beantwoord

ticket geldigheidsduur


Beste,

wij willen zondag 23 april 2023 van Zandvoort aan zee naar Weert terug reizen. Wegens werken zouden we dan eerst naar Amsterdam centraal (trein-metro-trein) moeten reizen. 
Is het ticket (27,?€) geldig gedurende de hele dag of niet. Indien ja, zouden we Amsterdam tussendoor kunnen bezichtigen en s avonds verder naar Weert reizen. Indien nee, wat als we de aansluiting bij het overstappen niet halen?

 


vriendelijke groeten 

 

Kathleen Bleux

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door iMark 13 April 2023, 12:55

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket van  €27,40 is enkele reis. Je mag de reis onderbreken in Amsterdam.

Het is wel een beetje lastig op 23 april omdat er blijkbaar werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.

Je zou de vervangende bus kunnen gebruiken en dan later op de dag verder reizen. Het maakt niet uit hoe laat. Zolang je maar met de laatste trein van de dag in Weert aankomt.

Reputatie 7
Badge +3

Een e-ticket is de hele dag geldig. Je kunt dus eerst van Zandvoort naar Amsterdam reizen en 's avonds van Amsterdam naar Weert.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket is de hele dag geldig. Echter zul je voor het gedeelte tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal een aanvullend vervoersbewijs moeten kopen. Amsterdam Centraal ligt niet op de omreisroute. Omreisroute gaat van Sloterdijk naar Amstel. En vanaf Amstel richting Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket is de hele dag geldig. Echter zul je voor het gedeelte tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal een aanvullend vervoersbewijs moeten kopen. Amsterdam Centraal ligt niet op de omreisroute. Omreisroute gaat van Sloterdijk naar Amstel. En vanaf Amstel richting Utrecht.

Amsterdam Centraal ligt wel op de omreisroute. Het ene half uur (vertrek :50 uit Zandvoort) gaat de route inderdaad via Amsterdam Amstel, maar het andere half uur (vertrek :20) is die via Amsterdam Centraal.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is nog wel te besparen op de ticketprijs van €27,40 door een Vroegboek Dal ticket te kopen. De prijs wordt dan €24,66.

Reputatie 7
Badge +3

Het ticket is de hele dag geldig. Echter zul je voor het gedeelte tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal een aanvullend vervoersbewijs moeten kopen. Amsterdam Centraal ligt niet op de omreisroute. Omreisroute gaat van Sloterdijk naar Amstel. En vanaf Amstel richting Utrecht.

Amsterdam Centraal ligt wel op de omreisroute. Het ene half uur (vertrek :50 uit Zandvoort) gaat de route inderdaad via Amsterdam Amstel, maar het andere half uur (vertrek :20) is die via Amsterdam Centraal.

 

Oke, die had ik gemist. Ik had een paar mogelijkheden over de hele dag aangeklikt, maar toevallig alleen via Amstel. TS kan dan het beste de reis zo plannen dat een extra vervoersbewijs niet nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

Oke, die had ik gemist. Ik had een paar mogelijkheden over de hele dag aangeklikt, maar toevallig alleen via Amstel. TS kan dan het beste de reis zo plannen dat een extra vervoersbewijs niet nodig is.

De vraag van TS was vooral of het ticket de gehele dag geldig. Dat is het geval, het is zelfs geldig tot 04:00 uur in de ochtend. Met een e-ticket mag je onderweg de reis onderbreken op een station dat op de route ligt en later weer vervolgen. Met de 2 geadviseerde reisroutes heeft TS dus de keuze om via Amsterdam Amstel of Centraal te reizen, met de mogelijkheid om daar ook de reis te onderbreken. 

Reputatie 7
Badge +3

33 minuten voor metro Sloterdijk - Centraal ??

Ik zou een e-ticket kopen, in Sloterdijk uitstappen en een tram ofzo naar de binnenstad pakken, daar lekker Amsterdam bezichtigen, en uiteindelijk vanaf Centraal of Amstel naar Weert reizen.

Reputatie 3

Het is wel een beetje lastig op 23 april omdat er blijkbaar werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal

Dat is goed dat ik dat nu hoor. Reis die dag naar de Vermeer tentoonstelling in Amsterdam (timeboxed) en moet dus even
een verse planning maken.

En als ik reis op een 60plus keuze dag, en mijn vrouw op Flex weekend vrij hebben voor wat betreft het Metro deel gewoon pech 
neem ik aan? 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft aan “NS Metro ipv trein". Dan moet je trein vervoersbewijs geldig zijn in die metro, wordt meestal gedaan door metropoortjes open te zetten voor treinreizigers. Wel even goed opletten dan dat je niet bij een metropoortje in of uitcheckt.

Reputatie 7
Badge +1

33 minuten voor metro Sloterdijk - Centraal ??

Ik zou een e-ticket kopen, in Sloterdijk uitstappen en een tram ofzo naar de binnenstad pakken, daar lekker Amsterdam bezichtigen, en uiteindelijk vanaf Centraal of Amstel naar Weert reizen.

Een tram vanaf Sloterdijk naar Centraal gaat nog wel best lastig worden en lang duren. Je zal ook nog minimaal één keer moeten overstappen. Tram 12 vanaf Sloterdijk en dan op de Jan Evertsenstraat overstappen naar tram richting Centraal. Metro naar Zuid/WTC en dan de Noord-Zuidlijn naar Centraal nemen is denk ik de snelste optie. Uit het verleden weet ik dat de poortjes vaak gewoon dicht waren ben benieuwd hoe dat deze keer gaat verlopen.

Reputatie 3

De reisplanner geeft aan “NS Metro ipv trein". Dan moet je trein vervoersbewijs geldig zijn in die metro, wordt meestal gedaan door metropoortjes open te zetten voor treinreizigers. Wel even goed opletten dan dat je niet bij een metropoortje in of uitcheckt.

Snap ik het goed dat dan de methode door bij de trein in- en uitchecken is? Ook op de terugreis, want dan begin ik op CS?

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner geeft aan “NS Metro ipv trein". Dan moet je trein vervoersbewijs geldig zijn in die metro, wordt meestal gedaan door metropoortjes open te zetten voor treinreizigers. Wel even goed opletten dan dat je niet bij een metropoortje in of uitcheckt.

Snap ik het goed dat dan de methode door bij de trein in- en uitchecken is? Ook op de terugreis, want dan begin ik op CS?

Dat zou zo moeten zijn ja. Nog niet zo lang geleden bij werkzaamheden rond Amsterdam stonden er ook mobiele NS incheckpalen, al stonden die niet allemaal op logische plekken waar reizigers waardoor niet iedereen die palen zag. Was nog een topic daarover hier op de community. En zoals Henkpeetersen ook al aangaf, niet altijd worden de poortjes opengezet, wat wel zou moeten. De theorie is dat er tenminste 1 metropoortje open staan voor treinreizigers en dat je met een NS incheck met de aangegeven metrolijnen kan reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket hoef je niet langs die incheckpalen. Dat is dan weer een voordeel.

De reisplanner geeft overigens aan dat je tussen Sloterdijk en Centraal met een treinvervangende bus van NS kunt reizen. 
 

Voor het gemak zou ik de reis opknippen. Eerst van Zandvoort naar Amsterdam Centraal. Later op de dag kun je dan iedere 30 minuten van Amsterdam Centraal naar Weert.

Helaas is er weer eens geen enkele coördinatie op het gebied van de reisinformatie. Op de pagina van de werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol staat het volgende, inclusief informatie over bussen:
 

Plan je vervolgens een reis van Zandvoort naar Amsterdam Centraal in de reisplanner dan moet je eerst bus, tram en metro uitvinken voordat je alternatief vervoer te zien krijgt. En dat is vervolgens de idiote omreis met metro 51 van Amsterdam Sloterdijk via Amsterdam Zuid en Amsterdam Amstel naar Amsterdam Centraal.

Dit lijkt echt nergens op. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket hoef je niet langs die incheckpalen. Dat is dan weer een voordeel.

Met e-ticket hoef je inderdaad niet langs de incheckpalen, maar WimJ met Keuzedag en zijn vrouw met Weekend Vrij moeten dat wel.

De reisplanner geeft overigens aan dat je tussen Sloterdijk en Centraal met een treinvervangende bus van NS kunt reizen. 

De reisplanner geeft aan NS Metro als treinvervangend vervoer. 

 

Helaas is er weer eens geen enkele coördinatie op het gebied van de reisinformatie. Op de pagina van de werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol staat het volgende, inclusief informatie over bussen

 

Dat is inderdaad niet duidelijk, daar staat weer niets over gebruik maken van de metro. Dat er bussen rijden klopt op zich wel. Op https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12246-21-april-2023-werkzaamheden-amsterdam-schiphol staat uitgebreider wat er aangepast is en er rijden op bepaalde tijden wel stopbussen, bv in de nacht van zaterdag op zondag 23 april 2023 tussen 00:25 en 02:20 uur en op zondag 23 april 2023 tussen 04:45 en 07:00 uur. Maar ook daar staat niets over gebruik maken van de metro, dat stond er bij vorige werkzaamheden waarbij de metro als treinvervangend vervoer diende wel bij. Maar goed, de werkzaamheden beginnen pas vrijdag de 21e, dus het kan altijd nog aangevuld worden. Alleen niet zo handig voor mensen die nu al een reis willen plannen.

 

Plan je vervolgens een reis van Zandvoort naar Amsterdam Centraal in de reisplanner dan moet je eerst bus, tram en metro uitvinken voordat je alternatief vervoer te zien krijgt. 

Ja, heel fijn dat bus, tram en metro tegenwoordig meegenomen worden bij reisadviezen in de NS reisplanner. Maar daar hebben we het wel vaker over gehad. 

Reputatie 7
Badge +3

De metro (lijn 51) als alternatief van Sloterdijk naar Centraal is volkomen idioot. Dat duurt 33 minuten. Een beter alternatief is bus 22. Maar die doet er ook 23 minuten over tussen Sloterdijk en Centraal.

De metro (lijn 50 en 51) is dan wel weer een goed alternatief van Sloterdijk naar Zuid.

Reputatie 7
Badge +3

Wat er gebruikt kan worden als treinvervangend vervoer wordt afgesproken tusssen NS en GVB en moet ook voldoende capaciteit hebben. 

Reageer