Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland.
Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.
De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.
De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.
ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt.
Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij.
Bladzijde 2 / 13
Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.
Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).
Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.
Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).
Het is meer gewoon de nieuwe realiteit, alles kan compacter gebouwd worden waardoor het mogelijk is dit in te bouwen in de trein zelf waardoor geen aparte loc meer nodig is voor het reizigers vervoer.
Alles is nu veel efficienter qua ruimte gebruik en ook het computer tijdperk zorgt voor een flinke ruimtebesparing in de aansturingen.
De losse locs zul je uiteindelijk alleen nog gaan zien in het goederenvervoer.
Boehoe
De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.
Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.
Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).
Tja, ook wij rijden liever met een loc dan met een treinstel, maar het is vanuit bedrijfsoogpunt natuurlijk niet handig.
Rij je met 1 loc, moet je rangeerders stellen voor het af- en aankoppelen, je moet de ruimte hebben/aanvragen om met die loc om te mogen lopen en dat kost allemaal tijd, dus je moet meer treinen gaan inzetten met langere keertijden.
Rij je in een sandwichbedrijf, heb je locs per trein nodig en ook een langere keertijd, want een loc ombouwen duurt langer dan een treinstel.
Dan zit je nog met flexibiliteit. Een getrokken/trek-duwtrein rijdt in een vaste samenstelling, daar kun je niet veel mee in de late avonduren. Treinstellen koppel je in een handomdraai aanelkaar en haal je zomaar van elkaar af.
Best for business dus.
Boehoe
De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.
Dat is met auto's toch niet anders
Theoretisch zou je juist met wagons het meest flexibel moeten zijn, maar ik begrijp wel dat het in de praktijk niet zo werkt.
Goed om te horen dat je het leuker vindt om op een loc te rijden
Boehoe
De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.
Dat is met auto's toch niet anders
Helaas kan ik dat alleen maar volmondig met je eens zijn…
De ICNG is het helaas ook weer echt niet. Gelukkig niet zo "lelluk” als de V250.
Ach, zolang het ding goed rijdt zal het mij verder persoonlijk een zorg zijn hoe dat ding er van buiten uitziet
Ja dat kan ik me voorstellen, jullie hoeven er niet tegenaan te kijken
Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.
Laat ik het zo zeggen, ik hoop dat ze geleerd hebben van de SNG (hoewel die ook best aardig wat goede punten heeft, laten we wel wezen).
En voor de HSL machinisten natuurlijk wel een bijpassend 'zorro’ masker voor tijdens hun dienst op de ICNG.
Zoiets?
Jongens, zie we het nu wel goed? Lijkt die trein op ons?
Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).
De Traxx serie 186 is toch een goede locomotief? Vele goederenspoorbedrijven hadden/hebben een Traxx locomotief. En die reed probleemloos tussen verschillende landen.
De problemen voor Bombardier begon toen ze NS namens verhuurbedrijven Traxx serie 186 moesten leveren voor het rijden op de HSL. Het bleek wel erg lastig om de bestaande Traxx locomotief aan te passen voor het rijden op de HSL. De gloednieuwe ERTMS bleek voor Bombardier vaak een probleem te zijn. Niet alleen op de HSL. Maar ook in Zweden op de Vasterdal Line met INTERFLO 550 en Zwitserland op de Gotthardlijn. De Bombardier Traxx werd tijdelijk niet toegelaten op de Gotthardlijn.
Voor de HSL zijn de Traxx niet helemaal geschikt vanwege de specifieke eisen op het rijden op de HSL.NMBS verklaarde in 2010 toen ze de Traxx inzette tussen Amsterdam - Brussel via de klassieke route via Roosendaal dat ze geen problemen hadden. Maar NS had voortdurend problemen met de Traxx op de HSL.
Maar had dat niet anders kunnen zijn als het de goede specificaties had zoals Railjet? De Taurus locomotief waren er eerst. Daarna gaf ÖBB aan Siemens om de rijtuigen + stuurstandrijtuig te leveren. En nu rijden ze aangepast met ERTMS ook probleemloos op de HSL Wenen - Linz in trek/duwformatie.
En de locomotief serie 1700 kon achteraf ook aangepast worden om de ICR te trekken/duwen? In ieder geval zal de ICNG van de goede specificaties voorzien zijn. Dat was te lezen op Tenderned. Al was dat beknopt.
Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.
Ben ook benieuwd hoe snel ze optrekken en afremmen. Zal dat vergelijkbaar zijn met de Coradia Polyvalent? Die lijkt qua design ook het meest op de Coradia Stream van NS & Trenitalia. Het schijnt dat de Coradia Stream een verbeterde versie is van Coradia Polyvalent. Een aantal Coradia Polyvalent is geschikt voor het rijden met 200 km p/u volgens Wikipedia. Ook is daar te lezen dat de Coradia Polyvalent 429 cm hoog is. Erg hoog voor een enkeldekstrein.
Alstom levert ook Coradia treinen voor de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). En die hebben een goede reputatie. Heb er zelf in gezeten. Lekker stil en rijden soepel. Heb er veel vertrouwen in dat de ICNG ook een stille trein zal zijn. Daar zullen omwonenden aan het spoor bij Bleiswijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Gilze Rijen, Dorst en Oirschot ook blij mee zijn.
Oisterwijk
Zoiets?
Jongens, zie we het nu wel goed? Lijkt die trein op ons?
Ja, hij heeft net als de Zware Jongens een nummer op zijn borst…
Da's waar, en een leuk detail, maar die nummers zijn er bij de definitieve uitvoering weer af geloof ik. NS heeft ze ook heel anders ingedeeld. Is dat nummer 602 001 toevallig iets wat de Duitsers verplicht stellen voor bij het transport?
Post verwijderd door moderator.
Tweede ICNG is in Nederland aangekomen. En is nu in de werkplaats bij Onnen:
Was is het grote verschil dat deze Intercity t.o.v. Fyra ook naar andere werkplaatsen wordt gebracht? De Fyra V 250 werd alleen naar Watersgraafsmeer gebracht. Het reed dan vooral op de HSL. De ICNG wordt ook ingezet op klassieke spoorlijnen.
Klopt dat het getest zal worden tussen Onnen - Zwolle? Neem aan dat het dan 's nachts zal zijn. Ook hebben ze in het filmpje over dat de treinmachinisten al tussendoor opgeleid worden. Terwijl de kinderziektes van de nieuwste Intercity mogelijk dan nog niet verholpen zijn. Of maakt dat weinig uit?
Nog een ander filmpje:
De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.
Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.
De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.
Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.
Julian bedankt voor je toelichting. Begreep het al niet met de opleiding van de treinmachinisten. Zijn er ook Alstom medewerkers op de trein? Als goed begrijp in het filmpje moet de NS testen uitvoeren die door Alstom worden gevraagd.
Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen. Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken die gespecialiseerd zijn in de metingen/valideren van de metingen die gedaan worden bij de tests.
Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen. Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken, zoals bijvoorbeeld Dekra Rail of DB Systemtechnik, die gespecialiseerd zijn in de metingen die gedaan moeten worden bij de tests.
Heb een You tube filmpje gezien van DB Systemtechnik waar een Taurus (182) de ICNG trok in Duitsland. Wat was de reden van deze test?
Waarschijnlijk zullen de testritten in het begin s nachts uitgevoerd gaan worden. Wanneer zal de ICNG overdag tussen de reguliere treinverkeer getest gaan worden?
De trein moest getest worden op een hogere snelheid dan op de testring in Tsjechië mogelijk is, waardoor die tests in Duitsland op een HSL uitgevoerd werden. De trein werkt echter niet onder de Duitse bovenleidingsspanning en beveiliging, dus werd de trein daarom gesleept.
De testritten vinden in het begin inderdaad alleen 's nachts plaats, later ook overdag. Wanneer dat precies zal zijn hangt natuurlijk ook af van de resultaten van de tests.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.