Jammer dat er weer een trein op het spoor komt waarvan de stoelen en de ramen niet goed bij elkaar aansluiten. Nu krijg je weer stoelen die precies naast een dwarsbalk zitten en je niet naar buiten kunt kijken. Een gemiste kans. Wordt daar niet meer op gelet bij het ontwerp van rollend materieel?
Dat is inderdaad irritant. Je hebt een zitplaats maar geen raam.
Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng
Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener.
De ICNG bij een testrit in de provincie Groningen:
Zal de Traxx + ICR nog langer op de HSL blijven rijden. Een tijdelijke trein is de Traxx + ICR allang niet meer. Was bedoeld als tijdelijke trein totdat de Fyra zou gaan rijden. Maar het rijdt al vanaf september 2009 op de HSL.
Hoe lang kan de NS technisch de ICR nog goed laten rijden op de HSL? De oorspronkelijke planning was dat de ICR in 2025 geheel vervangen zou moeten zijn door de ICNG. Als laatste tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag.
Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng
Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener.
In 2021 zal de ICNG in gaan stromen, echter pas in de loop van 2022 zal echter de volledige ICD treinserie met ICNG rijden, eerder was de planning december 2021, maar door de Covid-problematiek wordt dat dus helaas later.
Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng
Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener.
Nee, in 2021 zal de ICNG in gaan stromen. In de loop van 2022 moet echter de volledige ICD treinserie met ICNG rijden, eerder was de planning december 2021, maar door de Covid-problematiek wordt dat dus helaas later.
Dan heb ik het niet goed begrepen. Des te beter Zal NS gefaseerd de Traxx van Alpha, Macquire, Akiem, NMBS (totaal 70) terugsturen naarmate de ICNG instromen?
Las dat ze eerst als reserve achter de hand gehouden wordt. Lijk me geldverspilling als een aantal stammen Traxx + ICR een tijdje stilstaan op het opstelterrein. En in een spoorblad las ik dat er conditieritten nodig waren voor de Traxx + ICR.
Als dan goed begrijp zal als alle Traxx + ICR tussen Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven zijn vervangen een groot deel van de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG zijn ingestroomd.
Zal de ICNG in dienstregeling 2023 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden? Dat hoop ik tenminste.
Er is een pool aan treinmachinisten die op de HSL treinen rijden. Gaan dezelfde treinmachinisten ook de ICNG bedienen?
Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG.
Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG.
Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen?
Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG.
Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen?
Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/
Quote:
De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten.
Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG.
Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen?
Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/
Quote:
De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten.
Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid
Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid
Oei, die percentages op pag. 3 zijn wel heel positief zeg (minder dan 0,1% uitval?). Met de Thalys (niet eens TRAXX loc toch?) als ‘winnaar’.. een op de 5000 valt daar dus stil.
Maar goed, er zijn meerdere sluispassages en andere wisselingen, zullen dat er 7 zijn of zo maximaal?
Dat is vergelijkbaar met 1 op de paar honderd keer je reishistorie of facturen even niet kunnen inzien in Mijn NS of zo! Of je Traject Vrij wijzigen, of een wachtwoord reset aanvragen..
Over dat laatste doet men niet moeilijk “ja we weten het, bel of chat maar” of kijk morgen even of het lukt…
Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid
Oei, die percentages op pag. 3 zijn wel heel positief zeg (minder dan 0,1% uitval?). Met de Thalys (niet eens TRAXX loc toch?) als ‘winnaar’.. een op de 5000 valt daar dus stil.
Maar goed, er zijn meerdere sluispassages en andere wisselingen, zullen dat er 7 zijn of zo maximaal?
Dat is vergelijkbaar met 1 op de paar honderd keer je reishistorie of facturen even niet kunnen inzien in Mijn NS of zo! Of je Traject Vrij wijzigen, of een wachtwoord reset aanvragen..
Over dat laatste doet men niet moeilijk “ja we weten het, bel of chat maar” of kijk morgen even of het lukt…
Lijk me ook positief. Elk uur in elke richting 4 passages p/u. Voor Benelux trein 6 passages per 60 - 90 minuten. Vermenigvuldig dat met het aantal slagen in beide richtingen en van alle Intercity Direct.
Vannacht is er met de 3103 op de HSL gereden tussen Rotterdam en Hoofddorp. Voor de zekerheid was er een TRAXX standby voor het geval dát. Maar voor zover ik gelezen heb is alles goed gegaan. Momenteel staat de ICNG nu vaak in Utrecht op het opstelterrein van de Cartesiusweg, in de richting van Breukelen/Woerden.
Vannacht is er met de 3103 op de HSL gereden tussen Rotterdam en Hoofddorp. Voor de zekerheid was er een TRAXX standby voor het geval dát. Maar voor zover ik gelezen heb is alles goed gegaan. Momenteel staat de ICNG nu vaak in Utrecht op het opstelterrein van de Cartesiusweg, in de richting van Breukelen/Woerden.
Er is daar een filmpje van:
Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.
Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.
Is de ICNG ook luchtdicht?
Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.
Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.
Is de ICNG ook luchtdicht?
ProRail geeft deze verklaring:
https://www.prorail.nl/nieuws/drontermeertunnel-soms-hinderlijk-voor-oren?
Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.
Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.
Is de ICNG ook luchtdicht?
Ja, ICNG is ook drukdicht voor dit soort tunnels. Die functie wordt door het ETCS systeem aangestuurd.
Ja, ICNG is ook drukdicht voor dit soort tunnels. Die functie wordt door het ETCS systeem aangestuurd.
Naar mijn weten is geen spoortunnel in Nederland waar je zoveel druk op je oren hebt. Dus als de ICNG reizigers zonder druk op de oren door de Drontermeertunnel kunnen reizen kunnen ze voor de rest ook zonder druk op de oren reizen.
Wat bedoel je dat die functie door ETCS wordt aangestuurd? Regelt het dan de snelheid van de ICNG bij het rijden door de tunnel?
Nee, het drukdicht maken zit in de zogenaamde ‘track conditions’ van de baan.
ETCS zorgt er dan voor dat de trein drukdicht gemaakt wordt (maar ik neem aan dat er ook wel een handmatige functie voor in zit).
Uiteraard regelt ERTMS ook de snelheid die ter plaatse gereden mag worden.
Nee, het drukdicht maken zit in de zogenaamde ‘track conditions’ van de baan.
ETCS zorgt er dan voor dat de trein drukdicht gemaakt wordt (maar ik neem aan dat er ook wel een handmatige functie voor in zit).
Uiteraard regelt ERTMS ook de snelheid die ter plaatse gereden mag worden.
Weet dat electronische bakens op de Hanzelijn baan zijn. Maar weet niet of die dat regelen.
Level 2, alles komt uit de ‘lucht’. Oftewel via een draadloze verbinding.
Ah ja ETCS level 2. De HSL schijnt de "oudste" versie te hebben. Welke ETCS versie heeft Hanzelijn? En welke ETCS versie is volgens EU richtlijnen standaard?
De HSL heeft Level 2 (met een terugvalmogelijkheid naar Level 1 -met bakens-, maar die wordt alleen in uiterste nood gebruikt), maar de Hanzelijn, Betuweroute en Utrecht-Amsterdam ook.
Er komt voor heel Nederland een nieuwe uitvoering (althans, is de planning meen ik) en dat is Level 2, Baseline 3. Daarmee zitten we als ik het goed begrepen heb redelijk op 1 lijn met andere landen.