Skip to main content

Toegankelijkheid van Asd

  • 13 July 2024
  • 6 reacties
  • 244 Bekeken

Ik dacht dat het tegenwoordig regel was dat een station toegankelijk moest zijn voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen, met rolstoelen en liften, desnoods hellingen, naar elk perron. De enige barrière is dan nog hoe je in de trein komt.

Vandaag was ik in een provinciaal stationnetje waar ze nog niet zo ver waren. Eigenlijk verbaasde ik me daar wel over. Het betrof Amsterdam Centraal.

Om in de tunnel te komen moet je - net voordat je bij de poortjes komt - vier treetjes af. Er is vast wel een hellinkje links of rechts, denk je dan. Maar nee.

Daarna moet je naar het perron. De roltrap is stuk. Een lift is niet te vinden.

Het valt me in 2024 toch wel een beetje tegen.

6 reacties

Amsterdam Centraal heeft drie tunnels, west, midden en oost. De middentunnel is inderdaad niet rolstoeltoegankelijk, de west- en oosttunnel wel. Daar zijn ook liften. 

Voor iemand die daar voor het eerst komt, is het inderdaad een onoverzichtelijk geheel, maar een medewerker kan je altijd verder helpen. 

Reputatie 1

Amsterdam Centraal heeft drie tunnels, west, midden en oost. De middentunnel is inderdaad niet rolstoeltoegankelijk, de west- en oosttunnel wel. Daar zijn ook liften. 

Voor iemand die daar voor het eerst komt, is het inderdaad een onoverzichtelijk geheel, maar een medewerker kan je altijd verder helpen. 

 

Dit is het juiste antwoord inderdaad. Dus wanneer je in de hal bent helemaal naar links of rechts. Daar kan je ook inchecken en de lift pakken. Er staan wel bordjes maar het kan wel beter aangegeven worden (al zeg ik het zelf)

Reputatie 3

Amsterdam Centraal heeft drie tunnels, west, midden en oost. De middentunnel is inderdaad niet rolstoeltoegankelijk, de west- en oosttunnel wel. Daar zijn ook liften. 

Voor iemand die daar voor het eerst komt, is het inderdaad een onoverzichtelijk geheel, maar een medewerker kan je altijd verder helpen. 

Die medewerker is natuurlijk niet te vinden. Nou ja, pas toen ik met veel hijgen en zuchten op het perron was gekomen, was daar iemand met een uniform. Iemand anders sprak hem aan “I’m not satisfied.” Ik voegde eraan toe “Neither am I”. Ik krijg niet de indruk dat ik een luisterend oor vond. En bovendien had ik zijn hulp niet meer nodig. Maar ik weet nu, dankzij jullie, waar ik moet zoeken als ik weer eens in Mokum ben.

Reputatie 1

Amsterdam Centraal heeft drie tunnels, west, midden en oost. De middentunnel is inderdaad niet rolstoeltoegankelijk, de west- en oosttunnel wel. Daar zijn ook liften. 

Voor iemand die daar voor het eerst komt, is het inderdaad een onoverzichtelijk geheel, maar een medewerker kan je altijd verder helpen. 

Die medewerker is natuurlijk niet te vinden. Nou ja, pas toen ik met veel hijgen en zuchten op het perron was gekomen, was daar iemand met een uniform. Iemand anders sprak hem aan “I’m not satisfied.” Ik voegde eraan toe “Neither am I”. Ik krijg niet de indruk dat ik een luisterend oor vond. En bovendien had ik zijn hulp niet meer nodig. Maar ik weet nu, dankzij jullie, waar ik moet zoeken als ik weer eens in Mokum ben.

 

Er staan informatiepunten op Amsterdam Centraal met medewerkers waar je informatie kan vragen, ook bij de hoofdingang. En op de drukke momenten staat er mensen met gele hesjes bij de poortjes. Zij zijn er ook om te helpen als mensen niet door de poortjes komen of bepaalde vragen hebben. 

....... provinciaal stationnetje waar ze nog niet zo ver waren.......Het betrof Amsterdam Centraal.....

Inderdaad, juist Amsterdam springt er landelijk gezien bovenuit qua inzet en zichtbaarheid van flink wat (extra) servicepersoneel welke altijd aangesproken kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben de afgelopen weken een paar keer op Amsterdam Centraal geweest. Geen problemen om werkende lift of roltrap te vinden. En ja het klopt dat je via de hoofdingang een paar treetjes op/af moet, maar via de zijingangen niet.

Reageer