Ik heb een discussie met NS over terugreizen naar het herkomst-station ofwel omkeren. Ik reisde met mijn Studenten OV van Zwolle naar richting Amersfoort Centraal en ik stopte in Vathorst voor een minuut van 3 en ben weer opgestapt naar de trein die weer terug naar Zwolle ging. Ik heb niet uitgecheckt, omdat ik dit zie als een complete reis. Dit heb ik overigens niet nooit gedaan. De conductrice wees me erop dat ik dit niet mocht doen. Ze zei niet dat ik een boete zou kunnen krijgen of de volgende keer een boete zou krijgen. Echter, ze zei dat mijn studenten OV in beslag genomen gaat worden, als dit de volgende keer wel gaat gebeuren. Ik vind het systeem nog steeds vreemd!
Wel vind ik de reactie van de klantenservice nog vreemder. Ze bevestigden dat ik onrechtmatig handelde en zeiden dat ik blij moest zijn dat ik geen boete had gekregen. Ik heb toen met een jurist Contractenrecht gesproken en ze zei:
“Het is redelijk en billijk om te verwachten dat een reiziger met een Studenten OV in- en uitcheckt. Echter, als het gaat om het terugsteken zonder uitchecken en de terugstap slechts drie minuten duurt, dan is dit geen verwijtbare, aannemelijke onvoorzichtigheid. Geen enkele student zal hiervan op de hoogte zijn. Het wordt bovendien niet expliciet vermeld op de website. Daarnaast hebben alle andere conducteurs deze manier van gebruik eerder wel geaccepteerd. Daarom getuigt het oordeel van NS van een onjuiste rechtsopvatting.
Het is begrijpelijk dat de conductrice coulant was, omdat de situatie te begrijpen is en zij zelf ook weet dat de regels over terugreizen niet duidelijk genoeg zijn. Van de gemiddelde persoon die met een kosteloze kaart reist, kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat hij of zij begrijpt dat men uit moet checken bij een terugreis, in de zin van omkeren. Hij of zij acht immers dat enkel de volledige reis geregistreerd moet worden. Daarnaast kan de passagier niet verwachten dat er kosten gemaakt worden aan de kant van NS als hij of zij omkeert zonder registratie. Het feit dat een student eerder een dergelijke reis heeft gemaakt en gecontroleerd is, ondersteunt het standpunt dat het oordeel van NS blijk geeft van een onjuiste rechtsopvatting.
Bovendien dient deze situatie niet vergeleken te worden met een vergeten check-in, wat juist wel aannemelijk verwijtbaar is. Het is verder onbegrijpelijk dat er voor onwetendheid een notitie wordt gemaakt, wat effect zal hebben op toekomstige vergissingen van de student. Het dreigen met inbeslagname van de kaart, voor onwetendheid, welke überhaupt niet eigendom is van NS, is overigens niet noodzakelijk en proportioneel. Derhalve geeft het standpunt van NS nogmaals blijk van een onjuiste rechtsopvatting.
Er zijn inderdaad regels. Echter, de redelijkheid en billijkheid kunnen soms leiden tot onredelijk bezwarende bepalingen.
Bovendien zijn er nog meer omstandigheden die het standpunt van NS weerleggen. De conductrice heeft niet aangegeven dat student een boete kon krijgen in dit geval en heeft voorts niet gezegd dat student de volgende keer een boete zou kunnen krijgen. In plaats hiervan werd student bedreigd met inbeslagname.
Dit laatste maakt de situatie onredelijker. Zelfs in gevallen dat een student 12 keer zijn check-uit niet correct voltooid heeft, kunnen student na blokkade van hun kaart , hun Studenten-OV nogmaals activeren. Bovendien is er geen grondslag te vinden voor een inbeslagname.
Mitsdien slaagt het oordeel van de klantenservice niet.
Overigens is de vraag of de conductrice haar functie naar behoren uitgevoerd heeft. Het is in deze situatie niet aannemelijk dat er een boete geschreven kon worden. Het betrof immers geen vergeten check-in bijvoorbeeld, wat eerder een aanmerkelijke verwijtbare onvoorzichtigheid is. Het is dan ook niet onbegrijpelijk dat de student de notitie wil laten verwijderen. “
Ik was zo erg geïrriteerd aan deze situatie. Een keer had ik vergeten om om te schakelen van Blauwnet naar NS. De conductrice vond dit prima. Ook wij studenten kunnen vergissingen maken. Zelfs deze conductrice die mijn kaart controleerde zei even “het is goed.” en toen: “nee, het is niet goed”. Vreemd toch. Opzicht vond ik haar gedrag wel heel apart. Toen ze me zag, keek ze alsof ik een rare gast was. Ze zei ook nog “ Jouw had ik niet gecontroleerd?” Dat doet me snel denken aan dat ze een beetje obsessed is met mensen met niet autochtone uitzien. Ze zei ook tegen me dat mijn kaartje niet eens gratis was en dat de NS geld int per reis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit klopt niet eens! Het gaat om een gefixeerd bedrag. Ik vrees dat de oude dame last heeft van obsessief compulsief gedrag, wat ik ook even door heb gekregen. Trouwens, dat ze geen fijne avond zei toen het gesprek klaar was, zegt dat ook niet veel? Ik vrees oprecht dat er ook sprake kan zijn van een exclusieve reden om mij hierop aan te spreken.