Nu (eindelijk wat mij betreft) ook in het OV de mondkapjesplicht is afgeschaft, ben ik sinds vorige week (maandag 4 april) weer regelmatig in de trein te vinden en heb ik sinds deze week zelfs weer een (NS Flex Traject Vrij) abonnement.
Hoewel ik dat sinds ik in 2012 aan een studie begon veel heb gedaan, is dat door medische redenen waar ik wel eens eerder wat over heb geschreven, gevolgd door de uitbraak van de pandemie zo'n 2,5 jaar geleden. Het leek me daarom leuk eens wat te schrijven over mijn ervaringen en de verschillen met 'vroeger', waarbij ik tevens wat vragen/suggesties heb.
Allereerst het (voor mij) goede nieuws:
- Hoewel ik weer in de spits reis, heb ik elke keer kunnen zitten. 2,5 jaar geleden was dat op mijn traject redelijk ondenkbaar en stond ik vaak minstens een deel van de reis.
- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.
- Het probleem met melding voor een traject in de app waar ik jaren last van heb gehad (waar hier ook ergens een topic over is) is in ieder geval voor mij eindelijk opgelost; de eerste notificaties zijn binnen.
- Met NS Flex Traject Vrij i.p.v. mijn vroegere oude Traject Vrij abonnement, kan ik als ik daar ooit behoefte aan heb wat zaken uit de app regelen en hoef ik daarvoor niet meer langs een automaat. Bovendien kan ik maandelijks opzeggen tegen de (wel verhoogde) prijs van wat ooit een jaarabonnement was.
Zoals het laatste punt al op wijst zijn er ook al wat negatieve verschillen opgevallen:
- Ik heb nog geen controle ondergaan of ook maar gezien en zelfs nog geen conducteur een servicerondje zien doen. Ik heb er wel 'al' twee gespot die langsliepen om de deuren te gaan sluiten.
- NS Flex met een abonnement bleek ik helaas niet vooraf te kunnen bestellen maar alleen met de huidige datum als ingangsdatum.
Sommige dingen blijken weliswaar onveranderd, maar hadden best verbeterd kunnen worden: Ik reis met treinseries 4600 en 14600. Die laatste heeft zo'n langer nummer omdat het voortraject van omdat het een traject betreft dat aan die van die andere serie is 'geplakt'. Vanaf Amsterdam Centraal wordt onder een ander nummer doorgereden. We zijn op dit forum ooit gepolst over een wijziging in de reizigersinformatie om deze constructie voor treinen via omwegen overbodig te maken, maar dat blijkt (nog) niet gerealiseerd.
Ik meldde al dat ik een notificatie had ontvangen voor een wijziging op mijn traject. Dat was vanochtend i.v.m. een seinstoring. Concrete gevolgen stonden op dat moment nog niet in de app. Toen ik kort daarna op Amsterdam Centraal stond, bleek ik de omroep net te kunnen verstaan. En wat werd er omgeroepen? Mijn trein bleek niet te rijden.
Dat moest ik echter dus herkennen aan de vertrektijd, het vertrekspoor en de eindbestemming op wat voor mij een tussenstop is. In de trein zelf werd niets omgeroepen. Ik heb nog wat reizigers om mij heen kunnen waarschuwen, maar veel mensen bleven zitten en hebben vast ik weet niet hoeveel later ontdekt dat ze in een trein zaten die niet vertrok.
Het lijkt er op dat het personeel op de trein - zoals eerder besproken in een topic hier - nog steeds niet weet dat hun trein na de eindbestemming niet keert of wordt afgerangeerd, maar doorrijdt en veel reizigers op de 'eindbestemming' dus niet uitstappen, maar verwachten dat de trein doorrijdt. Kunnen zij beter worden geïnformeerd zodat ze reizigers in dit soort situaties kunnen waarschuwen dat ze voor niets zitten te wachten en over moeten stappen? En/of is het misschien een idee omroepen op het station automatisch/standaard ook ín de treinen waar ze op slaan te gaan doen?
Bladzijde 1 / 4
Begin deze maand heb ik voor het eerst sinds ruim twee jaar weer een lange treinreis gemaakt. Het viel me enorm mee en ik had het gevoel alsof corona er nooit geweest is. Op de terugreis was er zelfs controle door een conductrice. Wat mij betreft is mijn coronapauze voorbij en ga ik vaker de trein pakken.
- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.
Dat hoeft niet aan de omroepinstallatie te liggen, dat kan ook aan (de verstaanbaarheid van) de conducteur liggen. Ik denk dat dat waarschijnlijker is dan dat de omroepinstallatie defect is, aangezien de automatische omroep het volgens u wel normaal deed.
Het niet goed horen van de Hc kan wel degelijk aan de installatie liggen aangezien er een ander dele van de installatie gekoppeld wordt aan de speakers dan als er een automatische omroep gaat in de trein. De microfoon of de bediening van de microfoon kan bv defect zijn.
Wat betreft de informatie dat de trein niet verder gaat op Amsterdam CS en dat er in de trein niets werd omgeroepen kan ontstaan doordat het treinpersoneel daar van de trein afgaat en er nieuw treinpersoneel op de trein dienst gaat doen. Het personeel wat afstapt wordt niet geïnformeerd dat de trein niet verder gaat en het opkomende personeel is geïnformeerd dat de trein niet rijdt en is mogelijk al ingezet op een andere trein maar is dus nooit bij de trein geweest. Dat is heel ongelukkig en ontstaat ook doordat het een andere treinserie wordt waardoor de informatie niet doorkomt.
- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.
Dat hoeft niet aan de omroepinstallatie te liggen, dat kan ook aan (de verstaanbaarheid van) de conducteur liggen. Ik denk dat dat waarschijnlijker is dan dat de omroepinstallatie defect is, aangezien de automatische omroep het volgens u wel normaal deed.
Dat zou ik normaal ook hebben gezegd, maar het klonk echt wel heel merkwaardig. Als een mens klanken inslikt is dat op logische plaatsen en neemt het stemvolume geleidelijk toe en af. Dit was echt een heel reeks veel te veel, opvallend korte en volkomen onlogisch getimde onderbrekingen, bijvoorbeeld halverwege een woord.
Het niet goed horen van de Hc kan wel degelijk aan de installatie liggen aangezien er een ander dele van de installatie gekoppeld wordt aan de speakers dan als er een automatische omroep gaat in de trein. De microfoon of de bediening van de microfoon kan bv defect zijn.
Wat betreft de informatie dat de trein niet verder gaat op Amsterdam CS en dat er in de trein niets werd omgeroepen kan ontstaan doordat het treinpersoneel daar van de trein afgaat en er nieuw treinpersoneel op de trein dienst gaat doen. Het personeel wat afstapt wordt niet geïnformeerd dat de trein niet verder gaat en het opkomende personeel is geïnformeerd dat de trein niet rijdt en is mogelijk al ingezet op een andere trein maar is dus nooit bij de trein geweest. Dat is heel ongelukkig en ontstaat ook doordat het een andere treinserie wordt waardoor de informatie niet doorkomt.
Dat klinkt heel aannemelijk, maar dan is er dus een trein zonder personeel, waar voorlopig mogelijk ook niemand heen gaat en wel reizigers in zitten te wachten. Dat is toch ook wel zeer onwenselijk. Zou de omroep in een trein misschien op afstand bediend kunnen worden in zo'n geval? Dat lijkt me hier een relatief eenvoudige oplossing als dat technisch mogelijk is.
Het zou beter zijn als het gewoon 1 treinserie wordt dan wordt het wel gemeld bij het personeel als de rit niet verder gaat en kan er omgeroepen worden.
Zulke aanpassingen in systemen dat het automatisch wordt omgeropeen zie ik niet zo snel gebeuren bij de NS.
Dat is zeker als zo'n omroep nu niet kan absoluut beter haalbaar en misschien ook nog wel zinniger. Dan is alleen het probleem terug dat alleen de eindbestemming in reisinformatie opvallend wordt getoond en het niet logisch is dat een trein uit de richting Almere naar Den Haag via Amsterdam Centraal rijdt. Maar daarvoor zou de eerder genoemde geplande aanpassing om 'via' stations te kunnen gaan tomen de oplossing voor moeten zijn.
Nog wat 'nieuwe ontdekkingen' van de afgelopen dagen:
- de SNG heeft stopcontacten en usb oplaadaansluitingen in de tweede klasse, en ze doen het ook nog. Handig!
- gisteren ging de deur waardoor ik de trein uit wilde niet open. Nadat ik via een andere deur was uitgestapt, zag ik zowaar de conducteur staan en wees ik hem even op het defect. Hij liep direct mee om het even te checken en zijn vrolijke bedankje voor het melden zorgde ervoor dat ik vrolijk mijn weg vervolgde, met vertrouwen dat hij op zijn minst een defect sticker op ging plakken en blij dat ik kon helpen, in plaats van geïrriteerd dat er iets stuk was.
- vandaag is zowaar mijn vervoersbewijs gecontroleerd. Niet weer door een conducteur (het moet niet te gek worden hè ;-)) maar wel door een vriendelijke v&s medewerker die weer eens ouderwets hier en daar een praatje maakte tussendoor. Leuk!
Vanochtend - op wat volgens mij mij 27e reis was - was het dan toch nog eens echt raak: controle door een conducteur. Het bestaat dus nog. En je raadt het nooit, maar net - tijdens reis 28 - kwam er weer een conducteur voor bij, niet om te controleren, maar toch.
Dat is in 28 reizen toch 'al' de tweede keer controle. Beter dan helemaal niet zullen we maar zeggen, maar ondanks dat ik dat absoluut niet van plan ben, ontgaat de gedachte dat zwartrijden ruim zou lonen mij niet. Ik geef toe dat ik met een abonnement reis, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, dus ik houdt het sommetje even simpel: 28 enkele reizen tegen 100% van het tarief in de 2e klasse, zouden mij 28*€7,3=€204,4 hebben gekost en voor zwartrijden zou dat met 2x controle neerkomen op 2*(€7,3+€50+€15)=€144,6. Toch jammer...
Ik had het in de laatste 1,5 jaar of zo dat ik dagelijk reisde bijgehouden hoe vaak ik controle had. Wat ik niet bijhield waren de “bijna controles” of servicerondjes, dus alleen de daadwerkelijke controle van mijn kaart. Zo gebeurde het een enkele keer dat ik net op mijn station was aangekomen op het moment dat de HC al controlerend de coupé binnen kwam en ik net naar het balkon ging om uit te stappen. Of ik zag 1 of 2 keer tijdens het binnen rijden van mijn beginstation dat een team V&S bezig was in het voorste stel met controleren en ik stond zo het het perron dat ik instapte in het achterste stel (ivm uitstappen bij de trappen op mijn overstapstation). De score was op een heel jaar eens in de bijna 3 weken, trek je daar voor een heel jaar voor gemak even 5 weken vakantie vanaf was het eens in de 2,5 week, zeg zo'n 12 werkdagen en dus 24 enkele reizen. Wat me wel opviel was dat het heel verschillend was. Ik heb nu nog even het overzichtje erbij gepakt, zo had ik in 2018 een controle in de eerste week van april, rest van april niks, ook niks in de hele maand mei, juni en juli (waarbij ik in juli 3 weken vakantie had) en vervolgens 6 keer controle in augustus.
Ik moet er ook bijzeggen dat op 2 na alle controles in sprinters waren. Mijn collega die alleen met de IC reisde, want stapte op op Leiden Centraal, werd echt bijna nooit gecontroleerd.
Wat leuk dat je dit daadwerkelijk bij bent gaan houden, @Momo. Met nu gemiddeld eens per 14 reizen een daadwerkelijke controle, gaat het in mijn trein dus in ieder geval al een stuk minder slecht dan bij jou toen. 24 reizen met 1 keer controle zouden bij mij neerkomen op €172,5 voor een betalende reiziger en €72,3 voor een zwartrijder. Dan is die laatste toch zo'n 58% goedkoper uit...
Ik ben het gaan bijhouden omdat in de tijd hier ook veel klachten /opmerkingen kwamen dat er veel te weinig gecontroleerd werd. Zelf merkte ik toen ook op dat er weinig controle was, mijn inschatting was zo eens per maand of nog minder en ik wilde dmv dat bijhouden kijken of mijn inschatting juist was. Mijn inschatting was dus niet juist, want er was iets vaker controle. Voor mij zou zwart reizen en alleen bij controle kaartje kopen bij de HC ook goedkoper zijn geweest, al zou het verschil kleiner zijn geweest dan bij jou. Ik zou de kans op controle wel drastisch hebben kunnen verminderen door meer de IC en minder met de sprinter te reizen. Ipv de sprinter De Vink -Laan van NOI en IC Laan van NOI - Delft v.v., zou ik de sprinter De Vink - Leiden - Centraal, IC Leiden Centraal - Delft en dan weer sprinter Delft - Delft Zuid hebben kunnen nemen om een zo lang mogelijke reistijd in de IC te hebben en de poortjes op Delft te omzeilen.
Toendertijd heb ik dit resultaat ook hier gedeeld, misschien in de (ijdele) hoop dat NS inzag dat er inderdaad te weinig werd gecontroleerd en dat andere reizigers misschien wel zo berekenend zouden kunnen reizen.
Financieel gezien zal het best lucratief zijn om altijd zwart te rijden. Maar ik heb het als tiener ook wel 's gedaan en wat ik me vooral herinner is dat het absoluut niet prettig reizen was. Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was
Zolang een UvB (of een correctietarief bij Flex) krijgen geen misdrijf is zou iemand er inderdaad over kunnen denken om het inchecken maar te laten voor wat het is: een verplichting waarop handhaving zeldzaam is (lees: een ingecalculeerd risico).
Om maar te zwijgen van 1e klas reizen (zonder Flex), totdat je een conducteur tegenkomt die jou herkent en er werk van maakt.
Bij uitgecheckt reizen zit je natuurlijk wel met eventuele poortjes op je bestemming, wat dan eventueel wel te omzeilen is met een passagepas (die zijn anoniem en kunnen de buren ook aanvragen, ik meen 3 per adres).
Plus het ‘systeem’ dat bepaalde afwijkingen registreert en je (in dit hypothetische geval terecht) brieven gaat sturen dat je abonnement gevaar loopt, als je dat hebt.
Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was
Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle. Mensen zijn in het algemeen mondiger, denken met eigen argumenten zich er wel uit te kunnen babbelen. Zijn ook minder gevoelig voor autoriteit of wat je medereiziger ergens van zou vinden.
Niet als tiener, maar als twintiger heb ik wel eens deels zwart gereden, maar dat was vooral omdat het loket hier bij De Vink in het weekend gesloten was en er nog geen automaten stonden waar je een kaartje kon kopen. Ja, je moest dan de conducteur opzoeken om een kaartje te kopen. Ik had echt geen zin om de hele trein door te lopen op zoek naar die conducteur. Als die langs kwam prima, dan zou ik een kaartje hebben gekocht, maar kwam die niet langs dan reisde ik gratis naar Den Haag. Voor de terugreis kocht ik wel een enkeltje bij het loket in Den Haag, daar waren ze uiteraard wel open in het weekend. Vanaf het moment dat er een automaat stond op het perron kocht ik wel netjes een retourtje op De Vink. Actief zwartrijden heb ik wel gedaan in de bus met de strippenkaart dmv verwijderbare 3M magic tape, dat is een ietwat matte tape die je niet zien, stempeltje erop, stukje tape met stempel eraf en weer nieuw stukje tape over de strippen voor de volgende rit. Maar dat was voordat ik dicht bij station De Vink woonde, om in die tijd eens in de zoveel weken naar Den Haag te gaan voor de nodig import LP's moest ik eerst met de bus naar Leiden Centraal. Soms ging ik samen met mijn broer die dan in Den Haag naar diverse computer winkels ging en ook die magic tape gebruikte op zijn strippenkaart. Zaten we daar samen in de trein met een rolletje tape te hannesen om de strippenkaarten voor de terugreis te bewerken. Ach, we waren jong, we hadden niet zoveel geld en het kon. Intussen ouder en wijzer.
Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle. Mensen zijn in het algemeen mondiger, denken met eigen argumenten zich er wel uit te kunnen babbelen. Zijn ook minder gevoelig voor autoriteit of wat je medereiziger ergens van zou vinden.
Dan ben ik blijkbaar erg oud
Financieel gezien zal het best lucratief zijn om altijd zwart te rijden. Maar ik heb het als tiener ook wel 's gedaan en wat ik me vooral herinner is dat het absoluut niet prettig reizen was. Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was
Ik deed het vroeger (tot de studentenkaart in 1991 kwam) ook wel, op het traject Eindhoven - Amsterdam en dan hopen dat je pas na Den Bosch of Utrecht gecontroleerd werd.
Een kaartje in de trein kostte toen ƒ 2,50 extra en dat was ‘pure winst’… als je geluk had, maar toentertijd had je vaak pech want die controle was er eigenlijk altijd wel (meerdere keren zelfs op een reis Eindhoven - Amsterdam, waarbij de conducteur dan precies wist wie er al eerder gecontroleerd was).
Tegenwoordig wordt er door tieners vaak meer een spelletje van gemaakt ipv dat men bang is voor terechtwijzing of toch die controle.
Dan ben ik blijkbaar erg oud
Ik reisde meestal maar een klein stukje, Utrecht - Houten. En dan zorgen dat je in de stoptrein zat die niet op Lunetten stopte en uit meerdere treinstellen bestond. Even kijken in welk stel de conducteur instapte en dan zelf in die andere instappen, dan was je redelijk veilig. Maar toch, ik vond het altijd weer spannend.
Constant om je heen kijken of er niet toch een conducteur aan kwam, bang zijn dat je ten overstaan van de andere reizigers terechtgewezen zou worden, enz. Ik heb toen vrij snel geleerd dat het me dat toch niet waard was
Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van.
Maar dat constant om je heen kijken herken ik wel. Ik heb met mijn Traject Vrij De Vink - Delft een enkele keer via Leiden Centraal gereisd omdat dat soms wel eens handiger uitkwam, maar dan was het stuk De Vink - Leiden Centraal buiten mijn traject en het was terugsteken, want niet uit en weer ingecheckt op Centraal. Nu is dat stukje maar een minuut of 4 en die paar keer heb ik geen controle gehad, maar inderdaad wel even kijken bij instappen waar de conducteur was. Eén keer kwam er een conductrice langs en sprak me aan, ik zat op een klapstoeltje op het balkon van de SLT, ze gaf aan dat er verder naar voren nog stoelen vrij waren en ik gaf aan dat ik er op De Vink alweer uitmoest en daarom niet de moeite nam om in de coupé in een plekje te zoeken. Dat laatste zou ook zo zijn geweest als ik niet zou terugsteken. Maar voor hetzelfde geld had ze ook lekker ijverig kunnen gaan controleren.
Heb het een incidentele keer gedaan vroeger, begin jaren '90 was dat, maar meer uit noodzaak (vond ik toen). Een enkele keer had ik mijn ov-studentenweekkaart (die mooie kartonnen versie die je bij het postkantoor moest afhalen en laten plastificeren) vergeten, kwam daar pas op het station achter en als je dan per se een bepaalde vertrektijd moest hebben om op tijd op een belangrijk college te zijn dan..... maar voelde m'n hart wel in mijn keel kloppen aangezien er destijds nog regelmatig werd gecontroleerd. Ik vond het zeer onprettig. Gelukkig hoefde ik niet zo ver.
Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van.
Toch maar weer 's proberen dan
Als je nu met Flex Basis reist krijg je achteraf een correctietarief, de medereizigers merken daar niets van.
Toch maar weer 's proberen dan
Het begint wel een beetje een zwartrijders tip topic te worden, terwijl het juist anders bedoeld is.
Leukste blijft toch echt mensen die op het station in de deuropening gaan staan kijken waar de Hc in de trein stapt om zich zo “veilig” te wanen voor de Hc. Alleen hadden sommige de pech dat er een machinist was die meekeek vanuit zijn cabine deur en dan de Hc op de hoogte bracht van deze vermoedelijke zwartrijder en in welke bak die zat met een omschrijving van zijn/haar kleding.
100% score wat betreft deze zwartrijders een bezoekje te laten krijgen van de Hc met daarbij behorende UVB.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.