testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


312 reacties

Goedemiddag Hanzeboog! 

Ik heb nu een aantal keren je verhaal gelezen, maar ik snap niet helemaal wat je vraag precies is of wat je graag zou willen weten? Kan je hier misschien wat meer op ingaan?

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat Hanzeboog wil weten of de ICNG vanaf december 2021 gaat rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic is niet als “vraag” gestart. Ik denk dat Hanzeboog gewoon informatie wil geven voor mensen die gaan zoeken op “ICNG".

Badge +3

Er staat toch nergens dat het een vraag is?

Reputatie 5

Wilde deels informatie geven. Maar ook een discussie starten. Ben eigenlijk vooral nieuwsgierig hoe het verder gaat. Daarom heb ik een linkje gemaakt naar de brochure die in 5 fases aangeeft hoe de ICNG zal ontwikkelen. 

En we zijn nu in de vierde fase. Weet wat de problemen waren/zijn met de Intercity Direct. En verwacht dat ze veel aandacht gaan geven aan het rijden in spanningssluizen. Dat is althans mijn inschatting en suggestie.

Verder wilde ik weten wat voor soort testritten er komen. Testen van ERTMS, snelheid testrit enzovoort. 

Hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

 

 

Alles wat je maar kan bedenken gaat getest worden tijdens deze ritten, op verschillende trajecten zal er getest worden hoe de trein zich gedaagt en of alles op het Nederlandse spoor goed funtioneerd en dan zal dat terug gekoppeld worden met eventuele wijzigingen.  Loopt alles voorspoedig dan zal de toelating ook vlot gaan maar lopen ze tegen problemen aan dan duurt het wat langer want dan zal dat eerst opgelost moeten worden. 

Ik ga er ook vanuit dat er getest gaat worden met 2 stellen want ook dat moet vooraf getest zijn en toestemming voor zijn om zo te rijden.

Dat de trein nu hier is houdt in dat de problemen die geconstateerd waren op de testbaan verholpen zijn al was dat nog even lastig om het helemaal opgelost te krijgen.

Over wanneer hij echt de dienst in gaat valt voorlopig niets met zekerheid te zeggen, dan moeten eerst de resultaten van de testritten goed zijn en de goedkeuringen er komen vanuit IL&T.

We hebben een collega op het forum die erg betrokken is bij de ICNG en er veel vanaf weet, dat is @Julian 

Yes, maar ik weet niet exact alles van de testritten voor de toelating. Dat doen de collega's van het NS Test Trein Centrum in opdracht van de fabrikant Alstom. Dat zijn speciaal opgeleide machinisten die ook al in Velim met de treinen rondrijden.

In z'n algemeenheid, de tests omvatten onder andere tests om te kijken of de trein voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de toelating, dus bijvoorbeeld hoe de trein zich gedraagt op het Nederlandse spoorwegnet, zoals de treindetectie, het beveiligingssysteem, tractiesystemen en nog veel meer. Dat zal maanden in beslag nemen.

Daarna gaat NS zelf met een kleine groep reguliere machinisten nog een proefperiode in om de betrouwbaarheid te testen in de reguliere dienst. Ook daar gaan weer maanden overheen. Ik kom pas kijken bij dat reguliere proefbedrijf. Hooguit dat er door mij en de 'normale' collega's die het proefbedrijf gaan rijden enkele testritten overgenomen worden als dat noodzakelijk is, maar in principe komen wij pas later kijken.

Aan het einde van dit proefbedrijf zal er nog een proefbedrijf zijn waarbij ook passagiers mee mogen op de proefritten en pas als dat goed gaat zullen de treinen in de reguliere dienst gaan rijden. Maar dan praten we over 2021.

Uiteraard zal ook het ETCS systeem van de trein op de HSL beproefd worden. Dit zal eerst 's nachts gebeuren. Pas veel later zal er ook overdag op de HSL gereden gaan worden, tussen de normale treinen door. Maar op dat moment hebben de treinen al heel wat kilometers erop zitten.

Reputatie 5

Bedankt voor jullie reacties. Om even te reageren op Jeroen. De testperiode in met name Velim (Europese testcircuit) heeft maanden geduurd. Wat kan in Velim niet getest worden? Lijk me dat het omschakelen van 1500 volt naar 25 KV v.v. en ATB v.v. naar ETCS, luchtdruk tussen passerende treinen t.b.v. de enkele deuren enz. niet getest kan worden. 

En mijn vraag aan Julian: Gaan die speciaal opgeleide ICNG treinmachinisten de overige NS treinmachinisten in 2021 en daarna andere treinmachinisten op ICNG inwerken? 

Want er was al een tijd geleden een klacht van (Traxx) treinmachinisten dat ze graag ingewerkt wilde worden. Ze werden naar hun mening te snel op de Traxx locomotief ingezet. En die specifieke eigenschappen voor het rijden op de HSL is voor NS treinmachinisten anders en ingewikkelder dan het rijden op klassieke spoorlijnen. Dat werd in een NS vlog over het rijden op de HSL aangegeven. Bijvoorbeeld het kijken naar de seinpalen op de klassieke sporen schijnt anders te zijn dan via de boordcomputer het spoor in de gaten te houden.

Reputatie 5

 

 

Bedankt voor jullie reacties. Om even te reageren op Jeroen. De testperiode in met name Velim (Europese testcircuit) heeft maanden geduurd. Wat kan in Velim niet getest worden? Lijk me dat het omschakelen van 1500 volt naar 25 KV v.v. en ATB v.v. naar ETCS, luchtdruk tussen passerende treinen t.b.v. de enkele deuren enz. niet getest kan worden. 

En mijn vraag aan Julian: Gaan die speciaal opgeleide ICNG treinmachinisten de overige NS treinmachinisten in 2021 en daarna andere treinmachinisten op ICNG inwerken? 

Want er was al een tijd geleden een klacht van (Traxx) treinmachinisten dat ze graag ingewerkt wilde worden. Ze werden naar hun mening te snel op de Traxx locomotief ingezet. En die specifieke eigenschappen voor het rijden op de HSL is voor NS treinmachinisten anders en ingewikkelder dan het rijden op klassieke spoorlijnen. Dat werd in een NS vlog over het rijden op de HSL aangegeven. Bijvoorbeeld het kijken naar de seinpalen op de klassieke sporen schijnt anders te zijn dan via de boordcomputer het spoor in de gaten te houden.

 

Dit is één van die leerzame vlogs. Dan krijg je steeds meer inzicht hoe het werkt. Al is het te complex en te veel om het helemaal te begrijpen. Maar wel heel interessant.

In Velim worden vooral de techniek in de trein getest. Dus: werken de remmen binnen de normen (wel zo praktisch), gedragen de tractiemotoren zich zoals ontworpen, werken de omzetters voor de hoogspanning naar behoren, hoe stabiel rijdt de trein op hoge snelheid, en nog veel meer. 

Het is inderdaad de bedoeling dat de machinisten uit het proefbedrijf de collega's die later op de trein opgeleid worden ook gaan begeleiden. Overigens gebeurde dat bij de Traxx ook al wel.

Het lastige aan de HSL is vooral gewenning. Als je dingen tientallen jaren op een bepaalde manier gedaan hebt en je moet opeens omschakelen naar een heel nieuw systeem dat computergebaseerd is. Dat is gewoon wennen.

Edit: die vlogs zijn overigens vaak heel erg gesimplificeerd om het voor zoveel mogelijk mensen begrijpelijk te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Je collega Stefan geeft aan dat het stel wat nu naar naar Nederland is gekomen overigens vooral voor het technische verhaal in Nederland is, zoals voorbereiden van opleidingen en werkomschrijvingen voor bijvoorbeeld monteurs en dat de ICNG voor testritten hier volgende maand verwacht wordt.

Reputatie 5

In Velim worden vooral de techniek in de trein getest. Dus: werken de remmen binnen de normen (wel zo praktisch), gedragen de tractiemotoren zich zoals ontworpen, werken de omzetters voor de hoogspanning naar behoren, hoe stabiel rijdt de trein op hoge snelheid, en nog veel meer. 

Het is inderdaad de bedoeling dat de machinisten uit het proefbedrijf de collega's die later op de trein opgeleid worden ook gaan begeleiden. Overigens gebeurde dat bij de Traxx ook al wel.

Het lastige aan de HSL is vooral gewenning. Als je dingen tientallen jaren op een bepaalde manier gedaan hebt en je moet opeens omschakelen naar een heel nieuw systeem dat computergebaseerd is. Dat is gewoon wennen.


Het lijk me voor een “ATB” treinmachinist die vele jaren een bepaalde werkwijze had best lastig om naar een trein over te schakelen die is voorzien van veel digitale techniek. Zie hierboven op de NS vlog. En dan te bedenken dat in de komende jaar veel meer ICNG treinmachinisten moeten worden opgeleid. Eerst vooral om op de HSL Zuid zelf te rijden. En later ook op klassieke spoorlijnen die tussen de HSL spoorlijnen inzitten zoals Amsterdam - Hoofddorp, Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen, Zevenbergse Hoek - Breda. En later ook als de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden dat ze wegbekendheid moeten krijgen. Een aantal ervaren NS treinmachinisten zullen dat vast al hebben. 

@Momo Inderdaad zal dit stel vooral gebruikt gaan worden voor de opleiding van behoorlijk wat mensen. Voor zover ik weet zal dit stel echter ook gebruikt gaan worden voor de eerste tests in Nederland, maar dat zullen geloof ik geen testritten zijn. Normaal is de eerste periode na de aankomst van een nieuwe trein namelijk vooral zgn. statische tests. Er worden dan geen daadwerkelijke ritten gereden, maar het is puur op de plek testen en valideren van eerder behaalde resultaten.

Als er een ander treinstel volledig gereed is, dan worden de treinstellen omgewisseld en gaat deze weer retour voor verdere afbouw van o.a. het interieur. Dat andere treinstel gaat dan verder met testen. Of de testritten op dat moment al begonnen zijn zou ik niet weten, ik heb geen inzicht in de exacte planning.

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 

Reputatie 5

De meeste treinmachinisten hebben een vrij grote wegbekendheid maar de HSL is weer apart inderdaad, ik heb geen wegbekendheid voor de HSL trajecten en ben niet ERTMS bevoegd.  Hoeft ook niet omdat mijn standplaats totaal niet op de HSL rijdt en wij ook niet nodig zijn voor op de HSL te rijden.

Zelf heb ik er ook geen specifieke interesse voor om op de HSL te rijden, ik ben uit interesse wel een keer mee geweest om het traject eens te zien en uitleg te krijgen over het een en ander omdat het zo uitkwam in de dienst.

Ga er vanuit dat de huidige machinsiten van de HSL gewoon daar blijven rijden aangevuld met zo nu en dan wat nieuwe machinsiten, dus die gaan straks leren rijden met de ICNG en kennen het traject natuurlijk al dus moeten alleen de trein verder leren kennen.  En eigenlijk leer je dat pas als je er veelvuldig mee rijdt.

Of de trein ook al zo snel op het traject naar het Noorden komt te rijden is nog afwachten, de tijdwinst die gesteld wordt is in de nacht gehaald, overdag is deze route zo druk dat het dan nog maar mogelijk moet zijn met alle drukte op het HRN.  Ik zou niet eens weten of er al ICNG treinen besteld zijn voor de trajecten naar het Noorden.

 

 


Lijk me dat eerst de treinmachinisten de ICNG moeten leren bedienen. En daarna komt de wegbekendheid vanzelf. Dan zijn ze al een tijdje verder. Kan dat zelf niet bepalen vanachter mijn laptop. Degenen die daar het meest verstand van hebben zijn degenen die de trein bedienen.

Zoals je weet is de oorspronkelijke 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG (ongeveer totaal 25.000 zitplaatsen). Als goed begrepen heb zal de Intercity Direct Breda - Amsterdam (2 keer p/u) zal worden omgebogen via Amsterdam Zuid en verlengd naar Groningen/Leeuwarden via Almere Centrum, Lelystad Centrum en Zwolle. In feite worden de treinseries 900 en de series 700/1800 grotendeels aan mekaar gekoppeld. Alleen het deel tussen Schiphol - Amsterdam Centraal/Den Haag Centraal zal dan wegvallen. Die kan NS laten opvullen door andere treinseries.

En dan zullen de treinseries 1000 Intercity Direct Amsterdam Centraal - Rotterdam en 1100 Eindhoven - Den Haag Centraal gaan rijden. Als mijn informatie tenminste klopt. 

Maar eerst de juiste stappen nemen en die nieuwe IC goed laten rijden en bedienen. Kijk er in ieder geval naar uit. Zeker omdat in Oost Nederland woon.   

Reputatie 5

Dan had ik nog één vraag. Las deze quote:

In z'n algemeenheid, de tests omvatten onder andere tests om te kijken of de trein voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de toelating, dus bijvoorbeeld hoe de trein zich gedraagt op het Nederlandse spoorwegnet, zoals de treindetectie, het beveiligingssysteem, tractiesystemen en nog veel meer. Dat zal maanden in beslag nemen.

Wie bepaalt tegenwoordig de toelating op het Nederlandse spoor? Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T)? Of European Railway Agency (ERA)? En zijn de eisen voor toelating strenger geworden? 

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.

Reputatie 5

De toelating omvat de Europese eisen zoals vastgelegd in de TSI's, en daarnaast zijn er landspecifieke eisen voor een trein. Tegenwoordig gaat de volledige toelating via de ERA, maar ILT beoordeelt voor hen nog altijd het dossier.


De ICNG België zal in Nederland en België toegelaten moeten worden. Ga er vanuit dat de ICNG eerst in Nederland toegelaten zal worden. Is dan de toelating van ERA dan voldoende voordat het in België n beoordeeld wordt door DVIS? Bijvoorbeeld de grensovergang bij Hazeldonk waar de ICNG België probleemloos de grens zal moeten als het overschakelt van de Siemens ETCS level 2 naar ETCS level 2 van Alstom op de Belgische HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Om maar een voorbeeld te noemen.  

Reputatie 5

Thalys had al snelheidsritten gedaan waarbij het met ruim 330 km p/u reed (300 km p/u + 10% marge). Maar dat was toen geen enkele andere trein op de HSL reed.

Zal de ICNG tussen de reguliere HSL treinen snelheidsritten rijden met ruim 220 km p/u? Of zal die snelheidsritten vooral s nachts gebeuren?

In de brochure lees je dat in deze vierde fase werkplaatsen wordt ingericht. Zal dat nu vooral Watergraafsmeer zijn?

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.

Reputatie 5

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.


Heb volgens mij daar iets over gelezen. Was die ICNG toen niet met hoge snelheid door een Duitse locomotief getrokken? Als ik me niet vergis. 

Kan een ICNG op de Duitse hogesnelheidslijn rijden? De ICNG is aangepast voor het rijden onder 25 kV en 1500 volt gelijkstroom. Hoe dan ook die ICNG gaat ook bij testritten nog wel eens met 200 - 220 km p/u op de HSL Zuid rijden. En mogelijk met 200 km p/u op de Hanzelijn. 

Meestal is de apparatuur onder de vloer weggewerkt. Neem aan de motoren wel onderaan zijn gemonteerd. 

Reputatie 7
Badge

Die testritten vonden niet in Duitsland plaats, maar op de Ring van Velim in Tsjechië.

Op de grootste ringbaan van 13 kilometer lang kan je daar maximaal 230 km/h rijden. ICNG zou denk ik dan ongeveer 210 km/h gereden hebben.

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Reputatie 7
Badge

De maximale snelheid op de buitenring van Velim is 210 km/u. Daarom is er dus uitgeweken naar Duitsland voor de hogere snelheden. De ritten zijn inderdaad gesleept uitgevoerd omdat de ICNG niet zelf in Duitsland kan en mag rijden.

Dat wist ik nog niet. Thanks.

 

Reputatie 5

Zal me ook benieuwen hoe het geluidsniveau van de ICNG is bij de testritten zal zijn. Door de Jacobsdraaistellen en 4 assen i.p.v. 8 assen bij een aantal rijtuigen zijn er minder assen. Lijk me dat net als bij de SLT, SNG en de Flirt Sprinter dat de treinloop dan stiller kan zijn. De Intercityrijtuigen uit de jaren '80 zijn niet erg stil op de HSL. Zowel binnen als buiten.  

Inwoners van Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Bergschenhoek klagen over de lawaai van de Traxx locomotieven. Schijnt iets te maken hebben met de ophanging. Zelfs volgens een omwonende die op NU.NL reageerde zijn de Eurostar & Thalys ondanks hogere snelheid stiller en minder lawaaiig. Heeft dit te maken met de onderstellen en de loopwerk? 

Bij de Brabantroute bij o.a. Gilze Rijen klagen ze over trillingen en geluid. De Traxx hebben een snelheidsbeperking op bepaalde overwegen van maximaal 110 km p/u. ProRail kijkt welke maatregelen ze kunnen nemen. Neem aan dat als de ICNG er gaat rijden de problemen opgelost zijn. Immers in de TV programma Monitor werd aangegeven dat de omwonenden geen hinder hebben van de Flirt Sprinters. Wel de goederentreinen en de Traxx + ICR locomotieven. Heeft dit te maken met de aslast van de twee Traxx locomotieven die elks een aslast van 21 ton hebben? Of zijn er andere oorzaken? 

Reageer