Skip to main content

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 

Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.


Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.

Kun je het vergelijken met SNG en de SGM? Eerst werd SGM ook als reserve gehouden. Waarna de SNG de laatste SGM verving. 

En alle stammen Traxx + ICR verdelen over opstelterrein Arnhem e.a. lijk me niet praktisch. Maar ongetwijfeld zullen dan al een aantal ICR gesloopt zijn. En een aantal Traxx teruggeven zijn aan Akiem & Alpha Trains. 


Zeker, het op reserve houden van oude treinen wordt bij elke nieuwe materieelintroductie gedaan, ook bij SNG.

De ICR+TRAXX komen ook niet op het opstelterrein van Arnhem te staan, maar op Arnhem Goederen, een vernieuwd opstelterrein dat er speciaal voor gereserveerd is. Daar is voldoende ruimte om alles op te stellen.


Kan ICNG al gebruik maken van ETCS op Hanzelijn? Zoals vandaag:

Alstom had in 2010 namens Hanza Rail Team Smartlock signaleringssysteem geïnstalleerd. Waardoor treinen zowel ATB en/of ETCS kunnen gebruiken. Maar het is me niet duidelijk of dat nu al gebeurd met ICNG tussen de reguliere treinen door. 

Een andere vraag/discussie is de snelheid waarmee ICNG gaat rijden op de Hanzelijn. Er worden vanaf 2025 testritten gereden op de Hanzelijn om de (nieuwste versie van) Alstom ETCS te testen. 

Betekent dit als ICNG op de Hanzelijn met behulp van ETCS gaat rijden dit doet met 160 - 200 km p/u? De baanvaksnelheid is grotendeels 200 km p/u. Volgens bepaalde bronnen zal de dienstsnelheid 160 km p/u worden. T.o.v. een dienstsnelheid van 140 km p/u lijk me dat een tijdswinst van 1 minuut. Die kan eventueel als extra marge bij Lelystad Centrum of Zwolle gebruikt kunnen worden. 


Nieuwe fase is begonnen. Machinisten worden opgeleid. Helaas heeft ICNG 3116 een defect voor de noordkant van Groene Hart tunnel. 

Alle begin is moeilijk. Kunnen ze in ieder geval de procedures testen. 


Eerst analyseren voor de volgende rit: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1225080758271678/


Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552


En dan te bedenken dat sinds 2017 de door NS en NMBS afgekeurde Fyra-treinstellen in Italië rijden als ETR 700 in de Frecciargenta-diensten.

Het Fyra-debacle dreunt inmiddels 10 jaar na. 


Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.


Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.

Behoorlijke onzin wat je uitkraamt. Want Alstom staat niet bekend vanwege slechte treinen. Sterker zelfs: Ze hebben prima ervaring met treinen voor op de HSL. En de onderdelen worden ook geleverd uit alle delen van Europa.

Probeer eens een keer wat minder te ranten, jongen. Dat kan je best. 🙂


En dan te bedenken dat sinds 2017 de door NS en NMBS afgekeurde Fyra-treinstellen in Italië rijden als ETR 700 in de Frecciargenta-diensten.

Het Fyra-debacle dreunt inmiddels 10 jaar na. 

Dat is geen goede voorstelling van de werkelijkheid. AnsaldoBreda was een onderdeel van een holding : 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Leonardo_(bedrijf)

De Italiaanse overheid heeft héél véél geld ingepompt om de voormalige Fyra als ETR 700 rijdend te krijgen. Hitachi Italy kreeg alle financiële middelen ervoor. 

Het verhaal met de ICNG is dat vooral door coronacrisis en personeelstekorten de trein vertraagd is. In feite kun je hier al 2 jaar vertraging voor rekenen. Daar komt wat tegenslagen bij zoals lasnaden. En véél andere technische gebreken zijn er verder nog niet. De ICNG is wel een paar keer gestrand op de HSL. Maar daar hoor je niets meer van.

 


Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.

Weet je al in hoeveel landen de Coradia Stream geleverd zullen worden? En zullen rijden? Coradia Stream is nu al een succes: 

Nederland - België, Luxemburg - Frankrijk/België, Denemarken, Duitsland, Roemenië, Spanje, Frankrijk.


Reageer