Suggestie: Omroepberichten in trein voorafgaand aan vertrek

  • 2 May 2022
  • 6 reacties
  • 234 Bekeken

Onlangs stapte ik in Utrecht op de intercity naar Rotterdam. Na 10 minuten wachten vertrok deze.
10 seconden NA vertrek werd omgeroepen dat dit dit de intercity naar Rotterdam was.

Mijn suggestie: roep een minuut VOOR vertrek om in welke trein we ons bevinden, en niet NA vertrek. Als ik dan verkeerd zit kan ik er nog wat aan doen.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Deze omroep wordt gedaan door de conducteur. Die conducteur staat voor het vertrek van de trein nog buiten op het perron, die moet voor de trein vertrekt het vertrekproces te doen en checken of er geen reizigers tussen de deuren zitten. De conducteur kan de omroep dus pas doen wanneer de deuren al zijn gesloten en hij of zij weer in de trein is. Wat u als reizigers wel kan doen is bij binnenkomen van de coupé kijken op de schermen in de trein, die geven aan waar de trein naar toe gaat. Bij sprinters is er een automatische omroep en kan deze automatische omroep wel gedaan worden voor vertrek. 

Reputatie 7
Badge +1

Het doet mij een beetje denken aan de sprinters die “Welkom in de sprinter naar ...” omroepen vlak voordat de deuren sluiten. Voor slechtzienden zou het helemaal niet zo raar zijn om nog voor vertrek aan te geven waar de trein naartoe gaat.

Echter, de conducteur is tijdens het stoppen langs stations druk met andere dingen bezig: Namelijk het in-/uitstappen en het vertrekproces. Bovendien stoppen treinen op veel stations niet langer dan een minuut. Dus ik vraag me af hoe haalbaar en praktisch het is om dit zo uit te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

In de treinen waarin het omroepen geautomatiseerd is lijkt het me geen enkel probleem om op grotere stations voor vertrek om te roepen i.p.v. na vertrek. 

In de treinen waarin het omroepen geautomatiseerd is lijkt het me geen enkel probleem om op grotere stations voor vertrek om te roepen i.p.v. na vertrek. 

In dit geval zal het een Virm of ICM geweest zijn en deze heeft geen automatische omroep.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in treinen met automatische omroep wordt niet omgeroepen voor vertrek.

Reputatie 6

En wat dan als je dag in, dag uit, jaar in jaar uit dezelfde trein neemt? Dan komt dat op een gegeven moment wel een beetje je neus uit. (ervaring mee...)

Reageer