Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland.
Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.
De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.
De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.
ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt.
Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij.
Bladzijde 5 / 13
Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.
Leuk voor de treinspotters. Hoor ik niet bij. Maar dankzij hun zie je al een aantal You Tube filmpjes.
Heb wel op afstand toevallig op een opstelterrein de ICNG 3103 gezien. Prima design. Niet bijzonder.
Wat opvalt is hoe soepel het optrekt. Wat dat betreft lijkt de ICNG de eigenschappen van Sprinters te combineren met het comfort van de IC.
En bij de stuurstandrijtuig zie je in de filmpje dat er fietsen mee kunnen. Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.
Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.
Is dat zowel op klassieke spoorlijnen en HSL? Mooi dat de nieuwe paradepaardje nu al overdag te zien is. Hopelijk in de loop van 2021 de eerste ICNG in reguliere dienst.
Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.
Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.
De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.
Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.
Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.
De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.
Vermoed dat veel reizigers het zeer waarderen dat fietsen meegenomen kan worden in de ICNG. Dat was toch eventjes een discussie met fietsen in HSL Intercity.
Voorlopig kan dat niet vanwege bepaalde regels m.b.t. coronavirus. Maar er komt een tijd dat de fietsen weer mee mogen.
Het is al mooi dat ze nu al overdag op de rest van het netwerk getest wordt. Nu nog de Hanzelijn.
De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.
De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.
Slechts 1 foto gezien bij Lelystad Centrum en Zwolle. Ook testritten met ETCS?
Wat zal de maximumsnelheid van ICNG onder 1500 volt worden? Afgezien dat de dienstsnelheid met ATB beveiligingssysteem maximaal 140 km p/u kan zijn.
Al heeft Thalys een aantal jaren met 160 km p/u gereden tussen Schiphol - Den Haag.
200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.
En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.
200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.
En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.
Ook 200 km p/u onder 1500 volt. Hoop het mee te maken op de Hanzelijn. Hanzelijn is op een groot deel in principe geschikt voor 200 km p/u. Maar qua energievoorziening lijkt het erop dat de ICNG voorlopig met een dienstsnelheid van 160 km p/u gaat rijden. Althans dat lees je op bepaalde sites van de overheid.
Een vraag: Zie op het filmpje dat de ICNG 1 pantograaf gebruikt. Het heeft er twee voor 1500 volt. Thalys, ICE en Eurostar gebruiken alle twee pantografen gebruikt voor het rijden onder 1500 volt. Hoe komt het dat de ICNG net als de Koploper, Regiorunner en DDZ met 1 pantograaf kan rijden?
De vijfdelige treinen rijden inderdaad met 1 stroomafnemer op. Dat is meer dan voldoende om de stromen die de trein afneemt aan te kunnen. De achtdelige treinen zullen naar waarschijnlijkheid wel met twee stroomafnemers op rijden, omdat die extra motoren hebben en dus meer stroom verbruiken.
Eurostar rijdt onder 1,5 kV overigens met 4 stroomafnemers op. Dit zijn technisch eigenlijk twee treinstellen aan elkaar gekoppeld, waarbij de tussencabines weggelaten zijn.
Was vergeten dat Eurostar uit 2 helften bestaat. De achtdelige ICNG wel met 2 pantografen. Een trein van 165 meter. Vergelijkbaar met de zesdelige V - IRM - M qua lengte.
Ben benieuwd naar het vermogen van de trein. Wat dat betreft heeft de Traxx in sandwich combinatie een gigantische vermogen.
Foto van testrit van ICNG:
Geen idee of het eerste testrit was op de HSL Zuid. Bron: ICNG Twitter. Vraag daarop was: Heeft de ICNG met 200 km p/u gereden?
Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.
Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden
Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.
Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden
Vanwaar die fascinatie met 200 km p/u? Als je in Nederland al talloze slechts met maximaal 140 km p/u rijdt wordt het zo gewoon. Maar als je dan met een Thalys met 250 - 300 km p/u over de HSL Zuid rijdt is het een andere beleving. Het is een kick.
Maar ach als we over 3 - 5 jaar 100 keren met 200 km p/u hebben gereden met ICNG wordt dat ook weer gewoon. En kicken we pas als we met 300 km p/u op de HSL Zuid hebben gereden.
Het lijkt wel of de schema die was voor de ICNG was voorgesteld al enigszins achterhaald is. Wie weet een goed voorteken dat ergens in 2021 al de eerste ICNG gaan rijden in de IC Direct Amsterdam - Breda. Maar eerst goed testen voordat ERA het toelaat.
Met Covid loopt uiteraard alles vertraging op, ook de ICNG heeft er vertraging door opgelopen en niemand weet hoe het verder gaat lopen, dus elke planning is op dit moment sowieso al koffiedik kijken
Echter lijken, voor zover ik weet, de huidige plannen gewoon nog actueel te zijn, dus ik weet niet waarom je denkt dat het enigszins achterhaald is...?
Met Covid loopt uiteraard alles vertraging op, ook de ICNG heeft er vertraging door opgelopen en niemand weet hoe het verder gaat lopen, dus elke planning is op dit moment sowieso al koffiedik kijken
Echter lijken, voor zover ik weet, de huidige plannen gewoon nog actueel te zijn, dus ik weet niet waarom je denkt dat het enigszins achterhaald is...?
Dat is vooral positief bedoeld. Baseer me op suggesties van bronnen dat testritten (veel) later overdag zouden zijn. Maar nu al zijn diverse ritten overdag geweest. En ook al op de HSL.
Als er problemen zouden zijn waardoor bijvoorbeeld de trein niet goed gedetecteerd zou worden (en dus seinen onterecht op groen blijven staan) of er andere problemen zouden zijn die invloed zouden kunnen hebben op de beveiligingssystemen van andere treinen in de buurt, dan zou dat logischerwijs grote gevaren met zich meebrengen. Daarom worden nieuwe treinen eerst op buitendienstgesteld spoor getest, zodat die gevaren er niet zijn. Dat kan logischerwijs alleen 's nachts gebeuren, omdat er dan minder treinverkeer is, en daarmee een buitendienststelling geen impact heeft op de normale dienstregeling.
Zolang daar verder geen echt bijzondere dingen gebeuren en de resultaten goed zijn, kan er al snel naar testritten zonder buitendienststelling doorgestroomd worden. Daarnaast is ook al een stukje betrouwbaarheid belangrijk. Tijdens testritten zullen er altijd dingen mis gaan (daar zijn de testritten immers voor). Als daarin echter ook weinig gekke dingen gebeuren, dan kan er dus al snel overgegaan worden naar het testen tussen de andere treinen door.
De ritten voor de toelating zelf duren op zich niet heel lang: slechts enkele maanden. Daarna gaan de tests van start met gekoppeld rijden met meerdere treinstellen (waar uiteraard ook toelating voor moet komen) en in de herfst komt dan de eerste achtdelige trein naar Nederland voor de testritten als alles nu (met het coronavirus uiteraard in het achterhoofd) verder normaal verloopt. En ook die zal daarna gekoppeld getest moeten gaan worden.
Kortom: deze tests van dit eerste vijfdelige treinstel zijn pas het begin en het is zeker goed om te zien dat de trein nu ook tussen al het andere treinverkeer door al aan het testen is (dat betekent dus dat de tests over het algemeen gewoon normaal verlopen), maar dit hele proces duurt dus zeker nog wel een tijdje.
En pas als de toelating rond is en de eerste treinen overgedragen zijn kan NS zelf gaan testen. Dan gaan ook de opleidingen beginnen voor de machinisten en de conducteurs en moet dus uiteindelijk in de loop van 2021 iedereen er klaar voor zijn om de eerste reizigers aan boord van de ICNG te verwelkomen.
Gaan de pool aan Traxx treinmachinisten straks ook de ICNG bedienen? Waardoor gefaseerd steeds meer een overgang plaats vindt van Traxx naar ICNG.
En er zijn meer ICNG (totaal 99) dan Traxx. Zijn er meer treinmachinisten nodig.
Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.
Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.
Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.
Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.
Heb even teruggekeken. En zie dat die vraag al eerder gesteld had. Excuses. Onthoud niet altijd wat ik gevraagd heb.
Als dit bericht klopt en gaat gebeuren wat in dit artikel staat zal de ICNG zeker niet exclusief voor de HSL zijn:
Het is bepaald niet te vergelijken met de Ansaldobreda V 250 die wel specifiek op de HSL reed. Het gaat zelfs een deel van de ICM vervangen.
Ik citeer uit het artikel dat @Hanzeboog heeft gelinkt: “In de eerste jaren rijdt deze trein één keer per uur. Later wordt er onderzocht of de frequentie omhoog kan naar twee keer per uur. De NS gaat op deze verbinding de nieuwe ICNG-treinen inzetten, die vanaf volgend jaar in dienst komen en 200 kilometer per uur kunnen.”
Dat heeft natuurlijk niets meer verantwoord uitgeven van belastinggeld te maken. Hier wordt voorgesteld om de dagelijks geld weg te gooien door met bijna lege treinen in Zeeland te gaan rijden. We hebben wel eens kritiek op NS over de dienstregeling maar wanneer politici de dienstregeling gaan bepalen zie je het geld weggeplast worden.
Ik mag voor NS hopen dat ze doelsubsidie gaan ontvangen voor deze enorme kostenpost. Er wordt door de regering wel erg makkelijk geld uitgegeven van de belastingbetalers.
De ritten voor de toelating zelf duren op zich niet heel lang: slechts enkele maanden. Daarna gaan de tests van start met gekoppeld rijden met meerdere treinstellen (waar uiteraard ook toelating voor moet komen) en in de herfst komt dan de eerste achtdelige trein naar Nederland voor de testritten als alles nu (met het coronavirus uiteraard in het achterhoofd) verder normaal verloopt. En ook die zal daarna gekoppeld getest moeten gaan worden.
Kortom: deze tests van dit eerste vijfdelige treinstel zijn pas het begin en het is zeker goed om te zien dat de trein nu ook tussen al het andere treinverkeer door al aan het testen is (dat betekent dus dat de tests over het algemeen gewoon normaal verlopen), maar dit hele proces duurt dus zeker nog wel een tijdje.
En pas als de toelating rond is en de eerste treinen overgedragen zijn kan NS zelf gaan testen. Dan gaan ook de opleidingen beginnen voor de machinisten en de conducteurs en moet dus uiteindelijk in de loop van 2021 iedereen er klaar voor zijn om de eerste reizigers aan boord van de ICNG te verwelkomen.
Volgens eerdere berichten zouden er 7 prototypes gaan rijden. Geen idee of die oude berichten nog kloppen.
In ieder geval is de 3108 overgebracht naar Watersgraafsmeer. En is de ICNG 3103 regelmatig te zien via foto's en filmpjes.
Zijn er al andere ICNG die inmiddels ook in Velim getest worden? Of hoeft dat niet meer? Las dat de ICNG België volgend jaar getest wordt in Velim.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.