systeemstoring Noord-Nederland


Reputatie 7
Badge +1

In het nieuws vandaag dat het treinverkeer in Noord- en Oost-Nederland volledig plat ligt ivm een systeemstoring bij Prorail. De oplossing van NS: plan uw reis in de App heeft denk ik ook niet veel zin.

Dit soort cruciale systemen zouden volgens mij toch dubbel worden uitgevoerd? Afdeling GTBV gaat het weer extra druk krijgen hierdoor.

 

https://www.nu.nl/binnenland/6255205/treinverkeer-noorden-en-oosten-van-nederland-ligt-plat-door-grote-storing.html


24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het bijzonder vinden dat dan ook alles in een keer stilstaat en blijft staan. Weet natuurlijk niet precies wat de storing is, maar het zou toch eigenlijk wel mogelijk moeten zijn om de meeste treinen in elk geval stapvoets naar het eerstvolgende station te laten rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Het treinverkeer wordt weer opgestart. Volgens Prorrail betrof het een ICT-storing. Gelukkig is deze korter geweest dan die van vorig jaar op 3 april.

 

https://www.prorail.nl/nieuws/ict-storing-verkeersleidingspost-zwolle

 

 

Reputatie 2

Dit heeft impact op heel Nederland. Dat is te zien op een kaart met storingen in de NS app. Hier in Gorinchem rijdt ook niets momenteel. En ook Intercity Berlijn heeft grote vertraging hierdoor waarvan de gevolgen tot in Berlijn merkbaar zijn. En dat de trein niet rijdt is nog niet eens het ergste. Er rijden ook bijna geen bussen in Nederland, dit komt door een geplande staking. Maar nu heb je geen alternatief vervoer voor de grote treinstoring. Bij een storing als deze zou de busstaking tijdelijk verboden moeten worden tot de storing voorbij is.

Reputatie 7
Badge +2

In Gorinchem rijdt niks door de staking in het streekvervoer, dat heeft niks met de systeemstoring te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit heeft impact op heel Nederland. Dat is te zien op een kaart met storingen in de NS app. Hier in Gorinchem rijdt ook niets momenteel. En ook Intercity Berlijn heeft grote vertraging hierdoor waarvan de gevolgen tot in Berlijn merkbaar zijn. En dat de trein niet rijdt is nog niet eens het ergste. Er rijden ook bijna geen bussen in Nederland, dit komt door een geplande staking. Maar nu heb je geen alternatief vervoer voor de grote treinstoring. Bij een storing als deze zou de busstaking tijdelijk verboden moeten worden tot de storing voorbij is.

Hoe denk je die stakende buschauffeurs in een mum van tijd en terug in de bus en op de plaatsen waar treinen stil staan te krijgen? Normaal gesproken duurt het al 1,5 tot 2 uur om bussen te plekke hebben bij een plotselinge verstoring.

Techniek faalt wel eens en hoe moderner hoe sneller lijtk het wel.  Helaas is het zo dat als een verkeersleidingspost (Prorail) uitvalt dat de getroffen regio groot is, zeker ook als het veel doorgaande trajecten betreft die door die regio gaan.

En elke keer dat dit voorkomt wordt er beterschap beloofd en back up systemen maar als het dan net plaatsvind door een oorzaak wat geen backup hebt dan ben je nog nergens.

 

Reputatie 7
Badge +1

Deze reactie op nu.nl over de communicatie zie je ook bij elke grote storing terugkomen.

 

Het advies om de reisplanning on de gaten te houden vind ik nogal een wassen neus. De informatievoorziening omtrent deze storing was echt belabberd. Ik heb een uur op Zwolle staan wachten en besloot toen een omweg te nemen waar nog wel treinen langs reden. Vervolgens heb ik bij de eerstvolgende halte weer een half uur stilgestaan voordat iedereen verzocht werd het treinstel te verlaten, treinstel nodig om gestrande reizigers op te pikken Gedurende deze hele periode stond op de site van de NS en op 9292 aangegeven dat deze treinen nog gewoon zouden rijden. Vervolgens heb ik nog bijna een uur op een station staan rondkoekeloeren en werden de treinen op de matrixborden telkens één minuut van te voren toch geannuleerd. In de kou en met een defecte toilet. Nul alternatieven, want iedereen is aan het staken. Het vervangend busvervoer moest je toevallig opvallen, de chauffeur is de mensen zelf maar van het perron komen halen omdat er niets werd omgeroepen. Wat een armoede dames en heren

Respect1Reageren

Delen

Rapporteer

remove

PWM

27 minuten geleden

Het is ook wel een kwestie van zelf nadenken. Als er duidelijk wordt aangegeven dat er een systeemstoring is, dan komen de treinen op de borden heus niet. De volgende stap is dan naar het busstation te gaan om te zien wat daar wel rijdt. Niet alle streekbussen staken, dus dat zou een optie kunnen zijn. En wellicht komt er inderdaad treinvervangend vervoer. De simpele conclusie ‘iedereen is aan het staken’ is te kort door de bocht. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is ook wel een kwestie van zelf nadenken. Als er duidelijk wordt aangegeven dat er een systeemstoring is, dan komen de treinen op de borden heus niet.

Dat is voor ons logisch, maar voor veel reizigers natuurlijk niet. De actuele informatie over rijdende en niet rijdende treinen moet gewoon kloppen. Ook op de borden.

Dit gaat veel vaker mis bij verstoringen. Het is niet altijd duidelijk welke trein wel of niet rijdt. Al gaat dat wel steeds beter naar mijn idee.

In de storingsmelding stond dat er geen treinverkeer mogelijk was, maar deze storingsmelding was totaal ondergesneeuwd door de vele stakingsmelsingen. Pas veel later in de ochtend werd de melding bovenaan vastgezet.

Overigens chapeau voor de mensen van NS die de vele gestrande reizigers te woord moesten staan in Zwolle, nadat er vanmorgen ook al een verstoring richting Amersfoort is geweest.

In het nieuws vandaag dat het treinverkeer in Noord- en Oost-Nederland volledig plat ligt ivm een systeemstoring bij Prorail. 

Volgens teletekst was er een storing in de systemen bij NS en heeft ProRail vervolgens besloten om uit veiligheidsoverwegingen alle treinverkeer stil te leggen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens teletekst was er een bij storing in de systemen bij NS en heeft ProRail.op grond daarvan beslist om alle treinverkeer stil te leggen.

ProRail meldde zelf dit op Twitter

 

En zie ook de ProRail website https://www.prorail.nl/nieuws/ict-storing-verkeersleidingspost-zwolle

Ik mag aannemen dat ProRail wel weet waar de storing was. 

Dit heeft impact op heel Nederland. Dat is te zien op een kaart met storingen in de NS app. Hier in Gorinchem rijdt ook niets momenteel. 

Er wordt bij Gorinchem weer eens twee dagen gestaakt, dat heeft niets met een storing te maken.

Volgens teletekst was er een bij storing in de systemen bij NS en heeft ProRail.op grond daarvan beslist om alle treinverkeer stil te leggen.

ProRail meldde zelf dit op Twitter

 

En zie ook de ProRail website https://www.prorail.nl/nieuws/ict-storing-verkeersleidingspost-zwolle

Ik mag aannemen dat ProRail wel weet waar de storing was. 

Zegt wel weer iets over de chaos met inconsistente berichtgeving.

Wat betreft de reisinformatie, daar wordt pas in geannuleerd als zeker is dat zo’n trein niet gaat rijden.  Het is nml. lastig om een geannuleerde trein weer in het systeem te krijgen en zeker als het om heel veel treinen gaat. Door gekoppelde systemen blijft zo’n trein totdat deze is geannuleerd in de boren en planner staan.

Wel is het belangrijk dat de storingsmelding dan goed in de borden staat welke vermeld dat er tot nader bericht geen treinverkeer is.

 

Reputatie 7
Badge +1

Wel is het belangrijk dat de storingsmelding dan goed in de borden staat welke vermeld dat er tot nader bericht geen treinverkeer is.

Op zo'n moment zou het eigenlijk moeten zijn dat de borden überhaupt geen treinen meer weergeven, maar dat er een melding op het volledige scherm komt met dat er geen treinen van/naar Zwolle rijden. Zo ontstaat er ook geen verwarring. In de app is dat lastiger natuurlijk. Daar ontstaat voor mij ook vaak onduidelijkheid over of treinen nou rijden of niet.

Maar vooral bij storingen waarbij nog een deel van de treinen wel rijdt is het vaak chaos omdat niet duidelijk is wat er nou wel en niet rijdt. Hier is ook bij personeel ter plekke vaak niet duidelijk wat er nog gaat rijden en wat niet.

Reputatie 7
Badge +3

Zegt wel weer iets over de chaos met inconsistente berichtgeving.

Of het zegt wat over Teletekst, dat ze te snel aannamen dat het probleem bij NS lag, misschien al een bericht eruit hebben gegooid voordat bekend werd gemaakt waar het probleem lag. In de diverse berichten die ik erover gezien heb, werd gesproken over een storing bij de verkeersleiding in Zwolle en niet bij NS. 

@Tamzin   Teletekst??  Dat stamt nog uit de tijd dat Prorail niet bestond en de verkeersleidingposten inderdaad onder de NS vielen.  Tja, misschien kun je ze even informeren hoe het momenteel in elkaar steekt op het spoor dan leren die oudjes daar nog wat.  🤣

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin   Teletekst??  Dat stamt nog uit de tijd dat Prorail niet bestond en de verkeersleidingposten inderdaad onder de NS vielen.  Tja, misschien kun je ze even informeren hoe het momenteel in elkaar steekt op het spoor dan leren die oudjes daar nog wat.  🤣

Ach, bij ieder nieuwsmedium kunnen mensen zitten die te snel een bericht willen plaatsen, ook voordat ze precies weten wat er aan de hand is of die op basis van wat er bekend gemaakt wordt zelf dingen interpreteren. In situaties als dit check ik liever ProRail en NS ipv een krant of Teletekst. 

 

Ook in andere gevallen klopt wat nieuwsmedia schrijven niet altijd, of ze geven onvolledige informatie. Onlangs nog schreef RTL nieuws in een bericht over OVpay en dat er de eerste week al 70.000 reizigers hier gebruik van hadden gemaakt:

Wie incheckt met z'n betaalpas betaalt het volle tarief voor de tweede klas. Met korting reizen is niet mogelijk, ook kun je zo geen reis voor de eerste klas betalen. Het systeem is dan ook vooral bedoeld voor incidentele reizigers. Die moesten tot nu toe, zelfs als het maar om één reis ging, een ov-chipkaart kopen om te kunnen reizen. Dat kost 8,50 euro.

Een eenmalige chipkaart kopen – een papieren kaartje met chip – kon ook, maar dan betaalde je 1 euro extra per reis.

Fout 1: een OV-chipkaart kost €7,50 en geen €8,50

Fout 2: behalve met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart kun je ook een e-ticket kopen.

Reputatie 7

Heerlijk, Teletekst. 43 jaar al. Een oase in snelle, vluchtige internetwereld vol beeld en drukte. 600.000 Nederlanders gebruiken dagelijks de Teletekst-app. Da's niet niks. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wordt met €8,50 voor ov-chipkaart bedoeld €7,50 + €1 automaatkosten zoals bij andere producten uit automaat berekend wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee wat bedoeld wordt met €8,50 voor een OV-chipkaart, maar het klopt niet, die kost gewoon €7,50. Of je moet een anoniemen kaart bestellen bij https://www.ov-chipkaart-kopen.nl/ov-chipkaart-bestellen/ov-chipkaart-bestellenov-chipkaart/,  die webshop rekent wel €8,50. Die extra euro is dan voor de webshop want die moeten natuurlijk ook wat verdienen. 

Maar daar gaat het verder niet om. Het ging mij erom dat als je juiste en de meest actuele sitiatie wilt weten over een storing op het spoor dat je dat het beste kan vinden bij de partijen wiens business het is.

Reputatie 6

Mijn ervaring met ICT en allerlei andere technische systemen is dat niemand van een bedrijf meer weet hoe het werkt. Dat had je een tijdje geleden al met KPN maar NS en genoeg andere bedrijven lopen er ook tegenaan. Men besteed alle technische werk uit aan derde partijen (voor veel geld!) die beloven het veel beter te kunnen. In de praktijk valt dat echter vies tegen. Goede techneuten zijn lastig te krijgen en nog moeilijker vast te houden (zeker als je nogal matig betaalt, wat vaak aan de orde is). Resultaat is dat bij zo’n bedrijf niet zo heel veel mensen werken die echt weten hoe het systeem werkt wat ze aanbieden en nog minder mensen die weten hoe het bij de klant is geïmplementeerd. En dan gaat het plat en dan… Dan kunnen ze gaan zoeken. “Vroeger” toen nog niet alles uitbesteed werd en er techneuten in het bedrijf zelf waren, dan wisten die wél hoe het in elkaar zat. En hoe je het dan ook weer snel aan de gang krijgt bij een storing. Maar kennelijk is het zoals het nu is “beter”. Ik ben bang dat we nog een boel te “leren” hebben wat dat betreft.

Badge +3

Mijn ervaring met ICT en allerlei andere technische systemen is dat niemand van een bedrijf meer weet hoe het werkt. Dat had je een tijdje geleden al met KPN maar NS en genoeg andere bedrijven lopen er ook tegenaan. Men besteed alle technische werk uit aan derde partijen (voor veel geld!) die beloven het veel beter te kunnen. In de praktijk valt dat echter vies tegen. Goede techneuten zijn lastig te krijgen en nog moeilijker vast te houden (zeker als je nogal matig betaalt, wat vaak aan de orde is). Resultaat is dat bij zo’n bedrijf niet zo heel veel mensen werken die echt weten hoe het systeem werkt wat ze aanbieden en nog minder mensen die weten hoe het bij de klant is geïmplementeerd. En dan gaat het plat en dan… Dan kunnen ze gaan zoeken. “Vroeger” toen nog niet alles uitbesteed werd en er techneuten in het bedrijf zelf waren, dan wisten die wél hoe het in elkaar zat. En hoe je het dan ook weer snel aan de gang krijgt bij een storing. Maar kennelijk is het zoals het nu is “beter”. Ik ben bang dat we nog een boel te “leren” hebben wat dat betreft.

Helemaal gelijk, en de meeste IT’ers hebben een broertje dood aan documenteren.

Reputatie 6

Nou is dat ook geen leuk werk (ben zelf ook IT’er ;-)) maar dan moet je ook wel de gelegenheid krijgen om het te doen (tijd en motivatie). Vaak vindt men dat “te duur” en mogen ze dat in hun eigen vrije tijd of zo gaan doen. Dan blijft er van de motivatie niet zoveel overeind.

Het probleem is gewoon dat als je iets maakt voor je eigen bedrijf, je er zelf dagelijks het nut en voordeel van ziet, het voelt als iets (deels) van jezelf en daarom ben je bereid op tijden een stapje extra te doen om het overeind te houden. Als derde partij, met misschien wel duizenden klanten, kun je daar sowieso al niet aan beginnen, nog los van dat het gevoel van eigenaarschap er helemaal niet is. Dan heb je het alleen over boetes (waar ze vaak slim omheen weten te dansen). Een heel andere wereld.

Reageer