Skip to main content

Tandem mee in de trein

  • 29 June 2024
  • 72 reacties
  • 1703 Bekeken

Vanaf 1 juli mag onze tandem niet meer mee. Een zeer onlogische maatregel, 1 tandem neemt minder plaats in dan 2 fietsen. Zijn er meer tandemreizigers? Willen jullie ook een klacht indienen?

Overigens mag het voor gehandicapten nog wel, dat zijn wij nog niet. We hebben alleen een aanzienlijk krachtsverschil in de benen.

72 reacties

Reputatie 1

Nu dat tandems niet meer toegestaan zijn in fr trein - hoe zit het eruit met vouwtandems mits ze binnen de toegestaande afmetingen zitten? Mogen ze dan wel als vouwfietsen of helemaal niet?

Vroeger huurde ik vaak een fiets met versnellingen bij een bewaakte fietsenstaling, maar nadat NS het personeel heeft wegbezuinigd door de stallingen te automatiseren is dit vaak geen optie meer. En OV-fietsen zijn ruk om lange afstanden mee te maken. Dus ja, wat blijft er dan nog over.

In de meeste plaatsen zijn er ook particuliere verhuurders waar je vaak veel keuze hebt. En je kunt ook met de auto gaan en dan je fiets meenemen op een fietsrek.

Je kunt niet verwachten dat NS bij de huidige lage fietstarieven massaal zitplaatsen gaat opdoeken om meer fietsplaatsen te creëren voor dagjesmensen.

De eerste stap naar een oplossing zou zijn om realistische tarieven voor fietsvervoer in te stellen. Bijv. buiten de zomerperiode een kaartje enkele reis met 40% korting per fiets en in de zomerperiode een enkele reis zonder korting per fiets. 

Reputatie 7
Badge +1

Vroeger huurde ik vaak een fiets met versnellingen bij een bewaakte fietsenstaling, maar nadat NS het personeel heeft wegbezuinigd door de stallingen te automatiseren is dit vaak geen optie meer. En OV-fietsen zijn ruk om lange afstanden mee te maken. Dus ja, wat blijft er dan nog over.

In de meeste plaatsen zijn er ook particuliere verhuurders waar je vaak veel keuze hebt. En je kunt ook met de auto gaan en dan je fiets meenemen op een fietsrek.

Je kunt niet verwachten dat NS bij de huidige lage fietstarieven massaal zitplaatsen gaat opdoeken om meer fietsplaatsen te creëren voor dagjesmensen.

De eerste stap naar een oplossing zou zijn om realistische tarieven voor fietsvervoer in te stellen. Bijv. buiten de zomerperiode een kaartje enkele reis met 40% korting per fiets en in de zomerperiode een enkele reis zonder korting per fiets. 

We weten nu wel dat jij zeer anti-fiets bent Tamzin, probleem bij de particuliere verhuurders is natuurlijk ook dat die maar een beperkte openingstijd hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat er maatregelen genomen moeten worden, omdat het een beetje uit de klauwen is gelopen. Maar ik verbaas mij over het feit dat fatbikes nog wel mee mogen.

Het meest gehoorde argument dat NS fietsen meenemen moet faciliteren is dat Nederland een fietsland is. Maar fietsen doe je niet in de trein.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers over hoe vaak de gemiddelde reiziger een fiets meeneemt en dat uitgesplitst per maand.

Reputatie 5
Badge

Zullen we meningen even weglaten?

In de concessie, bijv. die van 2025-2033 staat gewoon dat NS het meenemen van fietsen moet faciliteren. Daar staat ook omschreven (artikel 19) dat dat faciliteren onder redelijke voorwaarden moeten zijn, waarbij het aanbod is afgestemd op de vraag. Daar staat niet omschreven wat voor fietsen wel en wat voor fietsen niet. NS heeft dus vrijheid om, binnen de kaders, zelf te bepalen hoe ze fietsen meenemen faciliteert. 

Ik weet dat dit en reiziger-helpt-reiziger forum is, maar de enige mensen die een definitief antwoord kunnen geven waarom fiets A wel en fiets B niet, iemand van NS is, en niet iemand van het vaste kliekje hier. 

Ik ben overigens geen jurist, dus pin me niet vast op mijn interpretatie van de concessie.

Reputatie 7

Ik weet dat dit en reiziger-helpt-reiziger forum is, maar de enige mensen die een definitief antwoord kunnen geven waarom fiets A wel en fiets B niet, iemand van NS is, en niet iemand van het vaste kliekje hier. 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers over hoe vaak de gemiddelde reiziger een fiets meeneemt en dat uitgesplitst per maand.

Ik vermoed dat er een kleine groep is die omdat het zo spotgoedkoop is hun fiets in de zomerperiode heel vaak meeneemt voor een dagtochtje, een weekendje of een weekje.

En de rest zal vermoed ik (zeker tijdens de wintertijd) zeer incidenteel gebruik zijn bijv. om de fiets naar een andere (woon)plaats te brengen.

 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Fietstassen moeten altijd worden verwijderd al schijnen sommige eigenaren dat niet te (willen) weten.

In de concessie, bijv. die van 2025-2033 staat gewoon dat NS het meenemen van fietsen moet faciliteren. Daar staat ook omschreven (artikel 19) dat dat faciliteren onder redelijke voorwaarden moeten zijn, waarbij het aanbod is afgestemd op de vraag. 

NS is echter vrij om zelf de tarieven voor fietsvervoer vast te stellen en kan dus de vraag sturen. 

Redelijke voorwaarden is overigens een begrip waar je juridisch weinig mee kunt. 

 

 

We weten nu wel dat jij zeer anti-fiets bent Tamzin,

Ik vind dat voor het vervoer van fietsen gezien de overlast wel een redelijke prijs betaald moet worden. Het is nu belachelijk goedkoop.

 

probleem bij de particuliere verhuurders is natuurlijk ook dat die maar een beperkte openingstijd hebben. 

Dat is zo maar dat speelt eigenlijk voornamelijk voor dagjesmensen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Misschien even de voorwaarden lezen mbt fiets meenemen in de trein? Bagage mag niet op de fiets blijven zitten, die fietstassen zouden er af moeten. In ieder geval de inhoud eruit en zonder inhoud nemen de meeste fietstassen nauwelijks extra plek in.

Reputatie 7

 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Misschien even de voorwaarden lezen mbt fiets meenemen in de trein? Bagage mag niet op de fiets blijven zitten, die fietstassen zouden er af moeten. In ieder geval de inhoud eruit en zonder inhoud nemen de meeste fietstassen nauwelijks extra plek in.

En wordt dat ook echt gedaan??? Nee, en het is eigenlijk ook een idiote regeling want als de bagage niet in de weg staat bij de fietsen dan is het wel ergens anders waar het in de weg staat, en dat mag dan ook weer niet!

 

Maar sorry, mijn nederige excuses dat ik niet alle voorwaarden van NS uit mijn hoofdje weet.

Reputatie 7
Badge

 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Misschien even de voorwaarden lezen mbt fiets meenemen in de trein? Bagage mag niet op de fiets blijven zitten, die fietstassen zouden er af moeten. In ieder geval de inhoud eruit en zonder inhoud nemen de meeste fietstassen nauwelijks extra plek in.

En wordt dat ook echt gedaan??? Nee, en het is eigenlijk ook een idiote regeling want als de bagage niet in de weg staat bij de fietsen dan is het wel ergens anders waar het in de weg staat

Maar als anders iemand anders zijn fiets er niet meer bij kwijt kan op een fietsplek en dat hele ding ergens anders zet, kost dat waarschijnlijk nog meer ruimte.

en dat mag dan ook weer niet!

Dat klopt als die bagage een zitplek of doorgang blokkeert. Dan moet je die ergens anders laten (zoals in een van de veel te weinig gebruikte bagagerekken) of anders vervoeren dan met de trein als jet daar ook niet past zonder in de weg te staan.

Reputatie 7

saillant detail is nog dat het regelmatig gebeurt dat OV fietsen niet beschikbaar vanwege storing of (voornamelijk in Amsterdam) te hoge vraag. De OV fiets is dus zeker geen alternatief voor een fiets meenemen. Ik heb zelf meerdere keren een fiets meegenomen waar ik zelf de voorkeur zou geven aan de OV fiets, maar de betrouwbaarheid net zoals bij de rest van het Nederlandsche spoor zwaar onder te maat is. 

Reputatie 6

Vroeger huurde ik vaak een fiets met versnellingen bij een bewaakte fietsenstaling, maar nadat NS het personeel heeft wegbezuinigd door de stallingen te automatiseren is dit vaak geen optie meer. En OV-fietsen zijn ruk om lange afstanden mee te maken. Dus ja, wat blijft er dan nog over.

In de meeste plaatsen zijn er ook particuliere verhuurders waar je vaak veel keuze hebt. En je kunt ook met de auto gaan en dan je fiets meenemen op een fietsrek.

Je kunt niet verwachten dat NS bij de huidige lage fietstarieven massaal zitplaatsen gaat opdoeken om meer fietsplaatsen te creëren voor dagjesmensen.

De eerste stap naar een oplossing zou zijn om realistische tarieven voor fietsvervoer in te stellen. Bijv. buiten de zomerperiode een kaartje enkele reis met 40% korting per fiets en in de zomerperiode een enkele reis zonder korting per fiets. 

De afgelopen maanden heb ik in Leeuwarden en Groningen een fiets met versnellingen gehuurd bij een fietsenzaak vlakbij het station, maar die mogelijkheid is er niet overal. En al helemaal niet op zondag. En een auto heb ik niet, dus dat is geen optie. Bovendien fiets ik vaak van station A naar station B en dan is een fiets huren geen optie.

Reputatie 6

 

 

We weten nu wel dat jij zeer anti-fiets bent Tamzin,

Ik vind dat voor het vervoer van fietsen gezien de overlast wel een redelijke prijs betaald moet worden. Het is nu belachelijk goedkoop.

 

probleem bij de particuliere verhuurders is natuurlijk ook dat die maar een beperkte openingstijd hebben. 

Dat is zo maar dat speelt eigenlijk voornamelijk voor dagjesmensen.

Bij Q-buzz op de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen is plaats voor 12 fietsen en mogen ze gratis mee. Afgelopen zaterdag reisde ik met mijn fiets tussen Maassluis en Schiedam Centrum met de metro en ook daar mag de fiets gratis mee. Ik ben het ermee eens dat vervoer van fietsen niet gratis hoeft te zijn, maar waarom zou je het bij NS dan zo belachelijk duur willen maken.  

Echter @Marcel Stroo moet je in de spits voor een fiets bij Qbuzz wel betalen, ik dacht Euro 5,-

Verder mogen ligfietsen en tandems ook bij Q-Buzz in de trein niet mee.

Reputatie 7

Echter @Marcel Stroo moet je in de spits voor een fiets bij Qbuzz wel betalen, ik dacht Euro 5,-

Verder mogen ligfietsen en tandems ook bij Q-Buzz in de trein niet mee.

Die treinen zijn volgens mij ook een stuk smaller en kleiner…

 

Bij sprinters en ICM snap ik het nog wel dat er geen ligfietsen en tandems in mee mogen, maar een VIRM of DDZ heeft toch wel genoeg ruimte lijkt mij...

Reputatie 7

Ik weet dat dit en reiziger-helpt-reiziger forum is, maar de enige mensen die een definitief antwoord kunnen geven waarom fiets A wel en fiets B niet, iemand van NS is, en niet iemand van het vaste kliekje hier. 

Ik vraag me dan toch af op wat ze hun keuzes baseren, want een fiets met fietstassen telt eigenlijk al als 3 fietsen, en een fatbike is ook vrij massief.

Bagage moet altijd van de fietsen af

Verder mogen ligfietsen en tandems ook bij Q-Buzz in de trein niet mee.

Die treinen zijn volgens mij ook een stuk smaller en kleiner…

Bestudeer even de bouwtekeningen van deze Stadlers, en je ziet dat het niet klopt @Gorott 

Je kan ook gewoon op het perron gaan kijken, dan zie je dat ook deze treinstellen netjes langs een perron passen en dat je geen sprong hoeft te maken.

Reputatie 7

Verder mogen ligfietsen en tandems ook bij Q-Buzz in de trein niet mee.

Die treinen zijn volgens mij ook een stuk smaller en kleiner…

 

Je kan ook gewoon op het perron gaan kijken, dan zie je dat ook deze treinstellen netjes langs een perron passen en dat je geen sprong hoeft te maken.

Tja, want dikkere wanden bestaan natuurlijk niet hé 🙄.

 

Voor mij zien ze er in iedergeval smaller uit van binnen, maar blijkbaar heb ik het mis, excuses.

Reizigersvereniging Rover had ook dringend geadviseerd tandems niet uit te sluiten omdat er relatief maar heel weinig Tandems zijn die dan mogelijk door 2 gewone fietsen vervangen zouden worden. Tandems kunnen ook niet op een fietsdrager. En om nu een bestelwagen te gaan huren om ergens op je eigen fiets te gaan rijden, waarbij je dan ook terug moet naar je beginpunt... Familie in de buurt van Hulst maakt dat tot een frequentie en gewenste bestemming. Eenmaal officieel visueel gehandicapt mag je natuurlijk niet meer alleen op een gewone fiets en zover zijn we gelukkig nog niet en hopelijk nog een tiental jaren niet. 

Ik ben er nog steeds onthutst over.

Reageer