 

Heel herkenbaar dat irritante slaan met de deur.

Ik vind het ook niet leuk om altijd maar te liken en te schrijven over de onzichtbaarheid van de HC, er zitten er een aantal in mijn netwerk waar ik contact mee heb en van weet dat ze echt goed werk doen, maar een steeds grotere groep gooit er met de pet naar. Er is altijd wel een onvrede waarmee het goed wordt gepraat, helemaal de laatste maanden, maar in feite maakt men zichzelf overbodig.

 

 

 

We hebben tussen heel veel nukkige en agressieve reizigers gestaan die geen mondkapje wilden dragen, ondanks dat dit door de regering (dus niet door ons persoonlijk, zoals ons dat wel vaak is verweten) is opgedragen.

Er is geen conducteur die ooit heeft gecontroleerd op mondkapjes 

 

 

Hier zit je er toch echt wederom compleet naast, ik heb toch flink wat Hc's meegehad op de trein die controleerde op mondkapjes en heb ze zelfs bijgestaan om reizigers uit de trein te halen vanwege het niet willen dragen van een mondkapje. 

De enigen die ik op mondkapjes heb zien controleren waren altijd V&S mensen, geen conducteurs.

Als jij iets niet ziet wil het niet zeggen dat het niet gebeurt, zo werkt het nu eenmaal want niet iedereen staat te wachten om iets te doen totdat Tamzin erbij staat om het waar te nemen.

Ik vind het ook niet leuk om altijd maar te liken en te schrijven over de onzichtbaarheid van de HC, er zitten er een aantal in mijn netwerk waar ik contact mee heb en van weet dat ze echt goed werk doen, maar een steeds grotere groep gooit er met de pet naar. Er is altijd wel een onvrede waarmee het goed wordt gepraat, helemaal de laatste maanden, maar in feite maakt men zichzelf overbodig.

 

Misschien zijn ‘dislikes’ een optie om te implementeren. @Henk_NL ? 🙄

“P.s. Iedereen die voor is, graag dit bericht liken...”

Denk niet dat HC's overbodig zijn.@Loes Zichtbaar in de trein wel, een idee om maar mee te beginnen. Zal wel iets met onvrede te maken hebben. Persoonlijk contact is de mens ‘gewend’ in het openbaar vervoer. Of toch maar die 🎥 in de trein? 💋

En dan die BOA bevoegdheid. Wat zijn de voordelen en nadelen als het een HC aangaat? @Slidestops

 

Reputatie 3

Ik vind het ook niet leuk om altijd maar te liken en te schrijven over de onzichtbaarheid van de HC, er zitten er een aantal in mijn netwerk waar ik contact mee heb en van weet dat ze echt goed werk doen, maar een steeds grotere groep gooit er met de pet naar. Er is altijd wel een onvrede waarmee het goed wordt gepraat, helemaal de laatste maanden, maar in feite maakt men zichzelf overbodig.

 

Misschien zijn ‘dislikes’ een optie om te implementeren. @Henk_NL ? 🙄

“P.s. Iedereen die voor is, graag dit bericht liken...”

Denk niet dat HC's overbodig zijn.@Loes Zichtbaar in de trein wel, een idee om maar mee te beginnen. Zal wel iets met onvrede te maken hebben. Persoonlijk contact is de mens ‘gewend’ in het openbaar vervoer. Of toch maar die 🎥 in de trein? 💋

En dan die BOA bevoegdheid. Wat zijn de voordelen en nadelen als het een HC aangaat? @Slidestops

 

Wat maakt het eigenlijk uit of een conducteur die de hele rit zich verborgen houdt een BOA-bevoegdheid heeft? 

Reputatie 7
Badge

Ik heb daar de trein ook gewoon voor stil laten staan langs perrons tot de persoon er uit was, dan maar vertraging.

Wat lost dit op? Reizigers zijn niet veiliger in een stilstaande trein met iemand zonder mondkapje dan in een rijdende trein met iemand zonder mondkapje, toch? Ik begrijp oprecht niet wat het nut is van het duperen van een trein vol reizigers om één om iemand te straffen ofzo.

De vraag is eerder waarom mensen gaan profileren ik denk juist omdat men de conducteur niet ziet en geen controle, gebeurt het laatste wel is er geen enkele noodzaak zelf te profileren.

Gebeurt dit wel dan is er geen enkele noodzaak om te doen alsof je helderziend bent. Dat bedoel je misschien?

Leg mij nou eens uit… hoe zie je aan iemand of iemand een 1e klas ticket heeft… leg eens uit… 

Reputatie 7
Badge

Heb mij daarin ook wel eens vergist. Mensen waarvan ik dacht dat ze met een 2e klasse plaatsbewijs in de 1e klasse zaten. Maar bij controle hadden ze wel degelijk 1e klasse plaatsbewijzen!

Reputatie 7
Badge +1

Dit soort gespeculeer krijg je doordat er dus veel te weinig controle is. Vandaag Castricum - Tiel en Tiel-Arnhem-Castricum gedaan. Hele dag geen werkend personeel gezien (zat wel enige tijd tegenover een conductrice (op weg naar haar dienst) in de stiltecoupe). Daar zit dus ook een treinreis van 1 ½ uur tussen in één trein. Die norm van 45 minuten wordt dus ook niet gehaald.  

De norm was van voor corona, vaak ook niet altijd haalbaar, tijdens corona was er geen norm, nu wil NS terug naar de norm, maar zitten we met personeelstekorten. Hierdoor neemt een machinist wel eens de vertrektaak over van een HC die manco is, en niets ten nadelen van onze machinisten, maar die hoeven niet door de trein te lopen. 

Ben zeker van mening dat er meer controle en toezicht mag plaatsvinden.

Reputatie 7

Nu zat ik vandaag een kleine anderhalf uur in één Sprinter. De conducteur zat net als ik in de 1e klas gedurende de rit. Met telefoon bezig en later een poosje uit het raam kijkend. Bij ieder station even erin en eruit. Geen reiziger begrijpt dan waarom er niet tenminste één keer wordt rondgelopen en gecontroleerd. Is dat teveel gevraagd?

Reputatie 7


Leg mij nou eens uit… hoe zie je aan iemand of iemand een 1e klas ticket heeft… leg eens uit… 

Als je een groep tieners binnen ziet stormen al roepend dat ze hier hun telefoon kunnen opladen, weet je genoeg toch. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu zat ik vandaag een kleine anderhalf uur in één Sprinter. De conducteur zat net als ik in de 1e klas gedurende de rit. Met telefoon bezig en later een poosje uit het raam kijkend. Bij ieder station even erin en eruit. Geen reiziger begrijpt dan waarom er niet tenminste één keer wordt rondgelopen en gecontroleerd. Is dat teveel gevraagd?

Prima baan voor mij dus om te reïntegreren.  Lopen, staan en zitten moeten afgewisseld worden en zo te lezen kan dat allemaal in een functie als conducteur zoals door Rene74 is beschreven. 😉 1 minpuntje, de stoelen in een 1e klas sprinter zijn voor mij nog te hard., maar met eigen kussentje misschien wel te doen?

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag mijn eerste treinreis in bijna 3 jaar. Heen in de middag van Leiden naar Rotterdam geen HC gezien.

Terug met de nachttrein van 1 uur, ik kwam om 00:45 op perron, trein stond er al met deuren nog dicht, wel al met +5 op het bord, vervolgens gaat er 1 deur in de voorste bak open, HC erbij die ieder kaartje controleert voor een reiziger naar binnen mag, als ik eenmaal in de trein zit gaat er blijkbaar verderop ook een deur open want op het perron gaan mensen ook de andere kant op en komen daarna ook vanaf de andere kant de coupé in. Het VIRM-4tje had iets meer gemogen, alle stoelen bezet, gangpaden vol en een omroep met verzoek van de HC om zoveel mogelijk door te lopen in de gangpaden zodat het balkon zoveel mogelijk vrij komt om nog meer reizigers er in te laten. Veel North Sea Jazz publiek wat naar huis wil. Na Den Haag HS wordt het gangpad in mijn coupé al wat leger maar als ik wil uitstappen in Leiden moet ik me toch nog aardig langs zittende reizigers op de trap en andere reizigers op het balkon wurmen. 

Badge +3

Na Den Haag HS wordt het gangpad in mijn coupé al wat leger maar als ik wil uitstappen in Leiden moet ik me toch nog aardig langs zittende reizigers op de trap en andere reizigers op het balkon wurmen. 

Als het geen NN maar NS North Sea Jazz was dan zou er vast wel iets meer dan een 'rustige’ VIRM-4 rijden 🤣 Maar ja, nachtnet treinen zullen waarschijnlijk niet zomaar verlengd (kunnen) worden? Zal bij de Vierdaagse niet veel anders zijn, ook al zijn dat extra treinen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Een VIRM-6 had toch best wel gekund, de nachtnettrein van een uur later reed wel met een 6-je. De meeste concerten duurden tot ongeveer middernacht, dan kun je als je direct vertrekt de trein van 01:00 halen die ik dus had, alleen het concert van Gregory Porter duurde wat langer, tot 00:30 en dan haal je de trein van 01:00 denk ik niet meer (of misschien nog net wel met de +5 die de trein al had toen ik om 00:39 het station binnenging) . Ik was wat eerder weggegaan van Gregory Porter waardoor ik ruim op tijd was voor die van 1 uur en er ook nog genoeg plek was om te gaan zitten. Zo’n 5 minuten voor vertrek (eigenlijk dus de originele vertrektijd vanwege de +5) liep het echt vol, reizigers die nog snel vanaf de trappen richting treindeuren renden. Toen de trein wegreed stonden er nog wel wat mensen op het perron, die mochten dus een uurtje wachten, met een 6-je hadden die ook meegekund. Het was in ieder geval geen typische nachttrein met dronken en kotsende reizigers en blikjes bier over de vloer, de sfeer was goed. 

Reageer