taken en bevoegdheden conducteur | NS Community
beantwoord

taken en bevoegdheden conducteur

  • 22 October 2019
  • 19 reacties
  • 1641 Bekeken

Reputatie 3

Tijdens mijn treinreis van Leeuwarden naar Den Haag zit vanaf het vertrekpunt een jonge dame 1e klas omdat haar telefoon opgeladen moet worden. Ze kijkt de hele tijd schichtig om zich heen  of er geen conducteur aan komt.

Ze heeft even niet opgelet en plots loopt de conducteur de coupe binnen. Wat schetst mijn verbazing, hij ziet het, kijkt haar aan, zegt niets en loopt door. Waarop zij snel het hazenpad kiest.

Daar begrijp ik dus niets van. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 22 October 2019, 20:32

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Heb een Xiaomi Poco F1 uit 2019 die gaat wel een dag mee zonder opladen. Prima accu ik meen 3500 mAh.

Als je continu de navigatie aan hebt (met het scherm aan) of tc/video aan het streamen of opnemen bent of aan het gamen slaatgaat het harder natuurlijk.

Maar ja, bij gebrek aan een oplaadpunt (USB of stopcontact) neem je toch een powerbank mee? Ik heb er eentje uit China van 10.000 mAh voor een paar tientjes, maar bij de Action hebben ze die ook voor een leuk prijsje.

En bij Railcatering (toen het nog bestond @Sander-VH en @lailaa39 ) hadden ze die ook, gratis omruilen voor een volle!

Leuk topic over de Xiaomi phone hier 

 

Reputatie 7

De Xiaomi kost € 140,00 De Apple i\Phone een veelvoud daarvan.

Reputatie 6

De trein is erg vrijblijvend wat dat betreft. Je stapt in en moet maar afwachten of je gecontroleerd wordt. Heel anders dan een hotel of theater, waar "aan de deur" gecontroleerd wordt. Van de trein is bekend dat er niet veel gecontroleerd wordt en dan gokt men het er maar op. Sommigen blijven continu heen en weer lopen door de dubbeldekker, de conducteur ontwijkend. 

Klanten verwachten gewoon stopcontacten en ook wifi. Velen gaan er vanuit dat dat standaard is. In het buitenland heb je stopcontacten soms ook in de 2e klas. Al tientallen keren gezien dat jongeren hun telefoon in de 1e klas leggen en zelf achter het klapdeurtje 2e klas gaan zitten (of rustig 1e klas natuurlijk). Dat ding moet natuurlijk wel opgeladen worden. Een keer is mij gevraagd door een jongen of ik zijn telefoon in de gaten wilde houden bij het opladen terwijl hij 2e klas zat, heb dit geweigerd natuurlijk. Kreeg een boze blik en er werd verbaal met een ziekte gesmeten maar ging toen zijn heil in een andere 1e klascoupé zoeken. Ook is me op het perron al 2x gevraagd waar hier ergens de telefoon opgeladen kon worden. Nou, nergens! Verbaasde blikken!

Je telefoon opladen kun je gewoon thuis doen. Als ik mijn telefoon vollaad, kan ik er makkelijk 2 dagen mee doen. Dus echt niet nodig om die telefoon dan in de trein nog eens op te laden als ik hem volgeladen mee van huis neem. Nou zit ik niet constant met die telefoon in mijn handen, dus iemand die meer verslaafd is aan dat ding zal er misschien maar 1 dag mee doen in plaats van 2 als hij volgeladen is. Blijft het echter een feit dat de “noodzaak” tot opladen in de trein onzin is. Doe dat gewoon thuis, neem je telefoon opgeladen mee, en als je dan een uurtje in de trein moet zitten, is het godsonmogelijk dat hij halverwege de reis al leeg is.

"Ik herken me niet persoonlijk in dit probleem dus het is onzin"

 

en graag meer informatie over een telefoon die "makkelijk 2 dagen" meegaat? Waar is zoiets verkrijgbaar? 

Ik heb een Apple iPhone. Gebruik hem elke dag voor mijn werk. Heb hem maandagavond opgeladen, heb nu nog (even kijken) 30% over. Dus nog lang niet leeg.

Reputatie 7

Xioami Poco M3 bijvoorbeeld zeer lange batterijduur. Maar we dwalen af.

Reputatie 1

De trein is erg vrijblijvend wat dat betreft. Je stapt in en moet maar afwachten of je gecontroleerd wordt. Heel anders dan een hotel of theater, waar "aan de deur" gecontroleerd wordt. Van de trein is bekend dat er niet veel gecontroleerd wordt en dan gokt men het er maar op. Sommigen blijven continu heen en weer lopen door de dubbeldekker, de conducteur ontwijkend. 

Klanten verwachten gewoon stopcontacten en ook wifi. Velen gaan er vanuit dat dat standaard is. In het buitenland heb je stopcontacten soms ook in de 2e klas. Al tientallen keren gezien dat jongeren hun telefoon in de 1e klas leggen en zelf achter het klapdeurtje 2e klas gaan zitten (of rustig 1e klas natuurlijk). Dat ding moet natuurlijk wel opgeladen worden. Een keer is mij gevraagd door een jongen of ik zijn telefoon in de gaten wilde houden bij het opladen terwijl hij 2e klas zat, heb dit geweigerd natuurlijk. Kreeg een boze blik en er werd verbaal met een ziekte gesmeten maar ging toen zijn heil in een andere 1e klascoupé zoeken. Ook is me op het perron al 2x gevraagd waar hier ergens de telefoon opgeladen kon worden. Nou, nergens! Verbaasde blikken!

Je telefoon opladen kun je gewoon thuis doen. Als ik mijn telefoon vollaad, kan ik er makkelijk 2 dagen mee doen. Dus echt niet nodig om die telefoon dan in de trein nog eens op te laden als ik hem volgeladen mee van huis neem. Nou zit ik niet constant met die telefoon in mijn handen, dus iemand die meer verslaafd is aan dat ding zal er misschien maar 1 dag mee doen in plaats van 2 als hij volgeladen is. Blijft het echter een feit dat de “noodzaak” tot opladen in de trein onzin is. Doe dat gewoon thuis, neem je telefoon opgeladen mee, en als je dan een uurtje in de trein moet zitten, is het godsonmogelijk dat hij halverwege de reis al leeg is.

"Ik herken me niet persoonlijk in dit probleem dus het is onzin"

 

en graag meer informatie over een telefoon die "makkelijk 2 dagen" meegaat? Waar is zoiets verkrijgbaar? 

Reputatie 6

De trein is erg vrijblijvend wat dat betreft. Je stapt in en moet maar afwachten of je gecontroleerd wordt. Heel anders dan een hotel of theater, waar "aan de deur" gecontroleerd wordt. Van de trein is bekend dat er niet veel gecontroleerd wordt en dan gokt men het er maar op. Sommigen blijven continu heen en weer lopen door de dubbeldekker, de conducteur ontwijkend. 

Klanten verwachten gewoon stopcontacten en ook wifi. Velen gaan er vanuit dat dat standaard is. In het buitenland heb je stopcontacten soms ook in de 2e klas. Al tientallen keren gezien dat jongeren hun telefoon in de 1e klas leggen en zelf achter het klapdeurtje 2e klas gaan zitten (of rustig 1e klas natuurlijk). Dat ding moet natuurlijk wel opgeladen worden. Een keer is mij gevraagd door een jongen of ik zijn telefoon in de gaten wilde houden bij het opladen terwijl hij 2e klas zat, heb dit geweigerd natuurlijk. Kreeg een boze blik en er werd verbaal met een ziekte gesmeten maar ging toen zijn heil in een andere 1e klascoupé zoeken. Ook is me op het perron al 2x gevraagd waar hier ergens de telefoon opgeladen kon worden. Nou, nergens! Verbaasde blikken!

Je telefoon opladen kun je gewoon thuis doen. Als ik mijn telefoon vollaad, kan ik er makkelijk 2 dagen mee doen. Dus echt niet nodig om die telefoon dan in de trein nog eens op te laden als ik hem volgeladen mee van huis neem. Nou zit ik niet constant met die telefoon in mijn handen, dus iemand die meer verslaafd is aan dat ding zal er misschien maar 1 dag mee doen in plaats van 2 als hij volgeladen is. Blijft het echter een feit dat de “noodzaak” tot opladen in de trein onzin is. Doe dat gewoon thuis, neem je telefoon opgeladen mee, en als je dan een uurtje in de trein moet zitten, is het godsonmogelijk dat hij halverwege de reis al leeg is.

Reputatie 7

De trein is erg vrijblijvend wat dat betreft. Je stapt in en moet maar afwachten of je gecontroleerd wordt. Heel anders dan een hotel of theater, waar "aan de deur" gecontroleerd wordt. Van de trein is bekend dat er niet veel gecontroleerd wordt en dan gokt men het er maar op. Sommigen blijven continu heen en weer lopen door de dubbeldekker, de conducteur ontwijkend. 

Klanten verwachten gewoon stopcontacten en ook wifi. Velen gaan er vanuit dat dat standaard is. In het buitenland heb je stopcontacten soms ook in de 2e klas. Al tientallen keren gezien dat jongeren hun telefoon in de 1e klas leggen en zelf achter het klapdeurtje 2e klas gaan zitten (of rustig 1e klas natuurlijk). Dat ding moet natuurlijk wel opgeladen worden. Een keer is mij gevraagd door een jongen of ik zijn telefoon in de gaten wilde houden bij het opladen terwijl hij 2e klas zat, heb dit geweigerd natuurlijk. Kreeg een boze blik en er werd verbaal met een ziekte gesmeten maar ging toen zijn heil in een andere 1e klascoupé zoeken. Ook is me op het perron al 2x gevraagd waar hier ergens de telefoon opgeladen kon worden. Nou, nergens! Verbaasde blikken!

Reputatie 6

Ik snap al het gedoe niet. Waarom niet gewoon controleren?

Als ik in het theater een kaartje voor de goedkoopste rang koop, kan ik ook niet pontificaal vooraan op een duurdere plaats gaan zitten.

Als ik voor mijn vakantie een tweesterrenhotel boek, kan ik ook niet mijn intrek nemen in het viersterrenhotel ernaast, onder het argument dat er nog plaats genoeg is en niemand last van me heeft.

Dus als ik bij NS tweede klasse betaal, kan ik niet eerste klasse gaan zitten omdat ik een stopcontact of ander comfort wil waar ik niet voor betaald heb.

Zo simpel is het toch? Dus controleren en die mensen die misbruik maken, gewoon terugsturen naar de klasse waar ze wél voor betaald hebben, en betrap je ze een kwartier later wéér in de eerste klasse, gewoon een boete.

Badge +3

Een van de faciliteiten van de 1e klas is het stopcontact. Wil je van dat stopcontact gebruik maken dan zul je een 1e klas vervoersbewijs moeten hebben. Helaas vinden steeds meer mensen met een 2 klas vervoersbewijs dat zij het recht hebben om gebruik te maken van een stopcontact met het argument dat deze er niet is in de 2e klas

Zonder 1e klas vervoerbewijs (telefoon opladen), fiets reservering (oh, waarom dan en waarom ik wel en die andere reiziger niet?) of om welke reden dan ook ga je hooguit de trein uit bij het c-woord.

CONTROLEREN dus maar, en sowieso de 1e klas terug ‘veroveren’ op de reizigers die daar hun phone willen opladen of ‘corona willen ontlopen vanwege de afstand’ en natuurlijjlk extra betalen wegens minder luid pratende (virus verspreidende) reizigers zonder mondkapje daar!?

Reputatie 7
Badge +3

Een van de faciliteiten van de 1e klas is het stopcontact. Wil je van dat stopcontact gebruik maken dan zul je een 1e klas vervoersbewijs moeten hebben. Helaas vinden steeds meer mensen met een 2 klas vervoersbewijs dat zij het recht hebben om gebruik te maken van een stopcontact met het argument dat deze er niet is in de 2e klas. Tijdje terug meegemaakt dat iemand met 1e klas kaartje niet op een bepaalde stoel mocht zitten omdat daar een telefoon lag op te laden van iemand die zelf in de 2e klas zat. Omgekeerde wereld...

Wanneer je ‘last’ hebt van mensen die onterecht in de 1e klas zitten en de conducteur houdt zijn service ronde dat zou je kunnen vragen of hij wil controleren.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is een maatschappelijk probleem en niet alleen bij NS. NS werkt het met dit controlebeleid wel in de hand dat mensen niet betalen en overlast veroorzaken. 
 

Over de respectloze toon naar mensen die gewoon hun werk doen, zullen we het maar niet hebben. 

Reputatie 3

Dag Thom, je geeft duidelijk de kern van mijn verhaal weer.

Jeroen, ik houd de HC’s niet verantwoordelijk voor de stand van ons land. Wel de al langer bestaande tendens in onze maatschappij van doen of we dingen niet zien of bagataliseren.

 

Reputatie 7
Badge

@mokum 

Ik was niet de conducteur van je trein, laat staan of ik heb kunnen controleren of de reizigers een geldig vervoerbewijs hadden, dus daarover deed en doe ik geen uitspraken.

Met uw aannames over uw medereizigers kan ik helaas niets.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem dat wordt aangekaart gaat over het in de erste klas zitten zonder geldig kaartje en de conducteur die niet sanctioneert. Niet of iemand daar last van heeft of welke rechten je hebt. 

Zwartrijders veroorzaken de meeste agressie naar de conducteurs en zeker opgekropte ergernis bij de betalende klanten. Potentieel is er genoeg om last van te hebben of te kunnen krijgen. De domme ‘discussies’ zijn al vervelend genoeg.  Zwartrijders zijn potentiele korte lontjes met alle overlast van dien. Zeker is in ieder geval dat er bij deze groep de betalingsmoraal niet deugt en dat ze de dienstverlener niet correct betalen. 
 

Waarom moeten medereizigers als ze gepakt worden ongevraagd meeluisteren? Bij controle weet je het. In het weekend reizen mensen nogal eens met weekendvrij eerste klas. dat komt ook voor. 
 

Jammer dat het een gastheer was en geen echte conducteur 
 

 

De Hc mag in de trein een controleronde doen en hierbij alle of een deel van de reizigers controleren op een geldig vervoersbewijs maar deze mag ook een servicerondje lopen waarbij hij aangesproken kan worden door de reizigers met vragen of opmerkingen waarbij deze geen controle uitoefent op vervoersbewijzen.

 

Deze keuze is aan de Hc op de trein. De persoon van Ipsos mag alleen scannen op soorten vervoer bewijzen en heeft verder geen enkele controlerende functie. 

 

Om dan meteen te roepen dat het onveiliger wordt als iemand met een 2e klas kaartje in de 1e klas zit gaat wel een beetje heel erg ver. En om het daarna nog door te trekken naar heel Nederland ….  Dat zou betekenen dat als alle Hc's weer kaartjes controleren dat het in Nederland meteen stukken veiliger is en geen zooitje meer is, die Hc's hebben dan toch wel een hele grote verantwoording tegenwoordig. :wink:

Reputatie 3

Dank voor de reactie AbbeyRoad.. Volgens mij gaat het altijd om de toon die de muziek maakt.en blijkbaar is reizen in een klasse waarvoor je niet betaald normaal?

 

Ook dank voor de reactie masd. Het valt me op dat u net als AbbeyRoad vooral de focus heeft op rechten en niet aangesproken wenst te worden.

En volgens mij is dat nu juist de kern van het probleem. Maar aan rechten hangen ook plichten.

 

 

 

Als je het al als onveilig ervaart als iemand zijn telefoon in de (verkeerde klasse) in de trein oplaadt, dan kun je misschien beter binnen blijven…

Hij mag trouwens laten merken dat hij niet gecontroleerd en/of aangesproken wenst te worden door een Ipsos-medewerker. Dat recht heb je als reiziger.

Reputatie 7
Badge

En het "mooie" is, die Ipsos medewerker mag daar helemaal niets over zeggen  @mokum !

Je kunt het als onveilig ervaren, maar welk gevaar heeft u gelopen ?

Reputatie 3

Helaas wordt het erger. Nadat de conducteur de andere kant is opgelopen, is ze weer 1e klas gaan zitten. En daar zit ze 1½ uur later nog.

In Zwolle stapt er een jongeman met zelfde behoefte aan een stopcontact binnen. Als de medewerkers van Ipsos langs komen en hij aangesproken wordt op een 2e klas kaartje. Geeft hij de meneer van Ipsos ook nog een grote mond. De jonge dame had zich voor deze zeer korte duur vlug even terug getrokken . Maar door de grote mond van deze figuur voelt zij zich gesterkt en is weer rustig 1e klas gaan zitten,

Dat is de reden dat het in de trein onveiliger is en het in ons land zo’n enorm zooitje is. We doen net alsof we het niet zien en ondertussen gaat het van kwaad tot erger.

Reageer