Skip to main content

Ik heb een discussie met NS over terugreizen naar het herkomst-station ofwel omkeren. Ik reisde met mijn Studenten OV van  Zwolle naar richting Amersfoort Centraal en ik stopte in Vathorst voor een minuut van 3 en ben weer opgestapt naar de trein die weer terug naar Zwolle ging. Ik heb niet uitgecheckt, omdat ik dit zie als een complete reis. Dit heb ik overigens niet nooit gedaan. De conductrice wees me erop dat ik dit niet mocht doen. Ze zei niet dat ik een boete zou kunnen krijgen of de volgende keer een boete zou krijgen. Echter, ze zei dat mijn studenten OV in beslag genomen gaat worden, als dit de  volgende keer wel gaat gebeuren. Ik vind het systeem nog steeds vreemd! 

Wel vind ik de reactie van de klantenservice nog vreemder. Ze bevestigden dat ik onrechtmatig handelde en zeiden dat ik blij moest zijn dat ik geen boete had gekregen. Ik heb toen met een jurist Contractenrecht gesproken en ze zei:

“Het is redelijk en billijk om te verwachten dat een reiziger met een Studenten OV in- en uitcheckt. Echter, als het gaat om het terugsteken zonder uitchecken en de terugstap slechts drie minuten duurt, dan is dit geen verwijtbare, aannemelijke onvoorzichtigheid. Geen enkele student zal hiervan op de hoogte zijn. Het wordt bovendien niet expliciet vermeld op de website. Daarnaast hebben alle andere conducteurs deze manier van gebruik eerder wel geaccepteerd. Daarom getuigt het oordeel van NS van een onjuiste rechtsopvatting.

Het is begrijpelijk dat de conductrice coulant was, omdat de situatie te begrijpen is en zij zelf ook weet dat de regels over terugreizen niet duidelijk genoeg zijn. Van de gemiddelde persoon die met een kosteloze kaart reist, kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat hij of zij begrijpt dat men uit moet checken bij een terugreis, in de zin van omkeren. Hij of zij acht immers dat enkel de volledige reis geregistreerd moet worden. Daarnaast kan de passagier niet verwachten dat er kosten gemaakt worden aan de kant van NS als hij of zij omkeert zonder registratie. Het feit dat een student eerder een dergelijke reis heeft gemaakt en gecontroleerd is, ondersteunt het standpunt dat het oordeel van NS blijk geeft van een onjuiste rechtsopvatting.

Bovendien dient deze situatie niet vergeleken te worden met een vergeten check-in, wat juist wel aannemelijk verwijtbaar is. Het is verder onbegrijpelijk dat er voor onwetendheid een notitie wordt gemaakt, wat effect zal hebben op toekomstige vergissingen van de student. Het dreigen met inbeslagname van de kaart, voor onwetendheid, welke überhaupt niet eigendom is van NS, is overigens niet noodzakelijk en proportioneel. Derhalve geeft het standpunt van NS nogmaals blijk van een onjuiste rechtsopvatting.

Er zijn inderdaad regels. Echter, de redelijkheid en billijkheid kunnen soms leiden tot onredelijk bezwarende  bepalingen. 

Bovendien zijn er nog meer omstandigheden die het standpunt  van NS weerleggen. De conductrice heeft niet aangegeven dat student een boete kon krijgen in dit geval en heeft voorts niet gezegd dat student de volgende keer een boete zou kunnen krijgen. In plaats hiervan werd student bedreigd met inbeslagname.

Dit laatste maakt de situatie onredelijker. Zelfs in gevallen dat een student 12 keer zijn check-uit niet correct voltooid heeft, kunnen student na blokkade van hun kaart , hun Studenten-OV nogmaals activeren. Bovendien is er geen grondslag te vinden voor een inbeslagname. 

Mitsdien slaagt  het oordeel van de klantenservice niet.

Overigens is de vraag of de conductrice   haar functie naar behoren uitgevoerd heeft. Het is in deze situatie niet aannemelijk dat er een boete geschreven kon worden. Het betrof immers geen vergeten check-in bijvoorbeeld, wat eerder een aanmerkelijke verwijtbare onvoorzichtigheid is. Het is dan ook niet onbegrijpelijk dat  de student de notitie wil laten verwijderen. “

Ik was zo erg  geïrriteerd aan deze situatie. Een keer had ik vergeten om om te schakelen van Blauwnet naar NS.  De conductrice vond dit prima. Ook wij studenten kunnen vergissingen maken. Zelfs deze conductrice die mijn kaart controleerde zei even “het is goed.” en toen: “nee, het is niet goed”. Vreemd toch. Opzicht vond ik haar gedrag wel heel apart. Toen ze me zag, keek ze alsof ik een rare  gast was. Ze zei ook nog “ Jouw had ik niet gecontroleerd?” Dat doet me snel denken aan dat ze een beetje obsessed is met mensen met niet autochtone uitzien. Ze zei ook tegen me  dat mijn kaartje niet eens gratis was en dat de NS geld int per  reis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit klopt niet eens! Het gaat om een gefixeerd bedrag. Ik vrees dat de oude dame last  heeft van obsessief compulsief gedrag, wat ik ook even door heb gekregen. Trouwens, dat ze geen fijne avond zei toen het gesprek klaar was, zegt dat ook niet veel? Ik vrees oprecht dat er ook sprake kan zijn van een exclusieve reden om mij hierop aan te spreken.

Hoi ​@Juristen_Wegen 

De conductrice had gelijk, bij ‘terugsteken’ dien je meestal uit- en weer in te checken op het overstapstation.

Dan behoud je langeafstandskorting (als je binnen 35 minuten weer terug reist). Dus bij (niet) uitchecken op Amersfoort Vathorst en terug naar Zwolle ‘zit je fout’ want dan heb je geen incheck voor die route.

Gelukkig maakt dat met een SRP (op een vrij reizen dag) niet zoveel uit, en had de conductrice ongelijk.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

En je eigen persoonlijke ov-chipkaart vervolgens in beslag nemen is ook nieuw. Dat mag gewoon nooit, schrijf dan maar een boete uit alsof je helemaal geen ov-chipkaart hebt, of haal de politie erbij. Klaar!

Als ze (tegen jou als student) zeggen ‘het is goed’ dan klopt dat, want heeft geen financiële consequenties.

Bij een student die niet vrij reist zou een boete in de trein uitgeschreven kunnen worden (of overdracht aan politie als je je niet kan legitimeren), maar je ov-chipkaart mag je zelf houden (als die aantoonbaar van jou is).

Indien de verbinding in de reisplanner wordt getoond (zonder via bestemming in te vullen) dan mag u die reis uitvoeren. 

U mag dus terugreizen als de NS reisplanner dit u adviseert.

Echter, het is niet toegestaan om zonder uit te checken en opnieuw in te checken terug te reizen. Uw reis is compleet op uw eindbestemming, waarbij u dient uit te checken. Om het terugreis of een andere reis plaats te vinden diend u (opnieuw) in te checken.

Ik ben benieuwd welke situatie hier van toepassing is. In uw bericht staan tegenstrijdigheden.

Op www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/in-en-uitchecken-poortjes-en-paaltjes.html  staat uitgelegd hoe u moet in en uitchecken.

Op www.ns.nl/studenten/studenten-ov.html staat dat u verplicht bent om in te checken.

Bij andere vervoerders had u hiervoor een bekeuring gekregen.

Echter, het is niet toegestaan om zonder uit te checken en opnieuw in te checken terug te reizen. Uw reis is compleet op uw eindbestemming, waarbij u dient uit te checken. Om het terugreis of een andere reis plaats te vinden diend u (opnieuw) in te checken.

Op zich geen probleem met een SRP of ander vrij reizen recht, maar wel voor terugreizen (Amersfoort - Zwolle) weer even uit- en opnieuw inchecken dus.

Ja, ook al moest je maar 3 minuten op Amersfoort Vathorst zijn en daarna terug!

Vathorst zou anders ook zomaar Den Helder, Maastricht of Vlissingen kunnen zijn (zonder kosten met een SRP maar voor anderen wél dus altijd netjes inchecken graag)

Hmm..

Ze zei niet dat ik een boete zou kunnen krijgen of de volgende keer een boete zou krijgen. Echter, ze zei dat mijn studenten OV in beslag genomen gaat worden, als dit de volgende keer wel gaat gebeuren

Dus nee je krijgt geen boete (want dat is niet gezegd en mag ook niet) maar een volgende keer riskeer je wel inname van je ov-chipkaart met een vrij reizen SRP?

No way! Neem vooral nog een biertje 🤣

Het is verder onbegrijpelijk dat er voor onwetendheid een notitie wordt gemaakt, wat effect zal hebben op toekomstige vergissingen van de student

Zeker wel, ook al was je vergeten incheck/overstap voor de terugreis Amersfoort - Zwolle een ‘vergissing’ 😅

Oei meneer agent, op de heenweg met de fiets deed mijn licht het nog gewoon, maar terug was het batterijtje leeg (dus weet je wat, ik stop er thuis wel een nieuwe in of zo).
Pech zeg, je zat dan fout en dat is een feit.

Dat je een waarschuwing krijgt is prima toch? Dan weet je dat voor een volgende keer (Zwolle -Vathorst en binnen een paar minuten weer terug) 😆

En nogmaals, inbeslagname van een kaart met jouw naam en foto er op is totale onzin.

Hmm..

Ze zei niet dat ik een boete zou kunnen krijgen of de volgende keer een boete zou krijgen. Echter, ze zei dat mijn studenten OV in beslag genomen gaat worden, als dit de volgende keer wel gaat gebeuren

Dus nee je krijgt geen boete (want dat is niet gezegd en mag ook niet) maar een volgende keer riskeer je wel inname van je ov-chipkaart met een vrij reizen SRP?

Ja dat zei ze??

No way! Neem vooral nog een biertje 🤣

Het is verder onbegrijpelijk dat er voor onwetendheid een notitie wordt gemaakt, wat effect zal hebben op toekomstige vergissingen van de student

Zeker wel, ook al was de vergeten incheck/overstap voor de terugreis Amersfoort - Zwolle een ‘vergissing’ 😅

Oei meneer agent, op de heenweg met de fiets deed mijn licht het nog gewoon, maar terug was het batterijtje leeg (dus ik stop er thuis wel een nieuwe in of zo). Pech zeg, je zat dan fout en dat is een feit.

Dat je een waarschuwing krijgt is prima toch? Dan weet je dat voor een volgende keer 😆

Wat bedoel je? Ik reisde voor de plezier gewoon rond om wat even te relaxen van de stress. De vergissing is dus dat ik niet uitgecheckt heb en weer ingecheckt, hoewel ik al ingecheckt was. In theorie klinkt  dat ook heel erg komedie. Het is  sws nog steeds niet duidelijk of het handelen van de conductrice in orde is. Ze was wel goed aan het jagen. Kijk mijn laatste alinea! Er zijn helaas zulke medewerkers. Zij die het werk doen voor leedvermaak. Niet elke conducteur is 100 procent. Dit weet iedereen. Ze had aan Zwolle Boa’s geroepen   en 3 jongens afgegeven. Jammer weer. Nieuwe dienstregeling nieuwe Karins💀  Ze zei dat ik in Deventer uit moest checken en weer inchecken, omdat dan NS haar geld niet keurig kan innen. Ik deed nog vriendelijk ook. Gwn geen fijne avond zeggen en gek aankijken van dat ik op mn hoede moet wezen. Bah.

Het is nogal veel aan informatie, dus lijkt me niet zo gek dat er tegenstrijdige formuleringen zijn. Ik wilde alleen weten of haar handelen klopt, maar het kan dus goed een racist geweest zijn. Ik denk zelf dat ze een boete wilde schrijven, maar het systeem zou dit niet dulden of bezwaar zou dan gemakkelijk kan. Daarom dat ze geen boete geschreven heeft. Ik vond het allemaal heel apart ja. 

Het is sws nog steeds niet duidelijk of het handelen van de conductrice in orde is. Ze was wel goed aan het jagen. Kijk mijn laatste alinea! Er zijn helaas zulke medewerkers. Zij die het werk doen voor leedvermaak.

Dien gerust een klacht in https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Voor mij (ik ben niet NS gerelateerd) ben je keihard ‘af’ dus daarom dat biertje… en nee ze gaan je ov-chipkaart echt niet confisceren of zo bij een ‘vergissing’. 🤣

Dankjewel, ik heb gemaild naar hoofd van Ns klantenservice. De reis was eigenlijk Zwolle-Deventer-Zwolle. Voor privacy had ik andere namen gebruikt  

Het is nogal veel aan informatie, dus lijkt me niet zo gek dat er tegenstrijdige formuleringen zijn. Ik wilde alleen weten of haar handelen klopt, maar het kan dus goed een racist geweest zijn. Ik denk zelf dat ze een boete wilde schrijven, maar het systeem zou dit niet dulden of bezwaar zou dan gemakkelijk kan. Daarom dat ze geen boete geschreven heeft. Ik vond het allemaal heel apart ja. 

Jouw handelen klopte in ieder geval niet, jij reisde terug zonder geldige incheck.

Elke vervoerder krijgt geld op basis van in/uitcheck. Door niet uit te checken en opnieuw in te checken krijgt NS voor jouw reis niets.

Ook studenten dienen zich op de hoogte te stellen van de geldende regels mbt reizen met OV.

Jouw handelen klopte in ieder geval niet, jij reisde terug zonder geldige incheck.

volgens de NS hoeft dat dus niet, wordt wel geadviseerd:

NS.NL schreef:  Wij wijzen reizigers erop dat het verstandig is om altijd in en uit te checken.

bron  geen-boete-bij-vrij-reizen

Elke vervoerder krijgt geld op basis van in/uitcheck. Door niet uit te checken en opnieuw in te checken krijgt NS voor jouw reis niets.

Ook studenten dienen zich op de hoogte te stellen van de geldende regels mbt reizen met OV.

Zijn/haar handelen klopte zeker wel.  Zie de bron hieronder. Er zijn collega’s die deze baan uitoefenen om boetes te schrijven. Dit is een beetje vreemd inderdaad.  Ik lees ook dat de gedragingen van de conductrice onaangenaam waren. Ik moet ​@Juristen_Wegen  dan helaas vertellen dat de collega een beetje obsessief  was met hem. In zo een geval worden inderdaad geen boetes geschreven en NS zegt van wel??

Bij Studenten OV krijgt NS  een gefixeerd bedrag! Niet per  reis. Dat heeft hij hierboven al verteld. Dat ze een notitie gemaakt heeft voor zo een klein  foutje is ook apart. Je Studenten OV kan niet voor herhaling van deze fouten ingenomen worden. Enkel en alleen als we iemand anders hiermee zien reizen! 

Dat de collega vroeg of ze jou nog niet gecontroleerd had, kan  ook te maken zijn dat ze je zomaar wilde controleren. Ik wil neuteraal blijven, maar het staat zeker niet vast dat geen van onze collega detournement de pouvoir toepast.

Ik zou wel de volgende keer inchecken als je gaat omkeren. Dan loop je geen kans om in handen te komen van mijn strenge collega’s👻  Bij mij zou het helemaal oké zijn als je wel ingecheckt was bij het verkeerd station. Je hebt sowieso al een gratis kaartje en misbruik kan dan alleen als je op saldo reist of voor een prijsje. 

Reageer