beantwoord

Ten onrechte een boete ondanks dalvrij reizen


goedendag. Ik heb een eersteklas dalvrij abonnement 3528050008440010 , dus met inchecken na 9 uur rijd ik sowieso gratis. Ik mail over het volgende probleem.

Ik heb vandaag om 11.18 uur ingechekt op Leiden Lammenschans. (de scanners staan daar de facto voor het station, niet op het station). Toen ik in de trein van 11.28 uur vanuit Lammenschans naar Utrecht mijn NS app controleerde, stond het inchecken daar niet in. Ik dacht daarom dat ik vergeten was in te checken. Dus ben ik in Alphen uit de trein gerend, om in te checken. Toen ik weer in de trein zat, en weer de app controleerde, bleek dat ik in Leiden Lammenschans wel had ingecheckt, en daardoor in Alphen had uitgecheckt. Tussen Alphen en Bodegraven kwam de conducteur langs, aan wie ik het verhaal uitlegde, en hij zei toen “ik meld u wel even aan”. Omdat ik sowieso een dalvrij kaart heb, begreep ik hem zo dat hij me ter plekke zou inchecken.

Voor de zekerheid heb ik in Utrecht CS even uitgecheckt, om weer in te checken en mijn reis naar Bilthoven te vervolgen.

Vanmiddag om 13.15 kreeg echter een email van NS: (kenmerk 5177383026) met het bericht dat ik 50 euro boete zou krijg, omdat ik zonder geldig reisrecht gereisd zou hebben. Ik vind het onterecht dat ik een boete krijg opgelegd door een misverstand, terwijl ik wel degelijk reisrecht heb met mijn dalvrij kaart.

Met vriendelijke groet

Wim van Saarloos

 

icon

Beste antwoord door Thom 6 April 2022, 16:28

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De boete is strikt genomen wel terecht, maar als het een eerste boete is en de conducteur geen nare dingen over uw opstelling of gedrag heeft opgesteld, kunt u die vaak eenmalig terugkrijgen. Neem hiervoor contact op met Klantenservice.

U wordt beoordeeld op gedrag en niet op intenties. Uw gedrag was dat u formeel zonder geldige incheck reisde. Als u Dalvrij heeft en dit gaat mis in de daluren, dan wordt de boete veelal kwijtgescholden. U had immers vrij reizen . U bent wel overeengekomen dat u altijd in- en uitcheckt. Ik ben niet in de positie een toezegging te kunnen doen, maar verwacht dat u het niet hoeft te betalen, dan wel terugkrijgt.

Houdt uw boetekenmerk bij de hand en hou er rekening mee dat het bij Klantenservice erg druk is vanwege de afhandeling van afgelopen zondag.

 

Omdat ik sowieso een dalvrij kaart heb, begreep ik hem zo dat hij me ter plekke zou inchecken.

Dat kan de conducteur niet, hij kan u dus onderweg helemaal niet in- of uitchecken.

Dank, ik neem contact op met de klantenservice. Ik zie geen enkele reden om een slechte aantekening te krijgen van de conducteur, ik heb zelf eerlijk de stommiteit gemeld bij de conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Strikt genomen is het juist en is het geen boete maar een correctietarief voor het niet hebben van een geldige incheck. De conducteur die u “aangemeld” heeft, heeft geregistreerd dat u niet ingecheckt was en dat levert een correctietarief van €50 op. 

Bij het oude abonnement op saldo had u het uit kunnen leggen waarbij de conducteur er voor kon kiezen geen boete (Uitstel van betaling) te geven en/of u op een volgend station te laten inchecken. Er waren zelfs conducteurs die bij een stop op een station dan de incheck deden voor de reiziger als hij of zij toch het perron op moest en de paaltjes dicht bij stonden. 

Zoals Thom al aangeeft, neem contact op met de klantenservice en leg de situatie uit.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur die u “aangemeld” heeft, heeft geregistreerd dat u niet ingecheckt was en dat levert een correctietarief van €50 op. 

Ik vraag me nog steeds af of alle conducteurs wel goed op de hoogte zijn van de werking van Flex en het correctietarief. Ik lees iets teveel verhalen dat de conducteur gezegd zou hebben dat-ie de reiziger alsnog zou “inchecken” of “aanmelden” of iets soortgelijks. Ik vind het niet ongeloofwaardig dat een aantal denkt dat de registratie ervoor zorgt dat het in de backoffice allemaal “netjes” afgehandeld wordt. Als een conducteur wel weet dat er een boete/correctietarief volgt, vind ik het een slechte zaak als-ie dat niet zou melden aan de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens mrfreeze, ik heb nu al iets te vaak gelezen dat een conducteur een reiziger wel zou inchechen of aanmelden. Reiziger naderhand flink in verwarring want kreeg €50 correctietarief om de oren. 

Maar goed, zo werkt Flex nu eenmaal en daar heeft NS voor gekozen. De HC's moeten het alleen maar uitvoeren, maar meer kennis bij en uitleg door de HC's zou wel gewenst zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Of is het gewoon-heel erg menselijk overigens- kop in het zand doen om te voorkomen dat er weer de zoveelste.xxxx kwaaje rustverstorende reiziger stennis&heibel gaat trappen? Of-dat vinden sommigen nog erger- ze vertellen gewoon door zoals het hun op de instructie is meegedeeld-want de doorsnee HC heeft in de praktijk nooit zelf met zoiets te maken. Evenmin als die alle ins&outs van elk mogelijk online boekingsproblem zal kennen-wat vele onzekere reizigers vaak wel verwachten

Omdat dit soort topics zowat elke dag wel in een of andere vorm voorbijkomen-elke reiziger zou ook eerst een verplichte cursus moeten volgen tevens inhoudend het lezen van de bepalingen-kan best als zo´n lustig YouTube filmpje. Groot onderdeel zou moeten zijn: eerst lezen en jezelf redden in de meeste voorkomende problemsituaties.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat dit soort topics zowat elke dag wel in een of andere vorm voorbijkomen-elke reiziger zou ook eerst een verplichte cursus moeten volgen tevens inhoudend het lezen van de bepalingen-kan best als zo´n lustig YouTube filmpje. Groot onderdeel zou moeten zijn: eerst lezen en jezelf redden in de meeste voorkomende problemsituaties.

Verplicht vind ik te ver gaan, maar het kan zeker geen kwaad dat reizigers alle voorwaarden, zoals de algemene voorwaarden en die van hun abonnement eens goed doorlezen om te weten wat hun rechten en plichten zijn en dat niet pas doen als er iets is. 

Reputatie 5

Als je Davrij (of altijd vrij of weekend vrij,tijdens de geldigheid van het abonnement) hebt kan je  geen boete krijgen voor een vergeten incheck!

Vraag maar aan de rechtbank! (is al gebeurd)

De reis is immers al betaald.

Zie https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/boete-gekregen

Onder het kopje ‘Krijg ik een boete als...’

Ik checjk trouwens wel altijd in,al was het om problemen te voorkomen.

NB: Geld mogelijk ook voor E-tickets met reisroute

Update: 17:29 Deze link is beter:

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/03/31/vervoerders-mogen-geen-boete-meer-geven-aan-abonnementhouders/?gdpr=deny

Reputatie 7
Badge +1

Als je Davrij (of altijd vrij of weekend vrij,tijdens de geldigheid van het abonnement) hebt kan je  geen boete krijgen voor een vergeten incheck!

[...]

NB: Geld mogelijk ook voor E-tickets met reisroute

E-tickets kun je niet inchecken.

Ik vraag me nog steeds af of alle conducteurs wel goed op de hoogte zijn van de werking van Flex en het correctietarief. Ik lees iets teveel verhalen dat de conducteur gezegd zou hebben dat-ie de reiziger alsnog zou “inchecken” of “aanmelden” of iets soortgelijks. Ik vind het niet ongeloofwaardig dat een aantal denkt dat de registratie ervoor zorgt dat het in de backoffice allemaal “netjes” afgehandeld wordt.

Dat kan ik bevestigen, afgelopen week tijdens een terugreis naar Nederland nog een gesprek gevoerd waarin Nederlands IC-Brussel personeel een NMBS’er ging uitleggen hoe Flex werkte (of ja, OVCP controle in het geheel). Inclusief fouten in de werking van Flex en correcties.

Reputatie 7
Badge +3

Als je Davrij (of altijd vrij of weekend vrij,tijdens de geldigheid van het abonnement) hebt kan je  geen boete krijgen voor een vergeten incheck!

Vraag maar aan de rechtbank! (is al gebeurd)

De reis is immers al betaald.

Zie https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/boete-gekregen

Onder het kopje ‘Krijg ik een boete als...’

Ik checjk trouwens wel altijd in,al was het om problemen te voorkomen.

NB: Geld mogelijk ook voor E-tickets met reisroute

Update: 17:29 Deze link is beter:

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/03/31/vervoerders-mogen-geen-boete-meer-geven-aan-abonnementhouders/?gdpr=deny

Dat geldt voor een Dal Vrij abonnement alleen voor de vrij reizen dagen. Op een niet weekend/feestdag heb je met een Dal Vrij abonnement niet de gehele dag vrij reizen. Je zou dan tijdens de spits de reis hebben kunnen beginnen als de controle tijdens de daluren is. 

Het gaat hierbij om abonnementhouders met een vrij reizen-abonnement als het OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, de studentenkaart en abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij tijdens de vrij reizen-dagen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan nog is die conducteur een beetje een sukkel. Die kan zien dat iemand heeft in- en uitgecheckt in de daluren. Vervolgens zit de reiziger tijdens de daluren alsnog in de trein. Lijkt me geen enkel probleem met Dalvrij. 

Na uitleg van reiziger had de Hc deze vaste klant gewoon met rust moeten laten.

Misschien moeten al die Hc’s die werkelijk geen benul schijnen te hebben van de letter en geest van de verschillende tarieven en voorwaarden fijn in de onbemande cabine blijven en ophouden met lastigvallen van reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar wel een sukkel die het volgens de regeltjes van NS doet: geen incheck, dat wordt geregistreerd. Dit is blijkbaar wat NS wil. Wat dan vervolgens wel zou kunnen en wellicht zou moeten, is dat er bij zo'n registratie rekening wordt gehouden met het feit dat iemand met een vrij reizen abonnement in een vrij reizen periode die incheck niet heeft en dat er dan geen correctietarief wordt berekend. Dus registeren prima, maar aan de hand van abonnement bepalen of er wel of niet een correctiterief volgt.

Reputatie 7
Badge +3

Het begint er meer en meer op te lijken dat je echt een beetje een sukkel bent als je stupide regels van NS uitvoert.

Reputatie 4

De hamvraag in dit topic is: waarom is een check-in niet direct zichtbaar in de app maar pas na vele minuten?

TS heeft ter controle braaf in de app gekeken, zag geen check-in en heeft daarom opnieuw ingecheckt.

Was de check-in op station Leiden Lammenschans direct zichtbaar, dan was er niets aan de hand geweest.

Dat is allemaal veel te gek voor de antieke troep die men een “modern” systeem van betalen in het OV noemt. 
 

Als het woord innovatief in dezelfde zin gebruikt lig ik oprecht dubbel. 

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon op het paaltje kijken bij een in/uitcheck welke melding je krijgt, als er geen poortjes zijn.

Een mens kan in de haast eens iets vergeten. NS biedt een service die realtime impliceert, maar in feite is het dat niet. Verwachtingsmanagement…

Reputatie 7
Badge +3

In de routine kun je het wel eens vergeten of denken dat je het vergeten bent. Ik heb ook wel eens in de trein gezeten en dat ik dacht dat ik vergeten was of niet zeker wist of ik wel ingecheckt. Ik had dan geen app om dat te checken, maar checkte het op het station waar ik toch over moest stappen. Had beide keren wel ingecheckt. Eén keer was ik 's morgens wel vergeten in te checken en checkte ik bij uitstappen in bij het paaltje op Delft (oude station dus nog paaltjes) terwijl ik dacht uit te checken, merkte dat niet op maar zag wel toen ik 's middags weer naar huis ging dat het paaltje op Delft aangaf dat ik uitcheckte terwijl ik dacht in te checken. Daarna weer ingecheckt. Overigens geen controle gehad tijdens de rit 's morgens en een gemiste uitcheckt kostte toen met een Traject Vrij maar 1 cent (om reizigers te laten wennen dat ze moesten inchecken).

Reageer