testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


312 reacties

Reputatie 5

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Reputatie 7
Badge

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Ja, maar nog niet in Nederland.

Badge +3

Ik hWel leuke foto's..

Enne https://pers.omroepmax.nl/nieuw-max-mooiste-treinreizen

Heerlijk om bij in slaap te vallen.. i.p.v. kampioenschap snooker op BBC of Eurosport :joy:

Reputatie 5

Ik hWel leuke foto's..

Enne https://pers.omroepmax.nl/nieuw-max-mooiste-treinreizen

Heerlijk om bij in slaap te vallen.. i.p.v. kampioenschap snooker op BBC of Eurosport :joy:

Kom me bekend voor.😉

Reputatie 5

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Ja, maar nog niet in Nederland.

ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleiding.  3103 wordt al een maand getest. De achtdelige ICNG zal in de herfst komen. 

Wat zal het verschil zijn tussen de nieuwe ICNG die getest worden t.o.v. de huidige ICNG 3103? Afgezien van de lengte. 

En zal de ICNG België direct tussen Nederland - België getest worden? Bijvoorbeeld tussen Breda - station Noorderkempen - Antwerpen Centraal 

Reputatie 7
Badge

De 3103 is niet geheel compleet en mist nog wat zaken waarom die terug moet naar de fabriek. Ik heb een sterk vermoeden dat er een andere zal zijn die wel klaar is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er bekend is welke stellen momenteel waar zijn, en dan bedoel ik vooral op de stellen die nog niet in den lande zijn. Want blijkbaar zijn er dus al minimaal 8 vijf-delige stellen gebouwd, een onbekend aantal 8-delige en een enkele 8-delige die ook voor België bedoeld is.

Reputatie 5

Iemand heeft in ICD Breda - Amsterdam aan noodrem getrokken. Hoe verzin je het?😠 Staan we daardoor vanaf 18.55 stil op de viaduct bij Bleiswijk. 

De storing is na 5 minuten verholpen door treinmachinist. Gaan ze bij testritten ook oefenen op deze calamiteiten?

Iemand heeft in ICD Breda - Amsterdam aan noodrem getrokken. Hoe verzin je het?😠 Staan we daardoor vanaf 18.55 stil op de viaduct bij Bleiswijk. 

De storing is na 5 minuten verholpen door treinmachinist. Gaan ze bij testritten ook oefenen op deze calamiteiten?


Alles wordt getest dus ook dat soort procedures.

 

 

Reputatie 5

Iemand heeft in ICD Breda - Amsterdam aan noodrem getrokken. Hoe verzin je het?😠 Staan we daardoor vanaf 18.55 stil op de viaduct bij Bleiswijk. 

De storing is na 5 minuten verholpen door treinmachinist. Gaan ze bij testritten ook oefenen op deze calamiteiten?


Alles wordt getest dus ook dat soort procedures.

 

 

Achteraf bleek er een storing in de Traxx locomotief te zijn. De storing was toch redelijk snel verholpen. 

Weer een leermoment. Alstom gaat de Coradia Stream specifiek ontwikkelen en aanpassen voor het rijden op HSL + klassieke spoornet. 

Dat is een andere situatie dan de bestaande goederenlocomotief serie 186 aanpassen voor de specifieke eisen voor het rijden op de HSL. 

Maar achteraf praten is altijd simpel. 

Reputatie 7
Badge

Iemand heeft in ICD Breda - Amsterdam aan noodrem getrokken. Hoe verzin je het?😠 Staan we daardoor vanaf 18.55 stil op de viaduct bij Bleiswijk. 

De storing is na 5 minuten verholpen door treinmachinist. Gaan ze bij testritten ook oefenen op deze calamiteiten?


Alles wordt getest dus ook dat soort procedures.

 

 

Achteraf bleek er een storing in de Traxx locomotief te zijn. De storing was toch redelijk snel verholpen. 

Weer een leermoment. Alstom gaat de Coradia Stream specifiek ontwikkelen en aanpassen voor het rijden op HSL + klassieke spoornet. 

Dat is een andere situatie dan de bestaande goederenlocomotief serie 186 aanpassen voor de specifieke eisen voor het rijden op de HSL. 

Maar achteraf praten is altijd simpel. 

Specifiek aanpassen voor het rijden op HSL + klassieke spoornet zou ik het niet willen noemen. Ze gaan (voor wat ik begrepen heb) gewoon de nieuwste hardware en software (baseline-versie) toevoegen, waarmee de trein zelf via het spoor weet of die de panto’s moet switchen, waarna die dat zelf zal doen, i.p.v. dat de machinist die taak heeft.

Reputatie 5

Iemand heeft in ICD Breda - Amsterdam aan noodrem getrokken. Hoe verzin je het?😠 Staan we daardoor vanaf 18.55 stil op de viaduct bij Bleiswijk. 

De storing is na 5 minuten verholpen door treinmachinist. Gaan ze bij testritten ook oefenen op deze calamiteiten?


Alles wordt getest dus ook dat soort procedures.

 

 

Achteraf bleek er een storing in de Traxx locomotief te zijn. De storing was toch redelijk snel verholpen. 

Weer een leermoment. Alstom gaat de Coradia Stream specifiek ontwikkelen en aanpassen voor het rijden op HSL + klassieke spoornet. 

Dat is een andere situatie dan de bestaande goederenlocomotief serie 186 aanpassen voor de specifieke eisen voor het rijden op de HSL. 

Maar achteraf praten is altijd simpel. 

Specifiek aanpassen voor het rijden op HSL + klassieke spoornet zou ik het niet willen noemen. Ze gaan (voor wat ik begrepen heb) gewoon de nieuwste hardware en software (baseline-versie) toevoegen, waarmee de trein zelf via het spoor weet of die de panto’s moet switchen, waarna die dat zelf zal doen, i.p.v. dat de machinist die taak heeft.

Las dat de ICNG automatisch gaat omschakelen in spanningssluizen. En dan gaat de pantograaf omlaag en omhoog. Hoort dat ook bij dat de trein weet wanneer het moet switchen? 

Reputatie 7
Badge

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

Reputatie 5

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Reputatie 4

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Nee, volgens mij is het zelfs zo dat je met een trein ERTMS level 3 kan rijden op spoor ERTMS 1 en/of andersom, maar alles weet ik er niet vanaf.

Reputatie 5

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Nee, volgens mij is het zelfs zo dat je met een trein ERTMS level 3 kan rijden op spoor ERTMS 1 en/of andersom, maar alles weet ik er niet vanaf.

Vandaar dat Traxx met zijn ETCS kan ‘communiceren’ met Alstom Atlas ETCS op de Hanzelijn?:

Dat was een testrit waar de Traxx met ETCS 160 km p/u reed op de Hanzelijn. HSL heeft de baseline van de ERTMS Specificatie: baseline 2.3.0d͟ of baseline 3 (er zullen in de toekomst updates van baselines of nieuwe baselines komen). Dit is gekopieerd van een site. 

Het schijnt dat de modernste versie van ETCS na de uitrol van ETCS vanaf 2025 gaat komen. Betuweroute en Hanzelijn hebben ETCS van Alstom. Op HSL is ETCS van Siemens. En tussen Amsterdam Bijlmer - Utrecht is ETCS van Bombardier. Weet niet precies welke versies er zijn op deze spoorlijnen. Afgezien van de HSL.  

Reputatie 5

Er was een testrit van ICNG tussen (Utrecht) Almere - Zwolle - Groningen:

Weet iemand of op de Hanzelijn testritten met ETCS was? Heb ooit gelezen dat treinmachinist een encryptiesleutel nodig hebben voor het rijden op de Hanzelijn. Klopt dat? 

Dan heb je op de huidige ETCS trajecten al 5 encryptiesleutels nodig.  

 

Een encryptiesleutel is iets totaal anders dan een fysieke sleutel. De sleutels voor de communicatie tussen de trein en baan zitten gewoon in de trein opgeslagen, daar heeft de machinist niks mee te maken. Is de betreffende sleutel niet opgeslagen in de trein, dan zal die trein geen verbinding op kunnen zetten met het baanvak. Bijvoorbeeld bij de NS Traxx locomotieven staan wel de sleutels voor de HSL in de loc opgeslagen, maar niet die voor Amsterdam-Utrecht, dus de locomotieven zullen daar niet onder ETCS kunnen rijden.

In de SNG heeft de machinist wel een aparte fysieke sleutel nodig om ETCS (in z'n totaliteit) te gebruiken, om te voorkomen dat machinisten die niet bevoegd zijn voor ETCS per ongeluk onder ETCS komen te rijden op de baanvakken waar dat kan. De machinisten die wel ETCS bevoegd zijn hebben dus die extra sleutel, waarmee zij aan de trein kunnen ‘vertellen’ dat er ook gewisseld mag worden naar ETCS.

Bij de ICNG is zo'n fysieke sleutel echter niet aan de orde. Die heeft geen losse sleutel nodig voor ETCS, zoals de SNG dat heeft. De machinist moet dus zelf kiezen tussen alleen ATB of ATB+ETCS.
 

Reputatie 5

👍

Reputatie 5

Weer een detail over ICNG. Bron: Op de Rails:

Het is de bedoeling de 3103 ongeveer zes weken te testen voordat het stel teruggaat naar Polen voor afbouw. De in Amsterdam verblijvende 3108 heeft aan de buitenzijde nog geen nummers, is niet rijvaardig en heeft geen compleet interieur. Hij staat bij het Onderhoudsbedrijf voor instructie van onder andere technici en het bekijken van de benodigde aanpassingen aan de werkplaats en gaat op enig moment ook terug naar de fabrikant voor eindmontage en mogelijk ook een retrofit. Dit houdt in dat van de stellen van de eerste serie ICNG onder andere de technische installaties worden vervangen.

Via You Tube filmpje van NS Weekly is bekend dat er 11 stellen zullen komen. Zien of in augustus de opvolger van ICNG 3103 komt.

 

Reputatie 7
Badge

In augustus komen er weer een paar 5-delige stellen aan. En wat later komt het eerste 8-delige stel. Het is al ruim 6 weken later en ik verwacht dat de 3103 net zo lang blijft rijden totdat de opvolger komt. Ik denk niet dat de mensen van het Trein Test Centrum zich willen vervelen ;)

Reputatie 5

En ze lopen mede door corona al achter op het schema. En je weet niet wat er nog kan komen. 

Wat zal de nieuwe ICNG anders maken dan de ICNG? Afgezien van de technische aanpassingen? Zien hoeveel nieuwe foto's en filmpjes er weer komen.😀

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Reputatie 5

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 


Klopt!

Reputatie 5

Na een vakantieperiode zal de testritten binnenkort weer verder gaan. Schijnt volgens een bepaalde bron vanaf 24 augustus weer te beginnen.

Hier een foto van ICNG gesleept door V - IRM:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p720x720/117922448_1502434876602162_4071255810905734055_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=skmmqIZfFCsAX_ZpdU9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=720a0389801ac995517c2812a765db4b&oe=5F623B8B

Toch nog geen andere ICNG.

Reageer