Skip to main content

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 


Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Heb verschillende foto's gezien van overbrengingsritten. Altijd met remwagens. Dat was te zien Flickr, Facebook, Twitter. 

Maar hier niet. Wil niet beweren dat dit de fout is. Maar het is wel het verschil.


Het is heel normaal is dat dit soort transporten zonder remwagens rijden. De treinen remmen dan zelf gewoon mee. Als de treinen niet mee zouden remmen, dan zou de locomotief alleen niet aan het wettelijk vereiste minimale rempercentage komen en zou het convooi niet vertrokken zijn.

Of het een technisch defect of een menselijke fout is zal uitgezocht moeten worden. En bij een technisch defect uiteraard of het een defect aan de loc betrof, aan de koppeling tussen de loc en de ICNGs of aan de ICNGs zelf, en - ook niet onbelangrijk - hoe het defect heeft kunnen ontstaan.
Voor vertrek van een convooi als deze worden er rembeproevingen uitgevoerd na het samenstellen ervan. Als er iets op dat moment niet werkte, dan had dat daar al naar voren moeten komen.

Kortom: laten we gewoon wachten op het onderzoeksrapport dat ongetwijfeld zal verschijnen voordat we conclusies trekken die gewoon onjuist zijn.


Reportage van de berging op https://www.youtube.com/watch?v=rhmm90hkUw8


Al weer een tijdje geleden dat er een filmpje van ICNG was:

 

Het was lang stil. Was het onderzoek van EBA in Duitsland hier de reden van? Of de coronavirus dat Alstom niet kon testen? 


Is er al bekend wat de oorzaak van de ontsporingen zijn? En wanneer is het huisarrest afgelopen?


Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.


Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

EBA rapport is er nog (lang) niet. Maar in ieder geval wel de nieuwste ICNG 3106 en 3112 wel! De ICNG 3103 is teruggestuurd:

https://external-ams4-1.xx.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQEN2hS14yXfwsvD&w=500&h=261&url=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FWfF9rECr7wI%2Fmaxresdefault.jpg&cfs=1&ext=jpg&_nc_cb=1&_nc_hash=AQHMmX6sQGkcGFR_

Op andere sites wordt al aangegeven dat de testritten snel weer zullen beginnen. Een goed begin van het jaar 2021!


ICNG 3113 overgebracht: 

Waarmee 4 ICNG in Nederland zijn. Hopelijk snel versoepeling van coronamaatregelen waardoor testritten opgestart kunnen worden. 


Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 


Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 


Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 

Een interessante prangende vraag die ook in mijn hoofd rondging.

Dat je weinig testritten op het spoor ziet, hoeft niet te betekenen dat er weinig getest wordt. Dat hoorde ik vandaag van iemand op het Tweakers forum. Hij vertelde dat er ook een een aantal teststellen (ik dacht zelf iets van acht stuks) in Polen en Duitsland bij de werkplaatsen diverse statische testen kunnen krijgen. En ook die testen zijn heel belangrijk. Ook is het niet altijd mogelijk om alle testen in Nederland uit te voeren. Sommige stellen vind je daarom op de testbaan in het Tsjechische Velim, en sommige worden bij Alstom of andere werkplaatsen uitgevoerd en een paar doen testen in Nederland.

Dat verklaart in ieder geval waarom de 3101, 3102, 3104, (3105*), 3107, 3109, 3110, 3111 in ieder geval nog niet in Nederland zijn. Wel heb ik een idee dat de 3112 en 3113 geen test-stellen meer zijn. Het ontwerp van de blauwe band naar de frontruiten is een stuk 'smoother'.

*= Deze trein is in Duitsland zwaar beschadigd geraakt na de ontsporing. Ik vrees dat dit (grotendeels) nieuwbouw wordt.


Geen verassing. Instroom ICNG is vertraagd. Via deze tekening te zien op NS Nieuws is goed en overzichtelijk te zien uit hoeveel landen de onderdelen moeten komen: 

 

 

Dat verklaart o.a. de vertraging van de levering van de ICNG.  


De dienstsnelheid van de Intercity Direct blijft voorlopig 160 km p/u. Pas als de Traxx + ICR vervangen is op de IC Direct Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven gaat de dienstsnelheid omhoog naar 200 km p/u. 

Wat niet wil zeggen dat de ICNG geen 200 km p/u gaat rijden. Maar de reistijden van de huidige IC Direct tussen Schiphol - Rotterdam - Breda via de HSL blijft voorlopig ongewijzigd. Maar er is wel extra marge als de ICNG instroomt omdat die 2 minuten tijdswinst kan boeken tussen Breda - Rotterdam. En 3 minuten tussen Rotterdam - Schiphol. Een extra marge van 5 minuten kan goed gebruikt om de punctualiteit van de IC Direct Breda - Amsterdam flink te verbeteren. 

Dat kun je dan ook weerzien op de site Intercity Defect. :wink:  

 


Gaat de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam C (via HSL) de treinseries tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag en Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal vervangen? Bij NS Nieuws is te lezen dat de Airport Sprinters pas ingevoerd worden als de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden. En de IC Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Dordrecht (6 keer p/u?) kan het wegvallen van de IC tussen Schiphol - Den Haag C opvullen. 


De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.


Corona heeft op alles en iedereen een gigantische impact, en dus begrijpelijk en logisch dat dat ook hier het geval is. Jammer, maar het is niet anders.

Wat betreft de snellere intercity's naar het noorden: Vanuit Groningen gezien (en dat geldt ook voor Leeuwarden) gaat de intercity om en om rechtstreeks naar Den Haag Centraal of naar Rotterdam (series 500, 600, 700 en 1800?). De laatstgenoemde van Leeuwarden of Groningen, via Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal zou dan blijven rijden zoals ie dat nu ook doet. De intercity die nu al via de Hanzelijn gaat eindigt in Den Haag Centraal, maar de nieuwe verbinding gaat via Rotterdam C en dus niet meer naar Den Haag?

EDIT: @Thijs_jvv heeft mijn vragen al beantwoord terwijl ik aan het typen was. Dat maakt mijn post een beetje overbodig. 😅

 

Nieuws… https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld

NS gaat de dienstregeling 2022 grotendeels ook in 2023 rijden. Het plan was om in 2023 vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden. Dat wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste reden: de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen duurt door de wereldwijde impact van corona langer dan gepland.


Weer een klein detail bekend over ICNG. Zie bij eerste raampje op de ICNG aangegeven dat de vijfdelige ICNG 199 ton weegt: 

Ben benieuwd wat het vermogen van de vijfdelige/achtdelige ICNG zal zijn.  


De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.

Ben dan weer benieuwd of de IC Den Helder - Nijmegen, Lelystad - Dordrecht, IC Venlo - Schiphol daar bij opkomen. Vermoed dat dit ook veranderd gaat worden. Het wordt nog een interessante puzzel.  


Een dubbele BIJ' door Eindhoven.

https://twitter.com/mcn_ehv1974/status/1362535501325074432


3 ICNG bij station Eindhoven: 

https://www.instagram.com/tv/CLn9YFmHkNK/?utm_source=ig_web_copy_link

Generale repetitie voor IC Den Haag - Eindhoven in spitsuren over 2 jaar. 

 

 


ICNG staat stil in spanningssluis nabij Hoofddorp: 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10219462104851837&set=pcb.881129526000138&__cft___0]=AZWHfjPESEo-CRjynB_SjczpWy4KGzBNJiwsZstKaGYyft8IKiUIXRjGFjORCWKcWsYFbuWe1ByMzOBW8Ds8pg0GfCxSPon-xrs3aUmxafcuV1xXtF77Y4QDIorxEzkwVcIgSoJ_qlDBX5o3jkLvvL44Dsg9GJbuQcWPdAzPo9IG9g&__tn__=*bH-R

Lees in één van de opmerkingen dat de software van de drie ICNG niet met elkaar communiceerde. Het zal toch allemaal dezelfde software zijn? 

 


De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.


De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.

Las op NS Nieuws dat de software uit India komt. En laat India één van de landen zijn waar de coronavirus hard heeft toegeslagen. Hopelijk heeft de toeleverancier geen problemen om hun software te leveren aan Alstom: 

https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/

De storing was in de vroege morgen. Blijkbaar na een nachtelijke testrit. Maar beter dat het nu ontdekt wordt.     


Reageer